شهید آوینی
 

امروز سه شنبه شانزدهم اسفند سال 1384 هجری شمسی مقارن است با ششم صفرالمظفر سال 1427 هجری قمری و برابر است با هفتم مارس سال 2006 میلادی .

در گذشت سیبویه : 
درچنین روزی « محمد بن موسی عبدالعزیز» مشهور به« سیبویه » در گذشت .وی  نحوی تمامی عیاری بود که در حوزه علم نحو پیروان بسیاری نیز داشت  . او اصالتا ایرانی بود و این امر که وی در نحو ادبیات عرب صاحب سبک و اندیشه بود  ، بسیار جالب توجه می نماید . گویند ابتدا ابوالاسود دوئلی علم نحو را وضع کرد و پس ازاو دانشمندانی چون سیبویه آن را گسترش دادند . وی شاگرد  خلیل بن احمد  بود . گفته می شود  سیبویه  علم نحو را به بهترین شیوه ممکنه   کامل ساخت و کتاب مشهور خود را در علم نحو تالیف کرد . گفته اند  بعدها کتب بسیاری در حاشیه کتاب وی نگاشته شدند تا جاییکه  مقصود  مردم از لفظ  کتاب ، کتاب سیبویه را به ذهن متبادر می ساخت .
 
در گذشت محمد حسین شهریار :
در چنین روزی در سال 1409 هجری قمری  سید محمد حسین بهجت مشهور به شهریار در سن هشتاد و سه سالگی دار فانی را  وداع گفت .  محمد حسین بهجت تبریزی( شهریار) در سال 1285ه ش  در شهر تبریز متولد شد . پس از پایان دوران ابتدایی و متوسطه در تبریز وارد دانشکده پزشکی شد . اما تحصیلات خود را نا تمام گذاشت و عملا" زندگی خود را وقف شعر کرد .
او از همان جوانی دارای توانایی سرشاری در شعر بود و به خوبی توانست از این استعداد شعری خود استفاده کند .  هر چند شهریار در کلیه قالبهای شعری کهن شعر سروده است اما بیشترین آثاری که از او باقی مانده ، در قالب غزل است. منتقدان و کارشناسان  او را از بزرگترین غزل سرایان عصر خودش می دانند. زبان ساده ، روان و گاه نزدیک به محاوره در آثار او برجستگی خاصی دارد و می توان گفت از دلایل موفقیت او در عرصه شعراست . شیوه شعری او اگر چه به زبان روز جامعه خودش نزدیک است، امااستقبالهای شعریش از حافظ نشان از یک عشق شاعرانه به غزل کهن می دهد .علاقه شدید شهریار به غزلسرای بزرگ فارسی زبان « حافظ» به حدی بود که با زدن تفال به دیوان او تخلص خود را که ابتدا « بهجت» بود به « شهریار» تغییر داد .وخود می گوید « از کودکی با دو کتاب« قرآن» وغزلیات « حافظ» بزرگ شده ام». شهریاردر عصری شعر می گوید که نیما شاعر نوگرای ایرانی  در حال  نو آوری است. اما شاعر آذری با تمام احتراماتی که به نیما و نو گرایی او در شعر قایل است، تحت تاثیرشیوه او قرار نمی گیرد. اما تاثیر نیما را می توان در بعضی از اشعار او که در قالبهای مختلف سروده است به خوبی مشاهده کرد .بکار گیری مناسب و بجای واژه ها ، کاربرد زبان محاوره در شعر را می توان از خصوصیات  بارز شعر او دانست که مخاطبان عام و خاص را با خود همراه می کند .شهریار نه تنها در شعر و زبان فارسی از چهر ه های نامدار به شمار می رود بلکه از بزرگترین شاعران آذری زبان است که منظومه او به این زبان با عنوان « حیدر بابا یه سلام  » به چندین زبان دنیا ترجمه و منتشرشده است .دیوان اشعاراو در پنج جلد منتشر شده ، که اشعار فارسی و آذری این شاعر توانمند  را در خود جای  داده است .این شاعر بزرگ و غزل سرا ، متخلص به شهریار در ششم صفر سال 1409 ه ق مطابق با  26 شهریورماه  1367 در تبریز دیده از جهان فرو بست و جامعه ادبی را از شعرهای زیبای خود محروم نمود . پیکر او در  مقبره الشعرای تبریز در کنار دیگر شاعران نامدار آن دیار به خاک سپرده شد .از شعرهای به یاد ماندنی او می توان به اثر زیبا و آسمانی او در وصف مولای متقیان علی ( ع ) اشاره کرد که سالهاست چون گوهری در میان دیگر اشعاراو می درخشد.



ترور رزم آرا :
درچنین روزی در  سال1329هجری شمسی  حاجعلی رزم آرا نخست وزیرایران به دست یکی از اعضای جمعیت فدائیان اسلام اعدام انقلابی شد . پس از تشکیل مجلس شانزدهم  دولت حسنعلی منصور بر آن بود که به هر طریق که می تواند   قرارداد گس- گشائیان را از تصویب نمایندگان مجلس شورای ملی بگذراند . چون منصور در دوره خود در این امر توفیقی به دست نیاورد سکان خیانت را به دیگری سپرد و خود از سیاست کناره گرفت . سپهبد حاجعلی رزم  آرا در این میان قدرت را به دست گرفت و  به منظور تمدید و توسعه امتیاز نفت جنوب (قرار داد گس ـ گلشائیان) در پنجم تیر 1329  به  نخست وزیری رسید. وی سعی خود را برآن  نهاد که قرار داد یاد شده را به هر صورت ممکن از تصویب نمایندگان مجلس بگذراند . پس از روی کار آمدن رزم آرا البته بسیاری از اعضای جبهه ملی و بر خی از نمایندگان مجلس شورای ملی  نظیر  آیت الله کاشانی سر به مخالفت نهادند و حتی با انجام اعتراضات گسترده علاوه بر اینکه دولت نظامی او را یک دولت کودتایی می دانستند ، خواستار عزل وی شدند . گفته می شود پس از  مخالفت آیت الله کاشانی با رزم آرا، بازار تهران تعطیل شد  و هزاران نفر در میدان بهارستان اجتماع کرده تا از ورود او به مجلس جلوگیری نمایند . رزم آرا اما همچنان بر تصویب قرار داد الحاقی نفت جنوب ( گس گلشاییان ) پافشاری می‎کرد .وی حتی کار را به جایی رسانده بود که   در حضور نمایندگان مردم در مجلس شورای ملی  به لیاقت مردم ایران در ادارة صنعت نفت، اهانت کرد .سرانجام رزم آرا در شانزدهم اسفند 1329 ه ش به دست  خلیل طهماسبی از اعضای جمعیت فدائیان اسلام به هلاکت رسید.
پس از ترور رزم آرا عموم نمایندگان مجلس شورای ملی و بسیاری از مقامات کشور به  این امر واقف شده  بودند که نفت ایران راهی جز ملی شدن ندارد  لذا در بیست و چهارم  اسفند همان سال  طرح ملی شدن صنعت نفت در مجلس شورای ملی به تصویب رسید .

قطع روابط ایران و انگلستان : 
درچنین روزی در  سال1367هجری شمسی وپس از صدور حکم حضرت امام خمینی ره علیه نویسنده مرتد هندی الاصل سلمان رشدی و کتاب موهن وی به نام آیات شیطانی ، روابط جمهوری اسلامی ایران و انگلستان قطع شد  .  در این میان پس از فتوای حضرت امام خمینی ره وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران خواستار قطع روابط خود را انگلستان شد و مجلس سوم شورای اسلامی نیز بر این امر صحه گذارد . پس از آن دولت بر یتانیا تمامی   اعضای سفارت خود را فرا خواند . 
امام خمینی ره به عنوان رهبری  مقتدر و اندیشمند در عرصه سیاست ،عواقب دشوار این فتوا را در نظر داشتند و مى‏دانستند که غرب، زیر بار آن نخواهد رفت. چنانکه پس از صدور فتواى تاریخى امام خمینى (ره)،  سیاستمداران غربى ، "سلمان رشدى" را در قواره یک نویسنده و دیپلمات آراستند تا طعمه منافع  آینده خود قرار دهند.   به همین دلیل امام خمینی در پیام مهمی با نام منشور روحانیت  در این باره چنین فرمودند : "راستى به چه علت است که در پى اعلام حکم شرعى و اسلامى مورد اتفاق همه علماء در مورد یک مزدور بیگانه اینقدر جهانخواران بر افروخته شدند و سران کفر و بازار مشترک و امثال آنان به تکاپو و تلاش مذبوحانه افتاده‏اند؟ غیر از این نیست که سران استکبار از قدرت برخورد عملى مسلمانان در شناخت و مبارزه با توطئه‏هاى شوم آنان به هراس افتاده‏اند و اسلام امروز مسلمانان را یک مکتب بالنده و متحرک و پر حماسه می دانند و از اینکه فضاى شرارت آنان محدود شده است و مزد بگیران آنان چون گذشته با اطمینان نمى‏توانند علیه مقدسات قلم فرسائى کنند مضطرب شده‏اند ... خیلى جالب و شگفت‏انگیز است که این به ظاهر متمدنین و متفکرین وقتى یک نویسنده مزدور با نیش قلم زهرآگین خود احساسات بیش از یک میلیارد انسان و مسلمان را جریحه دار مى‏کند، عده‏اى در رابطه با آن شهید مى‏شوند، بر ایشان مهم نیست و این فاجعه عین دموکراسى و تمدن است، اما وقتى بحث اجراى حکم و عدالت‏به میان مى‏آید نوحه رافت و انسان دوستى سرمى دهند. ما کینه دنیاى غرب را با جهان اسلام و فقاهت از همین نکته‏ها به دست مى‏آوریم. قضیه آنان قضیه دفاع از یک فرد نیست، قضیه حمایت از جریان ضد اسلامى و ضد ارزشى است که بنگاههاى صهیونیستى و انگلیس و امریکا براه‏انداخته‏اند و با حماقت و عجله خود را روبروى همه جهان اسلام قرار داده‏اند ... اگر غفلت کنیم این اول ماجراست و استعمار از این مارهاى خطرناک و قلم بدستان اجیر شده در آستین فراوان دارد ... ترس من این است که تحلیل گران امروز ده سال دیگر بر کرسى قضاوت بنشینند و بگویند که باید دید فتواى اسلامى و حکم اعدام سلمان رشدى مطابق اصول و قوانین دیپلماسى بوده است‏یا خیر ... »

زلزله در جنوب خاوران : 
در چنین روزی در سال 1715 میلادی زلزله شدیدی در  جنوب خاوران در منطقه ماهماتان روی داد. بر اثر این زمین لرزه شماری از افراد این منطقه کشته شدند و بسیاری از آثار باستانی آن نابود گردید .  


در گذشت ارسطو :
بر اساس برخی تواریخ در چنین روزی در سال 322 پپش از میلاد ارسطو فیلسوف بزرگ یونان و جهان  در گذشت. همچنین بر خی زمان مرگ وی را دوم اکتبر همان سال دانسته اند .  این فیلسوف بر جسته در  سال 384 قبل از میلاد مسیح در استاگیرا از شهرهای مقدونیه  یونان دیده به جهان گشود . پدرش  پزشک مخصوص پادشاه مقدونی بود و از اجداد اسکندر، که به واسطه همین نسبت ها ثروت و املاک زیادی هم به دست آورد .ارسطو در نوجوانی پدرش را از دست داد .وی بعدها مدتی در  ارتش کار کرد و اندکی بعد نیز  مشغول تحصیل طب شد.او سی  ساله بود که پزشکی را رها کرد و در آکادمی معروف آتن زیر نظر افلاطون به تحصیل پرداخت . ارسطو در عین شیفتگی به افلاطون  به بحث و انتقاد از استاد نیز می پرداخت .نوشته های اولیه ارسطو بیشتر در باره بیهودگی دنیاست و مدح لذت های اخروی .  تفاوت عمده  او با افلاطون در این است  که رویکرد افلاطون به دنیا بیشتر دینی و بر پایه ی مفاهیم معنوی است  و نگاه ارسطو به هستی علمی و عقلی تر .اساس فلسفه  ارسطو مشتمل بر سیاست و نظام های گوناگون اجتماعی است  . اگر افلاطون آرمانگراست ،  ارسطو پراگماتیست  است . گویند ارسطو استاد اسکندر نیز بوده است و به همین دلیل  یرخی نظرات عملگرایانه او در مشی دیکتاتوری اسکندر موثر افتاده است .  اما به حال  ارسطو همواره خشونت را نفی کرده است . علم منطق و استنتاج مدیون ارسطوست و نظرات او در سیاست و حکومت و اخلاق مدنی تا امروز محل بحث و تحقیق بوده است  .متافیزیک ،  اخلاق نیکوماخوس ،  سیاست و  فن شعر ازجمله کتب معروف ارسطویند که وی در آنها به بیان نظرات خود در باب جامعه ، اخلاق ، حکومت     و ادبیات پرداخته است  

اختراع تلفن :
در چنین روزی در سال 1876 میلادی  الکساندر  گراهام بل  ، دانشمند بر جسته تلفن را اختراع کرد . البته در حال حاضر برخی خبر گزاری ها خبری را مخابره کرده اند و مدعی شده اند که بر اساس اسناد  جدید به دست آمده از  موزه علوم لندن  یک دانشمند آلمانی به نام فیلیپ ریس پانزده سال پیش از  گراهام بل تلفن را اختراع کرده است.  

قدرت در دستان تیتو :
در چنین روزی در سال 1945  مارشال تیتو پس از اتمام جنگ جهانی دوم قدرت را در یوگسلاوی از آن خود کرد .

تولد الساندور ازونی :
 در چین روزی رد سال 1785 میلادی الساندرو مانزونی نویسنده و شاعر مشهور ایتالیایی به دنیا آمد . «نامزد » عنوان مهمترین اثر اوست .

انتشار منشور فلسطین :
 در چنین روزی در سال 1959 میلادی  اتحادیه پان عربیست  فلسطین  ، منشور ملی فلسطین را منتشر کرد .

شکست انگلیسی ها  :
در چنین روزی در  سال 1902 میلادی   بوئرها  نیروهای انگلیسی را شکست دادند. بوئر ها  مهاجرانی بودند که از  هلند به  آفریقای جنوبی  آمده بودند و در این منطقه سکنی گزیده بودند .

تولد ژولیوس واینار فون جوارگ :
 در چنین روزی در سال 1857 میلادی جوارگ یکی از بر جسته ترین روانپزشکان استرالیایی به د نیا آمد . او توانست در سال 1927 جایزه نوبل پزشکی را از آن خود کند .

تولد میرچا الیاده : 
 در چنین روزی در سال 1907 میلادی میرچا الیاده یکی از اسطوره شناسان و مورخان بر جسته جهان به دنیا آمد . «اسطوره بازگشت » مهمترین اثر وی نام دارد . میرچا الیاده اندیشمند و محقق تاریخ ادیان از دانشمندانی  است که در حوزه  اساطیر تحقیقات بسیاری انجام  داده است.

تولد کوبو آبه :
 در چنین روزی در سال 1924 میلادی کوبو آبه نمایشنامه نویس ژاپنی متولد شد .« زن » و «تپه های شنی » عناوین مهمترین آثار اویند .

تولد آگوست رنوار :
در چنین روزی در سال 1841 میلادی آگوست رنوار نقاش مشهور فرانسوی به دنیا آمد . او را به عنوان یکی از استادان امپرسیونیسم می شناسند .  «پایان شام» ، « مادام شارپانتیه »  و « آسیاب کالت »  از مشهور ترین آثار اویند .

در گذشت یوری گاگارین :
در چنین روزی در  سال 1968 میلادی یوری الکسایویچ گاگارین فضانورد روس و یکی از نخستین کسانی که به فضا پرتاب شد  ، در گذشت . وی به همراه سفینه ووستوک یک به فضا رفت . او در سن 31 سالگی در گذشت .

قرارداد صلح عثمانی و ونیز :
در چنین روزی در سال 1573 میلادی ترکیه و ونیز قرار داد صلح امضا کردند .

نبرد گورا :
در چنین روزی در سال 1867 میلادی نبرد گورا میان دو کشور حبشه  و مصر در گرفت . در این جنگ سرانجام یوحنا امپراطور حبشه  مصر را شکست داد .

اعزام نیرو :
در چنین روزی در سال 1911 میلادی ایالات متحده آمریکا بیست هزار نیرو به مرزهای مکزیک گسیل داشت . همچنین انگلستان در این روز در سال 1941 میلادی بیش از پنجاه هزار نیرو به مرزهای یونان ارسال کرد .

نقض معاهده ورسای :
در چنین روزی در سال 1936 میلادی هیتلر معاهده ورسای را نقض نمود . وی پس از آن به رینلند نیروی نظامی گسیل داشت . 
مورخان این واقعه را به عنوان نخستین  تجاوز  آلمان نازی علیه دیگر کشور ها ارزیابی می کنند. بر اساس معاهده ورسای  رینلند منطقه بی طرف اعلام شده بود .

حمله به برمه :
در چنین روزی در سال 1944 میلادی ژاپن به برمه حمله کرد  .

 قطع رابطه موریتانی و مراکش با الجزایر :
در چنین روزی درسال 1976 میلاید مراکش و موریتانی روابط دیپلماتیک خود را با الجزایر قطع کردند .

پیروزی مجیب الرحمان :
در چنین روزی در سال 1973 میلاید حزب شیخ مجیب الرحمان عوامی در انتخابات بنگلادش پیروز شد .


 

منبع : خبرگزاری مهر


 

16/12/57
طرح لایحه كاهش مدت نظام وظیفه و پیامدهای آن : اعتراضهای رو به افزایش سربازان در حال خدمت به اینكه طرح كاهش مدت نظام وظیفه شامل آنان نمی شود و سخنان دكتر یزدی دربارة لایحه ای كه برای حل این مسأله در دست تصویب است . سخنان فرمانده ژاندارمری درباره آخرین وضعیت این نیرو : اكثر قریب به اتفاق كاركنان ژاندارمری در محل خدمت خود حاضر شده اند . بازسازی ساختمانها به پایان رسیده است . در پادگانهای ژاندارمری نمازخانه دایر شده است . نصرت الله امینی ( استاندار جدید فارس ) ضمن محكوم كردن اعدام سه مفسد در شیراز گفت : شرط آمدن من به فارس انحلال كمیته ها و واگذاری وظایف آنها به مراجع انتظامی قانونی بود . " حزب میهن دوستان ایران " : یك ارتش كوچك حرفه ای همیشه خطرآفرین است ؛ باید ارتش بزرگ خلقی تشكیل شود .

گزارشی از ناآرامیهای داخلی لشكر 28 كردستان و پیشنهادهای فرمانده توپخانه نه لشكر برای حل مسائل پرسنل ناراضی پادگان سنندج . اعلام تشكیل شورای خودمختاری كردستان از سوی علی همام قاضی ( پسر قاضی محمد ) در شهر بن آلمان و برشمردن خواسته های خودمختاری در چاچوب جمهوری اسلامی ایران در نامة وی به امام خمینی به عنوان یك رهبر آزادی . استقبال قاسملو از ارتباط و همكاری حزب دمكرات كردستان با سازمان چریكهای فدایی خلق به عنوان تمرین دمكراسی . تكذیب خبر حضور عناصر ضدانقلاب سلطنت طلب در عراق از سوی سفارت آن كشور در تهران . سفارت عراق : این مطلب هدفی جز تیره ساختن روابط اخوت همیشگی موجود میان دو ملت عراق و ایران ندارد . محكومیت حمله هلی كوپترهای عراقی به منطقه مرزی ایران : روزنامه نهیب آزادی : آیا عراق خیال خامی در سر می پروراند ؟ تشكیل جبهه رزمندگان عرب - با گرایشهای قومی ( عربی ) - به سعی مكی فیصلی ، آل علی ، مزاری پور ، زبیدی و با تایید شیخ شبیرخاقانی . انتصاب طاهر احمدزاده ( عضو با سابقه جبهه ملی ایران و پدر دو چریك فدایی خلق كه در زمان شاه تیربازان شدند ) به عنوان استاندار خراسان به دستور دولت موقت . قطع معامله های نفتی ایران با اسرائیل و افریقای جنوبی . امیر انتظام ( سخنگوی دولت ) : قرارداد فروش نفت به افریقای جنوبی لغو شد . ما برای فروش نفت به اسرائیل از طریق دولت هیچ گونه قراردادی نداشتیم ، این كار را شركتهای خصوصی انجام می دادند . قطعنامه كمیسیون حقوق بشر سازمان ملل در تقدیر از ایران به دلیل قطع مناسبات با افریقای جنوبی . رای منفی نماینده آمریكا و رأی ممتنع ایتالیا ، اتریش ، كانادا ، فرانسه ، آلمان و پرتغال به این قطعنامه . اعلام ادامه همكاری شركت هلی كوپترسازی ایتالیایی " آگوستا اسپا " با جمهوری اسلامی ایران در زمینه تحویل پنجاه فروند هلی كوپتر كه رژیم گذشته سفارش داده بود . بازتاب پیروزی انقلاب اسلامی ؛ نیویورك تایمز : از دست دادن ایران به عنوان یك منبع اطلاعاتی و جاسوسی برای آمریكا بالاترین تاثیر تخریبی را در زمینه جمع آوری اطلاعات دربارة سلاحهای تهاجمی مدرن شوروی به جای خواهد گذاشت . گسترش حضور نظامی آمریكا در خلیج فارس برای پركردن خلاء ناشی از سقوط شاه ایران ؛ آسوشیتدپرس : ناو " كانستیلیشن " رهسپار آبهای خلیج فارس شد . خبرگزاری فرانسه : سیاست واشنگتن در خاورمیانه حفاظت از راههای دریایی و اطمینان دادن به متحدان امریكاست . سخنان شاه مخلوع ایران در مراكش دربارة عدم كناره گیری از سلطنت و احتمال اقامت در آمریكا و اینكه تمدن غرب در خطر است

16/12/63

عكس‌العمل اعتراض‌آمیز خاویرپرزدكوئیار دبیركل سازمان ملل در مقابل جنگ شهرها طی بیانیه‌ای

16/12/65
سردی روابط ایران با سوریه و لیبی پس از احتمال پیروزی ایران در جنگ.

قذافی: دفاع از انقلاب ایران با بمباران بغداد ممكن نیست.

16/12/66

محلاتی سفیر ایران در سازمان ملل: جمهوری اسلامی ایران اجرای قطعنامه 598 را می‌پذیرد بنابراین ما آمادگی خود جهت همكاری با دبیركل جهت اجرای آن را اعلام نموده‌ایم.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo