شهید آوینی

 

اول اسفندماه، سالروز شهادت آيت‌الله «محلاتی»

آيت‌الله «محلاتی» نماينده امام خمينی (ره) در سپاه پاسداران به‌همراه هشت نفر از نمايندگان مجلس‌ به نام‌های‌ حجج‌اسلام «‌ابوالقاسم رزاقی»، ‌سيد «نورالدين رحيمی»، «غلامرضا سلطانی»، «مهدی يعقوبی» و «ابوالقاسم موسوی دامغانی» و نيز آقايان «محمد كلاته‌ای»،‌ «علی معرفی‌زاه» و سيد «حسن شاه‌چراغی» و چند نفر ديگر از قضات و مسؤولان نظام‌ عازم جبهه‌های جنگ بودند كه هواپيمای آنها مورد حمله دو فروند جنگده عراقی قرار گرفت و در نزديكی اهواز سقوط كرد و همه سرنشينان آن به شهادت رسيدند.

برای ارج نهادن به فداكاری‌های روحانيون در طول دوران دفاع مقدس‌ اين روز به نام «روحانيت و دفاع مقدس» نامگذاری شد، روحانيون در دوران هشت سال دفاع مقدس نقش بسيار برجسته‌ای داشتند و وجود روحانيون شهيدی همچون «شاه‌آبادی»، «محلاتی»، «‌شيرازی»،‌ «ميثمی»، «‌زمانی» و «رزاقی» گواهی بر اين مدعاست.

فعاليت‌هاي سياسي شهيد محلاتي

شهيد محلاتی در سال 1309 در محلات متولد شد و در سال 1324 به حوزه علميه قم رفت و از محضر بزرگان و استادانی همچون آيت‌الله «بروجردی»، ‌امام خمينی (ره)،‌ علامه «طباطبايی (ره)» و شهيد «صدوقی» كسب فيض كرد.

فعاليت‌های سياسی ايشان از سال 1326 و به‌دنبال آشنايی با فداييان اسلام و مرحوم آيت‌الله «كاشانی» آغاز شد، بعد از كودتای 28 مرداد به‌خاطر سخنرانی بسيار تند بر كنسرسيوم نفت و كودتای شاه،‌ دستگير و به مشهد تبعيد شد.

وی پس از آغاز نهضت امام خمينی (ره) در سال 1341 فعاليت‌هايش را شدت بخشيد و بارها به زندان افتاد، در آستانه پيروزی انقلاب اسلامی نيز از اعضای فعال كميته استقبال از امام بود و پس از پيروزی در كميته مركزی به‌عنوان نماينده امام فعاليت داشت.

شهيد محلاتی در انتخابات اولين دوره مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نماينده محلات و دليجان انتخاب شد و سپس به‌عنوان نماينده امام در سپاه منصوب شد، در دوران دفاع مقدس نيز نقش ارزنده‌ای ايفا كرد و سرانجام مزد مجاهدت‌های خود را با شهادت خود گرفت.


منبع: خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo