شهید آوینی

 
چاپ سوم دانشنامه امام علی(ع) منتشر می شود
بزودی چاپ سوم دانشنامه‌ امام علی(ع) از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سیزده جلد منتشر می شود.

به گزارش گروه دین و اندیشه "مهر"، این دانشنامه علمی، شامل یکصد و ده مدخل اصلی و حدود سه هزار مدخل فرعی در ده حوزه است که زیر نظر حجت ‌الاسلام علی ‌اکبر رشاد در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با همکاری بیش از دویست تن از دانشوران و استادان حوزه و دانشگاه تألیف شده است.

دانشنامه در اواخر سال 1382 به چاپ دوم رسیده و چاپ سوم آن در دست تهیه است. همچنین در نظر است که نرم افزار این دانشنامه و گلچینی از مقالات نیز تهیه شود.

دانشنامه‌ امام علی(ع) حائز ویژگیهای منحصر به فرد و متنوعی است که آن را در بین آثار دیگر از این دست، برجسته و متمایز کرده است. اهتمام ویژه به تجزیه و تحلیل و تبیین مباحث فکری معاصر و قضایای نوپدید، با استناد به کلمات و سیره امام حکمت و بلاغت، علی(ع)، بررسی مقایسه‌ ای پاره ‌ای از نظریات معاصر در مباحث تئوریک، تنوع موضوعات و جامعیت نسبی مجموعه، در زمینه بررسی زوایای گوناگون و ابعاد مختلف شخصیت و اندیشه آن بزرگوار، تفصیل در تحقیق موضوعات و اجتناب از کلی‌گویی،  تقلید گریزی و عدم اتکا به مشهورات و تحلیلهای شایع، و نهراسیدن از نتایج نوپدید، ضمن رعایت احتیاط علمی در تألیف مقالات از جمله ویژگیهای این دانشنامه است.

حکمت و معرفت (جلد اول)، مبدأ و معاد (جلد دوم)، نبوت و امامت (جلد سوم)،
اخلاق و سلوک (جلد چهارم)، حقوق (جلد پنجم)، سیاست (جلد ششم)، اقتصاد (جلد هفتم)، تاریخ (جلد هشتم و نهم)، سیره (مجلدات دهم و یازدهم) و مرجع‌ شناسی (جلد دوازدهم) ساختار موضوعی دانشنامه‌ است . 

دانشنامه امام علی(ع) در مدت کوتاه پس از انتشار تقریباً از تمامی جشنواره‌ های معتبر کشور نشان علمی دریافت کرده، از جمله  کتاب سال جمهوری اسلامی ایران ـ 1382، برترین پژوهش دینی کشور (کنگره دین ‌پژوهان) ـ 1380، کتاب سال حوزه ـ 1382، برنده جایزه هیأت داوران کتاب سال ولایت ـ 1382.

بر اساس پیش بینی ها این دانشنامه در شش هزار صفحه و سیزده جلد سامان می یابد.

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo