شهید آوینی

 

امروز یکشنبه دهم تیرماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با شانزدهم جمادی الثانی سال 1428 هجری قمری و برابر است با اول ژوئیه 2007 میلادی.

ولد ابوعلی سینا :
درچنین روزی درسال 370 ه ق بنا به روایتی شیخ الرییس دانشمند بزرگ جهان اسلام ابوعلی سینا به دنیا آمد .
ابوعلی حسین ابن عبد الله ، معروف به شیخ الرییس پزشک، ریاضیدان ، فیلسوف ومنجم ایرانی درسال 370 ه ق درخرمثین از توابع بخارا به دنیا آمد . وی در هجده سالگی    چنانکه خود نوشته است از تعلم همه علوم فارغ شد و دربیست و یک سالگی دست یه تالیف و تصنیف زد . در بیست و دو سالگی پدرش در گذشت و ابن سینا متصدی شغل او شد . او بعد ها به علت  نابسامانی اوضاع سیاسی بخارا ، این شهر را ترک گفت  و به گرگانج  نزد خوارزمشاه رفت . سلطان غزنوی همان هنگام از او خواست که به غزنه رود اما بوعلی خواسته او را نپذیرفت . ابن سینا در بازگشت به گرگان با ابو عبید جوزجانی آشنا شد و هم در این سفر کتاب المختصر الاوسط ، کتاب المبدا والمعاد و مقداری از کتب قانون و نجات را تالیف کرد .حکیم  ابو علی  سینا در حدود 405 ه ق به ری رفت و در اوایل سال بعد به قزوین عزیمت کرد و از آنجا با سفر به همدان در این شهر  رحل اقامت گزید و نه سال در آن شهر ساکن بود تا اینکه در میان دیلمیان به وزارت رسید . بر اثر سعایت معاندان شیخ پس از وزارت ، چهار ماه به زندان افتاد و در این مدت چند کتاب و رساله مهم تالیف کرد . ابن سینا تا آخر به در خدمت علاء الدوله کاکویه بود تا آنکه در سال 428ه . ق در همدان در گذشت . پیکر او در همدان  مدفون است . در مشرق زمین فلسفه یونانی هیچگاه مفسری با عمق و دقت ابن سینا نداشته است . وی  آرای  آنان را با نظرات یکتا پرستی اسلام در هم می  آمیخت و به این طریق در فلسفه مشا مباحثی آورد که در اصل یونانی آن سابقه ای نداشته است . او در حوزه علم طبابت نیز استادی حاذق و طبیبی عالم بود به گونه ا ی که بسیاری از بیماری های صعب العلاج آن دوران را درمان می کرد . وی  در حوزه نجوم و ریاضی نیز صاحب رای است .

تولد خواجه نصیر طوسی :
خواجه نصیر الدین طوسی در یازدهم جمادی الاول سال 597 ه ق دیده به جهان گشود . نامش را محمد گذاردند و بعدها به  القابی نظیر نصیر الدین ، محقق  طوسی ، استاد البشر و خواجه شهرت یافت . وی پس از فراگیری مقدمات  علوم در شهر طوس ،  در نزد نورالدین علی بن محمد شیعی به فراگیری علوم مختلف پرداخت . محمد  در شهر طوس به نزد استادش نصیر الدین عبد الله بن حمزه لباس مقدس عالمان دین را به تن کرد و بعدها توانست کتاب قانون ابن سینا را نزد قطب الدین مصری شافعی بیاموزد . وی پس از آن به ری شتافت و با دانشوران بزرگی چون میثم بن علی میثم بحرانی محشور شد  . او سپس  به عراق رفت و در آنجا به تکمیل یافته های علمی خود پرداخت . پس از آنکه اسماعیلیان به عنوان فرقه ای موثر و سیاسی فعالیت خود را در قلاع مختلف ایران آغاز نمودند ، خواجه را به سوی  خویش خواندند .  نصیر الدین طوسی حدود 26 سال در قلاع اسماعیلیه به سر برد و در این دوران لحظه ای از تلاش های علمی خویش بازننشست . او در این مدت کتاب هایی چون شرح اشارت ابن سینا ، تحریر اقلیدس ، تولی و تبری  و اخلاق ناصری را به رشته تحریر در آورد . خواجه  همچنین پس از آنکه هلاکو خان مغول تاج و تخت اسماعیلیلان را برچید ، با تدبیر و درایت عالمانه اش  توانست از به آتش کشیده شدن کتابخانه بزرگ حسن صباح در قلعه الموت به دست مغولان جلوگیری نماید . او در سال 656 ه ق رصد خانه مراغه را تاسیس کرد و همچنین دست به تجهیز کتابخانه این  رصدخانه عظیم زد . خواجه در دوران تدریس خود شاگردان بسیاری را نیز تربیت کرد که از میان آنها می توان به علامه حلی ، قطب الدین شیرازی ، ابراهیم حموی جوینی ، اثیر الدین اومانی و مجد الدین طوسی اشاره کرد . خواجه عظیم الشان در علوم مختلف دوران خود در صدر علما قرار داشت . وی در ریاضیات ، فلسفه  ، کلام ، اخلاق و ادبیات از سرآمدان دهر بود و دوست و دشمن بر این امر اذعان داشتند .   غیر از کتبی که از آن یاد شد ،  وی کتب مختلفی را به رشته تحریر در آورد که از میان آنها می توان به قواعد العقاید ، اوصاف الاشراف ، تحریر اقلیدس ، تحریر مجسطی ، اساس الاقتباس ، زیج ایلخانی ، اثبات الجواهر ، اثبات اللوح المحفوظ ، اشکال الکرویه ، شرح اصول کافی ، رساله ای در کلیات طب و تجرید الهندسه اشاره کرد . آن عالم ربانی سرانجام در چنین روزی در سال 673 ه ق پس ا زعمری تلاش در جهت احیای علوم و معارف اسلامی دیده از جهان فروبست .

قیام مردم عراق :
در چنین روزی در سال 1920 میلادی قیام مردم عراق به رهبری آیت الله العظمی میرزا محمد تقی شیرازی علیه استعمار انگلستان آغاز شد .پیشتر نیروهای نظامی انگلستان کشور عراق را ورد تهاجم نظامی خویش قرار داده بودند که با درایت علمای این کشور سرانجام نظامیان انگلیسی مجبور به ترک عراق شدند . همچنین در همین روز در  سال 1968میلادی  ژنرال حمادی تکریتی ،  پس از آنکه حسن البکر طی کودتایی قدرت را در این کشور در دست گرفته  بود ، به بغداد حمله ور شد که البته با مقاومت حسن البکر ،  حکومت کودتایی او همچنان پایدار باقی ماند . 
 
تولد سسلاو میلوش :
در چنین روزی در سال 1911 میلادی سسلاو میلوش نویسنده آمریکایی لهستانی دیده به جهان گشود . وی به سال 1980 میلادی جایزه نوبل را از آن خود کرد .

استقلال کره :
در چنین روزی در سال 1894 میلادی کشور کره استقلال خود را از چین اعلام کرد .

آغاز جنگ دوم بالکان :
در چنین روزی در سال 1913 میلادی جنگ دوم بالکان در این منطقه آغاز شد .

تولد ویساریون بلینسکی :
در چنین روزی در سال 1811  میلادی ویساریون بلینسکی یکی از نویسندگان و منتقدان  ادبی روسیه به دنیا آمد.  « نامه ای به گوگول  » عنوان مهمترین اثر اوست . 

انقلاب در گواتمالا :
در چنین روزی در سال 1871 میلادی  در  گواتمالا انقلاب به وقوع پیوست . این انقلاب را طبقه کشاورز در این کشور رقم زدند .  

استقلال برخی کشور ها  :
در چنین روزی در سال 1960 میلادی کنگو استقلال خود را از  بلژیک، اعلام  کرد . همچنین در همین روز در سال 1962 میلادی  رواندا وبروندی استقلال خود را اعلام کردند . در همین روز در سال  1980میلادی  هم  کشور وانوتو از سلطه فرانسه و انگلیس خارج  شد .
 

10/04/58

تلگرام روحانیون وابسته عراق به امام و اعتراض به آزار و اذیت عربهای خوزستان و دستگیری شیخ محمد طاهر خاقانی و استرداد سه جزیره به عربها.

ادعای یك عضو حزب بعث: سیاست تجاوزكارانه ایران معرف یك معارضه جدی علیه احساسات ملتهای عرب است. ملتهای عرب در برابر تهدیدهای ایران ساكت نخواهد نشست.

شلیك موشك آر پی جی 7 به سوی كامیون سپاه و خودروی ارتش از داخل خاك عراق در منطقه شلمچه .

نامه سرگشاده پدری از موضع دفاع از انقلاب اسلامی خطاب به دادستان انقلاب اسلامی علیه فرزند ضد انقلابش و حزب كارگران سوسیالیست .

مدنی اوضاع كنونی خوزستان را در مصاحبه به اطلاعات تشریح كرد . گزارش رادیو آمریكا به نقل از شیخ شبیر خاقانی مبنی بر به هم زدن تظاهرات آرام مردم عربزبان اهواز توسط پاسداران انقلاب ؛ گزارش مغرضانه تلویزیون و رادیوی بغداد از حوادث و وقایع خوزستان و ادعای ارسال پیام عدهای از رجال دینی به امام خمینی برای جلوگیری از كشتار عربزبانها .

اعلامیه گروهی با عنوان « جبهه اتحاد اسلامی كردستان مركز پیرانشهر » و هشدار در مورد اوضاع كردستان و درخواست تسریع در خودمختاری خلق كُرد .

مصاحبه مطبوعاتی آیت الله صدوقی نماینده امام در یزد و انتقاد از سیاستهای دولت موقت در زمینههای مختلف از جمله عدم تغییر بنیادی در دستگاههای دولتی ، بیتوجهی دولت در مورد كار مردم و امنیت كشور ، سیاست خارجی ، رادیو و تلویزیون و مطبوعات .

سخنان امام خمینی درباره علل فروپاشی نظامهای طاغوتی و بیان مشخصات نظامهای مردمی ، در جمع هیئت شركت كننده در سمینار وزارت دارایی .
10/04/61
قرارگاه كربلا: به رغم عقبنشینی نیروهای عراقی از منطقه فكه، ارتش این كشور در ارتفاعات سركوب حمرین و نقاط سركوب دیگر مستقر هستند. نیروهای تأمین دشمن در 12 كیلومتری داخل مرز حضور دارند. اجرای آتش توپخانه روی شهرهای قصرشیرین، مهران، گیلانغرب و سومار.

عناصر سازمان مجاهدین خلق به یك پاسگاه ژاندارمری و یك خودرو در حوالی "رضوانشهر" از توابع "هشتپر" طوالش حمله كردند. بخشدار رضوانشهر: عوامل محلی كه با سازمان مجاهدین خلق همكاری میكردند دستگیر شده اند. ژون آفریك: سه هزار تن از سلطنت طلبها در مركز تركیه مستقر شده اند و قصد دارند علیه ایران دست به اقداماتی بزنند.

10/04/64
عملیات ظفر 4
10/04/65
حملات موشكی ایران به تاسیسات نفتی كركوك
10/04/67
السیاسه: صدام اعلام كرد سال جاری آخرین سال جنگ خواهد بود.

نزار حمدون: عراق نمی‌تواند صرفاً یك آتش‌بس را بپذیرد ما فكر می‌كنیم كه پس از 8 سال جنگ می‌بایست جنگ را یا ادامه داد و یا برای همیشه به آن خاتمه بخشید.

هلموت كهل: بن خواهان روابط بهتر و بهبود پیوندهای اقتصادی با عراق است.

بازپس‌گیری ماووت توسط نیروهای عراقی

یك مقام دیپلماتیك عراقی: تشنج بوجود آمده میان بغداد و واشنگتن به قطع روابط دیپلماتیك منجر نخواهد شد.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo