شهید آوینی

 

برگزاری نشست «نزول قرآن» از سوی بخش پژوهش نمايشگاه قرآن

نشست «نزول قرآن؛ چگونگی، زمان و اقسام نزول»، از سوی بخش پژوهش چهاردهمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم برگزار ‌شد.

«رمضان‌علی بذرافشان»، معاون اجرايی بخش پژوهش نمايشگاه بين المللی قرآن كريم،با اعلام اين برنامه گفت: اين نشست كه از سلسله نشست‌های بخش پژوهش است 23 مهرماه، با حضور حجت الاسلام دكتر «حسين علوی مهر» و حجت الاسلام «فاكر» در محل نشست‌های بخش پژوهش، برگزار ‌شد.

بذرافشان هدف از حضور بخش پژوهش (حوزه و دانشگاه) را در اين دوره از نمايشگاه، اطلاع‌رسانی حوزه‌ی پژوهش دانست و گفت: معمولا گسترش سطح و عمق پژوهش توسعه‌ی كمی و كيفی در همه‌ی عرصه‌های فرهنگی علمی، صنعتی و اجتماعی را به همراه دارد. و نقش پژوهش در توسعه‌ی جوامع و تمدنها بر كسی پوشيده نيست. در عين حال پژوهش اقتضای درونگرايی و تمركز دارد و معمولا پژوهشگران در معرض خصلت‌های درونگرايی هستند. گاهی شكل‌گيری يك اثر پژوهشی سال‌ها به طول می‌انجامد، اثری كه ممكن است تنها قشر خاصی قدر آن را بدانند و از آن بهره ببرند. اما برگزاری جشنواره‌ها، همايشها، هم‌انديشی‌ها و نمايشگاه‌ها فرصت مناسبی است كه اين پرده نشينی به تجلی درآيد و سبب بهره‌گيری بيشتر ديگران از آن شود.

وی هم‌چنين در باب اولين حضور كميته‌ای به نام «آموزش و پژوهش» در كنار كميته‌های متعدد ستاد نمايشگاه قرآن گفت:

اين كميته در صدد است تا امور مربوط به خود را مورد بررسی قرار داده و ضمن نظارت بر جنبه‌ی آموزشی و پژوهشی بخش‌های مختلف پيشنهادات لازم برای بهينه‌سازی اين دو جنبه از نمايشگاه را فراهم كند.

معاون اجرايی بخش پژوهش با بيان ضرورت حضور اين بخش گفت: با شكل‌گيری كميته‌ی پژوهش و بررسی عميق‌تر پيشنهادات و برنامه‌ها، به تدريج اعضای كميته به اين نتيجه رسيدند كه ايجاد بخش پژوهش در نمايشگاه چهاردهم ضروری است. و مراد از تشكيل اين بخش در قسمت صف نمايشگاه اين بود كه حتی‌الامكان در آن كارنامه‌ی پژوهش‌های قرآنی كشور در معرض ديد بازديدكنندگان به‌ويژه متخصصان قرار داده شود. به اين ترتيب برای نخستين‌بار در نمايشگاه چهاردهم، بخش پژوهش به منظور برنامه‌ريزی و انجام فعاليت‌های متمركز پژوهشی و ارائه‌ی خدمات شايسته‌ی علمی و مطالعاتی به پژوهشگران و علاقه‌مندان پژوهش تشكيل شد.

وی هم‌چنين افزود: برای جلب مشاركت و هم‌كاری پژوهشگران كشور سه كميته‌ی محلی در قم، تهران و مشهد در نظر گرفته شد تا حضور شخصيت‌های حقيقی و حقوقی اين سه شهر مهم آغازگر هم‌كاری همه جانبه‌ی آنان در بزرگترين رويداد قرآنی كشور باشد.

وی در پايان از برنامه‌های بخش پژوهش ياد كرد و گفت: امسال ما با ارائه‌ی خدماتی در زمينه‌ی ارائه‌ی آثار قرآنی منتشر شده در ايران ( كتاب، پايان نامه و مقاله) بر اساس ساختار موضوعی، حاضر شده‌ايم. هم‌چنين ارائه‌ی دست كم 500 پژوهش قرآنی از جهان اسلام، حضور متخصصان مجرب قرآنی در بخش، برگزاری بيش از 30 نشست علمی و پژوهشی، ارئه‌ی راهنمايی و مشاوره‌ی پژوهشی، دريافت و تبديل ايده‌های پژوهشی به عناوين و مسائل محوری در پژوهش در بانك ايده، ارائه‌ی خدمات پژوهشی در قالب تكثير كتبی و الكترونيك متون علمی مورد تقاضای پژوهشگران، مشاوره و پاسخگويی به پرسش‌های قرآنی به بازديدكنندگان در چهار گروه كودك و نوجوان، جوان و دانشجو، عمومی و بانوان، و هم‌چنين تشكيل غرفه‌ی خدمات اطلاع‌رسانی قرآن و پيامبر اعظم (ص) از فعاليت‌های اين دوره‌ی بخش پژوهش نمايشگاه قرآن است.

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo