شهید آوینی

 

حركت كاروان‌های راهيان نور از 13 اسفند در نقطه يادمانی شلمچه و از ساعت 10 صبح با شعار«امام حسين (ع)، حافظ نور نبوی»

به نقل از پايگاه اطلاع رسانی فرهنگی شاهد، سردار «ميرفيصل باقرزاده» با اعلام اين خبر گفت: در حال حاضر 2500 خادم و راوی در 30 نقطه يادمانی دفاع مقدس مستقرند و موظف‌اند با كمك قرارگاه راهيان نور ارتش و سپاه به ارايه خدمات بپردازند.

وی با بيان اين كه حركت كاروان‌های راهيان نور مقدمه‌ای برای رسيدن به نور وحی، امامت، نبوت، ايمان، مجاهدت و نور بصيرت است افزود: حركت كاروان‌های راهيان نور، امسال از روز 13 اسفند به صورت رسمی در نقطه يادمانی شلمچه و از ساعت 10 صبح با شعار «امام حسين (ع)، حافظ نور نبوی» آغاز می‌شود.

باقرزاده اظهار كرد: هر سال يك حركت نمادين در شروع حركت كاروان‌ها داريم امسال نيز ابتدا بيرق گنبد مطهر امام حسين (ع) بر بلندی گنبد يادمان شهدای شلمچه بر افراشته می‌شود و يكی از فرماندهان دوران دفاع مقدس سخنرانی می‌كند.

اين بيرق عصر 14 اسفند با انتقال به مشهد مقدس بر بلندای گنبد حرم رضوی به اهتزاز در می‌آيد سپس صبح روز 16 اسفند، اين بيرق به زاهدان برده می‌شود تا در تپه نور الشهداء برافراشته شود.

به گفته وی، اين بيرق در روز 17 اسفند برای اولين بار در مرز ميرجاوه با حضور تعدادی از علمای شيعه و سنی به مردم مسلمان پاكستان تحويل داده می‌شود تا در اربعين حسينی، مردم مسلمان پاكستان از اين هديه معنوی بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به فعاليت خدمات ستاد راهيان نور در مناطق عملياتی، اظهار كرد: سپاه، 40 هزار دانشجو و ارتش، 15 هزار دانشجو را در اين نقاط مستقر می‌كند.

رييس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، كمك به روايت جنگ آن گونه كه بود؛ برپايی مراسم‌های مذهبی و دعا، ارائه كتب مرتبط با دفاع مقدس، نقشه، بروشور و ساير محصولات فرهنگی، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ با فرماندهان جنگ را از ديگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای كاروان‌های راهيان نور برشمرد.

باقرزاده از كاروان راهيان نور به عنوان رزمايش بزرگ فرهنگی ياد كرد و افزود: عمق بخشی به آگاهی‌های نسل جوان درباره وقايع و حوادث دفاع مقدس از اهداف اعزام كاروان راهيان نور است.

سردار باقرزاده با اشاره به اقدامات بنياد در سال جاری گفت: انجام مطالعات كاربردی پيرامون مناطق يادمانی از دهانه اروند تا اشنويه با هزينه 35 ميليون تومان كه نتيجه آن در پنج مجلد به عنوان طرح‌های راهبردی آماده شده است، تشكيل قرارگاه حفظ ابنيه و آثار سرزمينی دفاع مقدس در جنوب، تلاش برای ايجاد يك رديف اعتباری مستقل به منظور حفظ نقاط يادمانی كه اين رديف بودجه در سازمان مديريت و برنامه‌ريزی جايی برای خود باز نكرده و در اين زمينه منتظر اقدام مجلس هستيم، بازسازی يادمان شهدای طلائيه و شروع عمليات ساختمانی يادمان شهدای عمليات رمضان از جمله اقدامات انجام شده در سال جاری هستند.

وی، شروع كدگذاری و ثبت آثار ملی دفاع مقدس با عدد مقدس 110 و شناسنامه‌دار كردن آن‌ها، تقويت و افزايش سرويس‌های بهداشتی در مناطق شلمچه، فكه، چزابه و ... و كمك به جابجايی روستای دهلاويه، انجام برخی اقدامات فنی در محدوده يادمان قلاويزان، بررسی قابليت‌های خدماتی فرهنگی موجود در كشور و منطقه، ايجاد هماهنگی جهت تامين سوخت كاروان‌های راهيان نور در مناطق عملياتی و... را از ديگر برنامه‌های بنياد در سال جاری عنوان كرد.

سردار باقرزاده، بررسی چگونگی راه‌های حفظ طبيعت مناطق عملياتی، بررسی راه‌های تنوع بخشی به بازديد از تمام مناطق عملياتی با توجه به اين كه تنها از 25 درصد مناطق بازديد می‌شود، ايجاد مكانيزمی برای سطح‌بندی راويان دفاع مقدس و پيشگيری از هرگونه تحريف در بيان رخدادها و توجه دادن به ساير نقاط همگن با ساير مناطق يادمانی را جزء برنامه‌های ديگر بنياد عنوان كرد.

وی تاكيد كرد: حركت كاروان راهيان نور نبايد تنها يك سفر تلقی شود بلكه دريچه‌ای برای ورود ارزش‌های دفاع مقدس به فرهنگ عامه است.


منبع: خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo