شهید آوینی

 
برگزاری چهارمين همايش بين‌المللی «حقوق بشر و دين» در دانشگاه مفيد قم

به گفته قائم مقام رييس دانشگاه مفيد، بررسی پديده‌های انسانی از منظر دين، حقوق بشر و فراهم آوردن شرايط مناسب در جهت طرح مسايل علمی را از اهداف برگزاری اين همايش دو روزه ذكر كرد.

«مسعود اديبی» دبير اين همايش گفت: در مدت برگزاری همايش، نشست‌هايی با عناوين دين و مبانی حقوق بشر، حق‌های مرتبط با دين در نظام بين‌المللی حقوق بشر، دين و اجرای حقوق بشر، همزيستی اديان و صلح جهانی همچنين نشست ويژه حقوق كودك برگزار می‌شود.

مسؤول هماهنگ‌كننده‌ی فعاليت‌های سازمان ملل متحد در ايران در مراسم افتتاحيه اين همايش، گفت : بدون توجه به حقوق بشر توسعه انسانی و صلح پايدار امكان پذير نخواهد بود. «كنوت اوستبی»‬با اشاره به اينكه حقوق وبشر و توسعه لازم و ملزوم همديگر می‌باشند، گفت: تا زمانی كه به حقوق بشر اهميت ندهيم شاهد صلح و توسعه انسانی در جهان نخواهيم بود.

وی افزود: بايد كرامت دينی و انسانی همه آحاد بشر حفظ شود و آن‌ها حق دارند كه از اين حق طبيعی به نحو مطلوب دفاع كنند. وی تصريح كرد: متأسفانه در قرن بيستم به دليل وقوع جنگ‌های خانمان‌سوز ، حقوق بشر دستخوش حوادث زيادی شد، ولی اميد است درقرن اخير درسايه‌ی عدالت بتوانيم مانع نقض حقوق بشر شويم.

وی با اشاره به اين‌كه لازمه‌ی رعايت حقوق بشر توجه به فرهنگ وكرامت انسانی است گفت: اگر به فرهنگ‌ها و كرامت انسانی افراد از هر دين و مذهبی احترام بگذاريم، در زمينه حقوق آن‌ها مشكلی نخواهيم داشت.

اوستبی افزود: زندگی برای پيروان همه اديان مقدس است و همه بايد تفاوت‌های موجود در اعتقادات و تفكرات همديگر را تحمل و مورد احترام قرار دهيم. وی ادامه داد: با تكيه بر باورهای دينی و ارزش‌های انسانی همه با هم از هر كشور و دولتی می‌توانيم به هم اعتماد كرده و پشتيبان حقوق بشر باشيم.

مسؤول هماهنگ‌كننده‌ی فعاليت‌های سازمان ملل متحد در ايران گفت : با توجه به مبانی حقوق بشر هر كسی آزادانه حق دارد دين خود را انتخاب و يا عبادت نمايد و هيچ اجباری نبايد در اين زمينه بر بشريت اعمال شود.

وی اظهار كرد: سازمان ملل متحد با همكاری همه كشورها و موسسات مختلف علمی برای دستيابی به عدالت و رعايت موازين حقوق بشر تلاش خواهد كرد.

بنابر اين‌گزارش يكی از اساتيد دانشگاه تهران در ادامه اين مراسم گفت: رعايت حقوق بشر بدون همكاری عادلانه همه كشورها وسازمان‌های بين‌المللی در جهان امروز امكان پذير نيست .

دكتر «نسرين مصفا» تصريح كرد: اگر بخواهيم حقوق بشر برای همه مردم جهان ارزش يكسانی داشته باشد بايد به برخی سنت‌ها و فرهنگ‌ها نيز احترام بگذاريم .

وی افزود: حقوق بشر متعلق به همه ملت‌ها و مردم است ولی بايد به برخی مسائل اساسی در اين زمينه توجه و عدالت نيز به خوبی رعايت شود. در اين همايش دو روزه انديشمندانی از كشورهای آمريكا، مصر، هند، كانادا، بلژيك، ايرلند، مراكش، آلمان و دانشگاههای معتبر جهان حضور دارند.

همچنين قرار است ‪ ۳۷‬مقاله در اين همايش دور روزه ارائه و توسط صاحبنظران نقد و بررسی شود.
 

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo