شهید آوینی

 
مقام معظم رهبری: نظام اسلامی كرامت سرمايه‌گذار را در كنار كرامت كارگر مطرح می‌كند

برخلاف برخی مكاتب شكست‌خورده كه جامعه را به دو قطب تقسيم می‌كردند و همچنين بر خلاف جوامع غربی كه در آن، سرمايه‌دارها در همه شئون كشور دخالت و به تعبيری خدايی می‌كنند، در نظام اسلامی كرامت سرمايه‌گذار در كنار كرامت كارگر است و در اين همكاری دوطرفه، هر كدام بايد از سهم عادلانه و منصفانه خود بهره‌مند شود.

رهبر انقلاب اسلامی در ديدار هزاران نفر از كارگران سراسر كشور، كه در آستانه يازدهم ارديبهشت‌ماه، «روز جهانی كارگر» برگزار شد، با اشاره به ديدگاه اسلام درباره كار و تلاش به‌عنوان يك ارزش والا افزودند: جامعه كارگری كشور در 27 سال گذشته و با وجود انواع تلاش‌ها و توطئه‌های سياسی، همواره در كنار نظام اسلامی بوده و لحظه‌ای كارخانه و عرصه توليد را رها نكرده، كه اين از افتخارات بزرگ جامعه كارگری است.

ايشان كارگران كشور را افرادی متدين، نجيب، انقلابی و مؤمن به هدف‌های انقلاب دانستند و افزودند: از جمله ويژگی‌های جامعه كارگری اين است كه حل مشكلات خود را در چارچوب نظام اسلامی كه گرايش اصلی آن كمك به طبقات محروم و گسترش عدالت است، جست‌وجو می‌كند؛ زيرا نظام‌های وابسته به غرب در عمل نشان داده‌اند كه هيچ‌گونه ترحمی به كارگران ندارند.

 
 

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای، كارگر، سرمايه‌گذار و دولت را سه ضلع مثلث پيشرفت اقتصادی كشور خواندند و تأكيد كردند: همان‌گونه كه در آغاز سال 86 گفته شد، پيشرفت اقتصادی از اهداف مهم كشور است و لازمه اين پيشرفت و افزايش توليد، همكاری كارگر، سرمايه‌گذار و دولت و ادای صحيح وظايف مربوط به هريك از آنهاست.

ايشان با تأكيد بر حرمت سرمايه‌گذار و سرمايه او در اسلام خاطرنشان كردند: برخلاف برخی مكاتب شكست‌خورده كه جامعه را به دو قطب تقسيم می‌كردند و همچنين بر خلاف جوامع غربی كه در آن، سرمايه‌دارها در همه شئون كشور دخالت و به تعبيری خدايی می‌كنند، در نظام اسلامی كرامت سرمايه‌گذار در كنار كرامت كارگر است و در اين همكاری دوطرفه، هر كدام بايد از سهم عادلانه و منصفانه خود بهره‌مند شود.

رهبر انقلاب اسلامی، تنظيم روابط سرمايه‌گذار و كارگر را وظيفه دولت دانستند و افزودند: دولت بايد با زيرنظرگرفتن روابط كارگر و سرمايه‌گذار، هرگونه احساس ناامنی هريك از آنان را برطرف كند و ضمن جلوگيری از تعرض هر يك از دو طرف به طرف ديگر، كارگران را بيشتر زير چتر حمايتی خود قرار دهد. ايشان، يكی از مشكلات توليدات داخلی را «كيفيت» ارزيابی نمودند و تأكيد كردند: لازمه افزايش كيفيت توليدات داخلی و بالابردن بهره‌وری، ارتقای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و ايجاد زمينه برای ابتكارات كارگران است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای با اشاره به رواج فرهنگ تحقير توليد داخلی و ترجيح توليد خارجی در دوران پيش از انقلاب اسلامی خاطرنشان كردند: سال‌ها در اين كشور اين‌گونه تبليغ می‌شد كه ايرانی توانايی ساخت كالای خوب و با كيفيت را ندارد و متأسفانه بقايای آن فرهنگ هنوز باقيست، اما كارگران با بالابردن توانايی‌های خود و ارتقای كيفيت توليدات، می‌توانند، زمينه‌ساز حفظ عزت و اعتبار عمومی كشور درخصوص صنايع و توليدات داخلی باشند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تلاش دشمنان برای برهم‌زدن فضای مهربانی و تفاهم موجود ميان قشرها و صنف‌های مختلف كشور افزودند: دشمن، وحدت و انسجام پيكره واحد و نيرومند ملت ايران را هدف گرفته است و تلاش می‌كند، با عمده‌كردن خواسته‌های صنفی و ايجاد ميدان رقابت ناسالم امتيازگيری در كشور، تمركز و برنامه‌ريزی دولت را مختل كند، بر همين اساس همان‌گونه كه امسال، سال اتحاد ملی نامگذاری شده است، بايد همه قشرها و صنف‌های مختلف با مهربانی و در يك صف متحد و مستحكم، كشور را به ميدان رقابت سالم برای خدمت و مجاهدت و شتاب‌بخشيدن به حركت پيشرفت اقتصادی تبديل كنند.

ايشان با تأكيد بر اين كه ملت ايران در 27 سال گذشته، قدرت و استعداد خود را نشان داده و اثبات كرده كه دوران تحقير اين ملت به پايان رسيده است، تصريح كردند: ملت مستقل، عزت‌مند و سربلند ايران، با نيروی انسانی فراوان و استعدادهای جوان خود، امروز بيش از هر زمان ديگر، برای حركت پرشتاب در مسير پيشرفت و ترقی، احساس قدرت و توانايی می‌كند.

در اين ديدار آقای جهرمی وزير كار و امور اجتماعی با اشاره به منابع انسانی، سرمايه‌های فيزيكی و سرمايه‌های اجتماعی به‌عنوان سه محور كاری اين وزارت‌خانه گفت: در اين چارچوب، وزارت كار اهميت به آموزش به ويژه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و افزايش بهره‌وری را در اولويت قرار داده به گونه‌ای كه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در سال گذشته 107 درصد افزايش داشته است.

وی رفع موانع توليد و سرمايه‌گذاری و زمينه‌سازی برای سرمايه‌گذاری‌های جديد، رفع مشكلات معيشتی كارگران، برگزاری انتخابات كانون عالی شوراهای اسلامی و كانون عالی انجمن‌های صنفی كارفرمايان و همچنين تلاش برای تنظيم روابط كارگر و كارفرما را از ديگر اقدامات وزارت كار برشمرد.

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo