شهید آوینی

 
شیوع ویروس آنفلوآنزای مرغی در 13 استان ترکیه

شیوع آنفلوآنزای مرغی در ترکیه نه تنها منظره مناطق روستایی را دگرگون ساخته، بلکه سلامت اجتماعی و اقتصادی مردم را نیز تهدید می کند.

در قسمت جنوب شرقای آسیا از آنجایی که ترکیه مسیر عبور بسیاری از پرندگان مهاجر است بیشترین خطر را برای ابتلا به بیماری آنفلوآنزای مرغی دارد و مقامات دولتی نیز در این مورد به مردم هشدار داده اند. تاکنون حداقل 18 نفر مبتلا به این بیماری تشخیص داده شده اند که 3 نفر از آنها هفته گذشته جان باختند.

مقامات محلی این کشور به مردم هشدار داده اند پرندگان خود را در بخشی از خانه مانند حیاط خلوت محصور کنند و اقدام به خرید و فروش دام زنده نیز ننمایند تا امکان گسترش بیماری کاهش یابد.

به همین علت قیمت پایه بازار مرغ یا مرغابی به 70/3 دلار، غاز 11 دلار و بوقلمون به 15 دلار رسیده است و این قیمت برای مردم روستا نشین بسیار گران است. بسیاری از دامداران دیگر مرغ و پرندگان را نگهداری نمی کنند و علت آن را هم به صرفه نبودن آن می دانند. یکی از روستاییان با بیان این مطلب گفت "اگر قرار باشد ما مرغ نخوریم پس ترجیح می دهیم آنها را پرورش هم ندهیم . بدین ترتیب حداقل سالم تر می مانیم"

اما مسئله این است که هنوز مشخص نیست پس از گذشت این بحران زندگی روستا نشینان ترکیه به چه صورتی در آید زیرا با کنار گذاشتن یکی از مهم ترین منابع کاری و در آمدی مردم روز به روز فقیر تر می شوند. آنها فقط از تخم پرندگان استفاده می کنند و اگراین منبع نیز از غذایشان حذف شود راه دیگری ندارند.

تاکنون در 13 استان از 81 استان ترکیه این ویروس مشاهده شده و در 18 استان دیگر نیز شیوع آن مشکوک اعلام شده است. اکثر مردم تمایلی به نگهداری و داد و ستد پرندگان ندارند، زیرا نگهداری آنها را موجب نگرانی و زحمت می دانند و بسیار نگران آینده زندگی خود و فرزندانشان هستند.

منبع:خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo