شهید آوینی

 
کتاب "سیر مبارزات امام در آئینه اسناد به روایت ساواک" رونمایی شد

در مراسم رونمایی مجموعه " سیر مبارزات امام در آئینه اسناد به روایت ساواک " تاکید شد: فرهیختگان ملل مختلف مایلند از ناگفته های مبارزاتی و سیاسی امام(ره) آگاه شوند .

مراسم رونمایی از مجموعه کتابهای زندگی و مبارزات امام خمینی(ره) با عنوان " سیر مبارزات امام در آئینه اسناد به روایت ساواک " چهارشنبه شب با حضور قائم مقام و معاون فرهنگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی و تنی چند از محققان در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام و المسلمین هروی - محقق و مسئول گردآوری مجموعه - با اشاره به سیر مبارزات امام خمینی گفت: کتاب هایی که توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام منتشر شده ، حاوی خاطرات و اساسا مصائب افرادی است که در راستای به ثمر رساندن انقلاب اسلامی به همراه امام شکنجه های بسیاری را متحمل شدند. افرادی که بدون شک تاریخ آنها را فراموش نخواهد کرد. گرچه خواندن این کتاب ها امروز ممکن است برای مخاطبان ساده باشد اما برگ برگ این آثار به بیان زوایای حقیقت همیشه بیدار حضرت امام اشاره دارد.

این محقق اضافه کرد: امام خمینی هرگز در طول سال ها فعالیت خود در اندیشه نام و شهرت نبودند. با وجود اینکه ایشان منشا بسیاری از کارهای خیر به شمار می رفتند اما همواره تاکید می کردند تا نامی از ایشان در این اعمال برده نشود. در کنار این مسائل، استعمار همواره خواهان سرپوش گذاشتن بر حقوق ملی ایران بوده است اما مبارزات امام از پایمال شدن این حقوق جلوگیری کرد.

محمد علی خسروی معاون فرهنگی این موسسه نیز با تاکید بر اینکه گردآوری چنین مجموعه عظیمی زحمات زیادی دربرداشته است، گفت: تاریخ را می توان در اشکال مختلف ارائه کرد اما بهترین راه، همان مستنداتی است که از یک واقعه تاریخی به شکل مکتوب بر جای می ماند. درواقع 21 جلد کتاب مبارزات امام راحل و پنج جلدی که پیش از این منتشر شده بود می تواند به خوبی سیر فعالیت های امام را به نسل امروز نشان دهد.

در ادامه مراسم ، دکتر حمید انصاری - قائم مقام موسسه حفظ و نشر آثار امام، تصریح کرد: دیدگاه ها و فداکاری های افرادی که در جهت مانایی آرمان های امام کوشیدند در این مجموعه به رشته تحریر درآمده است.

وی اضافه کرد: نظرات راهبردی و تشکیل هسته های اولیه به وسیله امام آغاز شد. درواقع استقامت پیروان خط امام مدیون نقش سازنده و راهبردی ایشان است. در عصر حاضر که پدیده انقلاب اسلامی رخدادی موثر در تاریخ بشر به شمار می رود و حتی ابعادی فرا مرزی یافته، نباید فراموش کرد که حضور پررنگ امام در این میان چه نقش ارزنده ای داشت. اگر ایشان نبودند این انقلاب هرگز پا نمی گرفت؛ چه بسا برخی ممالک که به واسطه نداشتن رهبری قاطع در نیمه راه متوقف شدند. امام خمینی (ره) فیلسوف و مجتهدی زمانه شناس بود که به مثابه جامعه شناسی مشرف به مسائل جامعه خود آگاهی داشت و توانست این انقلاب را تا نهایی ترین سرمنزل مقصود یعنی پیروزی رهبری کند. ایشان از معدود رهبران موفق است که توانست طلسم شکست ناپذیر 2500 ساله رژیم پهلوی را درهم پیچد.

قائم مقام موسسه حفظ و نشر آثار امام در ادامه خاطرنشان کرد: در اجتماعی که گمان نمی رفت دین به زندگی مردم بازگردد امام خمینی به این امر مبادرت ورزید و انقلاب را پیروزمندانه خاتمه داد. امروز در عین اینکه امیدهای بسیاری از کشورهای اسلامی به جانب ماست ، فرهیختگان سایر کشورها تمایل دارند از ناگفته ها و زوایای مبارزاتی و سیاسی زندگی امام خمینی در قالب آثار مکتوب آگاه شوند. همچنین ضرورت دارد در ایران اسلامی نسل جوان با استناد به این آثار به سیره و رفتار امام خمینی پی ببرند.

وی تصریح کرد: مسلما این اطلاع رسانی باید برعهده نسل اول و دوم انقلاب باشد. با این حال تصورمی کنم حتی با تالیف این 21 جلد کتاب که مجموعه ارزشمندی از مبارزات امام را دربرمی گیرد، هنوز گوشه هایی از منظومه فکری امام خمینی ارائه نشده است.

در پایان مراسم به گردآورندگان مجموعه " سیر مبارزات امام در آئینه اسناد به روایت ساواک " جوایزی اهدا شد.

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo