شهید آوینی

 
ممنوعیت حجاب در دانشگاههاى ترکیه تأیید شد
قضات دادگاه حقوق بشر معتقدند که منع پوشش اسلامى مغایرتى با آزادى مذهب و عقیده ندارد اما در ترکیه این رأى با ناخشنودى حکومت روبرو شده است.این ممنوعیت شامل زنان معلم در ترکیه و دانش آموزان دختر نیز می ‌شود. این قانون در مورد دانشگاهها و کار در ادارات دولتى نیز ساری و جاری است.

تلاش براى برداشتن این ممنوعیت مدتهاست که از سوى دولت اردوغان وعده داده شده است. بر اساس گزارش دویچلو آلمان، ممنوعیت ورود زنان با پوشش اسلامى به مشاغل دولتى درحالى است که حدود دوسوم زنان ترکیه با روسرى در ملاءعام ظاهر می‌شوند.

براى دولت اردوغان این حکم به معناى محدود کردن آزادى مذهب است و در میان اعضاى این دولت نیز کم نیستند کسانى با سرخوردگى به این موضوع می ‌نگرند که اروپا براى مسیحیهاى ترکیه خواهان همه گونه آزادى هست اما براى مسلمانان ترکیه محدودیتهایى این چنینى قائل می‌شود. عبدالل گل وزیر خارجه ترکیه از تصویب این قانون  ابراز تأسفی نکرد  اما گفت: اگر قرار باشد ترکیه حقوق اقلیتهاى مذهبى را رعایت کند، آنگاه نمی ‌تواند براى اکثریت مسلمان خود محدودیت قائل شود.

 ممنوعیت پوشش اسلامى در ترکیه از زمان کمال آتاتورک سیاست حاکم برترکیه بوده است. این جزیى از مجموعه سیاستى است که با ارتش، بورکراسى و اپوزیسیون کمالیست گره خورده است.

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo