شهید آوینی

 

چاپ نخستين كتابشناسی جامع پيامبراعظم (ص) به پايان رسيد

نخستين كتابشناسی جامع پيامبر اعظم(ص) كه به همت پايگاه اطلاع رسانی سراسری اسلامی(پارسا) تدوين شده است، از چاپ خارج شد.

به نقل از مركز خبر حوزه، مدير پايگاه اطلاع رسانی سراسری اسلامی (پارسا) روز شنبه در گفت و گو با مركز خبر حوزه علميه هدف از تدوين اين كتاب را كمك به طرح‌ها و پروژه‌های تحقيقاتی محققان داخلی و خارجی در مورد مسايل پيرامون پيامبر اعظم(ص) عنوان كرد.

اميرحسين شرافت در ادامه افزود: تدوين كتابشناسی جامع پيامبر اعظم(ص) از ابتدای سال جاری كه به نام پيامبراعظم(ص) نامگذاری شده است، در پايگاه اطلاع رسانی سراسری اسلامی در رأس برنامه‌های اجرايی قرار داشته است.

وی ادامه داد: اين كتابشناسی با استفاده از 4400 داخلی و خارجی به زبان‌های آلمانی، انگليسی، فارسی، فرانسه، تركی، عربی، ايتاليايی، اسپانيايی، كردی، اردو، صربی و... در كوتاه‌ترين مدت زمان ممكن همراه با لوح فشرده، آماده انتشار و توزيع در بازار شد.

شرافت بيان كرد: كتابشناسی حاضر با گردآوری و معرفی بيش از 10 هزار اطلاعات پيرامون محورهای اخلاق نبوی، زندگی نامه‌ها، سيره نبوی، امور سياسی اجتماعی عصر حضرت رسول (ص)، وحی، نبوت و قرآن كريم، از ويژگی منحصر به فردی برخوردار است.

وی با اشاره به منابع به‌كار گرفته شده در اين كتابشناسی اظهار كرد: اين مجموعه شامل كتاب، مقاله ها و پايان نامه های حوزوی و دانشگاهی و مقالات دايره‌المعارفی، شامل 1800 عنوان كتاب، 1900 عنوان مقاله، 20 عنوان مقالات مجموعه، 90 عنوان پايان‌نامه و 10 عنوان مجموعه مقالات در 1 جلد رحلی و 750 صفحه است و با مشاركت معاونت پژوهشی سازمان تبليغات اسلامی جمع‌آوری شد.

مدير مؤسسه پارسا افزود: اين مؤسسه تأليفات متعدد و شاخصی در زمينه‌های كتابشناسی و پژوهشی از جمله كتابشناسی‌های جامع؛ قرآن كريم، مهدويت، امام علی(ع)، هنر اسلامی و... تدوين و روانه بازار كرده است.

شرافت ادامه داد: مؤسسه‌ی پارسا تاكنون دوازده لوح فشرده با مضامين كتاب‏شناسی‏های مرجع از جمله مرجع 78، تا 83 و مرجع 2000، كتاب‏شناسی جهانی قرآن كريم، مرجع مهدويت، لوح فشردهی هنر اسلامی، لوح فشرده امام علی در آينه قلم و لوح فشرده مقالات اسلامی را توليد و در دسترس محققين و پژوهشگران داخلی و خارجی قرار داده است.

وی با تأكيد بر فهرست‌نويسی دست اول از منابع در مرحله گردآوری اطلاعات را از ويژگی‌های كتابشناسی حاضر عنوان كرد و گفت: در اين كتابشناسی برای ماخذشناسی و چكيده‌نويسی آثار، جز در مواردی كه اطلاعات مستقيما از ناشر يا نويسنده گرفته می‌شود، به هيچ فهرستی مراجعه نشده است.

وی افزود: تقسيم‌بندی بدنه كتاب به صورت موضوعی بوده، به‌طوريكه چينش آن ابتدا براساس موضوع و پس از آن نام «پديدآورنده» و سپس «عنوان» به ترتيب الفبايی شكل گرفته است و تحت اشراف دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله العظمی سيد علی سيستانی است.
 

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo