شهید آوینی

 

امروز سه شنبه اول فروردین سال 1385 هجری شمسی مقارن است با بیستم صفرالمظفر سال 1427 هجری قمری و برابر است با بیست و یکم مارس سال 2006 میلادی .

 اربعین حسینی :
چهل روزاز حماسه جانگداز عاشورا گذشت . در چنین روزی در سال 61 ه ق  پس از چهل روز از شهادت حضرت اباعبد الله الحسین (ع ) و یاران باوفیشان کاروان  بازماندگان کربلا و  اهل بیت‏ پیامبر اکرم( ص )  وارد  کربلا شدند  و  سرهاى مطهر شهیدان بویژه سر مقدس امام حسین (ع) را در کنار پیکرهاى مطهر آنهادفن کردند .  جابر ابن عبد الله انصاری  در روز اربعین سال 61 هجرى، به عنوان نخستین‏زیارت‏کننده مرقد شریف امام حسین(ع)، به کربلا آمد و به زیارت‏پرداخت. «عطیه عوفى‏» مى‏گوید:من با جابر بن عبد الله انصارى به زیارت قبر حسین(ع) رفتم.وقتى به کربلا رسیدیم، جابر نزدیک شط فرات رفت، غسل کرد.قطیفه‏اى به کمر بست و قطیفه‏اى دیگر بر دوش افکند. سپس کیسه‏اى‏که همراهش بود، گشود و از آن آرد «سعد» (ریشه خوشبوى کوفى)برون آورد و خود را خوشبو کرد. سپس به طرف مرقد شریف امام‏حسین(ع) حرکت کرد; در حالى که مشغول ذکر خدا بود، خود رانزدیک قبور رساند و گفت: مرا به قبر حسین(ع) برسان تا آن رالمس کنم. دستش را گرفتم و به قبر رساندم. هنگامى که دستش به‏خاک مرقد حسین(ع) رسید، از شدت اندوه بیهوش شد و به روى قبرافتاد. من بر وى آب پاشیدم. وقتى به هوش آمد، سه بار گفت: یا حسین!یاحسین! یاحسین! سپس گفت: «حبیب لا یجیب حبیبه‏» آیا دوست‏جواب دوستش را نمى‏دهد؟! بعد گفت: چگونه جواب دهى که خون ازرگهاى گلویت‏بر سینه و شانه‏ات فرو ریخته و میان سر و بدنت جدایى‏افتاده است! من گواهى مى‏دهم تو فرزند بهترین پیامبران و سرورمؤمنان و اسوه تقوا و پرهیزکارى و زاده هادیان و رهبران، وپنجمین تن از اصحاب کسا، فرزند بزرگترین نقبا(علی ع ) و فرزندسرور زنانى. چرا چنین نباشى که دست‏سید المرسلین تو را پروراند، در دامن‏پرهیزکارى بودى از پستان ایمان شیر خوردى، با اسلام از شیر بازگرفته‏شدى و در زندگى و هنگام مرگ پاک بودى. قلب مؤمنان، از فراقت‏سوخت. آنها شک ندارند که تو زنده‏اى، سلام‏و خشنودى خدا بر تو باد. گواهى مى‏دهم داستان تو مانند جریان‏شهادت حضرت یحیى بن زکریا بود. (که طاغوت زمان سر از پیکرش‏جدا کرد.) عطیه عوفى مى‏گوید: سپس جابر، به اطراف قبر امام‏حسین(ع) متوجه شد و سایر شهیدان کربلا را چنین زیارت کرد: «درود و سلام بر شما ارواحى که در محور قبر امام حسین(ع) جاى‏گزیدید. و شتر خود را در آستان او خوابانیدید. گواهى مى‏دهم‏شما نماز را به پا داشتید و زکات را ادا کردید و امر به معروف‏و نهى از منکر انجام دادید و با منحرفان و ملحدان جنگیدید.شما خدا را عبادت کردید تا مرگتان فرا رسید. سوگند به خدایى‏که محمد(ص) را به راستى فرستاد، ما با شما در آنچه بدان واردشدید، شریک بودیم. عطیه عوفى مى‏گوید: از او پرسیدم:ما چگونه در جهاد و پیکار آنها (شهیدان کربلا) شرکت داریم؟ مادر فراز و نشیب همراه آنها نبودیم و شمشیر نکشیدیم; ولى این‏شهیدان جانبازى کردند، به گونه‏اى که سرهایشان از بدنشان جداشد و فرزندانشان یتیم و زنانشان بیوه گشتند؟! جابر در پاسخ‏گفت: اى عطیه، از حبیب خود رسول خدا(ص) شنیدم که مى‏گفت: هر کس‏قومى را دوست‏بدارد، با آنها محشور مى‏شود و هر کس عمل قومى رادوست‏بدارد، در آن عمل با آنها شریک است. سوگند به خداوندى که‏محمد(ص) را به راستى فرستاد، نیت من و اصحابم همان نیت امام‏حسین(ع) و اصحاب اوست; نیتى که بر اساس آن به شهادت رسیدند.  

 نوروز :
همه ساله در ایران و چندین کشور دیگر نخستین روز بهار طبیعت به عنوان عید نوروز گرامی داشته می شود .  آریاییان در دوره های گذشته آغاز اعتدالین را جشن می گرفتند  و  اولى را نوروز و دومى را مهرگان مى‏نامیدند. برخی می گویند عید نوروز به دوران  جمشید شاه بازمی گردد. گویند وی پس از سفر به آسمان دین را تجدید و آن روز را « نوروز» نامید.
ابوریحان بیرونی در کتاب آثار الباقیه خود در باره نوروز می نویسد : « سال نزد فارسیان چهار فصل بود بر حسب این فصول عیدهایی داشتند که به علت اهمال در کبیسه ، روز این عید ها جابجا می شد . از جمله این اعیاد یکی روز اول فروردین ماه یعنی نوروز بود که روزی بس بزرگ است و به علت زنده شدن طبیعت گویند آغاز خلقت جهان در آن روز بوده است و همان روز کیومرث شاه گردیده است ... . نوروز بزرگ جشنی  بس عظیم است وحوادثی بس بزرگ در آن رخ داد و آفرینش جهان پایان یافت ، زردشت با خداوند مناجات کرد ، کیخسرو به آسمان رفت ، نعمت های جهان تقسیم شد ...  .  در آن روز مراعات کردن برخی از رسوم انسان را از بلایا دور می دارد » .

 هر چند در دربار نخستین خلفا به نوروز اعتنایى نمى‏شد، ولى خلفاى بعدى اموى دوباره نوروز را گرامى داشتند و هدایاى نوروز را باب کردند .  با ظهور « ابومسلم خراسانى» و روى کار آمدن خلافت عباسى و نفوذ برمکیان و دیگر وزراى ایرانى و تشکیل سلسله‏هاى طاهریان و صفاریان، جشن‏هاى ایران بار دیگر رونق یافت . 
از امیرالمؤمنین على علیه‏السلام چنین نقل شده که فرمودند « اُتى على علیه‏السلام بهدیة النیروز فقال علیه‏السلام ما هذا؟ فقالوا یا امیرالمؤمنین الیوم النیروز! فقال علیه‏السلام اصنعوان کل یوم نیروزاً» در روز نوروز هدیه‏اى براى امیرالمؤمنین على علیه‏السلام آورده شد. حضرت فرمودند این هدیه چیست؟ آنان پاسخ دادند امیرالمؤمنین امروز نوروز است امام فرمودند: هر روز را براى ما نوروز کنید.
روى المعلى بن ‏خنیس عن مولانا الصادق(ع) فى یوم النیروز: واذا کان یوم النیروز فاغتسل و البس انظف ثیابک و تطیب باطیب طیبک و تکون صائماذلک الیوم ...
معلى بن‏ خنیس به نقل از امام صادق(ع) در باره نوروز مى‏گوید: هنگام نوروز غسل ‏کن، پاکیزه‏ ترین لباس هایت را بپوش ، به خوشبوترین چیزها خود را خوشبو نما ، و در آن ‏روز روزه باش.
فقها نیز با استناد به روایات ، بر روزه گرفتن در این روز و همچنین نظافت و پاکیزگی   و استعمال بوی خوش تاکید کرده اند :  
شیخ انصارى در کتاب شریف طهارة صفحه 328 مى‏نویسد : " فاذا کان یوم النیروز فاغتسل و البس انظف ثیابک و تطیب باطیب طیبک " . همین که روز نوروز رسید پس غسل کن و پاکیزه ‏ترین جامه‏هاى خود را بر تن کن و به بهترین و خوشبوترین بویها خود را خوشبو گردان.


محاصره تاریخی بابل :
در چنین روزی در سال 539 قبل از میلاد ،  کورش کبیر محاصره بابل را آغاز کرد . وی توانست پس از یک سلسله مبارزات این سرزمین را فتح کند . کورش کبیر  پس از تسلط بر آنجا بابلیان را محترم شمرد و قتل و غارت را ممنوع اعلام کرد . وی نسبت به نبونید با جوانمردی رفتار نمود و فقط او را از سرزمین خود تبعید نمود .
 
تغییر نام ایران :
در چنین روزی در سال1313 ه ش نام پارس یا پرشیا ، رسما به ایران تغیر یافت . پیشتر نام ایران در مجامع بین المللی به عنوان پرشیا یا پارس خوانده می شد و هنوز در برخی از کتب قدیمه بیگانه می توان چنین نامی را در مورد ایران یافت . در این سال دولت وقت،  نام  ایران را به عنوان « ایران»  در جهان  مطرح ساخت . 
 

چاپ نخستین اسکناس توسط بانک ملی ایران  : 

در چنین روزی  در سال 1310 هجری شمسی  حق انحصاری انتشار اسکناس از سوی مجلس وقت به بانک ملی ایران اعطا شد . بانک ملی ایران از این پس  ضمن انجام عملیات بانکی به تنها ناشر اسکناس در ایران نیز مبدل شد. بانک ملی اسکناس های  خود را  در قطعات پنج ، ده  ، بیست و یکصد ریالی  چاپ می کرد . همچنین در همین روز  در سال1311 هجری شمسی  واحد پول ایران از قران به ریال تبدیل شد .

در گذشت مرتضی محجوبی

درچنین روزی در  سال 1334 هجری شمسی ، مرتضی محجوبی از برجستگان موسیقی ایران دار فانی را وداع  گفت .
مرتضی محجوبی در سال 1279 هجری شمسی  به دنیا آمد . او در حوزه نوازند گی  پیانو استاد بود . وی نخستین وارد کننده‌ پیانو در موسیقی سنتی معاصر باحفظ چهارچوبهای اساسی  به شمار می رود . از استادان او می توان به حسین‌ خان اسماعیل ‌زاده، محمودخان، مفخّم الممالک، حسین ‌خان هنگ ‌آفرین و حاج ‌خان ضرب ‌گیر اشاره کرد . وی همچنین در طول عمر پربرکت خویش به تربیت استادان بسیاری همت گمارد که از میان آنها می توان  آذرمیدخت رکنی، اسماعیل دیبا، زهره ارباب و فخری ملک‌ پور را نام برد . آن استاد فرزانه ، به عنوان نوازنده و آهنگساز در ارکسترهای مختلف، رادیو تهران و برنامه گلها همکاری داشت.از آثار  وی می‌توان به تکنوازی ‌های پیانو در صفحات گرامافون، همنوازی با نوازندگان و خوانندگان مختلف، ضبط تصانیف متنوع و گوناگون، رنگ‌ها و نیز چهار مضراب‌های مختلف اشاره کرد.« تکنوازی شور»، « تکنوازی افشاری» ، « همنوازی‌ با بنان، قوامی و ادیب خوانساری» از دیگر کارهای مرتضی محجوبی به شمار می‌روند. از معروف ‌ترین ساخته‌های او می‌توان به تصانیف « کاروان»، « نوای نی»، « من بی دل ساقی»، « دیشب که در خانه ما آمده بودی» و « پیش درآمد دشتی» اشاره کرد.
(منبع : خالقی  ، روح الله  ،  کتاب سرگذشت موسیقی ایران ) 

روز جهانی آب :

همه ساله چنین روزی به عنوان" رو زجهانی آب" از سوی سازمان ملل متحد نامگذاری شده است . آب به عنوان ماده حیاتی در زندگی انسانی بیش از دو سوم زمین را به خود اختصاص داده است . سازمان ملل متحد همه ساله  در خصوص مصرف آب هشدار می دهد . این سازمان  تاکید کرد که اگر جهان به میزان فعلی به مصرف آب ادامه دهد، تا سال 2025 بیش از دو میلیارد و 700 میلیون نفر در جهان با کمبود آب مواجه خواهند شد.
در آیات قرآن کریم نیز نسبت به این مایع مباحث مختلفی طرح شده است .
هوالذی انزل من السماء ماء لکم منه شراب و منه شجر تسیمون ( نحل ،آیه 10 )
اوست خدایی که آب را از آسمان فروفرستاد که از آن بیاشامید و در ختان پرورش دهید تا از میوه آن بهره مند شوید و به برگ آن حیوانات خود را بچرانید .
و هوالذی خلق  السماوات والارض فی سته ایام و کان عرشه علی الماء ( هود ، آیه 7 )
او خدایی است که آسمان و زمین را در فاصله شش روز آفرید و عرش با عظمت او بر آب قرار یافت .  
ومایع حیات دستمایه اشعار بسیاری نیز شده است ؛
آب  را گل نکنیم:
در فرودست انگار، کفتری می خورد آب.
یا که در بیشة دور، سیره ای پر می شوید.
یا در آبادی، کوزه ای پر می گردد.
آب را گل نکنیم:
شاید این آب روان، می رود پای سپیداری، تا فرو شوید اندوه دلی.
دست درویشی شاید، نان خشکیده فرو برده در آب.
زن زیبایی آمد لب رود،
آب را گل نکنیم:
روی زیبا دو برابر شده است.
چه گوارا این آب!
چه زلال این رود!
مردم بالا دست، چه صفایی دارند!
چشمه هاشان جوشان، گاوهاشان شیر افشان باد!
من ندیدم دهشان،
بی گمان پای چپرهاشان جا پای خداست.
ماهتاب آنجا، می کند روشن پهنای کلام.
بی گمان در ده بالا دست، چینه ها کوتاه است.
مردمش می دانند، که شقایق چه گلی است.
بی گمان آنجا آبی، آبی است.
غنچه ای می شکفد، اهل ده با خبرند.
چه دهی باید باشد!
کوچه باغش پر موسیقی باد!
مردمان سر رود، آب را می فهمند.
گل نکردندش، ما نیز
آب را گل نکنیم.
                                                                                   

سهراب سپهری
 

خلع المتقی :
در چنین روزی در سال 333 ه ق خلیفه عباسی ابراهیم المتقی بن المعتمد بن احمد الموفق طلحه مشهور المتقی از منصب خلافتش در این کشور خلع شد . وی  بیت سو یکمین خلیفه عباسی به شمار می رفت .

محاصره فیینا :
در چنین روزی در سال 937 ه ق لشکر عثمانی به رهبری سلیمان قانونی محاصره شهر فیینا در اسپانیا را پس از چندین ماه به پایان برد .این عمل به دلیل به پایان رسیدن خوراک و همچنین فرا رسیدن فصل زمستان در آن سال به وجود آمد .
سلطان قانونی یکی از بزرگنرین پادشاهان عثمانی بود که بعد از فوت پدرش سلطان سلیم اول به حکومت رسید . وی در دروان حکومت خود با کشور های مختلف از جمله ایران و شاه طهماسب وارد جنگ شد . او به لیبی ، بخش بزرگی از تونس ، اریتره ، جیبوتی و سومالی تجاوز کرد .  

در گذشت احمد ثالث :
در چنین روزی در سال 974 ه ق سلطان عثمانی احمد ثالث که بیست و سومین پادشاه این کشور بود وفات یافت .

تولد شیخ احمد شرباصی :
در چنین روزی در سال 1336 ه ق شیخ احمد الشرباصی یکی از مشهور ترین علمای مصری دیده به جهان گشود . وی آثار بسیاری از خود به جای گذاشته است که در حال حاضر منبع درسی بسیاری از دانشجویان است .

در گذشت سلیمان بن قاسم الجادوی :
در چنین روزی در سال 1373 ه ق یکی از مشهورترین روزنامه نگاران تونسی به نام سلیمان بن قاسم الجادوی به دنیا آمد . وی چندین روزنامه منتشر کرد که از میان آنها می توان به المرشد و ابونواس اشاره کرد .

استقلال ازبکستان :
در چنین روزی در سال 1412 ه ق جمهوری ازبکستان استقلال خود را از اتحاد جماهیر شوروی سابق اعلام کرد .

ورود به نیکاراگوئه :
در چنین روزی در سال 1896 میلادی   نیروهای نظامی آمریکا نیکاراگوئه را به اشغال خود در آوردند . 
 
 اختراع بخاری برقی :
در چنین روزی در سال  1893 "جرج وستینگهاوس "مخترع آمریکا یی بخاری برقی را اختراع کرد .وی بعدها  اتوی برقی را اختراع کرد . امروزه کارخانجات وستینگهاوس در جهان ، نام او را تداعی می کنند  .

تولد شارلوت برونته :
در چنین روزی در سال 1816 میلادی شارلو ت برونته شاعر و نویسنده انگلیسی به دنیا   آمد .

قانون مدنی در فرانسه :
 در چنین روزی در سال 1804 میلادی فرانسه صاحب قانون مدنی شد . این قانون یه عنوان یکی از قوانین بنیادی بعدها مورد استفاده بسیاری از کشور ها قرار گرفت . کد ناپلئون همچنین درتنظیم قانون مدنی ایران مورد استفاده حقوق دانان ایرانی قرار گرفت .

روز استقلال نامیبیا :
در چنین روزی در سال 1990 میلادی کشور نامیبیا از آفریقای جنوبی مستقل شد .همه ساله چنین روزی به عنوان روزملی در این کشور گرامی داشته می شود . از قرن نوزدهم این سرزمین بیابانی  مستعمره آلمان بود و  در سال 1945م از سوى سازمان ملل، قیمومیت نامیبیا به آفریقاى جنوبى واگذار شد . تا سال  1989 میلادى آفریقاى جنوبى از واگذارى حکومت به مردم 
این سرزمین خوددارى کرد و در برابر مصوبات سازمان ملل پایداری نمود . با مبارزات مسلحانه و عملیات پارتیزانى مداوم و مستمر نیروهاى سواپو، سرانجام در سال 1989م دولت نژادپرست آفریقاى جنوبى تسلیم  مردم این کشور شد و نامیبیا در چنین روزی در سال 1990 میلادی به استقلال دست یافت .

 شورش در لهاسا:
در چنین روزی در سال  1960 شورش تبت  به رهبری دالایی لاما رهبر بوداییان و با هدف استقلال تبت آغاز شد . این شورش نتیجه ای را برای تبتیان به دنبال نداشت و هزاران نفر از ساکنان این منطقه کشته شدند .

نخستین مسابقه رسمی فوتبال :
در چنین روزی در سال 1901 میلادی نخستین  مسابقه رسمی فوتبال  بین دو کشور انگلستان و آلمان انجام شد. پیشتر مسابقه  رسمی فوتبال با این اوصاف برگزار نشده بود .
 

 

1 فروردین 1364

اتخاذ استراتژی جنگ در آغاز تحویل سال توسط حضرت امام:

همزمان با اوج‌گیری جنگ شهرها كه طبیعتاً ضایعات و خسارات ناشی از جنگ به صورت گسترده‌تر و مملوس‌تر بر مردم تحمیل می‌شد، وقوع پیامدهای سیاسی- اجتماعی و بهره‌گیری جریانات سیاسی از آن محتمل می‌نمود. از این رو، حضرت امام خمینی(ره)، فرماندهی معظم كل قوا، در بیانات خود به هنگام تحویل سال 1364ش، این سال را سال استقامت نامیدند. همچنین ترسیم دورنمای جنگ شهرها و سایر فشارهای وارده به جمهوری اسلامی، سبب شد حضرت امام(ره)، موضع‌گیری «جنگ جنگ تا رفع فتنه» را اتخاذ نمایند. در حقیقت، در آن برهه خاص، رهبری انقلاب، روند حركت آتی جنگ و انقلاب را با بیان جنگ تا آخرین خانه و آخرین نفر، تبیین و تعیین كردند. آن حضرت، به منظور تعیین مشی آینده جنگ و انقلاب و رفع هرگونه تردید و تزلزل، از جایگاهی والاتر بر ضرورت ادامه نبرد تأكید فرموده و هرگونه سازش را نفی نمودند.

1 فروردین 1365

محكومیت كاربرد سلاح‌های شیمیایی توسط عراق در شورای امنیت سازمان ملل:

با شروع عملیات والفجر8 در منطقه فاو در بیستم بهمن1364، و پیشروی اعجاب برانگیز رزمندگان اسلام و عقب‌نشینی مزدوران بعثی، رژیم عراق  بار دیگر به سلاح ‌های شیمیایی متـوسل شد و آن را در سطحی وسیع به كارگرفت. جمهوری اسلامی ایران با اعلام موضوع به دبیركل سازمان ملل متحد، درخواست اعزام هیئت كارشناسی به منطقه را مطرح كرد. با گسیل شدن هیئت كارشناسی به ایران و بازدید از مصدومین حادثه، گزارشی تهیه شد كه از دامنه گسترده كاربرد سلاح‌ها را تأیید كردند. شورای امنیت پس از استماع گزارش هیئت كارشناسی اعزامی به منطقه، طی بیانیه21 مارس1986 برابر با اول فروردین1365، از استفاده گسترده عراق از سلاح‌های شیمیایی اظهار نگرانی عمیق كرده و این عمل را قویاً محكوم كرد. در بخش‌های دیگر این بیانیه، با اشاره به بیانیه‌های قبلی، رعایت قوانین مربوط به جنگ خواسته شده و ادامه جنگ محكوم گردیده است. در این بیانیه، برای نخستین بار، عراق با ذكر نام به عنوان به كار برنده سلاح‌های شیمیایی مورد خطاب قرار گرفته و نیز ارتباط‌كاربرد سلاح‌های‌شیمیایی باكل مساله ‌جنگ، ضعیف‌تر و كم‌رنگ‌تر شده ‌است.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo