شهید آوینی


امروز دوشنبه ششم آذرماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با پنجم ذیقعده الحرام سال 1427 هجری قمری و برابر است با بیست و هفتم نوامبر سال 2006 میلادی .

درگذشت شیخ شعبان رشتی : 
در چنین روزی در  سال1348هجری قمری ، آیت الله شیخ شعبان رشتی از مراجع بزرگ  شیعه درنجف اشرف به دیار حق شتافت . وی  مقدمات علوم را دررشت فرا گرفت و به فراگیری  علوم خارج فقه و اصول  نزد علمای قزوین پرداخت . وی بعدها برای تحصیل مدارج عالی علوم حوزوی وارد  نجف شد و در حوزه علمیه این شهر به تحصیل علوم مختلف اسلامی پرداخت ."احکام فقهی " و" تعادل  و تَراجیح "  عناوین مهمترین آثار  اویند . 

کنفرانس تهران :
 

 درچنین روزی در  سال1322هجری شمسی کنفرانس سران سه کشورآمریکا، انگلستان و شوروی سابق درتهران برگزارشد. در این نشست  که برای نخستین بار در تهران برگزار می شد ، روزولت، استالین و چرچیل رهبران سه این کشور به بحث درباره   خط مشی مشترک شان پس از جنگ جهانی دوم پرداختند  . در پایان این کنفرانس تهران، که چهار روز ادامه داشت  اعلامیه مشترکی از سوی  روزولت، چرچیل و استالین صادرشد که طی آن  لهستان تحت نفوذ شوروی قرار می گرفت  و قسمتی از آلمان به لهستان داده می شد .  جزایر واقع در شمال ژاپن و همچنین منطقه  بالکان  نیز در این نشست مورد توجه افراد یاد شده قرار گرفت .  در اعلامیه پایانی مذاکرات، رهبران مذکور  بر  استقلال و حاکمیت ایران  تاکید کرده ، قول دادند  که پس از جنگ نظامیان سه کشور  فی الفورایران  را ترک  گویند. 

عملیات در یایی مروارید : 
 

در چنین روزی در سال 1359 ه . ش عملیات در یایی مروارید به همت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شد . چند روز بعد یعنی در هشتم آذر ماه همان سال  بزرگترین نبرد دریایی میان ایران و عراق که با تلفات بسیار بعثی‌ها و آتش زدن اسکله البکر پایان یافت ، رخ داد .

کشته شدن 183 نفر بر اثر سقوط هواپیما : 
در چنین روزی در سال 1983 میلادی ،   هواپیمای بویینگ 747 آویانکای کلمبیا نزدیک فرودگاه باراجاس در مادرید منفجر شد .بر اثر این حادثه  183 نفر از سرنشینان این هواپیما در دم  کشته شدند .

کشته شدن 107 نفر بر اثر سقوط هواپیما :
 

در چنین روزی در سال 1989 میلادی یک هواپیمای کلمبیایی  دقایقی بعد از برخاستن از باند  فرودگاه بین المللی بوگوتا  براثر انفجار یک بمب کار گذاشته شده در آن منفجر شد . در این حادثه 107 نفر کشته شدند.

نیروهای حافظ صلح در یوگسلاوی :
در چنین روزی در سال 1991 میلادی شورا ی امنیت سازمان ملل متحد در قطعنامه ای حضور نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد را در در یوگسلاوی تجویز کرد . 

شکست نیروهای شورشی در ونزوئلا :
در چنین روزی در سال 1992 میلادی در ونزوئلا نیروهای شورشی که قصد براندازی حکومت رییس جمهور کالوس آندره پرز  را برای دومین بار در ده ماه گذشته  داشتند  ، با شکست مواجه شدند .

تولد سر چارلز اسکات شرینگتون :
سر چارلز اسکات شرینگتون ،  استاد بر جسته پزشکی در چنین روزی در سال 1857 میلادی به دنیا آمد . وی در سال 1932 جایزه نوبل را در رشته پزشکی و فیزیولوژی از آن خود کرد . او کتاب کلاسیک " عملکرد همساز  سیستم عصبی " را به رشته تحریر در آورده است  . وی همچنین قانون شرینگتون را کشف کرد. شرینگتون  اصطلاحات نورون و سیناپس را وارد علم پزشکی کرد .

تولد اسطوره نظامی ژاپن :
 در چنین روزی در سال 1684 میلادی اسطوره نظامی  ژاپن با نام یوشیمون تو کا گاوا به دنیا آمد .

تولد آندره سلسیوس :
در چنین روزی در سال 1701 میلادی آندره سلسیوس در سوئد به دنیا آمد . وی مخترع روش دماسنجی سلسیوس بود . هم اکنون نیز نام او نماد اندازه گیری  در جه حرارت است .

تولد خوزه آسونیسیون سیلوا :
 در چنین روزی سیلوا شاعر بر جسته کلمبیایی در سال 1865 میلادی به دنیا آمد . "نوکتورن 3"  عنوان مهمترین اثر اوست .

در گذشت هوراس : 
 

 در چنین روزی در سال 8 قبل از میلاد هوراس شاعر و حماسه سرای بر جسته لاتین دار فانی را وداع گفت . زمان تولد وی نامعلوم است . هوراس یکی از بزرگترین شاعران  روم قدیم است . وی  درابتدا به سوی  فلسفه کشیده شد ولی روح ماجراجویش ، هوراس را برآن داشت که در  سپاه بروتوس قهرمان انقلابی رم در آید . از او چهار کتاب  قصاید، غزلیات،  هجویات و مراسلات منظوم باقی مانده  است . آثار او امروزه به عنوان  شاهکارهای ادبیات لاتین در دانشکده های ادبیات غرب تدریس می شود .

 در گذشت یوجین اونیل : 
در چنین روزی در سال 1953 میلادی یوجین اونیل نمایشنامه نویس بر جسته آمریکایی  دیده به جهان گشود . وی در سن 65 سالگی در بوستون آمریکا دار فانی را وداع گفت . پدرش هنر پیشه به نام آمریکایی ، جیمز اونیل نام داشت  . وی در سال 1909 برای به دست آوردن طلا به ندو راس رفت . . وی بدون این که به تحصیلات چندانی بپردازد از سال 1914 شروع به نویسندگی کرد . بیشتر نوشته های او نمایشنامه های کوتاهند . اونیل در سال 1930 موفق به در یافت جایزه ادبی نوبل شد . از نمایشنامه های مشهور او می توان به آنسوی افق ، آنا کریسی ، جونز ، امپراطور ، آه بیابان و میمون پشمالو اشاره کرد .

در گذشت الکساندر دومای پسر :
 در چنین روزی در سال 1895 میلادی الکساندر دومای پسر نمایشنامه نویس رئالیست دار فانی را وداع گفت . الکساندر دوما  معروف به دومافیس فرزند الکساندر دوما ی پدر ( نویسنده سه تفنگدار ) ، در ام نویس  و داستان نویس بر جسته فرانسوی در سال 1824 میلادی به دنیا آمد . او در آثار اجتماعی خود  ، جامعه روز فرانسه  را به خوبی مورد  تحلیل قرار می دهد . وی  در نوشته هایش با اخلاق فاسد رایج آن زمان  می جنگد و عدالت ، برابری و عشق را ترویج می کند . دوما در سال 1852 کتاب "لادام او کاملیا"  را  به رشته تحریر در آورد . "پسر نامشروع"  و "دوست زنان"  از دیگر آثار معروف اویند .

تاسیس جایزه  نوبل : 
 

در چنین روزی در سال 1895 میلادی آلفرد نوبل ،  جایزه نوبل را بنا نهاد. نوبل پس از آن که دینامیت را اختراع کرد از کرده خود پشیمان گشت و تصمیم گرفت به نوعی وجدان خود را آسوده سازد .  به همین دلیل وصیت کرد که تمامی ثروتش را به بزرگان چهاررشته ادبیات ، پزشکی ، فیزیک و شیمی و صلح اختصاص دهند . 

 تحت الحمایگی مراکش :
در چنین روزی در سال  1912 میلادی  کشور مراکش  تحت الحمایه اسپانیا شد .

 بمباران هوایی لندن :
در چنین روزی در سال 1916 میلادی   برای نخستین بار در طول  جنگ اول جهانی ،  شهر لندن مورد حمله هوایی آلمان قرار گرفت.

تولد تئود ور مومزون :
درچنین روزی در سال1817میلادی تئودور مومزون مورخ بر جسته  آلمانی دیده به جهان گشود .  معروفترین اثرمومزون، "  تاریخ مفصّل روم قدیم"  نام دارد که ازکاملترین تواریخ درباره روم است. وی توانست در سال 1902 میلادی  جایزه نوبل ادبی  را از آن خود سازد . وی  یکسال بعد  درسن 86 سالگی درگذشت. مومزون  ازمخالفان سرسخت بیسمارک صدراعظم وقت آلمان بود .

در گذشت چارلز برد :
در چنین روزی در 1948 میلادی چارلز برد  از بزرگترین مورخان قرن بیستم در گذشت . وی  در 27 نوامبر سال 1874 به دنیا‌ آمده بود . او در طول عمر خود بیش از هفتاد کتاب تاریخ تالیف کرد که بزرگترین آنها کتاب چهار جلدی پیدایش تمدن آمریکائی  است.

روزملی برمه :
همه ساله چنین روزی در برمه  به عنوان روز ملی گرامی داشته می شود .  برمه یا میانمار کشوری است در جنوب شرق آسیا به مساحت 678033کیلومتر مربع . نژاد مردم این کشور زرد و زبان رایج میان آنان برمه ای و انگلیسی است . اکثر مردم این کشور به ترتیب ، پیرو ادیان بودا ، برهما ، اسلام و مسیحیت اند . نوع حکومت آن جمهوری فدرال است که در سال 1948 از انگلستان مستقل و در نوزدهم آوریل همان سال به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . پایتخت این کشور بندر یانگن نام دارد . 

روزکشته شد گان جنگ در کوبا :
همه ساله در چنین روزی مردم کوبا با حضور بر سر مزار  کشته شدگان جنگ  ، یاد آنان را گرامی می دارند .

 روز شکرگزاری  در آمریکا :
همه ساله چنین روزی به عنوان روز سپاسگزاری در آمریکا گرامی داشته می شود .  
 

منبع : خبرگزاری مهر

 

 

06/09/59

ممانعت از عبور دشمن از كارون در فارسيات واقع در 28 كيلومتري اهواز .

گزارش اقدامات مهندسي عراق در خوزستان .

 اعلام تشكرنامه مجلس شوراي اسلامي از اعضاء جبهه پايداري براي عدم شركت در كنفرانس سران عرب .

 مسأله گروگانها : ايران : به ازاي انجام بخشي از خواسته هاي ايران ، تعدادي از گروگانها آزاد خواهند شد .

 آمريكا : آزادي مرحله به مرحله گروگانها غيرقابل قبول است .

اعزام يك هيأت ديپلماتيك ايران به پاريس ـ مصاحبه مطبوعاتي سفير ايران در آلمان در مورد سكوت غرب در برابر تجاوز عراق به ايران .

اعلام تيرگي چشمانداز صلح در پايان مأموريت اولاف پالمه ـ اعلام توافق ايران و عراق بر خروج كشتيهاي تجاري كه در اروندرود به دام افتاده اند .

 درباره پيمان امنيت جمعي كشورهاي خليج فارس : الراي العام چاپ كويت : پيش نويس اين پيمان كه تا اندازهاي به جنگ ايران و عراق مربوط است ، جهت ملاحظه به وزير ان كشورهاي مربوطه داده شد .

 راديو آمريكا : اقدام تازه عربستان سعودي به جنگ ايران و عراق مربوط ميشود مخصوصاً كه حمله هوايي ايران به يك منطقه مرزي كويت باعث ايجاد نگراني و احساس همبستگي ميان كويت و همسايگان شده است .

راديو لندن : پرتاب موشك از هواپيماهاي ايران به خاك كويت دليل ديگري براي كشورهاي كوچك منطقه گرديد كه زير چتر حمايت سعودي گرد آيند .

 تكذيب ارسال اسلحه به عراق توسط وزير خارجه يوگسلاوي در عين تأكيد بر روابط گسترده با اين كشور . فرانكفورتر الگماينه چاپ آلمان : ادعاي عقب راندن عراقيها از سوسنگرد مسخره است .

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo