شهید آوینی

 
ترويج مفاهيم قرآنی در دانشگاه‌ها با راه‌اندازی كارگاه‌های دائمی ميسر می‌شود

ترويج مفاهيم قرآنی در دانشگاه‌ها تنها با راه‌اندازی كارگاه‌های دائمی قرآن و تشكيل كارگروه‌هايی در اين زمنيه امكان‌پذير است.

«مصطفی صولتی»‌ رتبه اول رشته قرائت مسابقات قرآن دانشجويان كشور در سال‌ 83 ضمن بيان اين مطلب يادآور شد: برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات قرآنی نمی‌تواند تأثير چندانی در تشويق دانشجويان به آموزش مفاهيم و كاربردی كردن اين آيات در جامعه داشته باشد، چراكه مسابقات در زمان و سطح محدودی برگزار می‌شود.

وی در ادامه تصريح كرد: دانشگاه‌ها به دليل اينكه به طور مقطعی با دانشجويان در ارتباط هستند نمی‌توانند تأثير قطعی در اشاعه و ترويج فرهنگ قرآنی داشته باشند، اما می‌توان با برپايی كارگاه‌های دائمی قرآن و ارتباط مؤثر و مستمر با دانشجويانی كه به صورت داوطلب و يا انتخابی عضو كارگاه می‌شوند، در راستای آشنايی دانشجويان با مفاهيم الهی اقدامات مثبتی انجام داد.

اين فعال قرآنی اضافه كرد: البته مسئولان در اين زمينه بايد حتی با خانواده‌های شركت‌كنندگان نيز در ارتباط بوده و برای آنها نيز برنامه‌های خاصی داشته باشند.

وی گفت: البته اجرای چنين برنامه‌هايی چندان دور از انتظار نيست، چراكه اين كلاس‌ها هم اكنون نيز با عنوان زندگی قرآنی در دانشگاه تهران و دانشگاه‌های علوم پزشكی تهران توسط استاد خدام حسينی در حال اجراست.

نفر اول جشنواره ملی دانشجويان در سال 79 در ادامه با اشاره به آيين‌نامه مسابقات دانشجويان كشور، گفت: آيين‌نامه مسابقات قرآن دانشجويان نيز مانند آيين‌نامه ديگر مسابقات كشوری نمی‌تواند نمايانگر سطح قرائت شركت‌كنندگان باشد، چراكه افراد در اين مدت كوتاه نمی‌توانند تمام فنون قرائت خود را به نمايش بگذارند.

وی اظهار كرد: به عقيده من تنها داوری بخشی از مسابقات را می‌توان در قالب آيين‌نامه گنجاند و اصل داوری بايد منوط به نظر و سليقه شورای داوران باشد، به اين شكل كه در ابتدا شورايی از داوران تشكيل شده و اين افراد سطح قرائت را از ابعاد مختلف بسنجند.

صولتی ادامه داد: در واقع انتخاب يك قرائت خوب كاملا سليقه‌ای و ذوقی است، به عقيده من تنها 20 درصد از تلاوت را می‌توانيم بارم‌بندی كنيم اما زيبايی صوت و انتخاب بهترين تلاوت كاملا سليقه‌ای است و بايد دست داوران در اين زمينه باز گذاشته شود تا بتوانيم از رأی آنها به يك اجماع برسيم.

اين قاری و داور قرآنی گفت: چرا ما با وجود خلاقيت و نوآوری‌های بسياری كه داريم هنوز بايد از آيين‌نامه‌های مسابقات مصری برای تدوين آيين‌نامه‌های مسابقات‌مان تبعيت كنيم، وقت آن رسيده است كه با كارشناسی و ارزيابی صحيح آيين‌نامه‌های مسابقات و شيوه داوری را تغيير دهيم.
وی همچنين با اظهار گله‌مندی از نحوه انتخاب داوران مسابقات ملی دانشجويان، گفت: من به اين مسئله گله‌مندم كه چرا هميشه داوران مسابقات بايد از تهران، مشهد و اصفهان انتخاب شوند، مسئولان مسابقات بايد داوران ديگر شهرها را نيز به كار گرفته و از آنها نيز برای داوری استفاده كنند.

نفر اول رشته قرائت مسابقات كشوری اوقاف با اشاره به اينكه برگزاری مسابقات جنبی و هنری می‌تواند نقش عمده‌ای در گرايش دانشجويان به اين مسابقات باشد،‌ گفت: برگزاری مسابقات هنری در جشنواره می‌تواند طيف‌های مختلف دانشجويی را به اين مسابقات جذب كند. از طرف ديگر اين امر هم به لحاظ كيفی و هم به لحاظ كمی سطح مسابقات را افزايش خواهد داد، حتی من معتقدم بايد پيروان ديگر اديان را نيز برای شناخت بيشتر آنان با مفاهيم قرآن كريم برای حضور در اين مسابقات دعوت كرد تا با ندای حق‌طلبی قرآن آشنا شوند.

وی در خاتمه به نقش مهم خانواده در گرايش جوانان به فعاليت‌های قرآنی اشاره كرد و گفت: فرد، خانواده و اجتماع يك مثلث هستند كه فرد با كمك و بهره گيری از تربيت صحيح خانواده می‌تواند در اجتماع رشد پيدا كند، لذا خانواده می‌تواند با بهره‌گيری از اصولق قرآنی كودكان و نوجوانان را پرورش داده و پس از آن آنها را تحويبلمدرسه و دانشگاه دهد، پس با اين وجود دانشگاه‌ها به تنهايی و بدون همكاری خانواده‌های نمی‌توانند در حوزه قرآن فرهنگ‌ساز باشند.

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo