شهید آوینی

 
گزارشی از تازه‌های قرآنی و اسلامی ناشران عرب در بيستمين نمايشگاه بين‌المللی كتاب

بيستمين نمايشگاه بين‌المللی كتاب تهران در بخش ناشران خارجی كشورهای عربی، شاهد ارايه‌ی جديدترين كتا‌ب‌ها در زمينه‌ی علوم قرآنی و اسلامی در غرفه‌های متعدد بود.

از مهمترين كتاب‌هايی كه با موضوع قرآن، علوم قرآنی و نيز علوم اسلامی در بخش ناشران خارجی كشورهای عرب در نمايشگاه كتاب به نمايش گذاشته‌شده است می‌توان به كتاب «كيف تصبح حافظا للقرآن» اثر «عبدالكريم جراد» از انتشارات «دارالايمان» دمشق اشاره كرد.

اين كتاب كه مشتمل بر 8 فصل است، نكته‌های جديدی برای آموزش حفظ قرآن ارائه می‌كند. مولف در فصل اول، اطلاعاتی درباره حافظه و توانايی‌های انسان در اختيار خواننده قرار می‌دهد، فصل دوم و سوم به نمونه‌هايی از زندگی حافظان برجسته و موفق قرآن و تبيين جايگاه والای حافظ اختصاص دارد. در فصل چهارم مؤلف به معرفی گام‌های اساسی در جهت حفظ قرآن نظير علاقه، تعيين هدف، همت و اراده و اعتماد به نفس می‌پردازد. در فصل پنجم و ششم، مولف بر لزوم برداشتن موانع و ضرورت انتخاب زمان و مكان مناسب و نيز برقراری ارتباط دائم قرآن‌آموزان با مربيان قرآن تاكيد می‌كند. تكرار محفوظات به عنوان يكی از عوامل مؤثر در حفظ قرآن عنوان مبحثی است كه نگارنده در فصل هفتم و هشتم اين كتاب به آن پرداخته‌است.

كتاب «اساليب التدريس و مناهج الحديث فی تعليم القرآن الكريم» از انتشارات مؤسسه «شهيد المحراب للتبليغ الاسلامی»، جديدترين كتاب در حوزه مطالعات قرآنی از كشور عراق است. اين كتاب زير نظر كميته «اعداد المناهج» در دايره امور قرآنی تاليف شده و مشتمل بر 18 مبحث است. از موضوعات اساسی آن می‌توان به فوايد تدريس قرآن، جايگاه معلم در جامعه، صفات استاد، ضرورت آگاهی از شيوه‌های تدريس، آشنايی مربيان با وی‍ژگی‌های شخصيتی جوانان و نوجوانان، عوامل مؤثر در بالابردن سطح تدريس، هدف از تدريس قرآن و... اشاره كرد.

در زمينه كتاب‌های دينی می‌توان به كتابی درباره موضوع زندگانی مسيح (ع) و نقطه‌نظرات مخالف در مورد زندگانی اين حضرت در دين مسيح و اسلام اشاره كرد، اين كتاب با عنوان «هل قال القرآن الكريم بموت المسيح و ماهی ادلة ذلك» اثر «سليم الجابی» كارشناس ارشد اديان تطبيقی است. مؤلف در اين كتاب به بررسی معنای لغوی «وفاة» و «رفع» پرداخته و سپس تاريخچه‌ای را از اعتقاد مردم به عروج عيسی مسيح(ع) به آسمان‌ها ارائه می‌كند. وی همچنين نظرات مختلف مفسران درباره اين عقيده را در كتاب خود آورده، اين كتاب از انتشارات دارالحكمه است.

«دروس من القرآن» اثر «سيداحمدزكی تفاحه» از انتشارات «دارالمحجه البيضاء» كه بر نكته‌های اخلاقی و تربيتی آيات قرآنی تكيه می‌كند، يكی ديگر از كتاب‌های نفيس نمايشگاه بين‌المللی تهران است. مؤلف در اين كتاب كه تقريبا 40 مبحث را دربرمی‌گيرد، در ابتدا به پيام دين اسلام و علت خلقت انسان‌ها از زبان قرآن اشاره می‌كند و در پايان به صفات والای اخلاقی رسول اكرم(ص) می‌پردازد.

با وجود كتاب‌های متعددی كه در زمينه سيره نبوی نگاشته شده است، اما «ابوبكر جابر جزائری» واعظ مسجد نبوی شريف مؤلف كتاب «هذا الحبيب محمد رسول الله يا محب» تلاش می‌كند با انتخاب عباراتی بليغ و ادبی و تكيه بر نكات عبرت‌آموز بعد از هر مبحثی، از يكنواختی و تكرار مطالب جلوگيری كند.

نويسنده در ابتدا به وضعيت سياسی، اقتصادی، اجتماعی جزيرة العرب، تولد حضرت اسماعيل و بنای كعبه اشاره می‌كند و سپس مانند بسياری از كتب سيره نبوی تمامی حوادث زندگانی پيامبر(ص) را از تولد تا وفات نقل می‌كند و در پايان كتاب به ذكر معجزات و صفات رسول اكرم می‌پردازد. اين كتاب در غرفه دارالكتب العلميه به نمايش گذاشته می‌شود.

در بيستمين نمايشگاه بين‌المللی كتاب تهران بخش نسبتا بزرگی از غرفه‌های ناشران عرب را كتاب‌هايی در زمينه حديث اشغال كرده است، كه در اينجا به عنوان نمونه به كتاب «الحديث فی شرح الحديث» اثر «محمود محمود الغراب» از انتشارات «دار الايمان» دمشق اشاره كرد.

در اين كتاب، مؤلف احاديثی را كه «محی‌الدين ابن عربی» عارف مشهور قرن ششم نقل كرده، در دو جلد جمع‌آوری كرده و آنها را تحت عنوان «كتاب» تبويب نموده است مانند كتاب العلم، كتاب القضاء و ‌القدر، كتاب الحج، كتاب الامامه و... . مؤلف در هريك از اين مباحث علاوه بر ذكر احاديث به شرح و توضيح آن‌ها نيز می‌پردازد. وی همچنين در مقدمه كتاب، كسانی را كه ابن عربی از آ‌ن‌ها نقل حديث كرده، معرفی می‌كند.

ناشران عراقی نيز با وجود همه كمبودها و مشكلات مالی خود در اين نمايشگاه شركت كرده و به ارائه تازه‌ترين آثار قرآنی و اسلامی خود می‌پردازند.

مؤسسه شهيد المحراب للتبليغ الاسلامی در نجف اشرف فصلنامه‌ای اختصاصی تحت عنوان «المآب» منتشر كرده كه به مطالعات و معارف قرآنی می‌پردازد. شماره نخست اين فصلنامه در ماه شعبان 1427/2006 منتشر شده و شماره دوم آن نيز در سال 2007 به چاپ رسيد. در شماره اول اين فصلنامه مطالبی درباره وحی نبوی، ويژگی‌های آن و نظر شرق‌شناسان در اين‌باره، ارتباط بين گناهان انسان و وقوع حوادث ناگوار، مكتب قرآنی «ابن مسعود» در كوفه و اشاره‌ای به زندگی برخی قراء كوفه آمده است.

همچنين در اين فصلنامه نقطه‌نظرات و عقايد «سيد محمد باقرحكيم» درباره تقريب مذاهب نقل شده، در پايان فصل‌نامه، تصاويری از نسخه‌های خطی قرآن كريم متعلق به قرن‌های اول، دوم ، سوم و چهارم به نمايش گذاشته شده است.

در شماره دوم فصلنامه المآب مطالبی از قبيل مفهوم «صراط» و «سبيل» در قرآن كريم، وحی و نبوت از ديدگاه قرآن و بررسی مكاتب تفسيری از محورهای اساسی آن به شمار می‌آيد.

ناشران خارجی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، با اشاره به اين‌كه سال گذشته ميزان خريد و استقبال مردم از كتاب‌ها بيشتر بوده است، حمايت نكردن دولت‌ها از فعاليت ناشران را از علل اساسی بالارفتن قيمت كتاب‌ها عنوان كردند.

«حمدی زمزم» از ناشران دار الايمان دمشق در اين‌باره گفت: سال گذشته هريك از كتاب‌ها با 40 درصد تخفيف در اختيار ناشران قرار می‌گرفت؛ اما امسال 20 با درصد افزايش روبه‌رو بوديم، از اين رو با بالارفتن قيمت كتاب، ميزان خريد و استقبال مردم از كتب كاهش پيدا كرد.

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo