شهید آوینی

 
منطبق نبودن فرهنگ خانواده‌ها با فرهنگ‌اسلامی يكی از مهمترين مشكلات تربيتی است

نبودن تطابق بين فرهنگ خانواده‌ها با فرهنگ و ارزش‌های اسلامی يكی از مهمترين مشكلات و معضلات جامعه فعلی ماست و اين در حالی است كه همه مدعی هستيم كه اصول خانوادگی و اجتماعی ما بر اساس فرهنگ اسلام نهاده شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمين «صداقت‌زاده» از استادان حوزه و دانشگاه در نشستی كه ظهر ديروز 21 ارديبهشت‌ماه و در قالب طرح تبليغی «چهلچراغ» برگزار شد، به بحث درباره «رسانه؛ فرصت‌ها و تهديدها» پرداخته و گفت: گسترده شدن و پيچيدگی روابط يكی از ويژگی‌های مدرنيسم است كه وجود رسانه‌های متعدد به آن دامن زده است.

وی افزود: ابزارهای ارتباط جمعی و رسانه‌ها يكی از مولفه‌های تحولات و مشكلات روانی در دنيای امروز شده است كه اين نكته مديريت بر رسانه‌ها توسط دولت و خانواده را می‌طلبد.

وی با انتقاد به شيوه‌های برخورد با ابزار مدرنيسم در جامعه به ويژه مكان‌های دينی تصريح كرد: در بسياری از مساجد و مكان‌های فرهنگی به جای اينكه به فكر فرهنگ‌سازی برای استفاده از ابزارهای جديد باشيم و از اين خدمات در جهت اشاعه فرهنگ دينی استفاده كنيم، به روش‌هايی برای حذف اين تكنولوژيها ميپردازيم.

صداقت‌زاده ضمن اشاره به تهاجم فرهنگی غرب، تصريح كرد: در عوض جريان مقابل به صورت كمی و كيفی به توليد برنامه‌هايی در راستای عرضه آن‌ها به جوانان پرداخته و خانواده‌ها و مسوولان را خلع سلاح كرده است

اين استاد دانشگاه در ادامه اظهار كرد: نبودن تطابق بين فرهنگ خانواده‌ها با فرهنگ و ارزش‌های اسلامی يكی از مهمترين مشكلات و معضلات جامعه فعلی ماست و اين در حالی است كه همگان مدعی هستيم كه اصول خانوادگی و اجتماعی ما بر اساس فرهنگ اسلام نهاده شده است.

وی افزود: در بسياری از محيط‌ها و شهرها فرهنگ قومی، قبيله‌ای و ايرانی و ملی بر فرهنگ‌اسلامی غلبه كرده است و در هيچ كدام از مسايل موجود در جامعه از ادبيات و سياست گرفته تا قوانين اجتماعی ردپايی از فرهنگ دينی و قرآنی وجود ندارد.

صداقت‌زاده، با اشاره به مشكلات جوانان و نوجوانان در دين‌پذيری گفت: مسوولان فرهنگی در ابتدا بايد نقاط مشترك را شناسايی كنند و سپس با توجه به نياز و معيارهای مورد نظر جوانان به تقويت آن‌ها بپردازند.

اين استاد دانشگاه بر تلاش دشمنان برای محو اسلام تأكيد و تصريح كرد: امروزه تمام وسايل ارتباطی دنيا كه شامل شبكه‌های تلويزيونی، اينترنت، شبكه‌های تلفنی و ... می‌شود درصدد تبليغ آيين مسيحيت، زرتشتی، وهابيت، بوداييسم هستند تا به اين وسيله تعداد مسلمانان در دنيا كم شود.

وی از كم‌كاری مبلغان و رسانه‌ها در اين زمينه انتقاد كرد و گفت: ما چه منابعی برای جذب جوانان و اقبال آن‌ها به دين اسلام داريم؟ در اين زمينه چه نرم‌افزار يا كتابی توليد كرده‌ايم؟ با اين همه منابع غنی اسلامی چرا چيزی برای عرضه كردن نداريم و تمام فرصت‌هايمان به تهديد تبديل شده است؟

حجت‌الاسلام والمسلمين صداقت‌زاده، افزود: ما بايد در اين كلاس‌ها به فكر ايجاد روش‌هايی برای بسترسازی و مهندسی فرهنگی باشيم تا به اين وسيله استانداردهايی را برای شاخص‌های دينی تدوين كنيم تا تمام مراكز آموزش علوم دينی از اين نتايج بهره‌مند شوند.

وی در پايان خواستار نوآوری در روش‌های ارايه مطالب دينی به كودكان، بومی‌سازی اين آموزش‌ها نسبت به شرايط فرهنگی و اجتماعی آن‌ها و استفاده از امكانات و متدجديد در رسيدن به اهداف عالی فردی و اجتماعی دينی در مدارس و مراكز مذهبی، شد.

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo