شهید آوینی

 
بیانیه "عدم اهانت به ادیان" صادر شد
دبیر کل سازمان ملل متحد و اعضای گروه اتحاد تمدنها روز گذشته در دوحه، قطر بیانیه ای صادر کردند که به موجب آن در مورد اهانت به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) ابراز تأسف کرده اند.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک گروه از رهبران مسلمان از عنان خواسته بودند ، سازمان ملل متحد قطعنامه ای مبنی بر ممنوعیت اهانت به ادیان صادر کند.

عنان و رهبران اسلامی و اروپایی در بیانیه مشترک خود، به شدت از اهانتی که روزنامه های اروپایی داشته و تلفات جانی و مالی که به چندین کشور وارد شد ابراز تأسف کردند.

در این بیانیه آمده است: ما حق جهانی آزادی بیان را تصدیق می کنیم، اما می خواهیم افراد حق خود را با مسئولیت پذیری درنظر بگیرند و آن را دستاویزی برای اظهارات ناشی از انزجار و اهانت به اعتقادات هر جامعه ای قرار ندهند.

این بیانیه پیش از آغاز همایش گروه "اتحاد تمدنها" سازمان ملل که امروز یکشنبه 7 اسفند ماه آغاز می شود، صادر شد.

عنان در این رابطه گفت: رهبران اسلامی و اروپایی خواستار ارجاع این بیانیه به شورای امنیت سازمان ملل شده اند.

وی افزود که اطلاعات لازم را درباره موضوع این بیانیه مشترک در اختیار مجمع عمومی سازمان ملل قرار می دهد و تبدیل این بیانیه به یک قطعنامه براساس تصمیم اعضای مجمع عمومی سازمان ملل صورت خواهد گرفت.

در دومین نشست گروه اتحاد تمدنها علاوه بر دبیر کل سازمان ملل متحده سید محمد خاتمی، اکمل الدین احسان اغلو دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی؛ عمر موسی دبیر کل اتحادیه عرب و وزرای خارجه قطر، اسپانیا و ترکیه شرکت دارند.

این بیانیه تصریح کرده است که گروه اتحاد تمدنها در راستای تدوین یک استراتژی مشترک برای غلبه بر بحران فعلی و ممانعت از وقوع مجدد آن فعالیت می کنند.

دومین نشست گروه عالی مرتبه اتحاد تمدنها امروز به عنوان بخشی از تلاشها در راستای آرام کردن خشم جهان اسلام و مسلمانان سراسر جهان در رابطه با اهانت به ساحت مقدس حضرت محمد(ص) برگزار می شود.

گروه اتحاد تمدنها از سوی دبیرکل سازمان ملل به پیشنهاد نخست وزیر اسپانیا و ترکیه و با هدف نزدیک کردن نهادها و سازمانها و جامعه مدنی تکشیل شده که در راستای از بین بردن تعصب و سوء تفاهمهای موجود میان مردم، فرهنگها و ادیان مختلف فعالیت می کند.

این گروه چهار دیدار برگزار می کند که اولین آنها روز یکشنبه 6 آذر در اسپانیا برگزار شد. پیش بینی شده بود دو دیدار میانی نیز در یک کشور اروپایی و یک کشور اسلامی برگزار شود که با برگزاری این دیدار در دوحه پایتخت قطر، دیدار بعدی در یک کشور اروپایی و آخرین دیدار نیز در ترکیه برگزار شود.

 

منبع: خبرگزاری مهر

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo