شهید آوینی


امروز شنبه چهارم آذرماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با سوم ذیقعده الحرام سال 1427 هجری قمری و برابر است با بیست و پنجم نوامبر سال 2006 میلادی .

درگذشت مولانا جلال الدین محمد بلخی :
بنا بر روایاتی ، مولانا جلال الدین محمد بلخی در چنین روزی در سال 672 ه ق (1273 میلادی) در قونیه  در گذشت .

جلال الدین محمد بلخی در ششم ربیع الاول سال 604هجری قمری در شهر بلخ متولد شد. اجدادش  همه از مردم خراسان بودند. پدرش  بهاالدین ولدبن ولد نیز محمد نام داشت و سلطان العلما خوانده می شد. مولانا  در هجده سالگی ، در شهر لارنده ، به فرمان پدرش با گوهر خاتون ، دختر خواجه لالای سمرقندی ازدواج کرد. وی در  بیست و چهار سالگی  بنا به وصیت پدر ، دنباله کار او را گرفت و به وعظ و ارشاد پرداخت. دیری نگذشت که سید برهان الدین محقق ترمذی  به روم آمد و جلال الدین از تعالیم و ارشاد او برخوردار شد. شیدایی مولانا زمانی  آغاز شد  که او با شمس تبریزی آشنا گشت . اما شیفتگی مولانا به شمس را عده ای بر نتافتند و به بدگویی از شمس تبریزی مشغول شدند . به سعایت برخی از شاگردان مولانا و همچنین بد رفتاری آنان با شمس ،  شمس از قونیه رفت . پس از رفتن شمس حال مولانا دیگر گون شد و مریدان وشاگردانش  از رفتاری که نسبت به شمس داشتند پشیمان شده و در صدد یافتن  شمس در  دمشق بر آمدند  . شمس پس از حدود پانزده ماه ،  روانه قونیه شد .اما این بار نیز با جهل و تعصب عوام روبرو شد و ناگزیر برای همیشه  از قونیه غایب گردید . مولانا پس از جستجوی بسیاردرباره پیرو مراد خود،ازیافتن وی نا امید شد . بسیاری از شعرهای دیوان شمس  در حقیقت گزارش همین روزها و لحظات عاشقی اوست . علاوه بر  غزلیات شمس ، مولانا  مثنوی معنوی را در شش دفتر خلق کرد که یکدوره تفسیر قرآن کریم به نظم است . فیه ما فیه نیز اثر منثور مولانا است. آن عارف نامی سرانجام در  سال 672 ه.ق هنگام غروب آفتاب ،  بدرود حیات  گفت. مرگش بر اثر بیماری ناگهانی بود که طبیبان از علاجش درمانده بودند. خرد و کلان  مردم قونیه از هر مذهب ومرامی  در تشییع جنازه او حاضر بودند. مرقد او هم اکنون به زیارتگاهی درقونیه  ترکیه تبدیل شده است . از مکتب عرفانی مولانابه "مولویه " یاد می شود که رکن اصلی آن را سماع تشکیل می دهد . پیروان مولانا هر سال در همین ایام  بر مزار وی گرد می آیند و مراسم سماع با شکوه برگزار می کنند و از سراسر جهان برای تماشای این مراسم وحظ معنوی به قونیه می روند .

در گذشت آیت الله خاتون آبادی :
در چنین روزی در سال 1152هجری قمری امیرمحمد حسین خاتون آبادی ازعلمای برجسته جهان تشیع و عرفای بزرگ به دیار حق شتافت   . آیت الله خاتون آبادی آثار گرانقدری از خود به جای نهاده است که از میان آنها می توان به " حاشیه برشرح لمعه" ، "حاشیه برشرح جدید تَجرید"  و" الالواح السماویه"  اشاره کرد .

درگذشت استاد جبار باغچه بان :
 

درچنین روزی درسال1345هجری شمسی استاد جبار باغچه بان مؤسس نخستین مدرسه کودکان ناشنوا درایران دارفانی را وداع گفت . وی نخستین کودکستان ونخستین مدرسه ناشنوایان را درتبریزبنا نهاد . جبارباغچه بان ، آموزگاری ارجمند و مبتکری شایسته بود که ابتدا در تبریز کودکستانی را با عنوان باغچه اطفال دایر و به همین سبب خود را باغچه بان نامید .
جبار  باغچه بان در سال 1303 ه ش درکوچه انجمن وبا وجود مخالفتهای زیاد از جمله رئیس فرهنگ وقت دکترمحسنی ، نخستین مدرسه ناشنوایان را درتبریزدایرکرد. این کلاس جنب باغچه اطفال باغچه بان در کوچه انجمن درساختمان معروف به عمارت انجمن تبریز  تاسیس شد. وی  شیوه ای برای زبان آموزی کودکان ناشنوا ابداع کرد که درسراسرجهان به عنوان مترقی ترین روش شناخته شد.  جبار باغچه بان اولین مولف و ناشر کتاب کودک در ایران است. او از سال 1307 شمسی چاپ کتابهای ویژه کودکان را با نقاشی هایی که خود می کشید آغاز کرد . کتاب  بابا برفی او از سوی  شورای جهانی کتاب کودکان به عنوان بهترین کتاب کودک انتخاب شد.

رد قرارداد گس -گلشاییان : 

درچنین روزی درسال 1329 هجری شمسی کمیسیون تخصصی نفت مجلس شورای ملی قرار داد مشهوربه گس گلشاییان را نپذیرفت . همزمان با انعقاد قرارداد یاد شده تظاهرات گسترده ای ازسوی جبهه ملی برگزارشد ولی برخی ازاحزاب سیاسی از جمله حزب توده همچنان به طور محافظه کارانه با این قرار داد برخورد کردند . قرارداد یادشده بیشتردرجهت منافع انگلستان تنظیم شده بود و به نوعی حاکمیت ملی ایران را زیرسوال می برد . بهره برداری ازنفت جنوب ایران موضوع این قرار داد ننگین بود  پس از تشکیل مجلس شانزدهم  دولت حسنعلی منصور بر آن بود که به هر طریق که می تواند   قرارداد گس- گشائیان را از تصویب نمایندگان مجلس شورای ملی بگذراند . چون منصور در دوره خود در این امر توفیقی به دست نیاورد سکان خیانت را به دیگری سپرد وخود از سیاست کناره گرفت . سپهبد حاجعلی رزم آرا در این میان قدرت را به دست گرفت و به منظورتمدید و توسعه امتیاز نفت جنوب (قرار داد گس ـ گلشائیان) در پنجم تیر 1329  به  نخست وزیری رسید. وی سعی خود را برآن  نهاد که قرار داد یاد شده را به هر صورت ممکن از تصویب نمایندگان مجلس بگذراند . پس از روی کار آمدن رزم آرا البته بسیاری از اعضای جبهه ملی و بر خی از نمایندگان مجلس شورای ملی  نظیر  آیت الله کاشانی سر به مخالفت نهادند و حتی با انجام اعتراضات گسترده علاوه بر اینکه دولت نظامی او را یک دولت کودتایی می دانستند ، خواستار عزل وی شدند . گفته می شود پس از  مخالفت آیت الله کاشانی با رزم آرا، بازار تهران تعطیل شد  و هزاران نفر در میدان بهارستان اجتماع کرده تا از ورود او به مجلس جلوگیری نمایند . رزم آرا اما همچنان بر تصویب قرار داد الحاقی نفت جنوب ( گس گلشاییان ) پافشاری می‎کرد .وی حتی کار را به جایی رسانده بود که   در حضور نمایندگان مردم در مجلس شورای ملی  به لیاقت مردم ایران در ادارة صنعت نفت، اهانت کرد .سرانجام رزم آرا در شانزدهم اسفند 1329 ه ش به دست  خلیل طهماسبی از اعضای جمعیت فدائیان اسلام به هلاکت رسید .

آغاز عملیات  راه آهن برقی تهران :

درچنین روزی در سال 1365 عملیات احداث متروی تهران آغاز شد . تجربه جهانی و کارایی مترو درکشورهای دیگرموجب شد تاتصمیم گیران سیاسی در کشور به فکر احداث قطارهای شهری بیفتند که خوشبختانه این مهم مورد تایید وزارت کشور قرار گرفت و درمجلس شورای اسلامی نیز مورد حمایت نمایندگان واقع شد و هم اکنون در شش کلان شهر کشورقطارهای سبک شهری درحال ساخت است .
 
 

روز جهانی حذف خشونت علیه زنان :
خشونت علیه زنان در جهان امروز به شکل وسیعی در حال گسترش است . کشورهای توسعه یافته    تا حدود زیادی توانسته اند با ایجاد بستر های فرهنگی مناسب در این زمینه و همچنین ایجاد قوانین پیشرفته مساله خشونت علیه زنان را به حداقل ممکن برسانند اما به هر حال این  مساله  ناشی از اخلاق ماکیاولی دنیای کنونی است و جز با عوض کردن نوع نگاه  نمی توان در این عرصه شاهد تحولات گسترده بود . مطالعه پدیده خشونت علیه زنان دربسیاری از کشورها بویژه کشورهای صنعتی دراولویت مطالعات قرارگرفته ومستمرا دنبال می شود ، این مساله و روشهای اندازه گیری آن درجامعه کنونی ایران  موضوعی نومحسوب می شود  . تفاوتها ، تعارضها وتناقضهای مختلف ارزشی وهنجاری درجامعه از جمله عواملی هستند که به بروز این پدیده دامن می زنند،  بنابراین خشونت علیه زنان پدیده ای نوین مبتنی بر صنعت وزندگی شهری است واز آنجا که زنان درحال حاضر به دنبال توسعه یافتگی درجستجوی حقوق بیشتری برای خود می باشند ، این موضوع خود ریشه های تعارض وتفاوت را ایجاد می نماید که نهایتا منجر به خشونت می گردد.

روز ملی بوسنی و هرزگوین :
بوسنی و هرزگوین نام کشوری است در جنوب شرقی اروپا در شرق کرواسی و غرب صربستان . مساحت این کشور 51130 کیلومتر مربع است . حدود چهل و سه در صد از مردم آن اسلاو  ومسلمان ، سی و یک در صد صرب ، و هفده در صد کروات اند و به زبان بوسنیایی تکلم می کنند . اکثر مردم این کشور از دین اسلام پیروی می کنند و بقیه پیرو مذهب کاتولیک و ارتدو کس اند . حکومت این کشور اروپایی ، جمهوری است که در سال 1918 میلادی به عنوان ایالتی از جمهوری یوگسلاوی محسوب می شد و سرانجام در سال 1946 یکی از جمهورهای یوگسلاوی شد . پارلمان این جمهوری در سال 1991 میلادی اعلام خود مختاری کرد و با برگزاری یک همه پرسی در سال 1992 میلادی  این استقلال تایید شد . همین مساله باعث اختلافات اقلیت های صرب و کروات شد که منجر به جنگ های داخلی گردید . پایتخت آن سارایوو نام دارد .
  
روز استقلال سورینام :
سورینام نام کشوری است در شمال منطقه استوایی آمریکای جنوبی بین گویان و جمهوری گویان ، در ساحل اقیانوس اطلس . مساحت آن نزدیک به 164 هزار کیلومتر مربع است . نژاد مردم آن سفید ، سرخ ، سیاه و دو رگه است و زبان رسمی آنان هلندی است . اکثر مردم این کشور پیرو دین مسیحیت و بقیه آنان مسمان اند . نوع حکومت این کشور جمهوری است . سورینام در چنین روزی در سال 1975 میلادی از هلند مستقل و در چهارم دسامبر همان سال به عضویت سازمان ملل متحد پذیرفته شد . پایتخت آن بندر پاراماریبو نام دارد .

کشف بیماری مالاریا :  
درچنین روزی در سال1880میلادی ،  آلفونس لاوران پزشک ومحقق فرانسوی، ویروس عامل بیماری مالاریا را کشف کرد. وی بعدها به دلیل همین کشف و  تحقیقات گسترده  خود درعلم پزشکی موفق به دریافت جایزه نوبل گردید .
 

 

 تصرف منطقه ای در پیتز بورگ :
در چنین روزی در سال 1758 میلادی و در اثنای جنگ داخلی آمریکا ، بر یتانیا منطقه فورت دوکسن را که امروزه پیتزبورگ نامیده می شود  ، به تصرف خود در آورد .

تخلیه آخرین پایگاه :
در چنین روزی در سال 1783  میلادی و در طول جنگ جهانی دوم بریتانیا شهر نیویورک را تخلیه کرد  . نیویورک آخرین پایگاه نظامی انگلیسی ها  در آمریکا بود .

اختراع ماشین نساجی :
در چنین روزی در سال 1837 میلادی ویلیام کرومپتون نخستین ماشین نساجی را اختراع کرد .

اختراع دینامیت  :

در چنین روزی در سال 1867 میلادی آلفرد نوبل دینامیت را اختراع کرد .

پیمان آنتی کمینترن :
در چنین روزی در سال 1936 میلادی پیمان آنتی کمینترن  میان ژاپن و آلمان به امضا رسید .

خودکشی یک نویسنده مشهور ژاپنی :
در چنین روزی در سال 1970 میلادی یوکیو میشیما نویسنده مشهور  ژاپنی  پس از آن که در یک سخنرانی به بحث درباره قانون اساسی پس از جنگ ژاپن پرداخت ، به شیوه سنتی ( هاراگیری ) خود کشی کرد .

کناره گیری از قدرت :
در چنین روزی در سال 1973 میلادی رییس جمهور یونان جرج پاپاندا  پولوس ، در یک کودتای نظامی که علیه وی صورت گرفت از قدرت کناره گیری کرد .

نخستین انتخابات :
در چنین روزی در سال 1990 میلادی لهستان نخستین انتخابات ریاست جمهوری مردمی خود را برگزار کرد . این انتخابات پس از انحلال حکومت کمونیستی برگزارشد  ولخ والسا ، که رییس اتحادیه کارگران  این کشور بود ودر راس مخالفان دولت کمونیستی قرار د ا شت به ریاست جمهوری انتخاب شد . 

جدایی چک و اسلواکی :
در چنین روزی در سال 1992 میلادی پارلمان چکسلواکی رای بر جدایی چک از اسلواکی داد . جدایی این دو جمهوری از اول ژانویه 1993 میلادی به اجرا در آمد .

عاطف صدقی جان سالم به در برد :
در چنین روزی در سال 1993 میلادی عاطف صدقی، نخست وزیر مصر از مرگ جان سالم به در برد . گروههای مخالف دولت مصر نزدیک وسیله نقلیه او بمبی کار گذاشته بودند که با تیز هوشی محافظان وی ترور وی عقیم ماند   . 

 تظاهرات در بوسنی :
در چنین روزی در سال 1995 میلادی صرب ها در خیابانهای سارایوو، مرکز بوسنی وهرز گوین  تظاهرات گسترده ای بر پا کردند . که اعتراضی بود علیه تلاش هایی که برای استقرار  صلح  انجام می شد .

دیدار زمین از ژاپن :
درچنین روزی در سال 1998 میلادی رییس جمهور چین، جیانگ زمین برای نخستین بارپس ازجنگ جهانی دوم درراس یک هیات بلند پایه  از ژاپن دیدار کرد .

کودتا در ونزوئلا :

درچنین روزی درسال 1948 میلادی ارتش ونزوئلاکودتا کرد. پس از آن رئیس جمهوراین کشوربرکنار شد وژنرالهای نظامی قدرت را به دست گرفتند.


رای علیه پینوشه :
در چنین روزی در سال 1998میلادی   دادگاه عالی انگلستان علیه آگوستینو پینوشه رایی صادر کرد . این دادگاه اعلام کرد : این دیکتاتور شیلی  به دلیل جنایات ارتکابی بسیار نمی تواند مورد عفوو بخشودگی قرار گیرد .اما سر انجام آزاد شد. 

تولد آگوستینو پینوشه : 
آگوستینو پینوشه در چنین روزی در سال  1915 میلادی به دنیا آمد . . ژنرال پینوشه دیکتاتو ر معروف شیلی است که در سال 1973 میلادی کودتایی را علیه سالوادور آلنده رییس جمهور منتخب مردم هدایت کرد و او را به قتل رساند . وی در سال 1974 میلادی  به ریاست جمهوری شیلی رسید و با اقتدار تمام تا یازدهم مارس 1990 میلادی به دنیال شکست در انتخابات دسامبر 1989 در شیلی حکومت کرد . در دوران سیاه تسلط نظامیان به رهبری پینوشه در شیلی ، هزاران نفر کشته و ناپدید شدند که هنوز از سرنوشت آنان خیری نیست. در تمام این دوران سیاه د یکتاتوری ، آمریکا بزرگترین حامی آنان بود . 


 

منبع : خبرگزاری مهر

 

04/9/58
رد احتمال درگیری نظامی با عراق توسط دریادار مدنی

اعلام آتش‌بس در كردستان توسط حزب منحله دمكرات

پیام حضرت امام به كردستان
04/9/59

اجرای آتش و تحرك زمینی مجدد عراق در سوسنگرد ، عقبنشینی براثر ضربات مدافعان و افزایش استعداد و قوت گرفتن احتمال حمله وسیع عراق به سوسنگرد . دو گزارش متناقض از رادیو كلن و نیویورك تایمز درباره حوادث سوسنگرد . اجرای آتش روی شهر اهواز .

جبهه شمالی : تحرك گروه ضدانقلابی كومله در سردشت و آماری از نفرات سردار جاف و شیخ عثمان و پالیزبان . حمله هوایی دشمن به ایلام .

گزارش نماینده امام و سخنگوی شورای عالی دفاع ( آیتا… خامنهای ) از تبلیغات برون مرزی سخنرانی رئیس مجلس ( آقای رفسنجانی ) در مجلس ملی سوریه : علت شروع جنگ به خطر افتادن منافع آمریكا در منطقه است .

04/9/63

گزارشی از ردههای اطلاعاتی در مورد تدابیر و فعالیتهای دشمن برای مقابله با حمله احتمالی ایران همراه با تبلیغات رسانههای عراق پیرامون عملیات آتی و تهدید به نابود كردن تأسیسات اقتصادی ایران در صورت حمله مزبور. گزارشهائی از ادامه فعالیت عملیات شناسایی در هور توسط نیروهای خودی.

تمهیدات جهت تأسیس قسمت پدافندی ش.م.ر در یگان های سپاه با توجه به قطعی بودن استفاده عراق از سلاحهای شیمیایی.

شهادت 19 تن از رزمندگان خودی به دست ضدانقلاب در دو محور بوكان - مهاباد و اطراف بانه. فعالیتهای ارتش عراق در ارتباط با تحركات ایذایی عوامل ضدانقلاب در داخل و خارج كشور ادامه ورود كامیونها با محموله سلاح و تجهیزات از كشورهای اردن و عربستان به عراق ورود وزیر امورخارجه عراق به امریكا و تأكید مقامات عراقی بر تصمیم جهت تجدید روابط با واشنگتن.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo