شهید آوینی

 

كسوف روز نهم فروردین مهمان عيد نوروز ايرانيان مي‌شود

سعد‌الله نصيري قيداري در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان افزود: اين پديده نادر از روز نهم فروردين از برزيل و جنگل‌هاي آمازون آغاز و پس از نيم ساعت با عبور از اقيانوس اطلس، آفريقا و آسياي صغير به آسياي ميانه رسيده و در مغولستان پايان خواهد يافت.
استاد فيزيك دانشگاه زنجان با اشاره به طول مسير اين كسوف كه 14 هزار و 500 كيلومتر است اظهار داشت: اوج گرفتگي در كشور ليبي با مدت زمان 4 دقيقه و 8 ثانيه خواهد بود اما بهترين مكان براي رصد اين پديده نادر منطقه آنتالياي كشور تركيه است كه به مدت زمان 3 و نيم دقيقه خواهد بود.
نصيري قيداري ادامه داد: اين پديده در ايران با 90 درصد در شمالغربي و 30 درصد در جنوب غرب، از ساعت 14 و 57 دقيقه آغاز و تا ساعت 17 و 16 دقيقه ادامه خواهد داشت.
عضو شوراي راهبردي رصدخانه ملي ايران با اشاره به اينكه اين خورشيد گرفتگي به هيچ وجه در ايران به صورت كامل نخواهد بود گفت: بيشترين درصد خورشيد گرفتگي در تبريز با 80 درصد گرفتگي و كمترين آن در چابهار با 25 درصد گرفتگي رخ مي‌دهد.
وي درصد گرفتگي خورشيد در زنجان را 67 درصد اعلام كرد و گفت: از كليه علاقمندان تقاضا مي‌شود بدون ابزارهاي لازم از مشاهده اين پديده خودداري كنند.

منبع: خبرگزاری فارس

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo