شهید آوینی

 

همایش "استراتژی شیعه در مواجهه با تفرقه مذهبی" برگزار شد  

 سومین نشست از مجموعه نشستهای "جهان اسلام و چالشهای فرا راه" با موضوع استراتژی شیعه در مواجهه با تفرقه مذهبی روز چهارشنبه 23 اسفند ماه از سوی دفتر جنبش نرم افزاری در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد.
حجت الاسلام زمانی ‌مسئول واحد اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری در این نشست‌ که دیروز در قم برگزار شد، با تأکید بر ضرورت وحدت در شرایط کنونی جهان اسلام و جلوگیری از درگیری‌های فرقه ‌ای مسلمانان، به جغرافیای پراکندگی اهل سنت در نقاط مختلف ایران اشاره کرد و گفت: از مذاهب اهل سنت دو مذهب شافعی و حنفی در ایران زندگی می‌کنند که شافعی‌‌ها بیشتر در استانهای کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، هرمزگان و حنفی‌ها در استان های گلستان، سیستان و بلوچستان و خراسان پراکنده هستند.

وی با بیان اینکه شیعیان در حال حاضر یک پنجم مسلمانان جهان را تشکیل می‌دهند، گفت: با توجه به تلاش‌‌های دشمن ما به عنوان شیعه باید نحوه تعامل خود را با دیگر مسلمانان جهان تبیین و بر روی وحدت تأکید کنیم.

وی جایگاه تقریب و وحدت اسلامی را در پیشرفت انقلاب اسلامی ایران مؤثر دانست و تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب،‌غرب احساس نگرانی کرد اما این احساس نگرانی به قدری نبود که اقدام به واکنش سریع نمایند چون در تحلیل خود از انقلاب ایران اشتباه کردند.

حجت الاسلام زمانی افزود: تقریب و وحدت جهان اسلام که در اندیشه امام خمینی‌(ره) بود سبب شد تا اهل سنت نیز به حمایت از انقلاب اسلامی ایران بپردازد و تمام نهضت‌های اسلامی چشم امید به انقلاب ایران داشته باشند. در حقیقت اندیشه تقریبی و وحدتی، انقلاب ایران را از حصر انقلاب شیعی خارج و این انقلاب را به انقلاب جهانی اسلامی تبدیل کرد.

مشاور ریاست مرکز جهانی علوم اسلامی در امور مذاهب اسلامی، در ادامه با اشاره به ناکامی استکبار در مقابله با انقلاب اسلامی یادآور شد: امام خمینی‌(ره) پرچمدار یک تمدن جدید اسلامی در جهان شد و امروز نیز مقام معظم رهبری به همین مسئله تأکید دارند که تحقق اهداف امام و مقام معظم رهبری در عرصه فرهنگ شیعه به عنوان تمدن جدید و متناسب با جهان امروز، احتیاج به تبیین صحیح اندیشه‌های شیعه در جهان دارد.

وی هدف از تقریب مذاهب را نزدیک شدن اهل سنت و شیعه به یکدیگر عنوان کرد و افزود: رفع عداوتها و کنار گذاشتن جنگها و نزاعها، همزیستی مسالمت ‌آمیز بین شیعه و سنی همکاری در عرصه‌های مشترک اجتماعی و دینی، تفاهم و از میان بردن سوء تفاهمات در ضمن شناخت واقعی اندیشه‌های یکدیگر از جمله محورهای تقریب است.


منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo