شهید آوینی

 
جنگ تمام شده اما جانبازان در خط مقدم مانده‌اند // بعضی از ایثارگران حتی از حداقل امکانات معیشتی محرومند
الیاس نادران‏، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی : ما با ایثارگران مختلفی در بخش‌های دیگر نیز روبه‌رو هستیم که بعضا حتی حداقل امکانات معیشتی برای آنها فراهم نشده است.

گروه دفاع مقدس خبرگزاری "مهر" : معضلات و مشکلات ایثارگران حرف تازه‌ای نیست . مسئله‌ای است که بارها و بارها درباره آن شنیده ایم و خوانده ایم . ولی ظاهرا گوش‌هایی که بشنوند و مدیرانی که اگر شنیدند ، عمل کنند ، یافت نمی‌شود . اخبار ، گزارشات و مقالات مختلفی پیرامون این موضوع ، در گوشه و کنار و رسانه‌های مختلف تا کنون منتشر شده است . خبرگزاری مهر در کنار سلسله گزارش‌های مربوط به وضعیت اسفبار ایثارگران ، در مجموعه اخباری تحت عنوان « معضلات و مشکلات ایثارگران در آیینه رسانه‌ها » اقدام به انتشار مطالبی کرده است که تا کنون بصورت جسته و گریخته و گاه مقطعی در رسانه‌های مختلف مطرح شده ولیکن همچنان بی‌پاسخ مانده است . یا بهتر است بگوییم هنوز معضل مانده است . چرا که کم نیستند مطالبی که همیشه از سوی روابط عمومی‌ها پاسخ گرفته‌اند ، اگر نگوییم توجیه شده اند . به هر حال کنار هم قرار گرفتن و تمرکز مطالبی که طی ماه‌ها بصورت پراکنده در مورد یک موضوع خاص منتشر شده‌اند ممکن است بر تأثیرگذاری آنها بیافزاید.

ششم مهرماه تعدادی از نمایندگان مجلس بازدیدی داشتند از آسایشگاه جانبازان ثارالله که گزارش آن در رسانه‌های مختلف با نگاه‌های متفاوت منتشر شد . گزارش‌هایی که هریک بخشی را پررنگ و بخش دیگری را کم‌رنگ دیده بودند . ولی وجه اشتراک همه آنها گلایه‌های دردمندانه جانبازانی بود که از مشکلات خود سخن گفته بودند . اینک در ادامه مجموعه اخبار «معضلات و مشکلات ایثارگران در آیینه رسانه‌ها» گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران از این دیدار منتشر می‌شود :

چهار تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی همزمان با هفته دفاع مقدس، ضمن بازدید از مرکز توان‌بخشی ثارالله از جانبازان قطع نخاعی بستری در این مرکز عیادت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا‏، ریاض‏‌، نادران، یحیوی و افتخاری نمایندگانی بودند که به عنوان اعضای فراکسیون ایثارگران مجلس به مرکز توان‌بخشی ثارالله آمده بودند تا از نزدیک با مشکلات این جانبازان آشنا شده و به آن رسیدگی کنند.

در ابتدای این دیدار، الیاس نادران‏، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجموعه فراکسیون ایثارگران مجلس در جهت کمک به رفع مشکلات ایثارگران تشکیل شده است، ‌افزود: خوب بود که در این جلسه از مسوولان بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز حضور داشتند .

وی با بیان اینکه ما در این جلسه به دنبال توجیه کارهای بنیاد و درست یا اشتباه بودن آن نیستیم، گفت: ما با ایثارگران مختلفی در بخش‌های دیگر نیز روبه‌رو هستیم که بعضا حتی حداقل امکانات معیشتی برای آنها فراهم نشده است.

نادران ادامه داد: این حداقل حقی است که این عزیزان بر گردن ما دارند و به همین منظور لایحه خدمات ایثارگری که دولت اخیرا به مجلس تقدیم کرده در درست بررسی است که البته قصوری هم در آن وجود دارد که در حال بازنگری است.

وی گفت: ما از سپاه، بسیج و مشاور امور ایثارگران ریاست جمهوری و بخش‌های دیگری که به نوعی با این عزیزان در ارتباطند و نظرات کارشناسی دارند خواسته‌ایم با اعلام نظراتشان برای جبران کمبودهای این لایحه به ما کمک کنند تا یک لایحه جامع از سوی مجلس به تصویب برسد.

نادران خطاب به جانبازان حاضر گفت: من قول می‌دهم که مطالب شما را پیگیری کنم و تلاش می‌کنم تا مشکلات شما به حداقل برسد. اگر شما نیز ایرادی به مجلس وارد می‌دانید از صحبت‌های شما استفاده می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، ریاض، نماینده مردم تهران در مجلس نیز با بیان اینکه شما جانبازان خود بهترین کارشناسان برای بررسی لایحه خدمات ایثارگری هستید، افزود: این لایحه بخش‌های مختلفی از جمله بهداشت و درمان دارد که ما آن را در اختیار جانبازان می‌گذاریم زیرا شما ملموس‌تر می‌توانید آن را درک کرده و ایرادات و نواقصش را به ما بگویید.

یحیوی، دیگر نماینده مجلس نیز گفت: ‌این صورت خوشی ندارد که در کشور از کمک و اداره دو هزار قطع نخاعی ناتوان باشیم. ما کمبود درآمد نداریم و از نظر پزشکی و منابع انسانی نیز در حد خوبی هستیم ولی باید به صورت برنامه‌ریزی شده و صحیح از آن استفاده کنیم.

لاله افتخاری - دیگر نماینده مردم تهران - نیز در این دیدار با بیان اینکه ما نیز در دوران دفاع مقدس و پس از آن کنار گود نبودیم و خودمان هم با این مشکلات آشنا هستیم، ‌افزود: ما می‌گوییم جنگ تمام شده اما یک عده در خط مقدم مانده‌اند از جمله جانبازان و خانواده‌هایشان.

وی ادامه داد:‌ما گوشی برای شنیدن اسرار و ادا کردن حق جانبازان هستیم؛ البته، همه مشکلات خاص خودشان را دارند و هیچ کس بی‌مشکل نیست.

وی خطاب به جانبازان حاضر گفت:‌ شما اگر عضوی دادید به خدا داده‌اید و با خدا معامله کرده‌اید همانطور که آنهایی که فرزندان و همسرانشان شهید شده‌اند با خدا معامله کرده‌اند و اکنون باید نگران آنچه داریم باشیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، در این دیدار جعفرپور، مسول موسسه توانبخشی ایثارگران ثارالله نیز گفت: حدود 2000 نفر جانباز قطع نخاعی در کل کشور وجود دارند که حدود 250 نفر به صورت ثابت یا نیمه وقت از مراکز توانبخشی موجود بنیاد استفاده می‌کنند.

وی گفت:‌در مرکز شهید بهشتی، امام(ره)، بقیه‌الله(عج) و ثارالله به ترتیب 28، 32، 15 و 26 نفر به صورت ثابت نگهداری می‌شوند که این مراکز در کل کشور در قالب موسسه اداره می‌شود.

وی ابراز داشت: مجلس تنها اقدامی که برای جانبازان انجام داده تعیین جایگاه و اختصاص 10 میلیارد تومان اعتبار برای این مجموعه بوده است.

در این دیدار علی محمدی، از جانبازان سال 61 که در شلمچه با اصابت تیر از ناحیه گردن قطع نخاع شده است، مشکلات جانبازان را کوتاه مدت و بلند مدت عنوان کرد و با اشاره به برخی مشکلات و کمبودهای موجود در آسایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها در ارائه خدمات به جانبازان قطع نخاعی گفت: اینکه حقوق جانبازان از 100 هزار تومان به 150 هزار تومان برسد خوب است اما کافی نیست و باید یک کار منسجم برای آنها انجام شود.

کیوان رهبران یکی دیگر از جانبازان حاضر نیز ضمن تبیین برخی مشکلات جانبازان این مرکز گفت:‌ امام (ره) فرمودند اگر کسی می‌تواند مسوولیتی را به خوبی اجرا کند اگر نپذیرد گناه کرده و اگر کسی مسوولیتی دارد و نمی‌تواند انجام دهد اگر کنار نکشد گناه کرده است.

وی همچنین خواستار تسهیل حضور خبرنگاران و تصویربرداران در این مرکز برای انتقال مشکلات موجود به مردم و مسئولان شد.

در این دیدار همچنین جمعی از جانبازان به تبیین مشکلات خود و خانواده‌های‌شان پرداخته و نامه‌های خود را که خطاب به خود نمایندگان و یا دیگر مسئولان کشور نوشته بودند ارایه کردند.

همچنین این نمایندگان به صورت جداگانه از برخی قسمت‌ها واتاق‌های توان‌بخشی بازدید کرده و از نزدیک با مشکلات رفاهی آنها آشنا شدند.

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo