شهید آوینی

 

امروز یکشنبه سوم تیرماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با نهم جمادی الثانی سال 1428 هجری قمری و برابر است با بیست و چهارم ژوئن 2007 میلادی.

ترور میرزا جهانگیرخان شیرازی :

در چنین روزی درسال 1287 هجری شمسی میرزا جهانگیرخان شیرازی اززعمای مشروطیت ایران کشته شد. میرزا جهانگیر خان شیرازی  مدیرروزنامه صوراسرافیل بود . او در سال 1292ه ق در شیرازمتولد و در تهران مقتول شد. وی ازخانواده ای تهی دست برخاسته بود و در اوان کودکی پدرش در گذشت. عمه اش سرپرستی او را به عهده گرفت. چهانگیر در 5 سالگی به شیراز بازگشت و در آنجا به تحصیل پرداخت. او در همین زمان مقدمات ادبیات و منطق و ریاضی را نزد استادان زمان فراگرفت. وی پس از آن به تهران آمد و به تحصیل علوم و فنون جدید پرداخت وهمزمان  به انجمن های سری راه یافت و سرانجام نیز از ارکان عمده این تشکیلات شد. او در زمانی که محمد علی شاه به مخالفت با مشروطه پرداخت به همراه چند تن از جمله دهخدا که شرح آن گذشت روزنامه صور اسرافیل را ایجاد کرد. پس از اشغال مجلس جهانگیر خان به وسیله قزاقان دستگیر و به باغشاه برده شد و سرانجام در سال 1287 ه ش بهم دار آویخته شد. علامه دهخدا در رثای جهانگیر خان صور اصرافیل  شعر معروف " یاد آر زشمع مرده آر " را سرود.  

مرغ سحر، چو این شب تار،           بگذاشت ز سر سیاهکاری
وز تحفه روح بخش اسحار           رفت از سر خفتگان خماری
بگشود گره ز زلف زر تار                 محبوبه نیلگون عماری
یزدان به کمال شد پدیدار                واهریمن زشتخو حصاری

یاد آر ز شمع مرده، یاد آر

ای مونس یوسف اندر این بند       تعبیر عیان چو شد تو را خواب
دل پر ز شعف، لب از شکر خند       محسود عدو به کام اصحاب
رفتی بر یار خویش و پیوند                آزاد تر از نسیم و مهتاب
زان کو همه شام با تو یک چند            در آرزوی وصال احباب

اختر به سحر شمرده یاد آر

چون باغ شود دوباره خرم                   ای بلبل مستمند مسکین
وز سنبل و سوری و سپرغم                  آفاق نگارخانه ی چین
گل سرخ و به رخ عرق ز شبنم       تو داده ز کف قرار و تمکین
زان نوگل پیش رس که در غم            ناداده به نار شوق تسکین

از سردی دی، فسرده یاد آر

ای همره تیه پور عمران            بگذشت چو این سنین معدود
وان شاهد نغز بزم عرفان          بنمود چو وعد خویش مشهود
وز مذبح زر چو شد به کیوان        هر صبح شمیم عنبر و عود 
زان کو به گناه قوم نادان         در حسرت روی ارض موعود

بربادیه جان سپرده ، یادآر

چون گشت زنو زمانه آباد                ای کودک دوره طلایی 
وز طاعت بندگان خود شاد           بگرفت ز سر خدا ، خدایی 
نه رسم ارم ، نه اسم شداد                 گل بست زبان ژاژخایی 
زان کس که ز نوک تیغ جلاد            ماخوذ بجرم حق ستایی

تسنیم وصال خورده ، یادآر

آغاز عملیات نصر 5 :

در چنین روزی در سال 1366 ه ش عملیات نصر 5 در منطقه قلعه دیزه عراق آغاز شد .  پس از عملیات نصر 4  شهر ماووت عراق در تیررس رزمندگان اسلام قرارگرفت و در عملیات نصر 4 آزادسازی آن طرح‌ریزی شد . رزمندگان اسلام , پس از شناسایی منطقه توسط نیروهای اطلاعات عملیات مجهز به سلاح سبک و نیمه‌سنگین , حرکت خود را  به سمت هدف آغاز کردند .  در نتیجه این عملیات دشت بوجار و تعدادی از روستاهای مرزی آزاد گردید . 

تولد جرج ساکس :
در چنین روزی در سال 1846 میلادی جرج ساکس مخترع و موسیقیدان  انگلیسی به دنیا آمد . وی ساز ساکسیفون را اختراع کرده است .

تولد ژان آنویی : 
در چنین روزی در سال 1910 میلادی ژان آنویی نمایشنامه نویس برجسته انگلیسی دیده به جهان گشود . دزدان کارویوال عنوان مهمترین اثر اوست .

کشتار کارگران در پاریس :
در چنین روزی در سال 1848 میلادی کارگران بر اثر یک تظاهرات گسترده در پاریس شماری از کارگران این کشور کشته شدند . 

آغاز نهضت مارشال تیتو:  

در چنین روزی در سال 1941 میلادی مارشال تیتو  نهضت آزادی  یوگسلاوی  را در این کشور آغاز کرد .این نهضت سرانجام در  سال 1945 میلادی نظام مونارشی و دیکتاتوری در یوگسلاوی را از بین برد و در این کشور نظام  جمهوری اعلام شد . درهمین  روز  شورای آزادیبخش و ضدفاشیستی یوگسلاوی به ریاست مارشال تیتو تشکیل شد. همچنین شورای آزادیبخش یوگسلاوی  نخستین دولت یوگسلاوی را بعد از پیروزی تیتو بر آلمان تشکیل داد. با رهبری همین شورا بود که یوگسلاوی توانست در جنگ جهانی دوم برآلمان نازی پیروز شود.

تولد چارلتون کن :
در چنین روزی در سال 1904 میلادی چارلتون کن  به دنیا آمد . وی یکی از  برجسته ترین مردم شناسان جهان است و در این حوزه  دست به نگارش کتب مختلفی زد. 
     
گردباد عظیم:
در چنین روزی در سال 1944 میلادی   بر اثر گردبادی  شدید در   آمریکا بیش از یکصد و پنجاه تن کشته شدند .
 
انتخاب جمال عبدالناصر :

درچنین روزی در سال 1956 میلادی  مصریان جمال عبدالناصررا به ریاست جمهوری این کشورانتخاب کردند. قیام افسران آزاد مصر که با ماهیت ناسیونالیستی در سال 1952 در این کشور به وقوع پیوست ، یک سلسله تغییرات را در این کشور باعث شد که از آن جمله می توان به اخراج ملک فاروق از صحنه سیاست و روی کار آمدن جمال عبدالناصر اشاره کرد . ناصر پس از آن که در چنین روزی   در سال 1954 قدرت را در مصر به دست گرفت دو برنامه ؛اول، اجرای اصلاحات ارضی  و دوم پیگیری برنامه صنعتی شدن این کشور را در دستور کار خود قرار داد . البته آنچه به نام اصلاحات ارضی در نیمه دوم سال 1950 به اجرا در آمد،  اصولا فاقد جنبه های انقلابی بود.  ناصر از سال 1962 بر نامه ای شش ماده ای را برای تعمیق اصلاحات اعلام کرد که جنبه های سوسیالیستی مهمی داشت و شامل یک بر نامه اصلاحات ارضی اساسی و  ملی کردن سر مایه های خارجی بود . وی در صدد بر آمد که برای سازماندهی سیاسی مردم و بسیج آنها به عنوان حامیان بر نامه ها و سیاست های خود سازمان سیاسی سرتاسری ای ایجاد کند . به این جهت اتحادیه سوسیالیستی عرب به وجود آمد .

منبع: خبرگزاری مهر

58/04/03

  دستگیری عوامل عراقی در رابطه با انفجارات در خوزستان.

بالا گرفتن تشنج بین ایران و عراق و احتمال وقوع مقابله نظامی بین دو كشور.

حمودی وزیر اطلاعات عراق، شرط بهبودی روابط اعراب با ایران را كنارگذاردن ادعای ایران مبنی بر حق حاكمیت بر بحرین ذكر كرد.

سعدون حمادی: عراق قصد ندارد سه جزیره را با توسل به زور آزاد كند و احتمال درگیری یك جنگ بین ایران و عراق وجود ندارد. ما خواهان خودمختاری همه اقلیتها هستیم. ولی به آن معنی نیست كه به خوزستان چشم طمع داریم.

دیدار و گفت‌و‌گوی شیخ عیسی خاقانی با مهندس بازرگان درباره مسائل خوزستان ، آزادی زندانیان حوادث خرمشهر ، شرایط رئیس جمهوری آینده و قطع صدور نفت به فیلیپین .

گزارش ركن سوم دایره امور مرزی ژاندارمری كل كشور از گردهمایی رؤسای عشایر و معتمدین محلی ساكن در حوزه استحفاظی ژاندارمری خسروآباد و اعلام تقاضای آنها برای بهبود وضع زندگی مردم منطقه .

اطلاعیه روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تأكید بر تشكیل رسمی سپاه به دستور امام و تصویب شورای انقلاب تا تاریخ 2/2/1358 و لزوم انحلال كلیه گروه‌هایی كه به نام سپاه پاسداران فعالیت می‌كنند و یا ادغام آنها در سپاه تصویب شده .

سرلشكر فربد رئیس ستاد ارتش : ما در حال تشكیل مجدد ارتش هستیم . ارتش قدرت تأمین داخلی و حفظ حدود و تغیر مملكت را دارد .

سرتیپ امیر رحیمی فرمانده پادگان امام خمینی تهران : وقتی ارتش مردمی است فرماندهان آن نمی‌توانند با مردم و نمایندگان آن مخالفت كنند . دستور دادم پادگان امام خمینی برای آشنایی مردم و نمایندگان آنها با ارتش روزهای دوشنبه باز باشد .

تجاوز پلیس مرزی عراق به داخل خاك ایران و اقدام به سرقت گوسفندان ایلات منطقه اشنویه و مقابله و درگیری مسلحانه عشایر با آنها .

مصاحبه مطبوعاتی وزیر امورخارجه درباره پوزش دولت عراق از بمباران نواحی مرزی ایران و قبول پرداخت خسارت ، علل تحریكات عراق در منطقه ، مواضع دولت موقت در خصوص روابط دو كشور ؛ اطلاعیه وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به اعتراضات مردم از كاربرد نام جعلی عربستان به جای خوزستان در مطبوعات عراق و كشورهای عربی .

روزنامه كیهان در مقاله‌ای با عنوان “ هدف حزب بعث عراق از حمله به دولت انقلاب اسلامی ایران چیست ؟ ” نوشت : بزرگترین هدف مرحله‌ای سیاست خصمانه عراق با ایران متوقف كردن انقلاب اسلامی از ادامه مبارزه با امپریالیسم آمریكاست . رهبران عراق می‌خواهند رهبران انقلاب ایران را وادار سازند به سیاست مسابقه تسلیحاتی در منطقه و بازگشت به آغوش كشورهای بزرگ برای مقابله با خطر ساختگی عراق بیندیشند .

گزارش رویتر از سردی روابط ایران و عراق و افزایش تشنج در مرزهای مشترك دو كشور .

60/04/03
گسترش حملات نفوذی رزمندگان اسلام در خاك عراق.
61/04/03
نیروهای عراقی پیش از عقبن شینی از گیلانغرب، 9 روستا را ویران كردند. به رغم ادعاهای عراق مبنی بر توقف قف حملات خود، امروز شهرهای ایلام و آبادان هدف حملة هواپیماها و توپخانة ارتش این كشور بودند.

وزیر اطلاعات عراق ایران را به دلیل نپذیرفتن پیشنهاد صدام حسین مورد انتقاد قرار داد. اهم موضوعهای مصاحبه مطبوعاتی سرپرست ستاد تبلیغات جنگ: دلایل عقب نشینی های اخیر عراق، ارتباط این امر با اقدامات امریكا و اسرائیل در منطقه و برگزاری كنفرانس غیرمتعهدها در بغداد، ارائه نمونه هایی از اظهارات دو سال اخیر صدام حسین كه عدم صداقت وی را اثبات میكند.

مقالة روزنامه اطلاعات دربارة تداوم جنگ برای اعادة حقوق ملت ایران: اگر صدام شرایط ایران را نپذیرد، جمهوری اسلامی حق دارد كه برای گرفتن حق خود وارد خاك عراق شود.

ادامه حمایت یوگسلاوی از عراق: كمیسیون هماهنگی یوگسلاوی عقبن شینی عراق را نشانة صلح خواهی صدام دانست و از برگزاری اجلاس غیرمتعهدها در بغداد حمایت كرد. این كمیسیون نامه هایی به ایران و عراق ارسال كرد كه در آن از دو طرف خواسته شده تا پیشنهادهای سازندة هیئتهای حسن نیت را بپذیرند.

 برگزاری نهمین كنگرة حزب بعث عراق در پی تصمیم ایران مبنی بر تداوم عملیات و تعقیب متجاوز؛ سخنرانی صدام در این كنگره و مشروح گزارش رهبری منطقهای حزب بعث كه مبنای مباحث این كنگره میباشد.

حمله مسلحانه به منزل سرپرست هلال احمر اشنویه. ترور یكی از روحانیان اهل تسنن كردستان در شهر باختران. دستگیری خسرو قشقایی و 9 تن دیگر از اشرار منطقه شیراز.

64/04/03
تشكیل جلسه وزیران امور خارجه كشورهای عضو شورای همكاری خلیج فارس در ریاض جهت اتخاذ سیاست مشترك در برابر مسایل امنیتی و تروریسم.
66/04/03
عملیات نصر 5 در منطقه قلعه دیزه عراق
67/04/03
لاریجانی: تمام جناحهای سیاسی در ایران اكنون راه حل سیاسی جنگ را مقدم بر راه حل نظامی می‌دانند.

قطع همكاریهای نظامی انگلستان با عراق

تصمیمات شورای همكاری خلیج فارس بر لزوم هماهنگی مواضع و اتخاذ اقدامات مشترك در زمینه رویارویی با حملات تبلیغاتی علیه آنان.

مقامات وزارت كشور امریكا: با وجود شكست‌های اخیر ایران درجنگ ممكن است رهبران ایران تمایل بیشتری به انجام مذاكرات برای پایان جنگ داشته باشند.

عقب‌نشینی نیروهای ایران از ماووت.
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo