شهید آوینی


امروز شنبه شانزدهم دی ماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با شانزدهم ذیحجه سال 1427 هجری قمری و برابر است با ششم ژانویه سال 2007 میلادی .

شکست عباس میرزا : 
درچنین روزی در سال 1227 هجری قمری ،  عباس میرزا ولیعهد  فتحعلی شاه قاجار از قوای روسیه شکست خورد.
پس از مسافرت سرجان ملکم و سرگور اوزلی به ایران ، فتحعلی شاه قاجار مجبور  به صلح با روسیه  شد . علت این امر را نیز می توان در انعقاد معاهده دوستی میان دو کشور انگلستان و روسیه دانست فلذا انگلستان در این میان واسطه صلح میان ایران و روسیه شده بود. در این حال نیز سپاه ایران به دستور عباس میرزا، فرمانده سپاه ایران  در کنار رود ارس اردو زده بود و خود را برای حمله به رو سها آماده می کرد . در این حال و در زمانی که ولیعهد به شکار رفته بود روسها ناگهان به سپاه ایران حمله ورشدند و سربازان را مجبور به عقب نشینی از تبریز کردند . پس از این شکست میرزا ابوالحسن خان ایلچی برای مذاکرات صلح روانه سن پترز بورگ شد . روس ها نیز که در گیر با ناپلئون بودند ، صلح را پذیرفتند . سال بعد اما ننگین ترین معاهده میان ایران و روسیه به امضا رسید . معاهده گلستان را می توان از پیامدهای همین شکست دانست .


در گذشت آیت الله غروی اصفهانی  : 
درچنین روزی در  سال 1361 هجری قمری  آیت الله غروی اصفهانی  از بزرگترین علمای قرن چهاردهم قمری در نجف بدرود حیات گفت. محمد حسین  غروی اصفهانی در روز دوم محرم سال 1296 ه ق دیده به جهان گشود . وی پس از طی تحصیلات مقدماتی نزد پدر در سال 1314 ه ق رهسپار  حوزة‌ بزرگ نجف شد در آنجا از محضر استادانی چون    شیخ حسن تویسرکانی ،  آیة‌ الله سید محمد طباطبایی فشارکی ،  حاج آقا رضا همدانی ،  آیة‌ الله آخوند خراسانی امهات  فقه و اصول را فراگرفت و فلسفه را نزد استادانی چون  حکیم محمدباقر اصطهباناتی شیرازی و   شیخ احمد شیرازی  آموخت . آن عالم ربانی پس از فراگیری علوم آل محمد به تدریس و تالیف روی آورد و در این مسیر آثار چندی از خود به یادگار نهاد که از میان آنها می توان به   الاجتهاد و التقلید و العداله ، اصول علی النهج الحدیث ، الطلب و الارادة عند الامیة و المعتزلة و الاشاعرة ( در اصول ) ، حاشیه بر رساله قطع شیخ انصاری ،  نهایة‌الدرایه فی شرح الکفایة( در چهار جلد)، کتاب الاجارة، صلاة الجماعة، صلاة المسافر ،   حاشیة‌ کتاب المکاسب    حاشیه بر کتاب الطهارة شیخ اعظم انصاری ، سه منظومه دربارة‌اعتکاف، روزه و نماز جماعت ، الوسیلة توضیح المسائل به زبان عربی ، ذخیرة العباد ،  توضیح المسائل فارسی ( در فقه ) ،  تحفة‌الحکیم ،   رسالة فی اثبات المعاد الجسمانی ، حاشیه بر اسفار ملاصدرا (در فلسفه ) و...اشاره کرد . همچنین از میان شاگردان بر جسته  ایشان می توان از سیدمحمد حجت کوه کمری ، سید حسین طباطبایی بروجردی  ، سید محمد هادی میلانی  ، سید ابوالقاسم خویی  ، آقا میرزا کاظم دینوری تبریزی  ، علامه سید محمد حسین طباطبایی  ، شیخ محمدرضا مظفر  ، سید محمدتقی آل بحرالعلوم نام برد  . سرانجام آن  عالم ربانی در پنجم ماه ذیحجه سال 1361 ه ق  به دیار حق شتافت .  پیکر پاکش  را در آستان قدس علوی، زیر ایوان طلای مولا جنب منارة شمالی در مقبرة کوچکی در کنار مقبرة علامه حلی به خاک سپردند.
 

شهدای هویزه :
 


در آذر  1359 ه ش پس از شکست بیش از دو گردان از نیروهای عراقی در جنوب سوسنگرد ، به همت  رزمندگان اسلام ،  یک گروهان از رزمندگان سپاه اسلام به منظور محافظت از شهر هویزه از سوسنگرد به این شهر اعزام شد . افراد این گروهان پس از رسیدن به منطقه و استقرار، عهده دار حفاظت از جنوب تا جنوب غربی شهر هویزه شدند . نیروهای عراقی در این منطقه متشکل از چندین تانک تی 62 ، تی 55 ، موشکهای زمین به زمین و امکانات نظامی پیشرفته و بیش از شش هزار نفر پیاده بودند . نیروهای دشمن بعثی در آغاز هجوم سراسری خود ، ظرف 48 ساعت از محورهویزه تا کرخه پیشروی کرده و در امتداد آن مستقر شده بودند ، به طوری که فاصله آنها از  هویزه از ده کیلومتر تجاوز نمی کرد . دو هفته قبل از این که عملیات رزمندگان اسلام علیه رژیم بعثی در این منطقه انجام گیرد بنی صدر دستور خروج نیروهای  بسیج و پاسدار را از هویزه صادر کرد و دستور داد که در سوسنگرد مستقر شوند . این دستور با مخالفت های جدی سید محمد حسین علم الهدی روبرو شد . پس از تماس شهید علم الهدی با حضرت آیت الله خامنه ای ، دستور بنی صدر لغو شد و پاسداران در هویزه باقی ماندند . یک هفته بعد تصمیم بر آن شد که از محور هویزه ، سوسنگرد حمله انجام گیرد . این عملیات به عنوان عملیات همکاری دو نیروی ارتشی و سپاهی در تاریخ دفاع مقدس ثبت شده است . در چنین روزی در پانزدهم دی سال 1359 ه ش عملیات آغاز شد . در این عملیات دو تیپ از لشکر 16 زرهی قزوین ، یک تیپ از لشکر 92 زرهی اهوازو دو گردان از سپاه پاسداران شرکت داشتند  . از جمله اهداف این عملیات پاکسازی شمال و جنوب کرخه کور از وجود نیروهای بعثی ، آزاد سازی پادگان حمید و منطقه جفیر بود . رزمندگان اسلام در این روز با پیشروی و تصرف مرزهای کرخه و حاج بدر قصد پیشروی به سوی پادگان حمید را داشتند اما به دلیل نرسیدن مهمات قرار شد که عملیات روز شانزدهم دی انجام گیرد . در  روز شانزدهم دی 1359 دشمن به انجام یک  پاتک سنگین دست زد و رزمندگان را زیر گلوله باران و آتش سنگین خود قرار دادند . در این ضد حمله بیش از یکصد تن از پاسداران و دانشجویان پیرو خط امام شهید و مفقود الاثر شدند . در پی این حادثه نیروهای دشمن هویزه را به اشغال خود در آوردند .   به همین مناسبت و به سبب شدت فاجعه، ماجرای این روز را کربلای هویزه نام نهادند. پادگان حمید و نواحی جفیر، حسینیه و هویزه سرانجام 2سال بعد درسال1361شمسی با اجرای عملیات بیت المقدس ازلوث وجود دشمن پاک شد.

درگذشت نیما یوشیج :
 


درچنین روزی در  سال1338هجری شمسی علی اسفندیاری متخلص به نیما یوشیج  پدرشعرنو و ازشخصیت‎‎های درخشان ادبیات فارسی  دیده از جهان فروبست . نیما دربیست و یکم آبان   سال 1276هجری شمسی  دریوش مازندران متولد شد. پدرش  ابراهیم نوری  اعظام السلطنه از بزرگان دهکده یوش ازروستاهای شهرنور مازندران بود.  بگفته خود نیما  ، وی در مدرسه ، نوجوانی گوشه گیر بود  وگاه نیز به همراه  یکی از دوستان خود  از مدرسه می گریخت  . وی  پس از مدتی با تشویق یکی از معلمان خود به شعر گفتن مشغول شد . نیما  در مدرسه سن لویی تهران ، زبان فرانسه را به خوبی آموخت و با تشویق استاد نظام وفا شعر را بطور جدی پی گرفت  .  پدر شعر نو ایران در سال 1300 منظومه قصه رنگ پریده را سرود و آن را  در روزنامه میرزاده عشقی به چاپ رساند  . پس از چاپ این شعر بسیاری از شاعران سنتی همچون مهدی حمیدی و ملک الشعرای بهار در آمد . مخالفان شعر نو ،  گاه ضمن رد کامل آثار او ، آثار شعری او  را در مطبوعات خود به سخره می گرفتند  . نیما نوعی شعر را در ادبیات فارسی پایه گذاری کرد که تقریبا برگرفته از شعرهای  وزن شکسته و آثار ترجمه ادبی اروپایی بود . بنابرعقیده نظریه پردازان ادبی  ، شعر فارسی در دوره تطور خود چند گونه اصلی را طی کرده است . در ابتدا  شاعران  معتقد بودند که شعر باید موزون ، مقفا و مخیل باشد . نیما در نظریه ادبی خود عنصر وزن رابه شیوه مرسوم و سنتی آن به چالش خواند و وزن و موسیقی سیالی را در شعروارد کرد  که امروزه به سبک نیمایی مشهور است . وی اما دو عنصر دیگر شعری چون مخیل و مقفا بودن را همچنان حفظ کرد . در دوره های بعدی تطور شعر فارسی ، شاعران نو پردازی چون احمد شاملو با خلق آثار خود با عنوان شعر سپید حتی به مقفا بودن نیز پشت پا زدند و عنصر وزن را به کلی از آثار خود زدودند .  
نیما پس از مدتی به تدریس در مدرسه های مختلف از جمله مدرسه عالی صنعتی تهران و همکاری با روزنامه های چون: مجله موسیقی و مجله کویر پرداخت. از معروف ترین شعرهای نیما می توان به شعرهای افسانه ، آی آدمها، ناقوس ، مرغ آمین اشاره کرد. وی بر اثر  ابتلا به مرض ذات الریه در گذشت . مهمترین اثر او   افسانه نیما  نام دارد. البته نیما یوشیج سال هایی د رقالب های سنتی نیز طبع آزمایی کرد اما دراین عرصه موفقیتی کسب نکرد و اشعار متوسطی در نظام شعر عروضی از وی برجای مانده است . به هر حال نیما با این ابداع، که ریشه  در غرب دارد وبه ویژه نیما متاثر از شاعران فرانسوی است ، توانست گنجینه های گرا نقدری را از صد ف زبان فارسی آزاد کند و بخش دیگری از توانمندی این زبان را عیان سازد. 

نهضت آزادی و زندان : در چنین روزی در سال 1342 ه ش دادگاه  نظامی تهران حکم خود را در باره اعضای  نهضت آزادی که قبلا دستگیر شده بودند اعلام کرد . بر اساس  این حکم  آیت  الله طالقانی به ده سال حبس  ، مهندس بازرگان به ده  سال حبس ، یدالله سحابی به شش سال   و عزت الله سحابی به چهار سال حبس محکوم شدند .  اتهام این عده اقدام علیه حکومت شاهنشاهی بود . 

تولد جبران خلیل جبران :
 

جبران خلیل جبران ششم ژانویه سال 1883 میلادی در لبنان شمالی دیده به جهان گشود . به دلیل این که پیروان ادیان مختلف در لبنان به طور مسالمت آمیز در کنار یکدیگر در حال زندگی اند ، جبران نیز در میان این ادیان مختلف به همزیستی ادیان  خو گرفت  و این امر به وضوح در میان آثار او نمایان است . مادرش کامیلا  راحمه ، جبران را از سومین شوهر خود با نام خلیل جبران حامله شد . ماریانا و سلطانا دو خواهر کوچکتر او بودند . جبران خلیل جبران در هشت سالگی به همراه خانواده اش  به آمریکا رفت و در 25 ژوئن 1895 میلادی سفری به نیویورک داشت . وی پس ازآن  برای بار دوم ،در سال 1898 به همراه خانواده اش وارد   لبنان شد . او در بین  سالهای 1898 تا 1902 در دانشگاه لبنان  به تحصیل پرداخت . پس از این که اعضای خانواده اش در سال 1902 دار فانی را  وداع گفتند او در همان سال برای دومین بار به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد . جبران در سل 1908 به پاریس سفر کرد اما پس از مدتی دوباره به آمریکا بازگشت . وی در سال 1914 در پاریس نمایشگاهی از آثار نقاشی خود را برپا کرد .  او در سال 1918 میلادی نخستین مجموعه شعرش را با نام دیوانه به زبان انگلیسی منتشر کرد . پیش قراول (1920 )  ، پیامبر (1923 ) ، شن و کف ( 1926 ) ، مسیح پسر انسان (1928 ) از دیگر آثارادبی  او به زبان انگلیسی است . ارواح عاصی  (1908 ) ، بالهای شکسته (1912 ) و یک اشک ویک لبخند  ( 1914 ) از عناوین مهمترین آثار او به زبان عربی هستند . وی در حوزه علوم روانشناختی نیز آثار گرانسنگی از خود به جای نهاده است  که از میان آنها می توان به زمین خدایان (  1931 ) و باغ پیامبر (1933 ) میلادی اشاره کرد . این عارف شاعر در دهم آوریل سال 1931 میلادی در سن چهل و هشت سالگی در نیویورک بر اثر سرطان در گذشت. بسیاری از آثار خلیل جبران خلیل به فارسی بر گردانیده شده اند . به دو نمونه  از آثار وی توجه فرمایید:

 بخشی از کتاب" دیوانه " :

از من می پرسید که چگونه دیوانه شدم؟ چنین روی داد: یک روز، بسیار پیش از آن که خدایان بسیار به دنیا بیایند، از خواب عمیقی بیدار شدم و دیدم که همه نقابهایم را دزدیده اند. پس بی نقاب در کوچه های پر از مردم دویدم و فریاد زدم « دزد، دزد، دزدان نابکار.» مردان و زنان بر من خندیدند و پاره ای از آنها از ترس من به خانه هایشان پناه بردند. هنگامی که به بازار رسیدم، جوانی که بر سر بامی ایستاده بود فریاد برآورد «این مرد دیوانه است.» من سر برداشتم که او را ببینم؛ خورشید نخستین بار چهره برهنه ام را بوسید. نخستین بار خورشید چهره برهنه مرا بوسید و من از عشق خورشید مشتعل شدم، و دیگر به نقابهایم نیازی نداشتم.

بخشی  از کتاب" پیامبر" :

آنگاه المیترا باز به سخن در آمد و گفت درباره زناشویی چه می گویی، ای استاد؟ و در پاسخ گفت: به یکدیگر مهر بورزید، اما از مهر بند مسازید. بگذارید که مهر دریای مواجی باشد در میان دو ساحل روحهای شما. جام یکدیگر را پر کنید، اما از یک جام منوشید. از نان خود به یکدیگر بدهید، اما از یک گرده نان مخورید. با هم بخوانید و برقصید و شادی کنید، ولی یکدیگر را تنها بگذارید، همانگونه که تارهای ساز تنها هستند، با آن که از یک نغمه با ارتعاش در می آیند. د ل خود را به یکدیگر بدهید، اما نه برای نگهداری. زیرا که تنها دست زندگی می تواند دلهایتان را نگه دارد. در کنار یکدیگر بایستید، اما نه تنگاتنگ: زیرا که ستونهای معبد دور از هم ایستاده اند،و درخت بلوط و درخت سرو در سایه یکدیگر نمی بالند.                                  

  اختراع تلگراف :
در چنین روزی در سال 1838 میلادی ساموئل مورس اختراع خود را با نام تلگراف به جهانیان عرضه کرد . ساموئل مورس مخترع آمریکایی ، دستگاهی ابداع کرد  که به وسیله آن می توانست یک پیام را با کمک جریان الکتریسیته انتقال دهد. بعدها تلگراف توسعه بیشتری پیدا کرد  وانواع مختلف آن به شکلهای گوناگون به بازارآمد.   قدیم ترین سیستم ارتباطی ، تلگراف مورس بود. اولین جمله ای که به وسیله این سیستم مخابره شد ، عبارت بود از : اوه !  پروردگار چه کارهای شگفتی دارد ؟!  در سال 1865 میلادی , به دعوت ناپلئون سوم , نمایندگان بیست کشور جهان درپاریس اجتماع کردند  واولین قرارداد بین المللی ارتباطی به نام ( اتحادیه بین المللی تلگراف ) را تصویب کردند و در همان سال ، نخستین آیین نامه  بین المللی تلگراف را نیزبه تصویب رساندند. در ایران در اواخر سال 1303 در دویست هزار متر مربع زمینهای قصر قاجار مقدمات راه اندازی تلگراف بی سیم توسط وزارت جنگ فراهم شد. و نخستین دکل موج بلند به ارتفاع 120 متر که هنوز (1379) پایه ان موجود است نصب گردید .

تولد ژاندارک :
در چنین روزی در سال 1412 میلادی ژاندارک در دومرمی فرانسه به دنیا آمد . ژاندارک دختر دهقانی است که  بعدها به چهره مشهور و  مقدس  فرانسه  تبدیل شد   . وی در دوران تسلط انگلیسی ها بر فرانسه مردم این کشور را به قیام فراخواند و فرانسویان به تحریک او دشمن را شکست دادند  . او خود سرانجام  اسیر انگلیسیها شد . در سال  1431 به جرم پوشیدن لباس مردانه و جادوگری او را سوزاندند.  ژاندارک اکنون   به چهره ای تاریخی در میان مردم فرانسه و جهان تبدیل شده است .

ساخت شهر لیما :
در چنین روزی در سال 1535  میلادی ، شهر لیما  - که هم اکنون پایتخت کشور پرو است -   توسط فرانسیسکو پیزارو در قاره امریکا ساخته شد. پیزارو که خود یک  اسپانیایی بود این شهر را در راستای اهداف استعماری خود بنیاد نهاد .

حمله به نیروهای انگلیسی :
در چنین روزی در سال  1900 میلادی بوئر ها (هلندی های  آفریقای جنوبی )  پایگاه نیروهای بریتانیا  در منطقه لیدی اسمیت را مورد حمله خود قرار دادند . در این حمله  بیش از یک هزار انگلیسی  کشته  یا زخمی شدند. 

اشغال هندوراس :
 در چنین روزی در سال 1912 میلادی   نیروهای ایالات متحده کشور هندوراس را به اشغال خود در آوردند . 

 آغاز محاصره پاریس :
 در چنین روزی در سال 1649 نیروهای  پرنس دو کنده ،   پاریس را به محاصره خویش در آوردند . این افراد ، برای تحت فشار قرار دادن مردم  پاریس که علیه لویی چهاردهم ،  ملکه آن دوتریش و کاردینال مازارن صدر اعظم فرانسه قیام کرده بودند ، این شهر را تحت محاصره گرفتند . مردم پاریس حدود سه ماه در مقابل نیروهای  پرنس دو کنده مقاومت کردند،  تا این که در روز 
سی ام  مارس همان سال معاهده صلح  روئی میان طرفین متخاصم امضا شد .

جنگ کبک :
 در چنین روزی در سال  1774 جنگ  کبک  میان استقلال طلبان آمریکا بانیرو های انگلیسی در گرفت . این جنگ به دلیل اینکه در نزدیکی ایالت کبک کانادا واقع شده بود به نام نبرد کبک معروف شده است .  نبرد کبک به سود استعمار گران انگلیسی پایان یافت . آمریکاییها قصد داشتند از این طریق این جنگ ،  آمریکاییهای مقیم کبک را به هواداری از استقلال طلبان آمریکایی علیه انگلیسی ها بشورانند.  

درگذشت تئودور روزولت :
تئودور روزولت ،  فردی  که نبرد معروف تپه سان‌ نوان در کوبا را رهبری کرد و به عنوان قهرمان جنگ 1898 اسپانیا ـ آمریکا شناخته شد در چنین روزی در سال 1919 میلادی دار فانی را وداع گفت . وی  ایالات متحده را به یک قدرت امپریالیستی صاحب سرزمین‌های مختلف در اطراف جهان مبدل نمود. او مردی بود که در مورد  قدرت و بهره‌ برداری از آن  تردیدی به خود راه نمی‌داد. روزولت با افتخار اعلام می‌کرد: «همه نژادهای بزرگ و برتر، نژادهای جنگجو بوده‌اند» و « فتوحات صلح هرگز به بزرگی فتوحات جنگ نیست.»

نبرد اشداون :
در چنین روزی در سال 871 میلادی آلفرد  شاه انگلستان ،  دانمارکی ها را در نبرد اشدا ون شکست داد .

هندوستان در فقر و گرسنگی :
در چنین روزی در سال 1900 میلادی رسانه های گروهی اعلام کردند که میلیونهانفر از مردم هندوستان بر اثر گرسنگی در حال تلف شد نند .

پایان نبرد بالژ :  
در چنین روزی  در سال 1945 میلادی نبرد بالژ پایان یافت . پس از اتمام این جنگ یکصد و سی هزار آلمانی و هفتاد و هفت هزارنفر  از  نیروهای متحد ین مجروح شدند .

تاج گذاری پادشاه انگلستان :
در چنین روزی در سال 1099 میلادی هنری پنجم به عنوان شاه آلمان  تاج گذاری کرد .

زلزله شدید در نیو انگلند :
در چنین روزی در سال 1663 میلادی زلزله شدید در نیو انگلند رخ داد . بر اثر این زلزله بسیاری از اهالی این ایالت کشته یا مجروح شدند . آمار دقیقی ازکشته شدگان  آن در دست نیست . نیوانگلند بخش شمال خاوری ایالات متحده است که از ایالات مین ، ورمان ، نیو هامپشایر ، ماساچوست ، رو آیلند و کونتیکوت تشکیل شده است .

معاهده صلح میان عثمانی  و روسیه :
در چنین روزی در سال 1784 میلادی ترکیه و روسیه معاهده صلح و همکاری را در قسطنطنیه امضا کردند .

ترک کابل :
درچنین روزی در سال 1842 میلادی چهار هزار و پانصد تن از نیروهای بریتانیا و هندوستان کابل را ترک کردند .


شوروش مذهبی در هلند :
در چنین روزی در سال  1789 شورش مذهبی و سیاسی هلند ،علیه  ژوزف دوم امپراتور اتریش آغاز شد . ژوزف دوم پیش تر  فرمان آزادی مذهب در سراسر قلمرو امپراتوری خویش را صادر کرده بود . این شورش که رهبر آن " آئروس - بلانشون "نام داشت به نفع هلندیها تمام شد .

 تولد هلیوس ائوبانوس هسوس :
در چنین روزی در سال 1488 میلادی هسوس شاعر مشهور  آلمانی دیده  به   جهان گشود ." سیلوی " عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد یان هلیاد رادولسکو :
رادولسکو  رمان نویس مشهور رومانیایی در چنین روزی در سال 1802 میلادی به دنیا آمد ." گراماتیکا" عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد ساموئل الکساندر : 
 در چنین روزی در سال 1859 میلادی الکساندر فیلسوف انگلیسی دیده به جهان گشود . " قانون اخلاق و پیشرفت"  عنوان مهمترین اثر اوست .

در گذشت جرج پی بیکر : 
 در چنین روزی   در سال 1935 میلادی  بی بیکر  نمایشنامه نویس آلمانی دار فانی را وداع گفت . "فن نمایشنامه نویسی " عنوان مهمترین اثر اوست . وی به هنگام مرگ 68 سال داشت .  

روز ارتش در عراق :
همه ساله چنین روزی به عنوان روز ارتش در عراق گرامی داشته می شد . صدام  حسین یکی از پایه های حکومت دیکتاتور مابانه خود را بر مبنای نیروهای  نظامی استوار ساخته بود .

روز کودکان در اروگوئه :
همه ساله چنین روزی به عنوان روز کودکان در اروگوئه گرامی داشته می شو د .

روز عیدی دادن در اسکاتلند :
همه ساله چنین روزی به عنوان روز عیدی پس از سال نو میلادی در اسکاتلند مشهور است . در این  روز خانواده ها با دیدار یکدیگر ، به همدیگر عیدی می دهند .

 

16/10/59

گزارش روز دوم عملیات هویزه : پیشروی مجدّد ، توقف و عقبنشینی خودی .

جا ماندن پیشتازانی چون حسین علم الهدی در منطقه

تشریح چگونگی جا ماندن در منطقه و درگیری محاصره شدگان با تانكهای دشمن از زبان و قلم معدود نجات یافتگان از محاصره .

آمار اولیه شهداء و مفقودین .

گزارشی از كتاب « جنگ خلیج » ( چاپ انگلستان ) دربارة حوادث روز گذشته و امروز عملیات نصر ( هویزه ) .

آتش توپخانه دشمن روی دزفول و آبادان .

چند درگیری و پاكسازی در جبهه شمالی .

 گزارش استانداری خوزستان درباره اقدامات عراق برای جبران كمبود نیروی انسانی .

 گزارش روزنامه الاهرام از خسارتهای وارد شده به ایران و عراق .

 سخنان امام خمینی دربارة اختلافات و منشاء آن ، خصائصی كه دولت را مطلوب مردم خواهد كرد ، تأكید بر انجام تكلیف در جنگ بدون ترس از ارعاب دشمن ، در دیدار با نخست وزیر و وزیران و نیز سخنان ایشان در دیدار با دانشجویان خارج از كشور و سفرا و كارداران درباره آثار خصلتهای انقلابی و ساده زیستی در عظیم نشان دادن جمهوری اسلامی به جهانیان .

 درگیری در سخنان آیت الله بهشتی در مشهد .

تحلیل فرمانده سپاه غرب كشور ( محمد بروجردی ) از جنگ ، آغاز و تداوم آن .

سخنرانی صدام و اعلام مواضع در قبال اشغال ایران ، لوازم عقبنشینی ، تداوم جنگ ، هیأتهای صلح بینالمللی ، خلقهای ایران و …

بازتاب سخنان صدام : خبرگزاری فرانسه : رئیس جمهور عراق خواسته است . اختلافات دو كشور از راههای مسالمتآمیز حل شود .

 رادیو بغداد : عراق با وجود پیروزی قاطع ، به شرط آن كه حقوق عراق و كشورهای عربی ( نظیر استرداد سه جزیره ) رعایت شود ، جنگ را متوقف خواهد كرد .

 وزیر دفاع عراق : ارتش عراق بعد از 4 ماه امروز قدرت بیشتری دارد و توانسته است برای همیشه به شوكت و نقش ایران در منطقه به عنوان ژاندارم خلیج فارس خاتمه دهد

 پیام سید محمدباقر حكیم به نیروهای مسلح عراق : این جنگ تاكنون چیزی جز هزاران قربانی نداشته است .

شما باید بنا بر مسئولیت تاریخی خود ملت عراق را از شر طاغوت عراق نجات دهید و به صفوف مجاهدین مسلمان عراقی بپیوندید .

 تلگرام " حركت مردم مسلمان عراق " به مسئولان جمهوری اسلامی ایران .

گزارش و تفسیر تاس از حضور نظامی آمریكا در آبهای منطقه و سخنان كیسینجر و فرمانده نیروی دریائی فرانسه در این باره .

 مقاله تحقیقی و مفصل فارین افرز : موقعیت و مواضع شوروی در جنگ : شوروی از جنگ آگاه بوده امّا مایل یا قادر به جلوگیری از آن نبوده است .

 شوروی میخواهد با تعادل موجود در سیاست خود نسبت به ایران و عراق ، در موقع مناسب نقش میانجی ایفا كند.

 ـ تشریح مقدمات شمارش معكوس برای آغاز جنگ ایران و عراق با ذكر دو شكست آمریكا در طبس و كودتای نوژه.

 ـ بررسی علل عدم موفقیت عراق در صحنه های عملیات .

 تفسیر رادیو لندن از عملیات هویزه : اجرای عملیات ناشی از فشار سیاسی بود ، نه آمادگی نظامی .

گزارش مفصل لوموند از توان لجستیك طرفین درگیر در جنگ ، زمینه سازی عراق برای شروع جنگ ، موقعیت بنی صدر ، ارتش و جنگ در درگیریهای سیاسی داخلی و نیز دو برداشت متفاوت جناحهای درگیر در مسائل داخلی ایران .

 اعلام مواضع سازمان مجاهدین خلق درباره جنگ و انتقاد از محدودیتهای كه برای شركت مستقل آنان در جنگ وجود داشته است .

16/10/64

هشدار عراق به كشورهای عربی منطقه خلیج فارس كه چنانچه در جنگ تحمیلی از عراق حمایت نكنند بغداد امنیت داخلی آنها را در معرض خطر جدی قرار خواهد داد

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo