شهید آوینی
 

امروز شنبه بیستم اسفند سال 1384 هجری شمسی مقارن است با دهم صفرالمظفر سال 1427 هجری قمری و برابر است با یازدهم مارس سال 2006 میلادی .

در گذشت آیت الله حائری شیرازی : 
درچنین روزی در سال1382هجری قمری  آیت الله سید عبدالهادی حائری شیرازی ازبرجسته ترین علمای جهان تشیع دیده از  جهان فروبست .
آن فقیه فرزانه  پس از درگذشت حضرت آیت الله بروجردی  مرجعیت شیعیان جهان را عهده دار  شد . 


اعدام انقلابی  احمد کسروی :
در چنین روزی در سال 1324 ه ش احمد کسروی به دست گروه فداییان اسلام ترور شد . سیداحمد کسروی تبریزی در سال 1269 شمسی در شهر تبریز، درخانواده ای روحانی به دنیا آمد. وی پس از تحصیلات مقدماتی ، در دوران انقلاب مشروطیت گاه به مبارزه و گاه به مطالعه مشغول بود . او بعدها به فراگیری علوم اروپایی روی آورد به گونه ای که  مطالعه سیاحتنامه ابراهیم بیگ در وی تحول شگرفی به وجود آورد . کسروی  در همان سالها به فراگیری زبانهای انگلیسی و اسپرانتو روی آورد . وی پس از مدتی سفر به تهران و تبریز  ، در تهران با سران فرقه ضاله بهاییت آشنا شد . کسروی  در دی ماه 1299 به عضویت دادگاه استیناف تبریز منصوب و روانه آذربایجان شد. اما در عدلیه تبریز بیش از سه هفته نماند. کسروی پس از آن و از  همین دوره به شغل های مختلفی از جمله بازرسی ، کار در دادگستری ، وکالت دادگستری و  نویسندگی در مطبوعات روی آورد و حتی خود نشریه منتشر می ساخت .او پس از آن به تحقیق در حوزه تاریخ و زبانشناسی مشغول گردید . احمد کسروی  از سال 1312 به بعد با انتشار دو جلد کتاب آیین برای خود پیروانی یافت و نوعی دین جدید را با نام پاک دینی تبلیغ می کرد . او در همین دوران مجله پیمان و  روزنامه پرچم رامنتشر کرد  و درآن ها  و بعد ها  در ورجاوند بنیاد، از یک سو به تمدن نوین اروپایی و فلسفه مادیگری  تاخت  و از سوی دیگر به عقاید شیعه حمله کرد. او حتی زبانی به نام زبان پاک روی آورد . البته حملات او علیه مذهب تشیع بی جواب نماند . نواب صفوی عالم شیعی و غیرتمند که نظرات او را وهن مذهب تشیع می دانست  ابتدا به آبادان رفت  ودر سخنرانی ای  کسروی را  به مناظره فراخواند . نواب نهایتا او را در تهران یافت و در باشگاه کسروی به نام باهماد آزادگان با وی به گفتگو نشست . نواب چند روزى در مورد دین و مسائل اجتماعى با او بحث کرد . حرف آخر شهید نواب  به کسروى این بود که :((من به تو اعلام مى کنم و تو را به عنوان یک مانع نسبت به مذهب ، حتى نسبت به مملکتم مى دانم .)) نواب صفوی  در جلساتى دلایل و براهین لازم را براى کسروى عرض ‍ کرد  اما در نهایت  ارتداد وى مسلم برایش  گردید  و به فکر مقابله با او پرداخت .
نواب صفوی  از آیة الله مدنى و آقا شیخ محمد حسن طالقانى براى تهیه اسلحه پول  و در ساعت 13 و 30 دقیقه روز بیست و سوم اردیبهشت سال 1324 کسروى در میدان حشمت الدوله هدف گلوله قرار داد . اما به علت فرسودگى اسلحه موفقیت حاصل نشد. نواب به زندان افتاد  و علماى ایران و نجف خواستار آزادى حضرت نواب شدند . اما امر به همین جا مختومه نشد و نهایتا کسروی به دست فداییان اسلام اعدام انقلابی شد .


تشکیل نیروی هوایی ایران :
در چنین روزی در سال 1302 ه ش نیروی هوایی ایران با هفت هواپیما آغاز به کار کرد .

جشن فروردگان : 
همه ساله چنین روزی به عنوان جشن فروردگان از سوی زرتشتیان گرامی داشته می شود. در جشن  فروردگان یا فروردیان پارسایان زرتشتی چوب صندل بخور می دهند  و موبدان با نذر و میوه و گل مراسم آفرینگان را برگزار می کنند . مراسم آفرینگان (آفرین ها به معنی نیایش ها) هم شامل مجموعه ای از دعاها و نیایشهایی است که مختص به روز جشن هستند.

تشکیل انجمن تنظیم خانواده    :
در چنین روزی در سال 1373  ه ش انجمن تنظیم خانواده در ایران تشکیل شد .انجمن تنظیم خانواده با تبلیغ شعار دو بچه کافیست به میدان آمد و توانست در این زمینه موفق عمل نماید .

منصور نخست وزیر شد :
در چنین روزی در سال 1342 ه ش مجلس   شورای ملی کابینه حسنعلی منصور را تایید کرد .  حسنعلی منصور در اردیبهشت سال 1302 ه ش در تهران به دنیا آمد . پدر او رجبعلی منصور ( منصور الملک ) از اعضاء نخستین لژفراماسونری در ایران بود . وی درآخرین ماه های سلطنت رضاخان به صدارت  رسید و دردوران محمد رضا پهلوی هم در راس دولت قرار گرفت . حسنعلی منصور به تاسی از پدر وارد دانشکده حقوق و علو م سیاسی دانشگاه تهران شد و در رشته حقوق تحصیل کرد . او به زبانهای فرانسه ، انگلیسی و آلمانی آشنایی داشت . وی بعدها مدتی دبیر کل شواری عالی اقتصاد شد و مدتی نیز وزیر کار بود . وی پس از آن  به پست معاونت نخست وزیر و سپس رییس دفتر مخصوص وزیر امور خارجه رسید . گفته اند منصور  یکی از اعضای فعال لژفراماسونری در ایران بوده است . حسنعلی منصور در دوران انقلاب سفید شاه دومین نخست وزیر عصر انقلاب سفید شد . در همین دوره بود که طرح  لایحه کاپیتولاسیون (حق قضاوت کنسولی) به اتباع آمریکایی مطرح شد . حسنعلی منصور با جدیت   تمام ننگین ترین لایحه تاریخ ایران را به مجلس برد تا آن را به تصویب برساند . وی علیرغم مخالفت های مردمی و همچنین بیانات حضرت امام خمینی ره  در این زمینه تلاش های بسیاری کرد و سرانجام آن را به تصویب رساند . تصویب کاپیتولاسیون خشم مردم را برانگیخت . امام خمینی ره هم  در حضور هزاران نفر از مردم قم وتهران که از ساعاتى پیش در منزل و کوچه‏هاى اطراف منزل امام اجتماع کرده بودند  بیانات تاریخى خود را علیه کاپیتولاسیون ایراد کرد. 
امام ره  سخنان خود را پس از نام خدا با آیه انا لله و انا الیه راجعون آغاز کردند و فرمودند : من تاثرات قلبی خودم را نمی توانم اظهار کنم ، قلب من در فشار است . از روزی که مسایل اخیر را شنیدم، خوابم کم شده ، ناراحت هستم ...  ایران دیگر عید ندارد، عید ایران را عزا کردند...عزا کردند و چراغانى کردند، عزا کردند و دسته جمعى رقصیدند، ما را فروختند، استقلال ما را فروختند، باز هم چراغانى کردند، پایکوبى کردند...عزت ما پای کوب شد ، عظمت ایران از بین رفت ...آقایان! من اعلام خطر می کنم . ای ارتش ایران! من اعلام خطر می کنم . ای بازرگانان ایران! من اعلام خطر می کنم . ای علمای ایران ! من اعلام خطر می کنم . ای علمای ایران ! ای مراجع اسلام من اعلام خطر می کنم . ای فضلا ! ای طلاب ! ای حوزه های علمیه ! ای نجف ! ای قم ! ای تهران ! ای شیراز! من اعلام خطر می کنم والله گناهکار است کسی که داد نزند ، والله مرتکب کبیره است کسی که فریاد نزند .   سخنان تکان دهنده، متاثر کننده و مقطع امام، هر بار با فریاد شیون و زارى مردم حاضر همراه مى‏شد. حسنعلی منصور سرانجام در سال 1343 ه ش تاوان کار خود را  به دست گروه فداییان اسلام پس داد . سرانجام درسال1343هجری شمسی ،   حسن علی منصور نخست‏ وزیردولت محمد رضا پهلوی به دست محمد بخارایی از اعضای فداییان اسلام اعدام انقلابی شد .

تاجگذاری شاه اسماعیل اول :
در چنین روزی در سال  1502 میلادی شاه اسماعیل اول درتبریز تاجگذاری کرد . وی به منظور وحدت عقیده در کشور  مذهب شیعه را به عنوان دین رسمی اعلام کرد.   شاه اسماعیل فرزند شیخ حیدر و نواده دختری" اوزون حسن" است . او از کودکی جنگجویی دلاور بود . وی به منظور نظم و تقویت سپاه قزلباش در ایران هفت ایل معروف استاجلو ، شاملو ، تک لو ، بهار لو ، ذوالقدر ، قجر و افشار را  ترتیب داد .  اسماعیل  پس از دفع شورش های داخلی به بغداد لشکر کشید و مراد میرزا آق قویونلو را شکست داد . او توانست سلسله های آق قویونلو(صاحبان گوسفندهای سفید) و قرا قویونلو(صاحبان گوسفندهای سیاه) رااز بین ببرد .  شاه اسماعیل در جنگ با عثمانی ها به دلیل نداشتن سلاح گرم شکست خورد .  وی در سال 960 ه ق در گذشت .    

عملیات استشهادی :
در چنین روزی در سال 1948 میلادی  نیروهای جهاد مقدس، ساختمان آژانس یهود در قدس را منفجر و 11 یهودی را کشته و 86  تن دیگر را زخمی می سازند . مجاهدان فلسطینی به دستور شهید عبدالقادر الحسینی ساختمان آژانس یهود در شهر قدس را منهدم و علاوه بر به درک واصل کردن  36 صهیونیست شمار قابل توجهی را نیز زخمی کردند . مجاهد رزمنده فوزی القطب مواد منفجره لازم برای این عملیات را که 250 کیلوگرم وزن داشت تهیه نمود و رزمنده مبارز انطوان داود از اهالی بیت لحم مجری این عملیات قهرمانانه بود . وی راننده سرکنسول امریکا در قدس بود .همچنین در چنین روزی در سال 1978 میلادی یک تیم عملیاتی 12 نفره از چریکهای فلسطینی به فرماندهی دلال المغربی با انجام عملیاتی در سواحل فلسطین واقع در نزدیکی حیفا ،  37  صهیونیست را کشته و 82 تن دیگر را مجروح ساختند .
( منقول از پایگاه اطلاع رسانی فلسطین ) 

در گذشت فلمینگ : در چنین روزی در سال 1955میلادی ، الکساندرفلمینگ کاشف پنی سیلین دیده از  جهان فروبست . وی مدتی  استاد دررشته   میکروب شناسی  در دانشگاه بود .  فلمینگ درسال1945میلادی جایزه نوبل را دررشته‎های پزشکی و فیزیولوژی دریافت کرد. او با کشف خود خدمت شایان توجهی به بشریت کرده است .

تولد دی جی انرایت :
در چنین روزی در سال 1920 میلادی دی جی ان رایت شاعر و نویسنده انگلیسی به دنیا آمد .« مردان و برادران » عنوان مهمترین اثر اوست .

ازدواج رومئو و ژولیت :
بر اساس   نوشته های شکسپیر رومئو و ژولیت دو عاشقی که شرح آن پیوسته در افواه غربیان است در چنین روزی در سال 1302 میلادی  با یکدیگر ازدواج کردند . البته آنان در نهایت به دلایلی به وصال یکدیگر نرسیدند .

اتنا فوران کرد :
 

در چنین روزی در سال 1669 میلادی آتشفشان اتنا در ایتالیا که هم اکنون نیز یک آتشفشان فعال در این کشور است فوران کرد و بر اثر آن بیش از پانزده هزار نفر جان باختند .

جنگ کردلا :
در چنین روزی در سال 1795 میلادی نبرد کردلا در هند در گرفت . در این جنگ سپاه  ماهاراتن  از هندوستان ، شمار بسیاری از مغولها را به قتل رساند  .

اشغال بغداد :
در چنین روزی در سال 1917 میلای نیروهای بر یتانیا بغداد را به اشغال خود در آوردند .

مسکو پایتخت شد :
 در چنین روزی در سال 1918 میلادی مسکو به عنوان پایتخت روسیه معرفی شد .

رهبری شین فین :
در چنین روزی در سال 1926 میلادی ایمون دو ولارا رهبری شین فن را خاتمه داد و از رهبری این گروه فاصله گرفت .

ورود به اتریش :
در چنین روزی در سل 1938 میلادی نیروهای آلمانی وارد اتریش شدند .      

 نازی ها در هلند  :
در چنین روزی در سال 1943 میلادی  گروه نظامی نازی در هلند شکل گرفت .

استقرار ژاپنی ها در سوماترا :
در چنین روزی در سال 1942 میلادی گروههای نظامی ژاپنی در شمال سوماترا مستقر شدند .

قطع  روابط با  بر یتانیا :
در چنین روزی در سال  1963 میلادی  سومالی روابط سیاسی خود را با بریتانیای کبیر قطع کرد .

سوکارنو پذیرفت :
در چنین روزی رد سال 1965 میلای احمد سوکارنو رییس جمهور اندونزی خواسته های سرلشکر سوهارتو ، کودتاچی اندونزی  را مورد پذیرش قرار داد .

شناسایی کردهای عراق :
در چنین روزی در سال 1970 میلادی حزب بعث عراق جمعیت کرد این کشور را به رسمیت شناخت .

کودتا در پرتغال :
در چنین روزی در سال 1975 میلادی کودتای نظامی در پرتغال تحت فرماندهی ژنرال اسپنولا شکست خورد .

عملیات شهادت طلبانه در فلسطین :
در  چنین روزی در سال 1977 میلادی بر اثر یک عملیات شادت طلبانه در فلسطین  34 اسراییلی در جاده حیفا بیت المقدس به هلاکت رسیدند . در همین روز در عملیات دیگری در سال 1978 میلادی چهل و پنج نفر از صهیونیست  ها به هلاکت رسیدند .

پیمان صلح :
در چنین روزی در سال 1982 میلادی" مناخیم بگین" نخست وزیر رژیم صهیونیستی و انور سادات رییس جمهور مصر در "واشنگتن دی. سی" پیمان صلح امضا کردند .

آغاز به کار گورباچف :
در چنین روزی در سال 1985 میلای" میخاییل اس گورباچف" جانشنین" کنستانتین چرنینکو" به عنوان رهبر شوروی( سابق) شد .

گذشت یک میلیون روز :  
در چنین روزی در سال 1986 میلادی یک میلیون روز از تاسیس روم باستان  گذشت . روم باستان در بیست و یکم مارس  753 سال قبل از میلاد تاسیس شده بود .

انحلا ل مجلس قزاقستان :
در چنین روزی در سال 1995 میلادی رییس جمهوری آذربایجان" نظر بایف" پارلمان قزاقستان را منحل اعلام کرد . 

منبع : خبرگزاری مهر

 


 

20/12/57

برنامه هاي دولت موقت براي نهادهاي مسلح انقلاب ؛ امير انتظام : با آغاز به كار سپاه پاسداران انقلاب ، به سوي آرامش مي رويم . دكتر يزدي : با تأييد صلاحيت كميته ها ، آنها در سپاه پاسداران انقلاب ادغام مي شوند . ادامه بازسازي ارتش . تعيين ضرب الاجل ستاد كل ارتش براي افسران ، درجه داران و سربازاني كه تاكنون به سر خدمت خود حاضر نشده اند . انتصابهاي جديد در نيروهاي مسلح ؛ چهار سرهنگ پياده به نامهاي ظهيرنژاد ، نوراني ، بيرنگ و مظفر آئينه به سمت سرپرست موقت چهار يگان مختلف برگزيده شدند . مصاحبه مطبوعاتي احمد مفتي زاده براي اعلام موجوديت حزب مساوات اسلامي و توضيح دربارة مرامنامه اين حزب . چهار اصل حزب : اشتراك دو فرقه شيعه و سني ؛ تساوي حقوق ملي ، فرهنگي ، سياسي و اجتماعي تمام ملت مسلمان ؛ تعيين حدود اسلامي خودمختاري براي اقليتهاي مذهبي ؛ اجراي نظام اقتصادي و اجتماعي اسلام . درخواست علماء و روحانيان سردشت و حومه از امام و دولت موقت : 1- هرچه زودتر موضع خود را نسبت به سرنوشت ملت كرد معلوم كنند . 2- نسبت به خودمختاري قوم كرد كتباً و رسماً اعلام نظر كنند . 3- شيخ عزالدين حسيني نماينده قوم كرد در گفتگو درباره امور كردستان است . گزارش خبرگزاري فرانسه از سفر هيأت نمايندگي حزب دمكرات ايران به سرپرستي كريم حسامي به بيروت براي تبادل نظر با رهبران ساف درباره آينده روابط منطقه كردنشين و دولت مركزي . سازمان دهي چندين حركت مسالمت آميز قومي در تركمن صحرا : تظاهرات تركمنها در بندر تركمن و صدور قطعنامه در سيزده ماده از جمله در حمايت از حق تعيين سرنوشت ؛ اصلاحات ارضي ؛ اداره سيستمهاي اداري و انتظامي منطقه به دست تركمنها ؛ تشكيل دادگاههاي انقلاب خلق ؛ ايجاد كانونهاي فرهنگي و حمايت از خلق كرد ؛ بهبود زندگي صيادان و رحمتكشان و … در اين راهپيماييها آقايان نورمقيدي ، اميد و رضايي از روحانيان اعزامي به بندر براي حل اختلافات شركت داشتند . تظاهرات تركمنها در گنبدكاووس به دعوت كانون فرهنگي - سياسي خلق تركمن و صدور قطعنامه در هفده ماده از جمله محكوميت انحصارطلبي ؛ اعتراض به كشتار در بندر تركمن ؛ طرفداري از ايجاد ارتش خلقي ؛ پادگانها را شوراهاي انقلابي اداره كنند ؛ تشكيل دادگاههاي خلقي ؛ آزادي فرهنگي و مذهبي ؛ تشكيل سيستم اداري تركمنها با مركزيت گنبد و … مطبوعات : به هنگام راهپيمايي ، يك فروند فانتوم بالاي سر راهپيمايان پرواز كرد . اعتصاب غذاي دو تن از وابستگان سازمان مجاهدين خلق كه در حال حمل و نقل مهمات در تهران به دست كميته سعدآباد دستگير و پس از ضبط محموله آزاد شده بودند در محل كميته اي كه آنها را دستگيركرده بود و اعتراض سازمان به دولت بازرگان با درخواست اعلام مواضع دربارة اين اقدام كميته . مخالفت سازمان چريكهاي فدايي خلق با شكل اجراي رفراندوم ؛ سخنگوي سازمان : طرح سؤال رفراندوم ( موافقت يا مخالفت با جمهوري اسلامي ) به مردم فرصت راي دادن به حكومت مورد نظرشان را نمي دهد . انتشار اولين شماره نشريه " كار " ارگان اين سازمان . دستور نخست وزير به وزير كشور مبني بر اجراي رفراندوم در دهم فروردين ماه 1358 . اعلام مواضع دولت در سياست خارجي توسط سنجابي ( وزيرخارجه ايران ) : با وجود خروج از سنتو ، ايران در گروه كشورهاي عمران منطقه اي ( آر . سي . دي ) باقي خواهدماند . با وجود خروج سربازان از ظفار ، بازگشت از سه جزيره مشرف به تنگه هرمز مطرح نيست . سه جزيره ، ايراني خواهد ماند . گزارش محرمانه سفارت آمريكا در تهران به وزارت امور خارجه آن كشور درباره مسائل امنيتي سفارت و سفر شاه به آمريكا : اگر سفر پيشنهادي شاه به امريكا تحقق يابد ، احتمال بروز خشونت بر ضد پرسنل سفارت و بخصوص سفير ( سوليوان ) بسيار زياد خواهد شد . سفر كارتر به اسرائيل جهت پيگيري مذاكره صلح خاورميانه . جرج حبش ( رهبر جبهه خلق براي آزادي فلسطين ) : انقلاب ايران پايه هاي استراتژي امپرياليستي را به لزره در آورد .

20/12/63

آغاز عمليات بدر توسط رزمندگان اسلام.
 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo