شهید آوینی

 
مکانیزم پلیسی در خدمت رسانی به ایثارگران // هنوز جانبازان تهدید می‌شوند ؛ این بار یک جانباز 70 درصد
برای حل بسیاری از معضلات و مشکلات ایثارگران نیاز به هیچ قانون و طرح و برنامه‌ای نیست . فقط کمی «خواستن» لازم است . کمی «انصاف» ، کمی «نیت خالص» ، و کمی «همت» . احترام به شأن و منزلت ایثارگران ، پرهیز از برخوردهای تند و ناصواب ، رفتارهای تحقیرآمیز و وهن آلود ، از آن جمله است . مسئله‌ای که در هیچ یک از حرکت‌های تبلیغاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران به آن اشاره‌ای نمی‌شود . نکته‌ای که ظاهرا در نزد متولیان امور ایثارگران محلی از اعراب ندارد.

گروه دفاع مقدس خبرگزاری مهر : مدتی است در پایان تمامی مصاحبه‌های جانبازان ، که تحت عنوان « پیشکسوتان جهاد و شهادت ؛ دهه دوم پس از جنگ » در «مهر» منتشر می‌شود، عبارات ذیل تکرار می‌گردد :

« همانطور که پیش از این مکرراً گفته شد به دلیل برخی برخوردهای تندی که از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران نسبت به جانبازانی  که  با « مهر» درباره مشکلاتشان گفتگو کردند ، صورت گرفت ، از ذکر نام و مشخصات جانبازان عزیز در اخبار و گزارشات اجتناب کرده و متذکر می‌شود مستندات مصاحبه فوق به همراه نام و مشخصات کامل مصاحبه شونده جهت ارائه به هر مرجع صلاحیت‌داری در خبرگزاری مهر نگهداری می‌شود.»

مخاطبین محترمی که پیگیر اخبار و گزارش‌های مربوط به وضعیت اسفبار ایثارگران هستند به خوبی می‌دانند که ماجرای نشستن این عبارات در پایان مصاحبه‌های جانبازان عزیز از چه قرار بود . پس از انتشار پاسخ «مهر» به جوابیه بنیاد شهید و امور ایثارگران در تاریخ هفتم اردیبهشت ماه سال جاری و مجموعه گفتگوهای جانبازان ( مرتبط با جوابیه ) ، برخوردهای تند و شدیدی از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران صورت گرفت که بسیار تأثر انگیز، تأسف‌آور و بدور از شأن و منزلت انسانی و خصوصا جانبازی بود .

با مرور پاسخ « مهر » به نامه شبهه انگیز و توهین آمیز بنیاد شهید و امور ایثارگران که در تاریخ هجدهم تیرماه سال جاری منتشر شد ، می‌توان تا حدودی در جریان جزئیات این برخوردها قرار گرفت . به هر حال از آن تاریخ به بعد دیگر نام و مشخصات جانبازان از گزارش‌های مربوطه حذف گردید . و البته به همکاران در سایر رسانه‌ها نیز توصیه شد به این مهم توجه کنند . اگرچه اخباری که پس از این تاریخ منتشر شد نیز حکایت از وجود و تداوم چنین رفتارها و برخوردهایی دارد.

با نگاهی کوتاه و گذرا به اخبار و گزارش‌هایی که در مورد وضعیت اسفبار ایثارگران توسط گروه دفاع مقدس تهیه و منتشر می‌شود به مسائلی از این دست فراوان برخورد می‌کنیم :

نگاهی به آن دسته مصاحبه و اخباری بیاندازید که حکایت جانبازان گرفتار و دردمندی بود که بخاطر گفتگو با «مهر» از وام یا برخی خدمات بنیاد شهید و امور ایثارگران محروم شده بودند .
گلایه‌های خانواده جانباز شهید فرهاد نیک بخش را بخاطر بیاورید که چه دل خونی از برخوردهای توهین آمیز متولیان امور ایثارگران داشتند.
فراموش نکنید نامه جانباز 70 درصد خطاب به رئیس جمهور را که در حاشیه آن مصرانه از «مهر» خواسته شده بود نام و مشخصاتش در اختیار بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار نگیرد. 
از خاطر نبریم جانبازی که اشاره به پرونده حراستی جانبازان و برخوردهای پلیسی بنیاد شهید و امور ایثارگران داشت .
سری به گزارش «مهر» از « دیدار برخی نمایندگان مجلس با جانبازان در آسایشگاه ثارالله » بزنید و سخنان جانبازان را در این زمینه بخوانید .
از همه بدتر شیوه و سنت غیر اخلاقی بنیاد شهید و امور ایثارگران را به یاد داشته باشیم که چه بی‌پروا با وارد نمودن اتهام‌های ناروا سعی در توجیه کوتاهی و قصور عملکرد خود داشت. تا آنجا که حتی از متهم کردن جانبازان به دروغگویی نیز ابا نکرد.

و چندین و چند نمونه دیگر که بصورت پراکنده در اخبار و گزارش‌های «مهر» به چشم می‌خورد و اینجا نیازی به بازگویی آنها نیست.

اما منظور از بیان این سخنان و علت ذکر مطالب فوق ، یادداشتی است در مورد تهدید یک جانباز 70درصد که روز شنبه هفتم آبان ماه روی خروجی خبرگزاری آفتاب قرار گرفت و اینک در ادامه مجموعه اخبار « معضلات و مشکلات ایثارگران در آیینه رسانه‌ها » منتشر می‌شود . متن این یادداشت عیناً به شرح ذیل است :

حدود 2 ماه قبل نامه ای از یک جانباز 70 درصد ساکن تبریز به چاپ رسیده بود که در حقیقت دردنامه تمامی جانبازان به شمار می رود. آنچه در دردنامه جانباز کاظمی مورد تأکید قرار گرفته بود بی توجهی مسئولان بنیاد به آنها و خواسته هایشان بود که سبب شده از زندگی سیر شده و عطای زیستن در این جهان فانی را به لقایش ببخشند.

جانبازان با مشکلات بسیاری دست به گریبان هستند؛ مشکلاتی که بر زندگی آنها و خانواده هایشان سایه افکنده است. ولی جالب است با وجود آگاهی و اطلاع مسئولان و دست اندرکاران بنیاد از این مسایل، گامی در جهت رفع آنها برداشته نمی شود در حالی که افراد بسیاری را در بنیادهای سرتاسر کشور می توان یافت که در سایه نام جانبازان به نوایی رسیده اند ولی این عده صرفا به فکر منافع خود هستند و توجهی به خواسته های جانبازان ندارند.

آنچه در این میان جالب توجه است این است که هرگاه صدای آنها در می آید و لب به انتقاد و اعتراض می گشایند با انواع و اقسام محدودیت ها و فشارها مواجه می شوند زیرا از قدیم دست اندرکاران امور جانبازان و شهدا و ایثارگران سعی داشته اند این ذهنیت را در میان مردم ایجاد کنند که این گروه ها از بهترین امکانات بهره گرفته و در وضعیت و شرایط مساعدی قرار دارند اما در صورتی که از نزدیک در جریان زندگی و شرایط درمانی، اقتصادی، مالی و روانی آنها قرار بگیرید با این واقعیت تلخ مواجه خواهید شد که آنها به امید خدا رها شده و مورد بی مهری قرار گرفته اند.

جانباز 70 درصد تبریزی (کاظمی) نمونه بارزی از این وضعیت است. اما جالب است که در عوض رسیدگی به مشکلات او و خانواده اش، تهدید می شود که دست از بیان مسایل و مشکلاتش در رسانه ها بردارد در غیر این صورت با محدودیت های ناخواسته ای مواجه خواهد شد.

البته این جانباز 70 درصد تبریزی در زمان ریاست محسن رفیق‌دوست به دلیل مطرح کردن مشکلاتش با مصایب بسیاری مواجه شد که بخش اعظمی از آنچه این روزها با آن دست به گریبان است ناشی از همان برخورد دارو دسته رفیق‌دوست است. این بلایا در شرایطی بر سر جانبازان و خانواده های آنها می آید که همه مسئولان بر کمک رسانی به آنها تأکید ورزیده و حتی رهبر انقلاب خواستار تکریم آنها شده است.

« مهر » : جهت اطلاع مخاطبین محترمی که مصرانه پیگیر مطالب منتشره مربوط به معضلات و مشکلات جانبازان هستند ، اعلام می‌شود ، بزودی انتشار فصل جدیدی از اخبار و گزارش‌های گروه دفاع مقدس درخصوص وضعیت اسفبار ایثارگران در چند مجموعه متفاوت آغاز خواهد شد . بدیهی است مجموعه اخبار گذشته مانند : « پیشکسوتان جهاد و شهادت دهه دوم پس از جنگ » ، « معضلات و مشکلات ایثارگران در آیینه رسانه‌ها » ، « واکنش نمایندگان مردم نسبت به معضلات و مشکلات ایثارگران » و . . . همچنان ادامه داشته و مجموعه های جدید ، همراه و در کنار آنها منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo