شهید آوینی

 
حجت الاسلام محمدیان: شناسایی عوامل تأثیرگذار استاد مطهری ضروری است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها طی سخنرانی خود در همایش حکمت مطهر علاوه بر ارائه گزارشی از جشنواره حکمت مطهر در دانشگاه ها به چهار ویژگی شخصیت استاد شهید مطهری اشاره کرد و این چهار ویژگی را به عنوان عوامل تأثیرگذاری شخصیت وی حائز اهمیت دانست.

حجت الاسلام محمد محمدیان رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها طی سخنرانی در همایش حکمت مطهر به مناسبت بزرگداشت استاد شهید مرتضی مطهری، گفت: استاد شهید مطهری که عمری را برای تفسیر قرآن گذراند خود یکی از دلایل روشن این آیه شریفه شد "لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله أمواتاًَ بل احیاء عند ربهم یرزقون فرحین بما آتاهم".

نماینده نهاد نمایندگی مقامات معظم رهبری در دانشگاه ها افزود: همواره هنگام صحبت از این استاد شهید به آثار و شخصیت وی توجه می کنند. اما بحث شخصیتی استاد بیش از آثار مورد توجه است، چرا که ما نیاز به تربیت مطهری های آینده داریم و باید همواره این پرسش را مد نظر داشته باشیم که در شخصیت شهید مطهری چه عاملی وجود داشته که این همه تأثیرگذار بوده است.

وی چهار ویژگی اصلی را به عنوان خصوصیات وی که موجبات تأثیرگذاری این استاد عالیقدر را فراهم کرده مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: شهید مطهری فقیه قرآنی بود و دین را از منبع اصلی آن می گرفت. نکته دوم که در شخصیت وی بارز است و عامل بقا و جاودانگی شخصیت وی محسوب می شود تزکیه است .

حجت الاسلام محمدیان به عنوان سومین ویژگی اصلی این شخصیت بزرگ آگاهی به زمان و اطلاع از افکار و جامعه و شناسایی نیازهای بالفعل جامعه توصیف کرد و به عنوان چهارمین شخصیت شهید مرتضی مطهری را سنگربان دین توصیف کرد و گفت: مطهری حافظ دین بود. وی از چنان غیرت دینی برخوردار بود که تا سرحد جان برای حفظ دین مایه گذاشت.

وی طی این سخنرانی به ارائه گزارشی از جشنواره حکمت مطهر نیز پرداخت و گفت: جشنواره حکمت مطهر با همکاری وزارت علوم تحقیقات و فن آوری، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی و صدا و سیما در دو بخش اساتید و دانشجویی برگزار شد. در بخش اساتید تهیه مقالات، تنظیم کتاب و پایان نامه مورد توجه قرار گرفته و در بخش دانشجویی علاوه بر فعالیتهای پژوهشی بخش اساتید، کتابخوانی و فعالیتهای هنری و ادبی نیز به گنجانده شد.



وی افزود: در بخش کتابخوانی 5 محور انتخاب و برای هر کدام از این محورها 7 کتاب از آثار استاد برگزیده شد. سیره ائمه معصومین (ع)، حقوق زن در اسلام، مبانی فرهنگ و تمدن اسلامی، جهان بینی و اصول عقاید و مباحث فلسفی 5 محور منتخب در بخش کتابخوانی محسوب می شوند. در مجموع 35 کتاب از آثار شهید مطهری در مسابقات کتابخوانی در اختیار دانشجویان قرار گرفت. در بخش ادبی و هنری، شعر و داستان گرافیک نقاشی و خطاطی مورد توجه قرار گرفت که با استقبال دانشجویان همراه بود.

رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: حدود 40 هزار نفر از دانشجویان در این جشنواره شرکت کردند. در بخش کتابخوانی 300 هزار جلد کتاب از آثار شهید مطهری مطالعه و در مسابقه شرکت کردند. در بخش ادبی هنری 1000 اثر به دبیرخانه ارسال شده و در بخش کتاب و مقالات علمی نیز با 500 اثر علمی مواجه بودیم.

وی ابراز امیدواری کرد این فعالیتها به اشاعه تفکرات شهید مطهری در دانشگاه ها منتهی شود.

آیت الله مهدوی کنی و آیت الله مصطفوی از دیگر سخنرانهایی بودند که در مراسم بزرگداشت سالانه استاد شهید مرتضی مطهری صحبت کردند.

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo