شهید آوینی

 
یک جانباز : حق ما این نبود / چرا مسوولان اجازه نمی‌دهند ما مشکلات خود را بیان کنیم / یک دقیقه سکوت برای احترام به جانبازان
برخی از جانبازان ویلچرهای خود را برای تامین زندگی می‌فروشند و در سال جاری نیز ما اطلاعی از برنامه‌های هفته جانباز پیدا نکردیم و ممکن است در سال آینده برای احترام به مقام جانبازان تنها به یک دقیقه سکوت اکتفا کنند.

گروه دفاع مقدس خبرگزاری "مهر" : معضلات و مشکلات ایثارگران حرف تازه‌ای نیست . مسئله‌ای است که بارها و بارها درباره آن شنیده ایم و خوانده ایم . ولی ظاهرا گوش‌هایی که بشنوند و مدیرانی که اگر شنیدند ، عمل کنند ، یافت نمی‌شود . اخبار ، گزارشات و مقالات مختلفی پیرامون این موضوع ، در گوشه و کنار و رسانه‌های مختلف تا کنون منتشر شده است . خبرگزاری مهر در کنار سلسله گزارش‌های مربوط به وضعیت اسفبار ایثارگران ، در مجموعه اخباری تحت عنوان « معضلات و مشکلات ایثارگران در آیینه رسانه‌ها » اقدام به انتشار مطالبی کرده است که تا کنون بصورت جسته و گریخته و گاه مقطعی در رسانه‌های مختلف مطرح شده ولیکن همچنان بی‌پاسخ مانده است . یا بهتر است بگوییم هنوز معضل مانده است . چرا که کم نیستند مطالبی که همیشه از سوی روابط عمومی‌ها پاسخ گرفته‌اند ، اگر نگوییم توجیه شده اند . به هر حال کنار هم قرار گرفتن و تمرکز مطالبی که طی ماه‌ها بصورت پراکنده در مورد یک موضوع خاص منتشر شده‌اند ممکن است بر تأثیرگذاری آنها بیافزاید.

ششم مهرماه تعدادی از نمایندگان مجلس بازدیدی داشتند از آسایشگاه جانبازان ثارالله که گزارش آن در رسانه‌های مختلف با نگاه‌های متفاوت منتشر شد . گزارش‌هایی که هریک بخشی را پررنگ و بخش دیگری را کم‌رنگ دیده بودند . ولی وجه اشتراک همه آنها گلایه‌های دردمندانه جانبازانی بود که از مشکلات خود سخن گفته بودند . اینک در ادامه مجموعه اخبار «معضلات و مشکلات ایثارگران در آیینه رسانه‌ها» گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران از این دیدار منتشر می‌شود :

جانبازان آسایشگاه ثارا... ویژه جانبازان قطع نخاعی عصر چهارشنبه در آخرین روز از هفته دفاع مقدس در دیدار با سید علی ریاض، لاله افتخاری، سید محسن یحیوی و الیاس نادران نمایندگان مجلس شورای اسلامی مسایل و مشکلات خود را بیان کردند.

علی محمدی جانباز قطع نخاعی از ناحیه گردن در سال 1361در منطقه شلمچه در حالی که بر روی ویلچر برانکاردی حضور داشت، در ارتباط با مسایل و مشکلات جانبازان گفت : جانبازان نیازمند حل مشکلات به صورت اساسی و نه علی الحساب هستند.

وی با اشاره به این حدیث که "حکومت به کفر می‌ماند و به ظلم نمی‌ماند"، افزود : ما در کشور برای رسیدگی به مشکلات جانبازان یک برنامه بلند مدت ، ثابت و اساسی نداشته‌ایم و هر کسی آمده برای مدتی کارهایی انجام داده که هیچ کسی هم راضی نشده است .

محمدی جانباز قطع نخاعی با طرح این سوال که فلسفه وجودی آسایشگاه بدون امکانات چیست ؟ گفت : قطع نخاعی جانبازی است که نمی‌تواند خود را کنترل کند و اکنون چند نفر از جانبازان با چنین وضعی در کنار هم نگهداری می شوند.

این جانباز با اشاره به این که آسایشگاه محل راحتی روح و روان است ، افزود: فیزیک جانبازان قطع نخاعی مختلف بوده و برخی از آنان نیازمند محیطی سرد و برخی دیگر محیط گرم هستند علاوه بر این آنان از سلایق گوناگون نیز برخوردارند که نگهداری چند تن از آنان در کنار هم رضایت بخش نیست .

به گفته وی ، در حال حاضر بیمارستانهای از رده خارج به جانبازان خدمات ارایه می‌کنند و امکان استفاده آنان از بیمارستانهای مجهز وجود ندارد و یکی از راه‌های حل این موضوع نیز ایجاد مرکز مجهزی برای جانبازان متناسب با نیازهای پزشکی آنان است.

محمدی افزود: خادمان جانبازان قطع نخاعی نیز حقوقی کافی ندارند و برخی از آنان از ناچاری به این شغل روی آورده‌اند و در صورتی که حقوق آنان از 140هزار تومان بیشتر شود می‌توانند انگیزه بیشتری برای خدمت داشته باشند.

این جانباز با اشاره به این که جانبازان نیازمند حداقل سالی سه نوبت سفر هستند ، گفت : آیا این صحیح است که افراد خیر جانبازان را به مسافرت ببرند؟

فتاح حاتمی جانباز قطع نخاعی از ناحیه کمر در عملیات کربلای یک در سال 1365در منطقه مهران که دو گلوله در کمر وی همچنان وجود دارد نیز گفت : به علت قطع نخاع در حال حاضر مشکلاتی در کلیه ، مثانه ، قوس کمر دارم و برخی اوقات نیز دچار تب و لرز می‌شوم .

وی با اشاره به تحرک کم و دارا بودن مشکل چربی خون افزود: لازم است تا جانبازان در بهترین بیمارستانها مداوا شوند و برای برطرف شدن برخی کارهای درمانی به آسایشگاه می‌آیم.

حاتمی که در سال 1371ازدواج کرده و فرزندی ندارد ، گفت : اکنون در یک خانه کلنگی در کرج زندگی می‌کنم که در مسیر راه آهن قرار دارد و در منزل نیز فاقد دستشویی، حمام و سرویس بهداشتی متناسب با وضع جسمانی خود هستم .

وی با اشاره به این که همسر بنده به خاطر مشکلات متعدد دچار بیماری شده است ، افزود : بیشتر درآمدهای بنده به علت مشکل جسمانی صرف هزینه ایاب و ذهاب ، پرستار و راننده می‌شود و با توجه به وجود قسط از حقوق ماهانه ما رقم چندانی برای زندگی باقی نمی‌ماند.

این جانباز با بیان این که آسایشگاه ثارا... سر و سامان ندارد، گفت:تا پیش از اقدام احمدی نژاد در زمان شهردار بودن،این آسایشگاه دارای مشکلات زیاد بود که برخی از آنها با صرف 400میلیون تومان هزینه برطرف شده است.

کیوان رهبران جانباز قطع دو پا نیز باانتقاد از مسوولان بنیاد جانبازان برای ارایه اندام مصنوعی،گفت : رسیدگی به امور و مشکلات جانبازان عزم ملی می خواهد و چرا مسوولان اجازه نمی‌دهند ما مشکلات خود را بیان کنیم تا چنین عزمی ایجاد شود.

وی با بیان این که از آمدن خبرنگار به آسایشگاه جلوگیری می‌کنند، گفت: همه چیز باید در این کشور ایزو کسب کند، ولی رسیدگی به مشکلات جانبازان نیازمند هیچ استانداردی نیست .

این جانباز افزود: برای دیدار با مسوولان عالی رتبه کشور شماری از جانبازان نورچشمی را می‌برند و تا ساعت 12روز چهارشنبه ما از آمدن هیات مجلس شورای اسلامی به آسایشگاه ثارا... مطلع نبودیم و علت آن نیز روشن است.

رهبران جانباز جنگ تحمیلی بااشاره به این که همه از ضعف‌ها اطلاع دارند ولی باید دید که برای برطرف کردن آنها چه کار کرده‌اند ، گفت : آسانسور جانبازان قطع نخاعی خراب می‌شود معلوم نیست باید چه کسی آن را درست کند و الان مدتهاست که لباسشویی آسایشگاه خراب است .

به گفته وی،وضع جانبازان اعصاب و روان در بین جانبازان بسیار بدتر است و همسر برخی از آنان در حال حاضر در خانه‌های مردم رختشویی می‌کنند تا زندگی آنها تامین شود.

رهبران افزود: برخی از جانبازان ویلچرهای خود را برای تامین زندگی می فروشند و در سال جاری نیز ما اطلاعی از برنامه‌های هفته جانباز پیدا نکردیم و ممکن است در سال آینده برای احترام به مقام جانبازان تنها به یک دقیقه سکوت اکتفا کنند.

اکبر آبیاری جانباز قطع نخاع در ماووت عراق در سال 1366با 40سال سن که در بیست سالگی جانباز شده است ، گفت : بنده دارای ترکش در مغز هستم و علاوه بر این شیمیایی نیز می‌باشم، ولی هیچ کس حاضر نیست هزینه درمان ما را تامین کند.

وی با اشاره به مشکلات مجرای ادرار و مثانه به علت قطع نخاع افزود : بنده خانه خود را فروخته و برای مداوا به انگلیس رفتم ولی پزشکان مداوا را منوط به بیش از 5ماه درمان مداوم با 20تا30هزار پوند هزینه اعلام کردند.

آبیاری جانباز قطع نخاع گفت: در زمان سفر به انگلیس در هواپیما یک شخص خارجی با بنده آشنا شد و پس از اطلاع از مشکل مالی برای مداوا اقدام به جمع آوری پول و ارسال آن برای بنده کرد.

به گفته وی ، مسوولان باید پیگیر درمان جانبازان باشند و در دنیا برای رسیدگی به امور معلولان ناشی از تصادفات کارهایی انجام شده است،در حالی که ما برای دفاع از ناموس و کشور قدم برداشتیم و جانباز شدیم .

آبیاری جانباز قطع نخاع با 75درصد جانبازی سخنان خود را با این جمله به پایان رساند که " ما از مرگ واهمه نداریم، ولی حق ما این نبود." جعفرپور معاون بنیاد ایثارگران نیز در دیدار سیدعلی ریاض، لاله افتخاری ، سیدمحسن یحیوی و الیاس نادران نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ارتباط با مسایل و مشکلات جانبازان قطع نخاعی گفت: در حال حاضر دارای دو هزار جانباز قطع نخاعی هستیم که به 250نفر از آنان به طور ثابت و نیمه وقت در چهار مرکز امام (ره) ، شهید بهشتی ، ثارا... و بقیه ا... خدمات ارایه می‌شود.

وی افزود: هنوز در کشور جایگاه مشخصی برای عزیزان قطع نخاعی مشخص نشده است و بنیاد در صدد ایجاد جایگاه توانبخشی برای رسیدگی بهتر به مشکلات این عزیزان است .

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo