شهید آوینی
 
تبلیغات خدمت‌رسانی به ایثارگران ؛ وضعیت اسفبار جانبازان روی دیگر سکّه!

بنیاد همیشه تجلیل می‌کند. آنقدر تجلیل کردند که خودمان دیگر زیر این تجلیل‌ها محو شده‌ایم! ما به خاطر اینکه از صحبتهایمان سوء استفاده نشود، سالها است که سکوت کرده‌ایم و کمتر افکار عمومی در جریان مشکلات جانبازان هست.حالا ببینید که با این تبلیغات هر روز این تهمت‌ها نسبت به ما بیشتر و بیشتر می‌شود.

یکی از جانبازان جنگ تحمیلی با اظهار تأسف از کمرنگ شدن منزلت و جایگاه ایثارگری در جامعه کنونی، آنرا ناشی از نگاه صرفاً تبلیغی مسئولین مربوطه دانست و گفت :می گویند بنیاد برنامه های زیادی در تجلیل از ایثارگران برگزار کرده اما من می گویم بنیاد همیشه تجلیل می کند. آنقدر تجلیل کردند که خودمان دیگر زیر این تجلیل ها محو شده ایم!

وی با بیان اینکه در هر برنامه ای که برگزار می شود از قبل تعداد مشخصی از جانبازان تعیین می شوند ، به ناعادلانه بودن توزیع خدمات و برنامه های مختلف بنیاد اشاره کرد و گفت: به طور مثال اگر دیداری برای جانبازان هست ، سریع یکسری افراد که از قبل در لیست هستند ، فرستاده می‌شوند ، بیمارستان کسی بازدید دارد از قبل یکسری ها آماده هستند. خانواده ها را می خواهند ببینند از قبل لیست آماده است. این یک چیز دیکته شده است!

وی افزود: برای حضور در مناسبتهای مختلف یک لیست صد نفره را همیشه آماده دارند. چرا نباید همه افراد حضور داشته باشند؟ از شهرک شاهد تهران پارس5 نفر جانباز 70درصد باشد، از شهرک قائمیه اسلامشهر 5نفر،از واوان 5نفر،ازشهرستانهای مختلف هم هر کدام پنج نفر را بیاورند و مخلوط کنند. 

این جانباز دوران دفاع مقدس با انتقاد از برخوردهای ناشایستی که نسبت به اعتراض جانبازان صورت می‌گیرد ، گفت :  ما در شرایطی هستیم که به خاطر اینکه از صحبتهایمان سوء استفاده نشود سالها است که سکوت کرده ایم و کمتر افکار عمومی در جریان مشکلات جانبازان هست. ما از چیزی حرف می زنیم که ارزش است. یک طرف نگاهمان ارزش است ، یک طرف برای رفع گذران است ، یک طرف مشکلات جسمی و روحی خودمان هست. یک مثلثی که خودمان در وسط آن له می شویم!

وی با اشاره به حضور دکتر دهقان ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران در برنامه تلویزیونی «صندلی داغ» اظهار کرد: مجری برنامه خیلی تیز بود و این سوال را از دکتر دهقان کرد که« وقتی شما فرزند جانباز و شهید را می بینی و به خانه می آیی چه نگاهی به فرزندانتان دارید؟» دکتر گفت: « مثل فرزندان خودم هستند». مجری گفت: « نمی شود که مثل فرزندتان باشند». دکتر دهقان گفت:« کم و بیش مثل فرزند خودم هستند».اما من می گویم امکان ندارد که مثل فرزندان خودتان باشند. وقتی در درون آن خانواده جانباز، آن خانواده شهید بروی و مشکلاتش را واقعا حس کنی ، می بینی که هیچ وقت فرزندت را به این چشم نگاه نمی کنی. جایگاهی که او نشسته جایگاه خاصی است . برخی کلامشان برش دارد باید این برش کلام را برای حفظ ارزشها گذاشت.

وی افزود: آقای دهقان که معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند، جایگاهی دارد که واقعاً تمام زندگیش باید حرارت باشد . این درد ماست که صندلی داغ برای دکتر دهقانها نیست. چراکه دکتر دهقان تمام زندگیش باید داغ و حرارت باشد. اگر واقعاً خود ایشان از درون بسوزد نتیجه دیگری ما می گیریم. اما وقتی عمل را می بینیم برعکس نتیجه می گیریم.شاید دو تا قانون و ماده و تبصره را گسترش داده باشد، اما واقعیتش هنوز خط و خطوطهایی را در بنیاد می بینیم.

این جانباز با گله‌مندی ، حضور دکتر دهقان را در این برنامه تلوزیونی تبلیغی دانست و تاکید کرد: حرف‌های ایشان خیلی بیش از تبلیغ و بیش از شعار بود. بیشتر صحبتهایشان شعار بود و این هم طبیعی است . هر مدیریتی که می آید تزی دارد. اگر می خواهی برای تبلیغات بگویی و برای گذران روز و زمانت بگویی که ما را چه به این کار! مردم عادی شنونده هستند و حق دارند اینطور فکر کنند . چون اینهمه در بوق و کرنا می شنوند که جانبازان دیگر دردی ندارند، خانه که بهشان داده اند، حقوق که دارند، کجا می خواهند بروند 250هزارتومان بگیرند. چی می خواهند دیگر؟!

شما کمتر از یکسال است که این صحبتها و واقعیات زندگی جانبازان را انعکاس می دهید، آخرش هم به سیاه نمایی متهم شدید.حالا ببینید که با این تبلیغات هر روز این تهمت ها نسبت به ما بیشتر و بیشتر می شود. پس ریشه یابی این جریان خیلی مشکل است. ما در دایره هر کاری دیده ایم که چیزی را که تازه شروع می کنند به نیمه اول سال نرسیده، با چند تا ماده و قانون خلاصه می شود و می روند در جایگاه خودشان می نشینند و تمام. 

کدام از بچه ها به حقوقی که خودشان قول افزایش آنرا داده اند، رسیده اند؟ شانزده درصد؟ بیست درصد؟ پانزده درصد؟ اگراین آقایانی که بالا نشسته اند واقعاً می خواهند به جانبازان ارزش بدهند اینقدر در بوق و کرنا نکنند. زمانی که این دردها را در خفا و بدون تبلیغات درمان کردند این  ارزش می شود.

وی در پایان با انتقاد از عدم دسترسی آسان جانبازان به مدیران مراکز بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطر نشان کرد: ساختمان بنیاد که در خیابان ظفر است وقتی داخلش می شوی مثل ساختمانهای . . . می ماند و شش نفر هیکلی آنجا ایستاده اند. من هم که چهار تا استخوان شکسته هستم! چرا باید تنها چهار تا جانباز را ببرند پیش فلان مسئول و مشکلش حل شود. چرا سعی نمی کنند مشکلات همه جانبازان حل شود؟! هرچند که ما دیگر آلوده شده ایم. آلوده به این دردهای زندگی و مشکلاتی که برای ما خانمان سوز شده است.

به دلیل مسائل پیش آمده ، از ذکر نام و مشخصلات جانبازان عزیز در اخبار و گزارشات اجتناب می شود.

منبع:خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo