شهید آوینی

 
رشد چشم‌گير مدارس اسلامی در اتريش

به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی «نسيج»، «ابراهيم محمد دمرداش» مدير روابط عمومی مجمع فرهنگی اسلامی اتريش با اعلام اين خبر گفت: اكنون بيش از40 هزار دانش‌آموز مسلمان با حمايت مالی دولت اتريش در 2700 مدرسه تحصيل و 325 معلم دروس اسلامی را در اين مدارس تدريس‌می‌كنند.

اين درحالی‌است ‌كه دروس اسلامی نخستين‌بار در سال ۱۹۸۲ وارد مدارس اين كشور شد كه در آن زمان، ۵ آموزگار اين مواد را تنها برای ۲۰۰ دانش‌آموز تدريس‌می‌كردند.

دمرداش همچنين با تاكيد بر حمايت دولت اتريش از اسلام و مسلمانان در اين كشور گفت: در ماه رمضان، سفره‌های افطاری متعددی از جانب مسئولان دولت اتريش به‌ويژه رئيس‌جمهور اين كشور برای مسلمانان پهن می‌شود.

كشور اتريش با 450 هزار مسلمان كه چهار درصد جمعيت هشت ميليونی اين كشور را تشكيل‌می‌دهد از معدود دولت‌های اروپايی است كه اسلام را به رسميت شناخته و به مسلمانان، امتيازات قانونی از جمله اجازه پوشيدن حجاب به زنان را می‌دهند.

دين اسلام اكنون پس از مسيحيت كاتوليك، دومين دين اين كشور اروپايی محسوب می‌شود. در قانونی كه در سال ۱۸۶۷ در اتريش به تصويب رسيد احترام به تمام اديان در اين كشور مورد ضمانت قرار گرفت.

در اين كشور اروپايی، ۷۶ مسجد و مكان نيايش وجود دارد كه از اين تعداد، ۵۳ مسجد در «وين» پايتخت اين كشور با بيش از 130 هزار مسلمان كه بيشتر آن‌ها مليت اتريشی دارند؛ وجود دارد.

در ارتباط با پيشينه اسلام در اين كشور گفته می‌شود: در سال 1250 ميلادی جامعه اسلامی اتريش، شناخته‌شد و در سال 1781 برای نخستين‌بار توسط "ژوزف دوم" پادشاه اتريش به طور رسمی مورد حمايت قرار گرفت تا آنجا كه امامان جماعت برای جوامع اسلامی تعيين‌شده و تحصيل فلسفه اسلامی شرق و ... رواج يافت، در همين سال اتحاديه فرهنگی اسلامی مسلمانان نيز تاسيس‌شد.

در سال 1912 اسلام در اين كشور به رسميت شناخته‌شد و در سال 1979 جواز تاسيس جامعه مسلمانان اتريش از سوی وزارت فرهنگ و هنر اين كشور صادر و مذاهب اسلامی اعم از اهل تسنن، شيعه و زيديه به عنوان شاخه‌های مختلف آن مورد تاييد قرارگرفت.

در اتريش حدود 200 نمازخانه، مسجد و مجتمع اسلامی وجود دارد و زيباترين مسجد اروپا تحت نظارت عربستان در وين پايتخت اين كشور با ظاهری باشكوه برای كودكان و نوجوانان، برنامه‌های اسلامی متنوعی را اجرا می‌كند.

از سوی ديگر در سال 2005 ميلادی، شورای اسلامی سازمان‌ها و جوامع اتريش با حضور ائمه جمعه و مساجد سراسر اتريش تأسيس‌شد.

مركز اسلامی امام علی (ع) از جمله مراكز دينی شيعه در اين كشور است كه از سال 1380 شمسی و با رياست «حجة‌الاسلام معزی» به‌طور رسمی فعاليت خود را آغاز كرده و با انجام مراسم دينی، فعاليت‌های فرهنگی و تبليغ و نشر معارف اسلامی، يكی از مجامع فعال مذهبی اتريش به شمار می‌رود.

كشور اتريش در نيمكره شمالی و نيمكره شرقی در مركز قاره اروپا واقع‌شده و بخش مهمی از ناحيه آلپ شرقی و منطقه دانوب اصلی‌ترين مظهر جغرافيايی آن را تشكيل می‌دهد. اتريش به عنوان نگين كشورهای اروپايی محل تلاقی راه‌های بازرگانی و ترانزيتی و نيز محل تلاقی فرهنگ‌های تمام منطقه اروپا بوده و چهار راه اين كشورها محسوب می‌شود.

جمهوری دمكراتيك فدراتيو اتريش دارای 9 ايالت است كه زبان اصلی مردم آن آلمانی بوده و اديان مسيحيت (كاتوليك، پروتستان، ارتدوكس)، اسلام و يهوديت از اديان رسمی اين كشور به شمار‌می‌روند.
 

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo