شهید آوینی

 

امروز  دوشنبه چهارم تیرماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با دهم جمادی الثانی سال 1428 هجری قمری و برابر است با بیست و پنجم ژوئن 2007 میلادی .

انتقال  حضرت امام خمینی  ( ره) از زندان به بازداشتگاه  :
 

در چنین روزی در سال 1342 ه ش و پس از وقایع خونبار 15 خرداد سال 1342 ه ش ، عمال رژیم پهلوی  حضرت امام خمینی ( ره )  را از زندان  به بازداشتگاه  پادگان عشرت آباد تهران منتقل کردند .  پس از آنکه رژیم پهلوی نتوانست حضرت امام خمینی ره  را از تبلیغ اصول دین اسلام و احیای اندیشه حکومت اسلامی بازدارد تصمیم گرفت که ایشان را تبعید کند . به همین دلیل پس از قیام 15 خرداد 1342 رژیم به دنبال بهانه ای برای حذف شخصیت حضرت امام خمینی ره می گشت ،  غافل  از اینکه اندیشه های آن حضرت در دل و جان مردم نفوذ یافته بود . به نظر تصمیم گیران  رژیم پهلوی در این حوزه تنها گزینه ای  که معقول به نظر می رسید ،  تبعید حضرت امام خمینی ره بود ، چراکه شخصیت آن حضرت به حدی بزرگ و شناخته شده در میان آحاد مردم بود که آنان حتی  نمی توانستند اجازه تصور حذف فیزیکی آن  حضرت را به خود بدهند. براین اساس بود که در شب سیزدهم 1343 ه ش صدها کماندو چتر باز مسلح به همراه ماموران ساواک به سرپرستی سرهنگ مولوی رییس  ساواک  تهران ، بیت آن حضرت را محاصره کردند و از بام و دیوار وارد منزل امام ره شدند  وپس از ضرب و شتم حاضران در منزل ، امام خمینی ره را دستگیر کردند و ایشان را به تهران انتقال دادند . رژیم فردای آن روز نیز امام خمینی ره را از فرودگاه تهران به ترکیه تبعید کرد  . ساواک به همین  مناسبت در اطلاعیه ای اعلام داشت  :" طبق اطلاع موثق و شواهد کافی چون رویه روح الله  موسوی خمینی وتحریکات مشارالیه علیه منافع ملت و امنیت و استقلال و تمامیت ارضی تشخیص داده شد لذا در تاریخ 13 آبان 1343 از ایران تبعید گردید." جرم امام خمینی ره در آن روزگار تنها  پایداری و حمایت از استقلال و آزادی ملت مسلمان ایران ، مخالفت با اصلاحات ارضی شاه - که بیشتر یک مانور سیاسی در جهت تحمیق توده ها بود - ، مبارزه با احیای کاپیتولاسیون و مبارزه با انحرافات  سیاسی  رژیم  بود .  پس از انتشارخبر تبعید امام تظاهرات وسیعی درنقاط گوناگون ایران به نشانه اعتراض به این عمل شاه برپا شد .

در گذشت آیت الله حاج ملا علی میرزا خلیلی :
در چنین روزی درسال 1226 هجری قمری ، حاج ملاعلی میرزا خلیلی یکی ازبرجسته ترین علمای جهان تشیع دیده ازجهان فروبست . ازآن عالم جلیل القدرآثارگرانسنگی به جای مانده است .

بمباران جنوب لبنان :
در چنین روزی در سال 1361 ه ش صهیونیست ها بطور وحشیانه ای منطقه جنوب لبنان را آماج  بمب های خویش قرار دادند . در این حمله شماری از مسلمانان به در جه رفیع شهادت نایل آمدند .  

تولد هرمان نرنست :
در چنین روزی در سال 1864 میلادی  هرمان  نرنست شیمیدان و فیزیکدان آلمانی به دنیا آمد .  وی به سال 1920 جایزه نوبل را از  آن خود کرد .

تولد جرج ارول :
در چنین روزی در سال 1903 میلادی جرج ارول نویسنده برجسته انگیسی دیده به جهان  گشود . مزرعه حیوانات و 1984 میلادی عناوین مهمترین آثا راویند   . اورول  در سال 1950 میلادی در گذشت   . وی در سالهای نخستین زندگی اش به کار های مختلف روی آورد و به دلیل فقر خانوادگی در محیط های کارگری بزرگ شد . وی بعدها به سوی سیاست کشیده شد و در این میان به جنبش کارگری رادیکال ملحق گشت . اورول در این دوره به سان برخی از نویسندگان چپ عازم   اسپانیا شد تا با دیکتاتور مستبد اسپانیا بجنگد . اورول در جنگ مجروح شد . او در اثر ابتلا به سل در سال 1950 در پنجاه سالگی درگذ شت  . جرج  در مهمترین کتاب خود با نام " مزرعه حیوانات" بازبانی نمادین  به نقد ساختاری طبقه حاکم در حکومت های کمونیستی و به ویژه شیوه حکمرانی حزب حاکم استالین می پردازد . در سال های اخیر اسنادی منتشر شد که نشان می دهد ارول برای سازمان جاسوسی آمریکا - سیا - خبرچینی می کرد . 

تولد جی هانس دی جنسن :
در چنین روزی در سال 1907 میلادی دی جنسن فیزیکدان برجسته  آلمانی متولد شد . وی در حوزه انرژی هسته ای تحقیقات فراوانی کرد و در این مسیر نیز در سال 1963 میلادی  موفق به در یافت جایزه نوبل دررشته فیزیک شد .

تولد سیدنی لومه :
در چنین روزی در سال 1924 میلادی سیدنی لومه کارگردان مشهور آمریکایی دیده به جهان گشود . گروه عنوان مهمترین اثر اوست .

ادعای عراق :
در چنین روزی در سال   1961 میلادی  عراق ادعا کرد که    کویت بخشی از عراق بوده که از این کشور جدا گردیده است . کویت با این امر البته مخالفت کرد . پس از این ادعا  عبدالکریم قاسم رئیس دولت عراق به قصد اشغال این کشور نیروی نظامی خود را آماده ورود به خاک کویت کرد . کویت  بعدها باردیگر مورد تهاجم کشور همسایه خود عراق قرار گرفت . امیر نشین کویت در دوم اوت سال 1990 میلادی توسط رژیم عراق اشغال شد . عراق پس از سالها جنگ با جمهوری اسلامی ایران در بهانه ای جدید کویت را متهم کرد که طی جنگ هشت ساله با ایران مقدار معتنابهی نفت خام به ارزش دوو نیم میلیارد دلار را از حوزه نفتی رومیله به یغما بر ده است . پس از طرح ریزی چنین بهانه ای ، عراق تعداد سی هزار نفرنیروی نظامی به کشور کویت گسیل داشت و این کشور را طی چند ساعت به اشغال خود در آورد . اما پس از این واقعه آمریکا و همپیمانانش در اقدامی جمعی تصمیم به اخراج ارتش عراق از این کشور گرفتند . نبرد آزاد سازی کویت ساعت سه و بیست دقیقه روز پنجشنبه هفدهم ژانویه 1991 میلادی آغاز شد و پس از 42 روز حمله متوالی هوایی و زمینی به ارتش عراق ، این کشور مجبور َشد در بیست و ششم فوریه همان سال  کویت را ترک کند . این جنگ به "جنگ نفت" هم معروف شد. 


استقلال موزامبیک :
در چنین روزی درسال 1975 میلادی موزامبیک استقلال خود رااز پرتغال به دست آورد . این روز به عنوان   روز ملی در این کشور گرامی داشته می شود .

استقلال اسلوونی و کرواسی :
در چنین روزی در سال 1991 میلادی اسلوونی و کرواسی استقلال خود را از یوگسلاوی اعلام کرد ند .  

برکناری پاپ :
در چنین روزی در سال  1080  پاپ گریگوری برای نخستین بار در تاریخ کلیسا از سمت خود به دست شماری از کاردینال ها ، برکنار شد .

ورود نخستین گروه  : 
در چنین روزی در  سال 1822 میلادی اولین  گروه از آفریقایی های مقیم  آمریکایی وارد سرزمین مادری خویش یعنی ، آفریقا شدند . 

نخستین برنامه رنگی :
در چنین روزی در سال 1951 میلادی   برای نخستین بار در جها ن ،  شبکه تلویزیونی سی . بی . اس آمریکا برنامه های خود را به صورت رنگی پخش کرد .

آغاز جنگ کره :
در چنین روزی در سال 1950 میلادی ،  جنگ کره میان دو کشور کره شمالی و کره جنوبی آغاز شد .

منبع : خبرگزاری مهر

 

 

31/4/04

رادیو بغداد: ایران چه در گذشته و چه در حال بزرگترین خطری است كه عربیت خلیج و استقلال سیاسی و اقتصادی‌اش را تهدید می‌كند.

اعلام وحدت دو كشور روسیه و عراق در كنار وحدت دو حزب بعث سوریه و عراق (این وحدت در زمان حسن البكر صورت گرفت توسط صدام.)

اطلاعیه فرمانداری خرمشهر دربارة تقویق مهاجرت روحانیون شهر در اعتراض به اقدامات ضد انقلاب و سفر نماینده ستاد امام خمینی به خرمشهر جهت رفع نگرانی از روحانیون .

آزادی 200 تن از بازداشت شدگان حوادث اخیر خرمشهر ؛ حمله به پاسگاه دوربند ؛ حمله با آر پی جی به پاسگاه دریایی خرمشهر ؛ پرتاب نارنجك به خانه حجت الاسلام جمی از روحانیون مبارز آبادان ؛ آتش زدن كتابفروشی ارانی در آبادان .

تظاهرات در آبادان به طرفداری از شبیر خاقانی و علیه مدنی و آیت الله خلخالی ، صدور قطعنامه 9 ماده‌ای و درخواست رعایت حقوق ملت‌ها در قانون اساسی ، آزادی زندانیان عرب ، شناسایی و مجازات مسببین وقایع خرمشهر ، رفع سانسور از رسانه‌ها ، گزارش جهت‌دار سازمان كمونیستی “ رزمندگان طبقه كارگر ” از این تظاهرات .

گروهی با عنوان “ هواداران كانون فرهنگی خلق عرب خرمشهر ” خواستار توجه دولت به آرمان‌های اعراب ایرانی شدند . گزارش رادیو لندن از نامة شیخ شبیر به مهندس بازرگان مبنی بر اینكه اعراب ایرانی اعتماد خود را نسبت به دولت مركزی از دست داده‌اند .

بروز درگیری‌های ارضی در كردستان و استفاده گروه‌ها از آن در جهت اهداف خود ؛ زد و خورد افراد حزب دمكرات با افراد ایل منگور در اطراف پیرانشهر ؛ اطلاعیه حزب دمكرات و اطلاعیه عزالدین حسینی درباره تسلیح مالكان و رؤسای عشایر منطقه توسط پاسداران انقلاب اسلامی ارومیه .

پیام اعتراض‌آمیز مفتی‌زاده به آیت الله العظمی مرعشی نجفی به خاطر اعلام نظر ایشان مبنی بر لزوم تصریح بر شیعه اثنی‌عشری در قانون اساسی .

سخنرانی دكتر محمد جواد باهنر ( از بنیانگذاران حزب جمهوری اسلامی ) در دانشگاه علوم و فنون ارتش درباره پیش‌نویس قانون اساسی ، چگونگی تشكیل مجلس خبرگان و تعداد نمایندگان آن و عملكرد گروه‌های مخالف نظام در برابر انقلاب اسلامی .

صدام حسین معاون ریاست جمهوری عراق در اجلاس سندیكای پزشكان عراق و سوریه : برای مقابله با خطر حركت نوین اسلام ، سوریه و عراق برای تقویت ناسیونالیسم عرب ، خواهان اتحاد دو حزب بعث هستند .

وزیر اطلاعات عراق : هیچ عربی نمی‌تواند ادعاهای ایران را مبنی بر مالكیت بحرین و سه جزیره عربی خلیج عرب بپذیرد .

61/04/04
گزارش قرارگاه كربلا از اوضاع كلی جبهه های جنوب با توجه به عقبن شینی های اخیر عراق در محورهای كوشك، طلائیه، سابله، چمسری، موسیان تا فكه.

گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی و قرارگاه كربلا از گلوله باران شهر آبادان، تجاوز هوایی عراق به استان ایلام، شهر آبادان، منطقه عینخوش. درگیری سپاه با عناصر حزب دمكرات در میاندوآب و سلماس. نیروهای خودی چندین روستا را در مناطق كامیاران، سنندج و دیواندره پاكسازی كردند.

سخنان دادستان كل انقلاب، دربارة هدف سازمان مجاهدین خلق از اقدامات مسلحانه، علت رویكرد سازمان به ترور افراد عادی جامعه و وضعیت اعضا و هواداران دستگیر شدة گروهها و سازمانهای مسلح محارب.

بازدید "طه یاسین رمضان" فرمانده ارتش خلقی عراق، از اردوگاه آموزش داوطلبان عرب در بغداد؛ به گزارش خبرگزاری عراق، در این اردوگاه داوطلبان ده كشور عربی مشغول فراگیری فنون نظامی هستند.

گزارش هفته نامه "اكسپرس" و روزنامه "فرانكفورتر الگمانیه" درباره احتمال بركناری صدام حسین و ناآرامیها در نجف و بغداد. به گفتة كیسینجر، خطر اصلی برای كشورهای منطقه خلیج فارس، ایران است نه شوروی.

64/04/04
عملیات قدس 2
66/04/04
اقدام ایران بر مین‌گذاری در خطوط كشتیرانی منتهی به پایانه نفتی الاحمدی كویتی

بیانیه مشترك جامعه اقتصادی اروپا و شورای همكاری خلیج فارس مبنی بر آزادی كشتی‌رانی در خلیج فارس.

استقرار نیروهای ویژه ایران در جزیره استراتژیك ابوموسی
67/04/04
طه یاسین رمضان: شوروی مخالف مجازات علیه ایران براساس قطعنامه 598 است حال آنكه امریكا خواستار اجرای این مجازات می‌باشد.

تك عراق به جزیره مجنون

نزارحمدون وزیر مشاور در امور خارجی عراق: عراق از این پس تصمیم ندارد تمامی مساعی خود را در صحنه دیپلماتیك متمركز كند ما به فشار خود به ایران ادامه خواهیم داد.

لوكتیدین دوپاری: بدنبال شكست نظامی اخیر ایران و ظهور اختلافاتی میان مسئولین رفسنجانی هم اكنون تحت حمایت ارتش ایران است زیرا كه از خطرات ناشی از پاسداران (امام) خمینی بیمناك است.

ولایتی در ارتباط با عملیات اخیر عراق در فاو و شلمچه: چنین تحركاتی چیزی را در سرنوشت جنگ تغییر نمی‌دهد.

حمله عراق به جزایر مجنون.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo