شهید آوینی

 

امروز یکشنبه بیست و هشتم اسفند سال 1384 هجری شمسی مقارن است با هجدهم صفرالمظفر سال 1427 هجری قمری و برابر است با نوزدهم مارس سال 2006 میلادی .

اشغال اصفهان توسط سپاهیان روس
در چنین روزی در سال 1294 ه ش اصفهان به اشغال سپاهیان روس در آمد. در دوران جنگ جهانی نخست ایران آماج حمله کشور های انگلستان و روسیه قرار گرفته بود . انگلیسی ها به جنوب ایران حمله ور شدند و در جنوب البته با مقاومت مردم بوشهر و طرفداران رییسعلی دلواری روبرو گشتند . روسها نیز بی توجه به مردم ایران تا نقاط مرکزی کشور پیش رفتند و نهایتا توانستند در چنین روزی اصفهان را به اشغال خود در آوردند . در این دوره مقاومت های مردم اصفهان به طرز دیگری نمایان می شود . به طور مثال وحید دستگردی یکی از شاعران این شهر در ترجیع بندی به بیان ظلم های وارده از سوی روس ها بر مردم این دیار سخن می گوید .
   همّت و غیرت ز ما، مدد ز حی‌ّ احد     غالب حی‌ّ قدیم‌، قادر فرد صمد
واهب فیض ازل‌، مالک ملک ابد ،           نعمت او بی‌حساب‌، رحمت او بی‌عدد
عنایتش یار را، به یاوری در رصد       کیفرش اغیار را، هماره اندر صدد 
                      هو، حق‌، مولا مدد،     نابود کن دیو و دد ...
هو حق همت کنید، مرشد و شیخ و مرید     یکسره خرد و بزرگ‌، خواجه و عبد و عبید
زمره شاه و گدا، خیل سیاه و سپید                  پرده ناموس ما، دست اجانب درید
جیش سلیمان کجاست‌؟ دیو ستمگر رسید            آصف کو تا که لاحول به دیوان دمد 
                هو، حق‌، مولا مدد، نابود کن دیو و دد ...
از دو طرف می‌کنند کشور جم پایمال         روبه زشت از جنوب‌، خرس دغل از شمال‌
به‌خواب خرگوش شیر، خواب است این یا خیال     ‌ با دم شیر نر است‌، روبه بازی‌سگال‌
آدمیان تا به چند، با خرسان در جوال‌              غرّشی ای نرّه شیر که خرس و روبه رمد 
            هو، حق‌، مولا مدد، نابود کن دیو و دد ...
وا اسفا پای روس‌، به خاک گیلان رسید             دست بریتانیا به فارس‌، آسان رسید
یکی ز جهرم گذشت‌، یکی به طهران رسید     شیون و فریاد رشت تا به خراسان رسید
ناله و افغان فارس تا به صفاهان رسید       منشین تا ز اصفهان‌، نعره به کیوان رسد 
               هو، حق‌، مولا مدد، نابود کن دیو و دد ...

    
تحریم جشن نوروز:
در چنین روزی درسال 1341  ه ش حضرت آیت الله میلانی جشن نوروز را تحریم کرد   . مردم بنا به سنت گذشته که همه ساله حلول بهار را جشن می گرفتند در آن سال به دلیل بر گزاری رفراندوم متقلبانه شاه  ، به پیروی از حکم مراجع عظام تقلید از جمله حضرت امام خمینی ره وحضرت  آیت الله میلانی آن سال را جشن نگرفتند . در مدرسه های علوم دینی به همین مناسبت پرچمی سیاه نگاشته شد و بر روی آن قید شده بود : امسال مسلمین عید ندارند . بسیاری از روحانیان نیز نوار سیاه رنگی به نشانه عزا بر سینه خود نصب کرده بودند .
ریشه این امر را می توان در اصول ششگانه شاه دانست که در آن به اصول اسلام حمله شده بود . محمد رضا پهلوی در نوزدهم دی ماه  سال 1341 ه ش اصول ششگانه شاهنشاهی وبه اصطلاح اصول انقلاب سفید را اعلام کرد . شاه که در جریان لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی دچار شکست سخت و مفتضحانه ای شده بود به منظور جبران شکست خود ، اصول ششگانه شاه و ملت  یا انقلاب سفید را به عنوان رفورم اقتصادی - سیاسی در کشور به همه پرسی نهاد . حضرت امام خمینی ره این بار نیز با در یافت نوع توطئه ای که در حال شکل گیری بود  با دعوت از علما خواست که نسبت به این اقدام ابراز انزجار کنند . پس از  آن قرار شد که آیت الله روح الله کمالوند، شاه را ملاقات کرده و هدف او را در باره این رفراندوم جویا شود . شاه به جای اتخاذ موضعی معقول و شفاف ،  نسبت به این که علمای ایران همانند علمای دیگر کشور ها دعاگو و متشکر از شاهنشاه کشور شان نیستند گله کرد . پس از بازگشت آیت الله کمالوند مراجع بزرگ قم به این منظور جلسه ای تشکیل دادند که نتایج آن  در بهمن ماه همان سال رخ نمود . سرانجام  شورای وزیران وقت ، در مصوبه ای زمان رفراندوم اصول شش گانه معروف به انقلاب سفید را  ششم  بهمن ماه  همان سال اعلام کرد . رفراندوم  از سوی امام خمینی ره و قشرهای مختلف مردم تحریم شد . امام ره در جلسه ای که به همین منظور  براى تعیین خط مشى مبارزه تشکیل شد، در آغاز شرایط حساس پیش آمده را تشریح کردند وفرمودند:" آقایان توجه داشته باشند که با وضعى که پیش آمده، آینده تاریک و مسئولیت ما سنگین و دشوار مى‏باشد... آنکه روبه‏روى ما قرار دارد و طرف خطاب و حساب ما مى‏باشد، شخص شاه است که در مرز مرگ و زندگى قرار گرفته ... خطرى که اکنون عموم مردم را تهدید مى‏کند بزرگتر از آن است که بتوان از آن چشم پوشید... ملت اسلام در معرض فنا و نیستى قرار خواهد گرفت... کارى که از ما ساخته است، بیدار کردن و متوجه ساختن مردم است; آن وقت‏خواهید دید که داراى چه نیروى عظیمى خواهیم بود که زوال ناپذیر است و توپ و تانک هم حریف آن نمى‏شود." پس از بیانات امام خمینى‏قدس سره قرار شد که مراجع و مقامات روحانى، هر یک با صدور اطلاعیه‏اى با رفراند وم مخالفت نموده دست‏به افشاگرى علیه رژیم بزنند. اولین اعلامیه را امام ره در پاسخ سؤال جمعى از متد ینین تهران که نظر ایشان را درباره  رفراندوم خواسته بودند; بامداد سه‏شنبه 2/11/1341 صادر کردند و طى آن اعلام داشتند:" ... معلوم نیست چه مقامى صلاحیت دارد رفراند وم نماید... به نظر مى‏رسد این رفراند وم اجبارى، مقدمه براى از بین بردن مواد مربوط به مذهب است ... علماى اسلام وظیفه دارند هر وقت‏براى اسلام و قرآن احساس خطر کردند، به مردم گوشزد کنند... ". در پى اعلامیه امام، دیگر مراجع نیز اعلامیه‏هایى صادر کردند و اعتراض قانونى و تکالیف شرعى خود را به آگاهى اولیاى امور رساندند . شاه اما رفراندوم خود را انجام داد و عصر همان روز رسانه های گروهی رژیم اعلام کردند که "اصول پیشنهادی شاهنشاه با استقبال پر شور و بی نظیر ملت ایران روبرو شده است . همه طبقات برای شرکت در انقلاب کبیر شاهنشاه به خیابانها آمدند و اصول ششگانه با پنج میلیون و ششصد هزار رای موافق در مقابل چهار هزار و صد و پنجاه رای مخالف به تصویب رسید ."  پس از اعلام این خبر کندی رییس جمهور وقت آمریکا طی تلگرافی خشنودی خود را از این واقعه ابراز داشت و سفیر انگلیس نیز مراتب خشنودی خود را اعلام کرد .  

درگذشت آیت الله میرزا یوسف مجتهد تبریزی : 
درچنین روزی در سال1337هجری قمری  آیت الله میرزا یوسف مجتهد تبریزی از علمای جهان تشیع در عراق دار فانی را وداع گفت . «لسان الحق » عنوان مهمترین اثر وی است .

همکاری برای تسخیر جزیره کورکسکا :
در چنین روزی در سال 960 ه ق معاهده همکاری و تعاون میان دولتین عثمانی و فرانسه برای فتح جزیره کورسکا به امضا رسید .

آغاز به کار مدرسه قضات شرعی در مصر :
در چنین روزی در شانزدهم ماه صفر 1325 ه ق مدرسه قضاوت شرعی در مصر آغاز به کار کرد . این مدرسه در واقع
آغازگر نهضت تربیت قضات شرعی در مصر بود .

در گذشت حافظ ابراهیم احد :
در چنین روزی در سال 1351 ه ق شاعر بزرگوار مصری به نام  حافظ ابراهیم احد دار فانی را وداع گفت . وی یکی از بر جسته ترین شاعران عرب در عصر جدید به شمار می رود.  

گفتگوی ملی در الجزایر :
در چنین روزی درسال 1413 ه ق علی کافی رییس مجلس اعلی دوله الجزایر تمامی احزاب این کشور را به گفتگوی ملی فراخواند . این گفتگو به منظور جلوگیری از جنگ و خونریزی درشهر های مختلف این کشور صورت گرفته بود  .


آغاز جنگ آمریکا علیه عراق :
در چنین روزی در سال 2003 میلادی و در ساعت هفت و پانزده دقیقه به وقت تهران جنگ سلطه یا جنگ آمریکا و انگلستان علیه عراق آغاز شد . در این جنگ که  به بهانه وجود سلاحهای کشتار جمعی در عراق و مبارزه با تروریسم  آغاز شد ، مهاجمین با هدف قرار دادن مناطق مسکونی در نقاط مختلف عراق فجایع انسانی گسترده ای را در منطقه  رقم زدند . پس از حمله  هوایی کشورهای آمریکا و انگلستان به عراق و پشتیبانی آتش گسترده ،  نیروی زمینی  و تنفگداران دریایی آمریکایی ظرف چند روز بغداد را به اشغال خود در آوردند . صدام حسین که خود در پایان این جنگ متواری گردید   با وجود در اختیار داشتن 60 هزار نیروی فدایی و گارد ریاست جمهوری هیچ گونه تحرک مثبتی را علیه نیروهای آمریکایی به انجام نرساند . گفته می شود یکی از اهداف اصلی و نخستین نیروهای مهاجم به کشور عراق تسلط بر منابع نفتی این کشور بوده است . این امر از شعار های تظاهرات  میلیونى ضد جنگ در سراسر جهان پیداست . مخالفین جنگ در تظاهرات گسترده در شهر های مختلف دنیا شعار می دادند به خاطر نفت انسان ها را هدف گلوله قرار ندهید . افکار عمومی جهان چنین جنگی را زور مداری ابرقدرت در جهت  به چنگ آوردن منابع نفتى می دانستند .

در گذشت اسحاق نیوتن :
در چنین روزی در سال 1727 میلادی، اسحاق نیوتن فیلسوف و ریاضیدان بزرگ انگلیسی دیده از جهان فروبست . مهمترین کتاب وی " اصول ریاضی فلسفه‌ی طبیعی" نام دارد . تکمیل حساب دیفرانسیل ،  ارتقاء تئوری خورشید مرکزی و کشف  قواعد طبیعی حاکم بر حرکات ارضی و سماوی از دیگر نظریات و کشف های علمی اوست  .  اثبات قوانین کپلر و شرح و بسط نظریه موجی نور هویگنس از دیگر آثار اوست .  داستانی را درباره نحوه کشف قاعده جاذبه زمین در باره وی روایت کرده اند . گفته اند نیوتن روزی زیر یک درخت سیب نشسته  بوده که ناگاه سیبی بر سرش می‎افتد واز این واقعه او به  ماهیت نیروی جاذبه‎  زمین 
دست می باید .
قوانین نیوتن : قانون اول: هر جسم که در حال سکون یا حرکت یکنواخت در امتداد خط مستقیم باشد، به همان حالت می‌ماند مگر آنکه در اثر نیروهای خارجی مجبور به تغییر آن حالت شود. قانون دوم: آهنگ تغییر اندازه‌ی حرکت یک جسم، متناسب با نیروی برآیندِ وارد بر آن جسم است و در جهت نیرو قرار دارد. قانون سوم: برای هر کنشی همواره یک واکنش مساوی مخالف وجود دارد. اسحاق نیوتن در سن  سالگی در لندن درگذشت. پیکر وی را در کلیسای وست‌مینستر به خاک سپردند.

روز استقلال تونس :  
در چنین روزی در سال 1956 میلادی  کشور تونس از فرانسه استقلال یافت . تونس کشوری است در شمال ساحل آفریقا در ساحل در یای مدیترانه بین الجزایر و لیبی . نژاد مردم این کشور سامی و زبان رسمی آنان عربی و فرانسه است . نود درصد مردم این کشور پیرو دین اسلام و بقیه یهودی و مسیحی هستند . تونس در چنین روزی در سال 1956 میلادی از فرانسه مستقل شد و رژیم آن به جمهوری تغییر یافت . این کشور در دوازدهم نوامبر سال 1956 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد پذیرفته شد . پایتخت آن تونس نام دارد .تونس در قدیم  به کارتاژ مشهور بود . این کشور نخستین سرزمین شمالى افریقاست که توسط فنیقى‏ها و رومى‏ها فتح شد . درسال 1881م فرانسه به تونس مسلط شد تا اینکه بدنبال مبارزات مردم در سال 1956م فرانسه ناگزیر شد به استقلال تونس تن  دهد. حبیب بورقیبه که از زمان استقلال تونس در تونس حکومت مى‏کرد در اکتبر 1987م بدون خونریزى کنار رفت و زین العابدین بن على اوضاع را بدست گرفت.  

تولد پروفسور ژولیو کوری : 
درچنین روزی درسال1900میلادی ، پروفسورژولیو کوری  فیزیکدان بر جسنه فرانسوی به دنیا آمد . وی مدتی  دستیار برجسته مادام کوری  و پس ازآن با دختر وی یعنی ایرن کوری  ازدواج کرد . آن دو بعدها باکشفیاتن گستدره در حوزه فیزیک در سال  1935 میلادی  جایزره نوبل ار از آن خود کردند .

تولد اولین تزار :
در چنین روزی در سال 1629 میلادی   آلکسی ام رومانوف نخستین تزار روسیه به دنیا آمد .

در گذشت هوارا شیو کوئیروگا :
در چنین روزی در سال 1937 میلادی ، کوئیروگا نویسنده و شاعر اروگوئه ای در گذشت . او از مشهورترین شاعران نویسندگان این کشور است . وی در پنجاه و هشت سالگی خود کشی کرد .

در گذشت لوئیس بروگلی :
در چنین روزی در سال 1987 میلادی لوئیس بروگلی فیزیکدان فرانسوی در گذشت . او در سال 1929 جایزه نوبل را از آن خود کرد .

تصرف مانیل :
در چنین روزی در سال 1571 میلادی نیروهای اسپانیا مانیل را به تصرف خویش در آوردند .

خودکشی جمعی در چین :
در چنین روزی در سال 1644 میلادی دویست تن از از خانواده رسمی پکن خود کشی کردند .

بنگلادش و هند :  
در چنین روزی در  سال 1972 میلادی هند و بنگلادش قرار داد دوستی و حسن همجواری امضا کردند .

تظاهرات علیه بمب نوترونی :  
در چنین روزی در سال 1978 میلای بیش از پنجاه هزار نفر در آمستردام هلند علیه بمب های نوترونی به تظاهرات و اعتراض پرداختند .
 
کشته شدن هشتصد سرباز آمریکایی :
در چنین روزی در سال 1945  در نتیجه حمله انتحاری  یک خلبان ژاپنی به یک ناو امریکایی هشتصد تن  از افراد نیروی دریایی آمریکا کشته شدند.

ملی شدن شرکت های نفتی :
در چنین روزی در سال 1965 میلادی ، احمد  سوکارنو رئیس جمهور اندونزی تمامی شرکتهای نفتی خارجی در آن کشور را ملی اعلام کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
 

 

57/12/28

تشدید درگیری در سنندج : تنگ تر شدن حلقه محاصره كمیته انقلاب اسلامی صفدری و ادامه شدید درگیری از ساعت 2 تا 6 صبح و كشته و زخمی شدن عده ای از جمله شاطر محمد ( معاون صفدری ) : تشكیل شورای موقت انقلاب و كمیته نظامی شورای موقت انقلابی سنندج را عناصر وابسته به كومه له و سازمان چریكهای فدایی كه سلطه یافت اند ، اعلام كردند . پخش پی در پی پیامهای دعوت از افراد مسلح برای پیوستن به مهاجمان به پادگان لشكر 28 سنندج از رادیوی این شهر . هجوم گروههای مسلح از شهرهای مهاباد ، بوكان ، سقز ، مریوان ، بانه ، دیواندره ، كامیاران و نقده برای كمك به مهاجمان در سنندج . پخش مكرر پیام سرهنگ صفری از رادیو سنندج خطاب به ارتشیان مستقر در پادگان لشكر 28 و امر به خودداری از مقاومت . انتشار اطلاعیه ستاد كل ارتش خطاب به پرسنل مستقر در پادگان لشكر 28 مبنی بر دفاع از پادگان و تسلیم نشدن ، همچنین ضدانقلاب و فرصت طلب خواندن مهاجمان و تهدید آنان كه به كیفر اعمال ضدانقلابی شان خواهند رسید . پرواز فانتومها بر فراز شهر و اعزام نیروهای كمكی از كرمانشاه به سنندج به دستور سرلشكر قره نی . جنگ تبلیغاتی میان رادیوی اشغال شده سنندج و شبكه سراسری رادیو ایران كه صدای آن در سنندج پخش می شود. اقدامهای سیاسی - تبلیغاتی گروههای مهاجم و مسلط بر شهر سنندج برای مشروعیت بخشیدن به اعمال جاری خود ، جهت دادن به افكار عمومی ، گرفتن زمان ؛ از جمله : نامه سرگشاده شورای موقت انقلاب سنندج به امام خمینی و تشریح چگونگی واقعه سنندج به نحو " مطلوب " . اقدامهای سیاسی برای ختم درگیری سنندج و نتایج آن . آغاز مذاكره بین معاون استانداری كرمانشاه و شورای موقت انقلاب سنندج برای خاتمه دادن به مخاصمه . آتش بس را دو طرف پذیرفتند . انتشار اطلاعیه شماره 3 شورای موقت سنندج خطاب به افراد مسلح : «آتش بس مورد موافقت قرار گرفته ، دست از تیراندازی بردارید . » نقض شدن موافقتنامه آتش بس به دست عناصر مهاجم و ادامه حمله و تیراندازی به پادگان لشكر 28 سنندج و سایر مراكز نظامی و انتظامی تا هنگام شب . اوضاع امنیتی كردستان در گزارش توجیه آمیز ژاندارمری كل كشور از مقاومت نكردن و سقوط فردی ژاندارمری در سنندج : در سنندج به هیچ وجه امنیت وجود ندارد و خانواده های اكثر افسران و درجه داران شهر را ترك می كنند . اعلام موضع سازمان چریكهای فدایی خلق ( یكی از طرفهای درگیر در سنندج ) دربارة عملكرد رادیو و تلویزیون در ماجرای درگیری سنندج . نامه دفتر هواداران سازمان چریكهای فدایی خلق به مهندس بازرگان : «عوامل آلت دست مفتی زاده صفدری و قره نی مردم غیور سنندج را به درگیری مسلحانه كشاندند. » تحصن و اعتصاب غذای عناصر و هواداران این سازمان در تبریز در دفاع از " حریم آزادی " .

گزارش جانبدارانه حزب دمكرات كردستان از درگیری سنندج و نیز انتقاد تلویحی از كومه له ( رقیب محلی خود ) . موضع گیری محاسبه شده سازمان مجاهدین خلق در مورد درگیری سنندج به نحوی كه نه دوستان مبارز سنندجی را برنجاند و نه افكار عمومی را برضد خود تحریك كند . پیام امام خمینی درباره وقایع كردستان : عده ای وضع كردستان عزیز را مغشوش كرده اند … به ارتش كه اكنون به سوی ملت مسلمان برگشته و از آن تبعیت می كند حمله می برند … هرگونه حمله به ارتش و ژاندارمری از نظر ما مردود است … اگر كسی به آنها حمله كند ، از مردم مسلمان نیست ، از عمال اجانب است . زمینه سازی تبلیغاتی حزب دمكرات درباره ایجاد مزاحمت و ممانعت از نقل و انتقالات ارتش و محدود كردن حاكمیت دولت در كردستان در توجیه وقایع پادگان جلدیان ؛ خلیل گارانی ( سخنگوی حزب ) : نقل و انتقال مشكوك نظامی ، حمل اسلحه و پرواز هلی كوپترها در اطراف پادگان احساسات مردم را تحریم می كند . قاسملو : عده ای می خواهند با نقل و انتقال نظامی و به راه انداختن تانك در منطقه و سنگربندی در كوهها مردم را تحریك كنند . اعلام مواضع و خواسته های كانون فرهنگی - سیاسی خلق تركمن . تحركهای قومی در اهواز : راهپیمایی در اهواز در حمایت از تدریس زبان عربی در دوره ابتدایی ؛ انتشار روزنامه به زبان عربی ؛ شركت در مجلس مؤسسان ؛ پخش برنامه به زبان عربی از صدا و سیما ؛ مشاركت مردم در سازمانهای ملی و ارتش و … گزارش چگونگی برگزاری اولین رژه نیروهای مسلح و اعلام همبستگی با انقلاب اسلامی در سراسر كشور . دستورالعمل ستاد كل ارتش در مورد تحویل كلیه وسایل و ملزومات متعلق به ارتش كه از سابق در دست پرسنل قرار دارد . تشریح وضعیت كمیته های انقلاب از زبان طلاچیان ( دستیار آقای مهدوی كنی سرپرست كمیته های انقلاب اسلامی ) . تكذیب ادعای دولت افغانستان در زمینه دخالت ایران در مسائل داخلی این كشور .

63/12/28

تلاش شورای همكاری خلیج فارس برای حل و فصل مسائل جنگ ایران و عراق.

تلاش اعراب برای جلب حمایت شوروی جهت میانجیگری بین ایران و عراق بوده است.

تهدید آمریكا علیه ایران مبنی بر قتل گروگانها و در صورت انجام این كار در لبنان امریكا اقدامات شدیدی علیه این كشور اتخاذ خواهد كرد.

حسنی مبارك رئیس رژیم مصر و شاه حسین اردنی دیروز بطور ناگهانی عازم بغداد شدند (این اولین سفر مبارك به بغداد بوده است.)

امروز، روز واقعاً جنگ بین كفر و اسلام است با تمام توان بایستید و بهیچ عنوان سستی بخود راه ندهید. (پیام امام به رزمندگان).

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo