مقالات همايش «قرآن و علوم روز» در كتاب «قرآن، ادب و هنر» منتشر شد
مجموعه مقالات همايش ملی پژوهشهای قرآنی حوزه و دانشگاه در قالب كتابی با عنوان
«قرآن، ادب و هنر» منتشر شد.
در پيشگفتار اين كتاب به قلم «محسن عباسنژاد» رييس بنياد و دبير ستاد عالی همايش
ملی پژوهشهای قرآنی حوزه و دانشگاه چنين آمده است: «بيش از چهارده قرن است كه
مفسران، انديشمندان و محققان مسلمان و غير مسلمان با تخصصها و آگاهیهای گوناگون
در رشتههای مختلف علمی سعی كردهاند قرآن كريم را تفسير و تبيين كنند. در اين ميان
گرايش علمی در تفسير آيات از ديرباز كم و بيش ميان مسلمانان رواج داشته است، اما
در قرن چهاردهم اين شيوه بر بخشهای گستردهای از تلاشهای تفسيری سايه افكند و رشد
كرد. ماهيت اين گرايش پرداختن به آيات از نگاه علوم گوناگون و تلاش در جهت فهم بهتر
آنها با بهرهگيری از يافتههای جديد علمی است. از سوی ديگر در سالهای اخير با
توسعهی روابط علمی و فرهنگی اسلام و غرب نگاه دينی و قرآنی به علوم روز، موضوع
«علم دينی» به يكی از دغدغههای عمدهی متفكران دينی در سراسر جهان اسلام تبديل شده
است.
در اين راستا، بنياد پژوهشهای قرآنی حوزه و دانشگاه در مشهد مقدس در سال 1382 شكل
گرفت و 9 گروه علمی آن مشغول به فعاليت شدند.»
در مقدمهی اين كتاب به قلم دكتر «محسن صمدانيان» نمايندهی دانشگاه اصفهان در ستاد
عالی همايش قرآن و علوم روز با اشاره به جنبههای ادبی كلامالله مجيد میخوانيم:
«روشنی اهداف و مقاصد قرآن و كمال تأثير آن در جانها و داستانها، پند و ارزها،
ضربالمثلها، توصيفهای زيبا از بهشت و دوزخ عوام مشهود است و آنگاه كه خواص و
اهل فن بدان دقت میكنند تلألو و جاذبهی خاص دارد و میتوان از درون آن قواعد و
نكات علمی بسياری را در علوم روز از جمله «روانشناسی»، «علوم تربيتی»،
«جامعهشناسی» و «مديريت» كشف نمود.
معانی و مفاهيم مبتكرانهی قرآنی، كنايات، استعارات، براهين و دلايلی روشن توأم با
اطمينان قلبی و طيب خاطر رهجويان سعادت را بر سر منزل مقصود رهنمود میشود. به هر
رو میتوان گفت سرتاسر قرآن عرصهی ادب و هنر است. عالیترين مضامين الهی و
اعتلابخش بشر با بهترين سبك و اسلوب در قرآن ارائه شده است.»
در اين كتاب در مقالهای با عنوان «تأويل از ديدگاه مولوی در مثنوی معنوی» نوشتهی
«مريم زيبايینژاد» می خوانيم: «اصطلاح تأويل از نظرگاههای مختلف قابل بحث و نظر
است، چه از نظر ادب و زيباشناختی و چه از نظرعرفان و فلسفهی اسلامی، در ادبيات
فارسی نمونههای بارز تأؤيل را در آثار نويسندگان و شعرائی چون سهروردی و مولوی
میتوان يافت.»
در اين مقاله نگارنده با توجه به ديدگاههای مختلفی كه در مورد اين اصطلاح وجود
دارد، پس از جمعبندی نظرات مفسران و محققان تعريف كلی از مفهوم تأويل ارائه داده
است و پس از مقايسهی اين اصطلاح از منظر مفسرانی چون سيد«حيدر آملی» و «محيیالدين
ابن عربی» با ديدگاه مولوی شواهد مثالی را از تأويل قرآن و حديث در مثنوی معنوی
ارائه دهد.
نويسندهی اين مقاله میافزايد: «از آن زمان كه قرآن بهعنوان معجزهی الهی بر
پيامبر اكرم فرود آمد، اديبان و محققان علوم دينی و قرآنی در اين دريای بیكران
غوطهور گرديدند تا با بهرهگيری از اين گوهر لايزال، رنگی بر آثار و نفش هستی خود
زنند. اين منبع بزرگ وحی الهی و مشرب هستی چون روحی در آثار محققان و مفسران علوم
قرآنی و دينی دميده شده و موجب ابداع علوم و اصطلاحات قرآنی گرديده است كه از
جملهی اينها تأويل میباشد كه از اصطلاحات علوم قرآنی است كه در حوزههای مختلف
علم، حديث و حكمت، عرفان و علوم بلاغی و ادبی نيز كاربرد دارد.»
مؤلفههای تصوير هنری در قرآن، تفسير «الا» به اسم در قرآن كريم، اقتباسات شاعران
از استعارات قرآن، جستاری در تعبيرات كنايی قرآن كريم، تناسب و هماهنگی در فواصل
آيات قرآن، زبان قرآن، تفسير سمبليك قرآن، سرچشمههای تفكر خلق شعر نيمايی در
ساختهای بلاغی قرآن و هنر مقصدپردازی در قرآن از ديگر عناوين بخشهای اين كتاب
است.
اين مجموعه در شمارگان 1000 نسخه و به قيمت 5000 تومان توسط دبيرخانهی ستاد عالی
همايش ملی پژوهشهای قرآنی حوزه و دانشگاه منتشر شده است.
منبع: خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)