شهید آوینی

 

برگزاری 20 نمايشگاه بين‌المللی قرآن در سال پيامبر اعظم (ص)

20 نمايشگاه بين‌المللی قرآن در سال پيامبر اعظم (ص) با محوريت بررسی شخصيت قرآنی پيامبر اكرم (ص) در مهرماه امسال هم‌زمان با ماه مبارك رمضان به‌صورت بين‌المللی در 20 كشور جهان برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمين «محمدی عراقی» رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی صبح امروز چهارشنبه 19 فروردين ماه در نشست خبری سال پيامبر اعظم (ص) كه در محل اين سازمان برگزار شد، ضمن بيان اين مطلب به تصريح برنامه‌های اين سازمان در سال جاری پرداخت.

وی در اين نشست خبری نامگذاری سال 85 را به نام پيامبر اعظم (ص) از سوی مقام معظم رهبری با توجه به رويدادهای اخير از جمله اهانت به ساحت مقدس حضرت محمد (ص) توسط نشريه‌های اروپايی بسيار ارزشمند دانست.

رويكرد جهانی سال 85
محمدی عراقی افزود: در نامگذاری سال‌های گذشته بيشتر رويكرد داخلی مطرح بوده است اما نامگذاری سال 85 به سال پيامبر اعظم (ص) به آن جنبه بين‌المللی و جهانی بخشيده که يكی از مهم‌ترين مشتركات جهان اسلام در آن مطرح شده است.

رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی: مهم‌ترين محور فعاليت‌های اين سازمان در سال جديد معرفی و شناساندن چهره واقعی اسلام و پيامبر اعظم (ص) است.

وی تصريح كرد: باتوجه به توطئه و فشارها و جنگ‌های روانی و اقدامات تبليغی كه بر ضد جهان اسلام وجود دارد و عمده هجوم تبليغاتی استكبار جهانی نيز معرفی اسلام به‌عنوان دين تروريست و خشونت است، مهم‌ترين محور فعاليت‌های اين سازمان در سال جديد معرفی و شناساندن چهره واقعی اسلام و پيامبر اعظم (ص) است.

رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه به تبيین برنامه‌های اين سازمان در سال 85 پرداخت.

تشكيل كميته بين‌المللی ستاد سال رسول اعظم (ص)
وی از تشكيل كميته بين‌المللی ستاد سال رسول اعظم (ص) به ‌عنوان اولين اقدام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سال 85 نام برد و گفت: اين كميته با همه نمايندگی‌های فرهنگی و سازمان‌های اسلامی هماهنگ و در ارتباط است و از همه كشورهای اسلامی برای مشاركت در برنامه‌های امسال دعوت خواهد كرد.

گشودن دفتر سال رسول اعظم (ص)
محمدی عراقی افزود: هم‌زمان با ميلاد پيامبر اسلام (ص) دفتر ويژه‌ای با‌عنوان «دفتر سال رسول اعظم (ص)» در همه‌ی خانه‌های فرهنگ و نمايندگی‌های جمهوری اسلامی برای علاقه‌مندان گشوده خواهد شد و همه مسلمانان اعم از هنرمندان و نويسندگان می‌توانند به‌صورت مستقيم نظرات و پيشنهادهای خود را در مورد نامگذاری سال 85 مطرح كنند.

وی اظهار كرد: بهترين دست‌‌نوشته‌ها در سراسر جهان و به زبان‌های مختلف در مورد حضرت رسول اكرم (ص) جمع آوری و در مجموعه نفيسی در پايان امسال منتشر خواهد شد و صاحبان اين آثار نيز با اعطای جوايزی تقدير خواهند شد.

برنامه‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سال 85
رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه گفت: تاكنون بيش از 50 برنامه توسط نمايندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی از 30 كشور جهان به‌منظور اجرا در سال رسول اعظم (ص) پيشنهاد و در نرم افزار «سها» جمع آوری شده و 14 برنامه منطقه‌ای و بين‌المللی نيز در نظر گرفته شده است.

برگزاری هفته‌های فرهنگی با محور بزرگداشت رسول اعظم (ص) در 10 كشور، 15 نمايشگاه هنرهای اسلامی با محوريت آثار برجسته هنری درباره شخصيت پيامبر اسلام در 15 كشور، 20 نمايشگاه قرآنی با محور بررسی شخصيت قرآنی پيامبر در 20 كشور همزمان با ماه مبارك رمضان، اجرای ويژه‌برنامه‌های ميلاد پيامبر (ص) و هفته وحدت در 50 كشور جهان از جمله برنامه‌هايی بود كه محمدی عراقی در اين نشست خبری به آنها اشاره كرد.

نخستين كنگره قرآن‌پژوهان با محوريت بررسی شخصيت پيامبر از ديدگاه قرآن پائيز امسال با حضور بيش از 150 قرآن‌پژوه از سراسر جهان در اصفهان برگزار خواهد شد.

وی در ادامه از برگزاری نخستين كنگره قرآن‌پژوهان با محوريت بررسی شخصيت پيامبر از ديدگاه قرآن خبر داد و گفت: اين كنگره پائيز امسال با حضور بيش از 150 قرآن‌پژوه از سراسر جهان با همكاری نهادهای مختلف فرهنگی و اسلامی از جمله ستاد پايتخت فرهنگی جهان اسلام و سازمان «ايسسكو» در اصفهان برگزار خواهد شد.

رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: شايد بهترين پاسخ به اهانت روزنامه‌های غربی نسبت به ساحت مقدس حضرت محمد (ص)، توسعه فرهنگی و ترويج دين اسلام و شخصيت واقعی آن حضرت باشد و يكی از برنامه‌هايی كه اين سازمان برای دستيابی به اين منظور در نظر دارد، چاپ كتاب‌هايی در قطع جيبی به 14 زبان زنده دنياست كه تاكنون يك جلد كتاب با عنوان «محمد (ص)، پيامبر صلح» به زبان يوگسلاوی به چاپ رسيده است.

وی در ادامه از انتشار ويژه‌نامه‌هايی در نشريات «الوحده»، «التوحيد»، «الهدی»، «زمزم»، «محجوبه» و «چشم انداز» و همچنين 25 نشريه خارجی به 14 زبان زنده دنيا به‌عنوان ديگر برنامه‌های سال 85 نام برد.

محمدی عراقی همچنين اظهار كرد: صفحه ويژه پيامبر اعظم (ص) نيز در پايگاه اطلاع رسانی «پرتار» سازمان به 14 زبان آغاز به كار كرده است كه مسابقه نهضت جهانی، داستان روز و اظهار نظر كاربران از جمله بخش‌های فعال آن است.

رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه گفت: همچنين اين سازمان به‌منظور گراميداشت سال پيامبر اعظم (ص) پيشنهادهای فرهنگی و دينی ويژه‌ای را نيز در سطح داخلی و بين‌المللی با نهادها و سازمان‌های مختلف مطرح كرده است كه اميدواريم با همكاری‌های مناسب اقدامات مثمرثمری در اين راستا صورت گيرد.

ضرب سكه بهار آزادی به‌نام آن حضرت و چاپ درشت‌ترين اسكناس جمهوری اسلامی ايران به‌نام رسول اعظم (ص) با تصوير حرم آن حضرت از جمله پيشنهادهای سازمان فرهنگ و ارتبطات اسلامی به بانك مركزی در سال 85 است.

راه اندازی دانشگاه بين‌المللی رسول اعظم (ص)
تدوين دايرة‌المعارف رسول اعظم (ص)، برگزاری اجلاس جهانی و نشست‌های منطقه‌ای به‌منظور معرفی پيامبر اكرم (ص)، گنجاندن بخش‌هايی در مورد زندگی و شخصیت آن حضرت در كتاب‌های درسی مدارس، ضرب سكه بهار آزادی به‌نام آن حضرت و چاپ درشت‌ترين اسكناس جمهوری اسلامی ايران به‌نام رسول اعظم (ص) با تصوير حرم آن حضرت، راه اندازی دانشگاه بين‌المللی به‌نام رسول اعظم (ص) با همكاری كشورهای اسلامی از جمله اين پيشنهادها بود كه وی به آنها اشاره كرد.

محمدی عراقی در پايان اين نشست به چهارم خردادماه سال جاری همزمان با روز جهانی آفريقا اشاره كرد و يادآور شد: سازمان فرهنگ و ارتبطات اسلامی در نظر دارد تا بزرگداشت اين روز را به همراه گراميداشت سال پيامبر اعظم (ص) با حضور سفيران كشورهای آفريقايی در كشور ايران برگزار كند.

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران ، Ikna

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo