شهید آوینی

 
رونق چشمگیر نظام بانکداری اسلامی بر اساس قوانین شرع
بانکداری اسلامی که زمانی تنها حس کنجکاوی غربیان را تحریک می کرد، اکنون به پدیده ای در حال رشد تبدیل شده و سهم بزرگی از بازار اقتصاد کشورهای حوزه خلیج فارس را در اختیار گرفته است.

به نقل از رویترز، "عزدالدین خوجا" دبیر کل شورای عمومی بانکهای اسلامی در دبی گفت: دارایی های بانکهای اسلامی به طور متوسط 24 درصد در طول سال گذشته افزایش یافته و انتظار می رود این میزان رشد حداقل طی چند سال آینده حفظ شود.

"خوجا" در حاشیه همایش بانکداری اسلامی اظهار داشت: این نرخ رشد پس از حملات یازدهم سپتامبر ایالات متحده افزایش چشمگیری داشته است، چرا که پبش از آن بانکها دارای 40 تا 70 میلیون دلار سرمایه بودند که اکنون این مقدار به یک میلیارد دلار و حتی بیشتر افزایش یافته است.

وی گفت: بانکداری اسلامی خود را به عنوان یک نمونه ایده آل برای نیازهای جوامع اسلامی ثابت کرده است.

"خوجا" با اشاره به سوریه که بانکداری و قوانین بیمه اسلامی را سال گذشته تصویب کرد، گفت اولین بانک اسلامی این کشور توسط یک سرمایه گذار کویتی تأسیس می شود که انتظار می رود سال جاری میلادی همزمان با چندین شرکت بیمه فعالیت خود را آغاز کند.

لبنان نیز چنین قانونی را چند سال پیش تصویب اگر چه بانکهای قراردادی هنوز بر نظام بانکداری این کشور مسلط هستند.

بانکداری اسلامی به جای سود که در قوانین شرع حرام است سود یا ضرر خود را با مشتریان سهیم می شود. بر اساس این نظام، بانک با مشتریان خود ارتباط نزدیکی داشته و پروژه های مشترکی را با هدف فروش به شخص ثالث ایجاد می کنند.

بر اساس اظهارات دبیر کل شورای عمومی بانکهای اسلامی 300 بانک و مؤسسه اقتصادی اسلامی در سراسر جهان وجود دارد که دارائی های آنها به 300 میلیارد دلار می رسد و پیش بینی شده است که این مقدار تا سال 2013 به یک تریلیون خواهد رسید.

میزان افزایش دارایی های بانکهای کشورهای اسلامی طی سالهای 1998 تا 2003به طور متوسط 7/13 درصد افزایش داشته است، اما این میزان طی چند سال گذشته تقریباً دو برابر شده است. سود در نظام بانکداری اسلامی 50 درصد در سال 2003 افزایش یافته و بازگشت آن ارزش خالص آن نیز بیش از 15 درصد افزایش داشته است.

گسترش و رونق بانکداری اسلامی در میان کشورهای اسلامی از یک سو و تقاضای کشورهای غربی مبنی بر تطابق قوانین بانکداری خود با قوانین اسلام نیز از سوی دیگر رشد چشمگیر این نوع نظام سود دهی اسلامی را رقم زده است.

صنعت بانکداری اسلامی که تقریباً سه دهه پیش آغاز به فعالیت کرده، رشد قابل توجهی داشته و توجه بسیاری از سرمایه گذاران و بانکداران سراسر دنیا را به خود جلب کرده است.

به موازات افزایش درخواست بانکهای کشورهای غربی  به منظور پیوستن به بازار مالی در حال توسعه اسلامی، بانکداری اسلامی نیز در سراسر جهان گسترش می یابد و این امر استفاده از تسهیلات بانکی و قوانین مالی شرع اسلام را تسهیل کرده است.

بانک دویچه، بزرگترین بانک آلمان نیز چندی پیش اعلام کرد از این پس در راستای افزایش مشتریان و جمعیت مسلمانان خدمات خود را بر اساس قوانین اسلامی و قانون شرع ارائه خواهد کرد.

 

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo