شهید آوینی

 
دانشنامه فرهنگ فاطمی در هشت مجلد منتشر می شود
دانشنامه فرهنگ فاطمی از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در هشت مجلد در سال 1386 منتشر می شود.

بیش از 50 درصد از مقالات و مداخل دانشنامه فرهنگ فاطمی هم اکنون به پایان رسیده و انتظار می رود این دانشنامه در 8 جلد منتشر شود.

در نظر است 4 جلد از این دانشنامه در سال 85 منتشر شوند. 

این دانشنامه در نظر دارد به صورت تخصصی زوایای مختلف زندگانی، سیره و تعالیم حضرت فاطمه (س) را به عنوان الگوی عینی زن مسلمان معرفی نماید.

دانشنامه فرهنگ فاطمی در چهار بخش کارشناسی : تاریخ و سیره، کمت فاطمیه، زن و خانواده که شامل دو بخش فقه و حقوق زن، و امور اجتماعی و تربیتی مربوط به زنان تدوین می شود.

بخش تاریخ و سیره شامل 45 مدخل است که به معرفی زندگانی حضرت در طول 18 سال عمر گرانبهایشان می پردازد که 5 گرایش را در بر می گیرد که عبارتند از: تاریخ (شهادت، فرزندان، زندگی)، سیره (سیره اخلاقی، فرزنداری، زناشویی)، فضائل (کرامات، القاب)، عصمت، علم، دیدگاه (مربوط به دیدگاه قرآن، ائمه، پیامبر، اندیشمندان درباره حضرت زهرا) و آخرین گرایش، آثار و کتاب شناسی است که به بررسی روایات کتب پیرامون حضرت می پردازند.

بخش حکمت فاطمی درباره عقاید، دیدگاه و معارف حضرت زهرا(س) است که این کار را بر اساس آثار و روایات باقی مانده از آن حضرت و پیرامون ایشان است که دارای 19 مدخل است. در بخش زن و خانواده و امور اجتماعی نیز سعی شده حتی الامکان از احادیث و روایات حضرت زهرا(س) پیرامون موضوعاتی با بیان ویژگیهای زن مسلمان استفاده شود که در مجموع 59 مدخل دارد که 9 مدخل آن مربوط به کلیات است. 22 مدخل به فقه و حقوق زن مربوط است و بقیه به مباحث اجتماعی و تربیتی برمی گردد.

مباحث دانشنامه در قالب 120 مدخل اصلی و حدود ده هزار مدخل فرعی و در هشت جلد در حال تنظیم و تهیه اند که در این راه سعی شده از منابع اندیشه دینی و آراء و نظرات جدید استفاده شود تا بتوان نیازهای جامعه معاصر را برطرف کرد.

این دانشنامه توسط شورای علمی نظارت و ارزیابی می شود و سرپرستی آن بر عهده حجت الاسلام علی اکبر رشاد است.

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo