شهید آوینی


دكتر سيد جعفر شهيدی:

غدير با درخشش هرچه تمام‌تر در شعر فارسي منعكس است

در شرايط حاضر با توجه به ضرورت‌هاي فرهنگي دنياي امروز هر گونه تبليغ و معرفي غدير بايد بر مبناي خطبه رسول الله (ص) و احاديث متقن ائمه معصومين (ع) صورت بگيرد.

دکتر شهیدی در گفتگویی با بیان این مطلب افزور: اگر چه شخصيت والاي حضرت امير (ع) از ديرباز مورد توجه شاعران و اديبان بوده و با درخشش هر چه تمام‌تر در شعر فارسی منعكس شده است اما مساله غدير كمتر مورد توجه واقع شده و تقريبا از دوران صفويه به بعد (با استقرار رسمي مذهب تشيع) اين مفهوم جايگاه والاي خودش را در ادبيات به دست آورد.

وی همچنين با اشاره به نگاه حضرت علی (ع) نسبت به واقعه غدير، يادآور شد: اگر چه در نهج‌البلاغه ی حضرت مولا (ع) اشارت صريحی به واقعه غدير نشده است اما آن بزرگ در خطبه‌های زيادی از جمله خطبه‌ شقشقيه و چند نامه كوتاهشان به طور ضمني به اين واقعه اشاره كرده‌اند و بر حق بودن ولايت بلافصل خودشان را مورد تاكيد قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: به طور مثال در جايي از نهج‌‌البلاغه آن حضرت مي‌فرمايند جايگاه من نسبت به حكومت اسلامي چون محور آسياب است به آسياب كه دور آن حركت مي‌كند. يا در جايي ديگر با توجه به واقعيت‌هاي تاريخي آن زمان می ‌گويند: من رداي خلافت را رها كرده و دامن جمع نموده از آن كناره‌گيري كردم و در اين انديشه بودم كه آيا دست تنها براي گرفتن حق خودم به پا خيزم يا در اين محيط خفقان‌زا و تاريكي كه به وجود آوردند صبر پيشه سازم.

دكتر شهيدي در پايان تصريح كرد: در شرايط حاضر با توجه به ضرورت‌هاي فرهنگي دنياي امروز هر گونه تبليغ و معرفي غدير بايد بر مبناي خطبه رسول الله و احاديث متقن ائمه معصومين(ع) صورت بگيرد.

منبع: خبرگزاری شبستان

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo