شهید آوینی

 
آيت‌الله تسخيری: آينده قرآنی امت اسلام در گرو گسترش بيداری اسلامی است

امت اسلام موظف است كه بيداری اسلامی خود را گسترش و عمق دهد تا بتواند آينده قرآنی خود را بسازد و قدرت ساختن حوادث بزرگ و مقاومت در برابر تهاجم دشمن را در خود افزايش دهد.

آيت‌الله محمدعلی تسخيری دبيركل مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی، صبح روز سه شنبه 2/4  طی يك نشست خبری به تشريح اهداف برگزاری كنگره بين‌المللی «فرهنگ مقاومت» پرداخت.

دبيركل مجمع جهانی تقريب مذاهب با اشاره به اين نكته كه اولين اجلاس اين كنگره جهانی با عنوان « جهان اسلام؛ قربانی تروريسم» برگزار می‌شود، خاطرنشان كرد: امروز كل جهان اسلام در معرض تهاجم استكبار جهانی كه به هر ترفندی سعی می‌كند، وحدت و مقاومت امت اسلام را بشكند، واقع شده است.

وی افزود: دشمن از راه‌هايی مانند تفرقه و فتنه‌انگيزی سعی می‌كند در ايستادگی و مقاومت امت اسلام خلل ايجاد كند. تسخيری حفظ عاطفه انقلابی را يكی از مهم‌ترين تعليمات اسلام عنوان و تاكيد كرد كه اين روحيه و شور بايد ادامه يابد. دبيركل مجمع با اشاره به آيه 16 سوره حديد، اذعان كرد: خلاصه و مضمون اين آيه اين است كه مسلمانان بايد در هر حال عاطفه انقلابی خود را حفظ كنند و هيچ‌گاه از اين شور و حماسه انقلابی دور نشوند. وی در ادامه به دلايل اهميت گسترش و ترويج روحيه انقلابی بين مسلمانان پرداخت و توضيح داد: امت اسلام امروز به دو دليل بايد به سمت گسترش اين حماسه انقلابی حركت كند. نخست اينكه اسلام و مسلمانان همواره مورد تهاجم دشمنان بوده و هستند. نيروهای دشمن با فتنه‌انگيزی و ساختن دشمنان وهمی از شيعه برای سنی و از سنی برای شيعه و همچنين از ايران برای كشورهای عربی، همواره اسلام را تهديد می‌كند كه برای مقابله آن بايد روحيه انقلابی تقويت شود.

به گفته تسخيری عامل و محرك دوم در اين راه، ناشی از وظيفه اصلی امت اسلام است، بدين معنی كه امت اسلام موظف است كه بيداری اسلامی خود را گسترش و عمق دهد، تا بتواند آينده قرآنی خود را بسازد و قدرت ساختن حوادث بزرگ و مقاومت در برابر تهاجم دشمن را در خود افزايش دهد. امت اسلام بايد با فرهنگ مقاومت آشنا شود و معنای صحيح جهاد و شهادت را بياموزد، نه حالت افراطی و تفريطی جهاد را.
آيت‌الله تسخيری در مورد برگزاری اين كنگره گفت: با توجه به موارد فوق و لزوم گسترش فرهنگ مقاومت و نيز به مناسبت شهادت الگوی فرهنگ مقاومت يعنی شهيد مطهری، اولين اجلاس كنگره فرهنگ مقاومت با عنوان «جهان اسلام؛ قربانی تروريسم » در تهران پايتخت مقاومت و رهبری جهان اسلام برگزار می‌شود.

بنا به گفته دبيركل مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی، در اين اجلاس مهمانان و سخنرانانی از 28 كشور جهان در سطوح وزير، معاون وزير، نماينده مجلس، استاد دانشگاه، روزنامه‌نگاران انقلابی و نيز رهبران مقاومت جهان اسلام و حتی رهبران غير اسلامی حضور خواهند داشت. وی در پايان بخش اول سخنان خود تاكيد كرد: شركت‌كنندگان سعی خواهند كرد جريان فرهنگ مقاومت را غنی كنند. دشمن به دنبال حذف فرهنگ جهاد از نظام تعليمی و آموزشی جهان اسلام است كه در قبال آن بايستی حضور قوی داشته باشيم. معتقديم بيداری اسلامی امروز ضربات مهلكی به استكبار جهانی وارد می كند و به تعبير قرآن هرچه آنها از ما بيشتر عصبانی‌ باشند، ‌نشان‌دهنده اين ضربات است. در ادامه اين نشست خبری، آيت‌الله تسخيری به سئوالات خبرنگاران رسانه‌های گروهی پاسخ داد.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد تفاوت مقابله به مثل مدنظر قرآن و تهاجم گفت: يكی از تهاجمات دشمنان عليه اسلام، متهم كردن اين دين الهی به خشونت و تروريسم است، ولی بايد به آنها گفت كه خود مولد اين پديده زشت هستند. بايد فرهنگ مقاومت را ترويج داد؛ فرهنگی كه همه قوانين بشری آن را تمجيد می‌كنند. مقاومت يعنی دفاع و رد تهاجم، مقاومت يعنی پاسخ قوی نسبت به تهاجم به ارزش‌ها. در اين كنگره علما و انديشمندان جهان اسلام سعی می‌كنند، بين مبارزه و تروريسم تفاوت قائل شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمين ملبوبی دبير كنگره فرهنگ مقاومت، نيز گزارشی كوتاه از اهداف و محورهای اجلاس بيان كرد. وی در مورد اهداف اجلاس گفت: بررسی تروريسم و راهكارهای مقابه با آن، نقش رژيم‌های سلطه در شكل‌گيری گروه‌های تروريستی، تمايز دفاع مشروع با تروريست و تفكيك اسلام ناب با اسلام منحرف در افكار جهان و فرصت‌ها و چالش‌های موجود در برابر هجمه‌های استكبار از اهداف اجلاس است.
به گفته دبير كنگره، محورهای اصلی اجلاس شامل، تروريسم در دنيای معاصر، عوامل تكوين تروريسم در جهان، نگرش ديگر اديان به تروريسم و دفاع مشروع، اسلام ضد تروريسم، تهمت تروريسم عليه جهان اسلام وسيله‌ای برای گسترش نظام سلطه ‌آمريكا پس از 11 سپتامبر، اقدامات تروريستی رژيم‌های سلطه و صهيونيسم با استفاده از گروه‌های تكفيری، زمينه‌ها و راهكارهای مقابله با تروريسم در جهان و تضمين حقوق حقيقی بشر و رابطه تروريسم با مكاتب و گروه‌های ضد بشری می‌باشد.

شايان ذكر است كه اولين اجلاس كنگره جهانی فرهنگ مقاومت، با عنوان «جهان اسلام؛ قربانی مقاومت» از سوی مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی و با همكاری سازمان فرهنگ و ارتباطات، مجمع جهانی اهل‌بيت (ع)، سازمان تبليغات، وزارت ارشاد، صدا و سيما و سازمان ميراث فرهنگی در روزهای 11 و 12 ارديبهشت ماه سال جاری در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo