شهید آوینی

 
چهارمين نشست از سلسله نشست‌های «جهان اسلام و چالش‌های فراراه» برگزار شد

چهارمين نشست از سلسله نشست‌های «جهان اسلام و چالش‌های فراراه» با عنوان «بازخوانی معنايی وحدت اسلامی، تقريب بين مذاهب و انسجام اسلامی» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد.

به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی٬ حجت الاسلام و المسلمين «شيخ محمد سند»٬ 20 ارديبهشت‌ماه در چهارمين نشست از سلسله نشست‌های «جهان اسلام و چالش‌های فراراه» در ابتدا با بيان اينكه بين وحدت و اتحاد اسلامی بايد تفاوت قائل شد گفت: «در وحدت اسلامی همواره بايد بر اعتقادات اسلامی كه بين همه مسلمانان مشترك است تاكيد كرد.»

وی ادامه داد: «در بحث انسجام اسلامی بايد جغرافيای فكری و سياسی مسلمانان به طور جدی مورد توجه قرار گيرد؛ زيرا بدون توجه به آن موفقيت چندانی نخواهيم داشت.»

وی افزود: «از جهت جغرافيای فكری امروزه اغلب مسلمانان را صوفيه تشكيل می‌دهند كه البته صوفيه از گذشته نيز جمعيت بسياری را تشكيل می‌داده است و به نوعی تقيه در مقابل حكومت‌ها را دنبال می‌كرده است.»

اين استاد حوزه علميه با تقسيم‌بندی ميراث اسلامی به ميراث نبوی و ميراث بنی‌اميه و بنی‌عباس ادامه داد: «متاسفانه غالب مسلمانان از ميراث بنی‌اميه و بنی‌عباس تبعيت می‌كنند كه بعضاً حتی با نظرات شيخين و صحابه نيز در تعارض است.»

وی تصريح كرد: «از ناحيه ميراث بنی‌اميه و بنی‌عباس بيشترين آسيب‌ها به جامعه اسلامی وارد شده و ناكامی‌های بسياری را سبب شده كه در راه انسجام اسلامی بايد به اين ميراث و لطمات آن توجه جدی كرد.»

حجت الاسلام و المسلمين سند گفت: «در جغرافيايی سياسی كنونی جهان اسلام صوفيه، سلفی‌ها، اخوان المسلمين و روشنفكران چهار گروه بزرگ را تشكيل می‌دهند كه انديشه‌ها و تعاملات مختلفی را می‌طلبند كه بايد با همه آن‌ها ارتباط برقرار كرد.»

وی افزود: «در تقريب بايد به دنبال آن باشيم كه باشناخت مناسب جغرافيای سياسی جهان اسلام انديشه‌های مختلف را به يكديگر نزديك نماييم.»

حجت الاسلام و المسلمين «محسن اراكی» رئيس مجمع جهانی اهل بيت (ع) نيز در ابتدا به معانی سه واژه وحدت، تقريب و انسجام پرداخت و گفت: «انسجام نسبت به وحدت و تقريب دايره معنايی گسترده‌تری را تشكيل می‌دهد كه می‌توان گفت در شرايط كنونی انسجام امكان اجرايی‌شدن بيشتری را دارد.»

وی ادامه داد: «وحدت يعنی يگانگی جامعه اسلامی و راه رسيدن به آن اطاعت كامل از دستورات الهی، پيامبر اكرم (ص) و اوليا ايشان است و هر گونه اشكال در اين اطاعت نفی‌كننده وحدت خواهد بود.»

وی گفت: «در اعتقاد شيعه امت اسلامی يك امت واحد نافی هر گونه تفرق است.»

حجت الاسلام و المسلمين اراكی تقريب بين مذاهب را شامل پذيرفتن وجود فرق و ديدگاه‌های مختلف اسلامی دانست و اظهار داشت: «تقريب در پی نزديك‌كردن ديدگاه‌ها و نظرات مختلف است كه با برگزاری نشست‌ها، ديدارها و تكيه بر نقاط اشتراك نظری كه كمتر به آن توجه كرده‌ايم بايد به سمت آن حركت كنيم.»

وی افزود: «دشمن همواره تلاش دارد تا با تكيه بر نقاط اختلاف جوامع اسلامی به ايجاد تفرقه در جامعه كمك كند.»

رئيس مجمع جهانی اهل بيت (ع) تصريح كرد: «انسجام مفهوم گسترده‌تری از تقريب را به همراه دارد و در پی آن است كه اگر در نظر نيز نقاط اشتراكی نداريم با توجه به شرايط سياسی و اجتماعی به صورت هماهنگ عمل كنيم.»

وی گفت: «مسلمين امروز در شرايط مشابهی به سر می‌برند، دشمن، تهديدات، چالش‌های، فرصت‌ها و توانمندی‌های مشترك می‌تواند عامل انسجام جامعه اسلامی باشد.»

وی با اشاره به نام‌گذاری سال 86 به نام «اتحاد ملی و انسجام اسلامی» ازسوی مقام معظم رهبری را حركتی حكيمانه توصيف كرد و گفت: «انسجام اسلامی ضرورتی است كه در شرايط كنونی به لحاظ عقلی و منطقی مورد تائيد همگان است.»

حجت الاسلام و المسلمين «احمد مبلغی»، رئيس پژوهشكده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نيز گفت: «در صدر اسلام شاهد بكارگيری واژه اخوت از سوی رسول اكرم (ص) و امام علی(ع) به خصوص در جريان‌های اختلافی وتفرقه‌انگيز بوده‌ايم كه حالت عملياتی نيز پيدا می‌كرده است.»

وی ادامه داد: «در طول تاريخ اسلام همواره بر اخوت اسلامی و برادری بدور از تفرقه تاكيد می‌شده است.»

حجت الاسلام و المسلمين مبلغی دوران «جمال الدين اسدآبادی» و نفوذ استعمار در ملل اسلامی را مورد توجه قرار داد و افزود: «در اين دوران شاهد بيان وحدت اسلامی به معنای وحدت سياسی از سوی جمال الدين اسدآبادی هستيم.»

وی گفت: «در دوران آيت‌الله بروجردی و ارتباط ايشان با دانشگاه و بزرگان الازهر شاهد بروز واژه تقريب مذاهب اسلامی به معنای كم كردن فاصله‌های ميان مذاهب و فرق بوديم كه ناشی از اين ديدگاه بود كه مذاهب اسلامی متعددی وجود داشته‌اند كه وحدت آن‌ها امكان پذير نيست.»

رئيس مركز مطالعات و تحقيقات مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی اظهار داشت: «تقريب با كاركرد خاص خود در كنار وحدت قرار گرفت و افزون بر اينكه جنبه موضوعی به خود گرفته بود وسيله‌ای برای وحدت سياسی نيز به شمار می‌رود.»

وی گفت: «پس از پيروزی انقلاب و تحولات منطقه مجدداً واژه وحدت در سطح جهان اسلام به معنای وحدت سياسی مطرح شد كه پس از استقرار جمهوری اسلامی و پديدار شدن جريان‌های وهابی نياز به تقريب مجدداً احساس شد.»

وی خاطر نشان كرد: «تقريب به رغم اهميت و ظرفيت‌های خود در نزديك كردن ميان فرق ديگر توانايی ارائه دستور كار فوری را از دست داده بوده است و حتی در دوره‌ای به ميدان و خاستگاه تفرقه تبديل شد.»

رئيس پژوهشكده فقه و حقوق گفت: «طرح انسجام در ادبيات اين حوزه يك راهكار فوری با توجه به شرايط جهان اسلام به خصوص عراق بود كه هماهنگی و همراهی ونيل به يك هدف را دنبال می‌كند.»

وی با بيان اينكه امروز در حال ورود به عصر جهانی‌شدن و برداشته شدن مرزها و گسترش عصر ارتباطات هستيم ادامه داد: «عصر جهانی شدن عصر بهره گيری از فرصت‌هاست و فرصت بيشتر قدرت و نفوذ و امنيت بيشتر را به همراه خواهد داشت. اگر امروز جهان اسلام به يك انسجام دست پيدا نكند در جهان آينده جامعه‌ای عقب‌مانده و تحت نفوذ استعمار خواهد بود.»

حجت الاسلام و المسلمين مبلغی خاطر نشان كرد: «انسجام امروز مهم‌ترين راه پيش روی جهان اسلام است و اين به معنای كنار گذاشتن تقريب نيست.»

دكتر «محمود عكام» امام جمعه شهر حلب سوريه نيز در يك ارتباط تلفنی به ارائه ديدگاه‌های خود پرداخت و گفت: «مهم‌ترين عامل وحدت جهان اسلام كلام خداوند است كه همه مسلمانان را برادر يكديگر می‌داند و خون و مال و ناموس هر مسلمان را خون و مال و ناموس ديگر مسلمانان می‌داند

وی با بيان اينكه وحدت اسلامی چارچوب و مبانی تغييرناپذيری دارد افزود: «مسلمانان همه عضو يك پيكرند و اگر هر عضو اين پيكر دچار نقص شود بيماری تمام اين پيكره را فرا خواهد گرفت. وحدت يك فريضه و رحمت الهی است كه ركن جامعه اسلامی را تامين می كند و تمسك به وحدت انسان را مورد لطف خداوند قرار می‌دهد.»

دكتر عكام از محبت و خير خواهی بعنوان اركان وحدت نام برد و گفت: «تعصب مذهبی، جهل و عدم شناخت يكديگر، ضعف در ميان مسلمانان و تفاسير غلط از احاديث مهم‌ترين موانع وحدت به شمار می‌روند.»

در پايان شركت كنندگان به طرح ديدگاه ها و نظرات خود پرداختند.

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo