نداى آسمانى نشانه ظهور
نویسنده:محمدحسین مهورى
چكیده
براى ظهور حضرت مهدىعلیه السلام در احادیث پیشوایان
معصومعلیهم السلام، نشانههایى ذكر شده است . این
نشانهها در مدت زمانى طولانى به تدریجبه وقوع مىپیوندد
. در این میان برخى از نشانهها نزدیك ظهور حضرت مهدىعلیه
السلام تحقق مىیابد و برخى دیگر ممكن استسالها پیش از
ظهور آن حضرت اتفاق بیافتد . همچنین در احادیث پیشوایان
معصومعلیهم السلام بر برخى از نشانهها تاكید بیشترى شده
و از آنها با صفت قطعى و حتمى یاد شده است .
از نشانههایى كه نزدیك و متصل به ظهور حضرت تحقق مىیابد
و در احادیث پیشوایان معصومعلیهم السلام برآن تاكید
فراوانى شده، نداى آسمانى است . در مراحل مختلف ظهور حضرت
مهدىعلیه السلام نداهاى گوناگونى شنیده خواهد شد، كه هریك
از آنها بر حقانیت قیام آن حضرت دلالت مىكند و براى
حقجویان و حقپویان هرگونه شك و شبههاى را برطرف مىكند;
ولى ندایى كه معروف است و در احادیث پیشوایان معصومعلیهم
السلام بیشتر از آن سخن به میان آمده، ندایى است كه در
آغاز ظهور حضرت مهدىعلیه السلام شنیده خواهد شد . در این
مقاله، نخستبه بیان ویژگىهاى این ندا خواهیم پرداخت و در
پایان از دیگر نداها نیز سخن خواهیم گفت .
حقیقت نداى آسمانى
نداى آسمانى یكى از نشانههاى حتمى ظهور حضرت مهدىعلیه
السلام است كه در احادیثبسیارى به حتمیت و قطعى بودن آن
اشاره شده است . امام صادقعلیه السلام از جد بزرگوارش
امیرالمؤمنینعلیه السلام روایت مىكند كه فرمود: «در سه
مورد منتظر فرج باشید!» ، سؤال شد: «آن سه مورد كدام است؟»
، امام فرمود: «اختلاف اهل شام در میان خود، پرچمهاى سیاه
از خراسان و ندا در ماه رمضان .» (2)
زراره از امام صادق علیه السلام پرسید: «آیا ندا حق است؟»
، امام فرمود: «آرى به خدا سوگند! تا این كه هر قومى به
زبان خویش آن را بشنود .» (3)
همچنین آن حضرت به عبد الله بن سنان فرمود: این امرى كه به
سوى آن گردن كشیدهاید (و منتظرش هستید)، واقع نمىشود تا
این كه منادى از آسمان ندا دهد: بدانید فلانى صاحب امر
است، پس جنگ و خونریزى براى چیست؟ (4)
و در حدیث دیگرى فرمود:
همانا قائم قیام نمىكند، تا منادى از آسمان ندایى دهد كه
دختران در سراپرده و اهل مشرق و مغرب آن را بشنوند . (5)
ابو بصیر از آن حضرت روایت مىكند كه فرمود: «قائمعلیه
السلام ظهور نمىكند، تا این كه نامش از آسمان ندا داده
شود .» (6)
سیف بن عمره مىگوید: «نزد منصور دوانیقى بودم . او بدون
مقدمه به من گفت: اى سیف! گریزى نیست از این كه منادى نام
مردى از فرزندان ابوطالب را ندا دهد .» ، سیف گفت: «آیا
كسى این مطلب را روایت كرده است؟» ، منصور پاسخ گفت:
«سوگند به آن كس كه جانم در اختیار اوست، با گوشهاى خودم
از او شنیدم كه مىگفت: به یقین منادى نام مردى را ندا
خواهد داد .» سیف گفت: «اى امیر المؤمنین! من مثل این حدیث
را نشنیدهام!» منصور گفت: «اى سیف! وقتى آن ندا اتفاق
افتاد، ما نخستین پاسخ دهندگان به آن خواهیم بود . او یكى
از عموزادگان ماست! .» سیف: «كدام یك از عموزادگانتان؟» ،
منصور: «مردى از فرزندان فاطمه!» آن گاه ادامه داد: «اى
سیف! اگر من این مطلب را از ابو جعفر (امام باقر علیه
السلام) محمد بن على نشنیده بودم و تمام اهل زمین چنین
مطلبى را به من مىگفتند، هرگز از آنها نمىپذیرفتم . ولى
او محمد بن على علیه السلام است!» (7)
احادیث مربوط به نداى آسمانى در حد تواتر است، به طورى كه
جاى هیچ گونه شك و شبههاى در این مورد باقى نمىگذارد .
ویژگىهاى نداى آسمانى
هنگام ظهور حضرت مهدىعلیه السلام دو ندا شنیده خواهد شد .
یكى نداى آسمانى توسط حضرت جبرئیل (فرشته وحى) و دیگرى
نداى شیطانى توسط ابلیس ملعون . ابو بصیر از امام باقرعلیه
السلام روایت مىكند كه فرمود: «پیش از ظهور حضرت مهدى
علیه السلام چارهاى از دو ندا نیست، ندایى از آسمان كه
صداى جبرئیل است و صدایى از زمین كه صداى ابلیس ملعون است
.» (8)
در شب جمعه، بیست و سوم ماه مبارك رمضان (9) ، جبرئیل
(فرشته وحى) از آسمان نام و نام پدر حضرت مهدىعلیه السلام
را ندا مىدهد و مىگوید:
آگاه باشید كه حجتخدا در كنار خانه خدا ظهور كرد . از او
پیروى كنید چرا كه حق با او و در اوست . (10) فلان بن فلان
(نام حضرت مهدىعلیه السلام و نام پدرش) قائم آل محمدصلى
الله علیه وآله، بهترین امت و امیر و حاكم شماست . این
مهدىعلیه السلام است كه به شیوه داود علیه السلام و
سلیمانعلیه السلام قضاوت مىكند و درخواستشاهد و بینه
نمىكند . پس جنگ و خونریزى براى چیست؟ به او گوش بسپارید
و از دستوراتش پیروى كنید . بدانید كه حق با علىعلیه
السلام و آل محمد و پیروان آن هاست و علىعلیه السلام و
پیروانش رستگارند . اى مردم جهان! عمر جباران و ستمگران به
پایان رسیده است . (11)
تمام موجودات جهان كه در آنها روح دمیده شده، در شرق و غرب
گیتى، حتى دختران در سراپرده هر قومى به زبان خویش این ندا
را مىشنوند . (12) این ندا از دور به همانگونه شنیده
مىشود كه از نزدیك شنیده مىشود . (13)
نداى آسمانى انسانهاى خواب را بیدار مىكند و به صحن خانه
مىكشاند . انسانهاى بیدار را به وحشت مىاندازد . بر اثر
آن هر ایستادهاى مىنشیند، هر نشستهاى مىایستد . دختران
از سراپرده خارج مىشوند . (14) نداى آسمانى براى مؤمنان
رحمت و براى كافران عذاب است . (15)
هنگامى كه مردم نداى آسمانى را شنیدند، آنچنان به وحشت
مىافتند و متحیر و از خود بى خود مىشوند كه براى مدتى
خشكشان مىزند و كوچكترین تحركى از خود نشان نمىدهند، به
طورى كه: «گویا بر روى سرهایشان پرندهاى نشسته است .»
(16)
ندا دهنده این ندا، جبرئیل امین از آسمان است . (17) وقتى
دختران این ندا را مىشنوند، پدرانشان را به قیام و خروج
تشویق مىكنند . خداوند رحمت كند هر كس را كه از آن ندا
عبرت و پند بگیرد و بدان پاسخ دهد . (18) وقتى منادى از
آسمان ندا دهد كه حق با آل محمدصلى الله علیه وآله است، از
آن پس نام حضرت مهدىعلیه السلام بر سر زبانها مىافتد و
دوستى و محبت او در وجود مردم سیراب مىشود و آنان ذكرى جز
نام او ندارند . (19)
نداى شیطانى
در پایان همان روز، (20) ابلیس ملعون در هوا بالا مىرود،
به طورى كه از اهل زمین فاصله مىگیرد و ندا مىدهد:
«بدانید حق با عثمان بن عفان و پیروان اوست . او مظلوم
كشته شد، پس به خونخواهىاش قیام كنید و بدانید حق با
سفیانى و پیروان اوست و عثمان و پیروانش رستگارند .»
با این ندا گروهى به شك مىافتند و چه بسیار انسانهاى
متحیر و شاك كه در آتش سقوط مىكنند . این ندا از سوى
ابلیس و از زمین سر داده خواهد شد . (21) همانگونه كه
شیطان در شب عقبه علیه پیامبرصلى الله علیه وآله ندا داد .
(22) امام صادقعلیه السلام به معلى بن خنیس فرمود:
صداى جبرئیل از آسمان است و صداى ابلیس از زمین . پس از
نداى اول پیروى كنید و از نداى دوم بر حذر باشید كه مبادا
از آن فریب بخورید . (23)
در برخى از احادیث آمده است كه نداى شیطانى مردم جهان را
به مسیحیت فرا مىخواند . از حضرت علىعلیه السلام
روایتشده كه فرمود:
پس از فرو رفتن سپاه سفیانى در زمین در آغاز روز، منادى از
آسمان ندا مىدهد: به راستى حق با آل محمدصلى الله علیه
وآله است . سپس در پایان همان روز منادى ندا مىدهد: به
راستى حق با آل عیسى (مسیحیان) است و این از روى نخوت و
تكبر از جانب شیطان است . (24)
مقصود از آل عیسى در این حدیث پیروان او (مسیحیان) مىباشد
. در حدیث دیگرى از امام باقرعلیه السلام نیز نظیر این
مطلب آمده است، با این تفاوت كه روایت كننده، در این كه
آیا امامعلیه السلام «آل عیسى» فرمود یا «آل عباس»
تردید كرده است . (25)
مضمون این احادیثبا احادیثى كه محتواى نداى شیطانى را
دعوت به سفیانى مىداند و ندا دهنده را شیطان معرفى كرده
است، منافاتى ندارد . زیرا ممكن است نداهاى متعددى از سوى
استكبار جهانى سر داده شود و آنان تمام بوقهاى تبلیغاتى
خود را علیه قیام حضرت مهدىعلیه السلام بسیج كنند و
استناد آن به شیطان از این جهتباشد كه محرك آنان ابلیس
است .
نداى آسمانى در قرآن
در احادیثبسیارى از پیشوایان معصومعلیه السلام آیه: «ان
نشا ننزل علیهم من السماء آیة فظلت اعناقهم لها خاضعین»
(یعنى) اگر بخواهیم، معجزهاى از آسمان بر آنان فرود
مىآوریم تا در برابر آن گردنهایشان خاضع گردد . (26) ،
بر نداى آسمانى تطبیق شده است . (27)
عبدالله بن سنان مىگوید: «خدمت امام صادقعلیه السلام
بودم . آن حضرت تكیه داده بود . در این حال شخصى از قبیله
همدان به امامعلیه السلام عرض كرد: اهل سنتبه ما عیب
مىگیرند و مىگویند: شما مىپندارید كه منادى از آسمان
نام صاحب الامر را ندا خواهد داد! امام با شنیدن این سخن
بسیار خشمگین شد، به حال عادى نشست و فرمود: این مطلب را
از من نقل نكنید، بلكه از پدرم نقل كنید و در این كار هیچ
ایرادى بر شما نیست; گواهى مىدهم كه از پدرم شنیدم كه
مىفرمود: به خدا سوگند! این مطلب به طور شفاف و روشن در
كتاب خدا هست; آنجا كه مىفرماید: «ان نشاء ننزل علیهم من
السماء آیة فظلت اعناقهم لها خاضعین»
پس بر روى زمین احدى باقى نمىماند مگر آن كه در برابر آن
كرنش مىكند و گردنش فرود مىآید . وقتى اهل زمین از آسمان
این ندا را شنیدند كه : «بدانید حق با علىعلیه السلام و
پیروانش است .» به آن ایمان مىآورند . فرداى آن روز شیطان
در هوا بالا مىرود، به طورى كه از اهل زمین پنهان مىشود
. آنگاه ندا مىدهد: «بدانید حق با عثمان و پیروانش است،
همانا او مظلوم كشته شد، پس به خونخواهىاش قیام كنید .»
پس خداوند كسانى را كه ایمان آوردهاند، در زندگى دنیا و
در آخرت با سخن استوار بر حق ثابت مىگرداند و این نداى
نخست است و كسانى كه در دلشان مرض (دشمنى با ما) است، از
ما بیزارى مىجویند و به ما ناسزا مىگویند . آنان
مىگویند: منادى اول افسونى است از افسونهاى اهل بیت، آن
گاه امام صادقعلیه السلام این آیه را تلاوت فرمود: «و ان
یروا آیة یعرضوا و یقولوا سحر مستمر» (28) یعنى: هر گاه
نشانه و معجزهاى مشاهده كنند، روى بر مىتابند و
مىگویند: این سحرى دائم است . (29)
در حدیثى از امام باقرعلیه السلام، آیه: «و لو اذ فزعوا
فلا فوت و اخذوا من مكان قریب» (30) یعنى: اى كاش مىدیدى
هنگامى را كه وحشت زدهاند و راه گریزى ندارند و از محل
نزدیكى گرفته مىشوند; بر نداى آسمانى تطبیق شده است .
(31)
«قل هو القادر على ان یبعث علیكم عذابا من فوقكم او من تحت
ارجلكم او یلبسكم شیعا و یذیق بعضكم باس بعض انظر كیف نصرف
الآیات لعلهم یفقهون» (32)
یعنى: بگو او تواناست كه از بالاى سرتان یا از زیر پایتان
عذاب بر شما فرو فرستد یا شما را گروه گروه سازد و عذابتان
را به یكدیگر بچشاند . بنگر كه چگونه آیات خود را به صورت
گوناگون بیان مىكنیم . باشد كه بیندیشند .
در این آیه «عذاب از بالاى سر» ، به نداى آسمانى تفسیر شده
است . (33)
«و استمع یوم یناد المناد من مكان قریب یوم یسمعون الصیحة
بالحق ذلك یوم الخروج» (34)
یعنى: به گوش باش روزى كه منادى از نزدیك ندا مىدهد .
روزى كه صیحه حق را مىشنوند، آن روز، روز خروج است . در
حدیثى از امام صادقعلیه السلام این آیه به نداى آسمانى
تفسیر شده است . (35)
از مجموع این احادیث و همچنین احادیثى كه نداى آسمانى را
از آسمان و نداى شیطانى را توسط شیطان و از زمین معرفى
نموده است، استفاده مىشود كه نداى آسمانى و شیطانى از یك
سنخ و یك جنس نیستند; بلكه نداى آسمانى معجزهاى است كه از
راههاى غیر عادى به وقوع مىپیوندد و نداى شیطانى كارى
ساخته ابلیس و پیروان اوست، كه با كمك همین ابزار و وسائل
مادى ایجاد مىگردد .
شناخت نداى حق از نداى باطل
در طول تاریخ، همواره در برابر دعوت پیامبران و هدایت گران
راستین بشریت، گروهى به دروغ خود را مصلح، منجى و راهنماى
انسان معرفى نمودهاند . از این رو، پیامبران الهى براى
اثبات مدعاى خود نیازمند معجزاتى بودهاند تا به وسیله آن،
راست گویى، صداقت و حقانیتخود را براى مردم به اثبات
برسانند . در فرهنگ شیعه، نیاز به معجزه تنها در اثبات
نبوت خلاصه نمى شود; بلكه مقام و منصب امامت و جانشینى
پیامبرعلیه السلام (كه بنا بر اعتقاد شیعه منصبى الهى بوده
و لازم است افرادى از جانب خداوند براى تصدى آن انتخاب
شوند) نیز به معجزه نیازمند است . زیرا بدون معجزه راهى
براى شناخت آن براى بسیارى وجود ندارد و هر كس مىتواند
مدعى رهبرى مسلمانان از جانب خداوند متعال گردد .
خداى متعال همانگونه كه براى اثبات نبوت معجزاتى در
اختیار پیامبران قرار داده است تا به وسیله آن حق از باطل
براى مردم جدا گردد و پیامآوران راستین خداوند از مدعیان
دروغین نبوت باز شناخته شوند، به همین صورت در زمان ظهور
حضرت مهدىعلیه السلام نیز معجزات متعددى از سوى خداوند به
وقوع مىپیوندد تا حقانیت آن حضرت براى همه مردم جهان
آشكار شود و مردم بتوانند به راحتى مصلح و منجى حقیقى را
از مدعیان اصلاح باز شناسند و كسى جز از روى عناد و
لجاجتبا آن به مخالفتبر نخیزد .
یكى از آن نشانهها و معجزات، نداى آسمانى است . نداى
آسمانى راه هر گونه شك و تردیدى را بر تمام حقجویان و
حقپویان مىبندد و حجت را بر همه تمام مىكند .
میمون البان مىگوید: «خدمت امام باقرعلیه السلام در
خیمهاش بودم . آن حضرت گوشه خیمه را كنار زد و با اشاره
به خورشید فرمود: «امر ما روشنتر از این خورشید است .»
آنگاه ادامه داد: «منادى از آسمان ندا مىدهد كه فلان
فرزند فلان (حضرت مهدىعلیه السلام) امام است .» (36)
در حدیث دیگرى امام باقرعلیه السلام پس از ذكر برخى از
نشانههاى قیام حضرت مهدىعلیه السلام فرمود:
اگر هر یك از این امور بر مردم مشتبه شود، پس نداى آسمانى
بر آنان مشكل نخواهد شد، هنگامى كه نام او و نام پدرش ندا
داده شود . (37)
امام صادقعلیه السلام به ابن ابى یعفور فرمود: «تا نابودى
فلانى (یكى از بنى عباس) و خروج سفیانى و كشته شدن نفس
(زكیه) و سپاهى كه در زمین فرو مىرود و [شنیدن] صدا، دست
نگه دار! .» ابن ابى یعفور پرسید: «صدا چیست؟ آیا آن منادى
است؟» امام فرمود: «آرى! و به وسیله آن صاحب الامر شناخته
مىشود .» سپس فرمود: «همه فرج در نابودى فلانى (از بنى
عباس) است .» (38)
جابر جعفى از امام باقرعلیه السلام روایت مىكند كه فرمود:
«هر آنچه بر شما مشكل شود، عهد نامه، پرچم و اسلحه پیامبر
اكرمصلى الله علیه وآله و نفس زكیه از دودمان امام
حسینعلیه السلام بر شما مشكل نمىشود و اگر اینها نیز بر
شما مشكل شود، پس نداى آسمانى به نام او و برنامهاش مشكل
نخواهد شد .» (39)
البته در همه زمانها شیطانها و شیطان صفتان براى گمراه
كردن مردم و ایجاد شك و تردید در میان آنان دستبه
تلاشهاى مزبوحانهاى زدهاند و كوشیدهاند با انجام
كارهایى مشابه معجزات الهى، گروهى مردم سادهلوح و
سطحىنگر را به انحراف بكشانند . آنها گرچه در كوتاه مدت
توانستهاند گروهى از مردم را بفریبند، ولى هرگز
نتوانستهاند براى مدت طولانى خورشید حق را زیر ابرهاى شك
و تردید نگه دارند . نمونه روشن آن اقدام ساحران در برابر
معجزه حضرت موسى است . در زمان ظهور حضرت مهدىعلیه السلام
نیز گرچه نداى آسمانى خود به خود دلیل روشن و واضحى براى
اثبات حقانیتحضرت مهدىعلیه السلام است، ولى شیطانها و
پیروان آنها بیكار ننشسته و بوقهاى تبلیغاتى خود را به
كار مىگیرند و تلاش مىكنند تا با ندایى مشابه با نداى
آسمانى، امر را بر مردم مشتبه سازند .
زراره از امام صادقعلیه السلام روایت مىكند كه فرمود:
«نام قائمعلیه السلام، ندا داده خواهد شد .» زراره پرسید:
«ندا خاص ستیا عام؟» امام علیه السلام فرمود: ندا عام و
همگانى است و هر قومى آن را به زبان خویش مىشنود .» زراره
گفت: «با این كه نام امام علیه السلام ندا داده خواهد شد،
پس چه كسى با او مخالفت مىكند؟» امام علیه السلام فرمود:
«ابلیس مردم را رها نمىكند تا در پایان شب ندا دهد و مردم
را به تردید اندازد .» (40)
همچنین زراره از آن امامعلیه السلام روایت مىكند كه
فرمود: «از آسمان منادى ندا مىدهد كه فلانى امیر است و
منادى ندا مىدهد كه علىعلیه السلام و پیروانش رستگارند
.» زراره گفت: «با این حساب چه كسى پس از نداى آسمانى با
حضرت مهدىعلیه السلام مىجنگد؟» امامعلیه السلام فرمود:
«شیطان ندا مىدهد همانا فلانى (مردى از بنى امیه) و
پیروانش رستگارند .» زراره گفت: «پس چه كسى راستگو را از
دروغ گو باز مىشناسد؟» امام فرمود: «كسانى كه پیش از نداى
آسمانى آن را روایت مىكنند و معتقدند كه آن واقع خواهد شد
و مىدانند كه خودشان بر حقند و راست مىگویند .» (41)
هشام بن سالم به امام صادقعلیه السلام عرض كرد: «جویرى
برادر اسحاق به ما مىگوید: شما معتقدید در زمان ظهور دو
نداست: پس كدامیك از آنها راستگو و كدامین دروغگوست؟»
امامعلیه السلام فرمود: به او بگویید: همانكس كه این
مطلب را به ما گفته و تو منكر آن هستى، او راست گوست .»
(42)
گویا سخن امامعلیه السلام در این حدیث، به درستى گزارش
نگردیده است و شاید مقصود امامعلیه السلام این باشد كسانى
كه پیش از وقوع نداى آسمانى از آن خبر مىدهند و آنرا پیش
گویى مىكنند، همانان ویژگىهاى آن را بازگو كردهاند كه
به كمك آن ویژگىها، مىتوان این دو ندا را از هم باز
شناخت و همین پیشگویى بر راستگویى و صداقت آنان دلالت
مىكند . بنابراین، معتقدان به سخنان پیشوایان معصومعلیهم
السلام به خوبى نداى آسمانى را باز مىشناسند و هرگز
نداهاى شیطانى و تبلیغات مستكبران آنان را به تردید
نمىاندازد .
همچنین هشام بن سالم از امامعلیه السلام روایت مىكند كه
فرمود: «آنها دو نداست . ندایى در آغاز شب و ندایى در
پایان شب دوم .» هشام پرسید: «آن دو ندا چگونهاند؟»
امامعلیه السلام فرمود: «یكى از آسمان و دیگرى از سوى
ابلیس .» هشام پرسید: «چگونه این دو ندا از هم باز شناخته
مىشوند؟» امامعلیه السلام فرمود: «هركس پیش از وقوع ندا
آنرا شنیده باشد، آنرا مىشناسد .» (43)
عبد الرحمن بن مسلمه جریرى به امام صادقعلیه السلام عرض
كرد: از این كه ما مىگوییم دو ندا واقع خواهد شد، مردم ما
را توبیخ و تكذیب مىكنند و مىگویند: «از كجا نداى حق را
از نداى باطل مىتوان شناخت؟» امامعلیه السلام پرسید:
«شما چه پاسخى به آنها مىدهید؟» عبدالرحمن گفت: «ما پاسخى
نداریم .» امامعلیه السلام فرمود: «هر كس پیش از وقوع ندا
به آن ایمان داشته باشد، وقتى واقع شد، آن را تصدیق خواهد
نمود . خداوند متعال مىفرماید: «افمن یهدى احق ان یتبع ام
من لا یهدى الا ان یهدى فما لكم كیف تحكمون» (44) یعنى:
آیا كسى كه به سوى حق هدایت مىكند براى پیروى شایستهتر
استیا آنكس كه هدایت نمىشود، مگر آن كه هدایتش كنند؟
شما را چه مىشود؟ چگونه داورى مىكنید؟» (45)
از مجموع این احادیثبه دست مىآید كه در آغاز ظهور حضرت
مهدىعلیه السلام شیطان و پیروان او موفق مىشوند كه با
اقدامى مشابه، با نداى آسمانى حق را بر بسیارى از مردم
سادهلوح و سطحىنگر جهان مشتبه سازند . در آن زمان تنها
شیعیان مخلص و با ایمان و كسانى كه در زمان غیبت، به آن
حضرت معتقد بودند و با انتظار ظهورش عمر خود را سپرى
كردهاند و برنامه زندگى خود را بر اساس خواست و خوشنودى
او تنظیم نمودهاند، كسانى هستند كه به مجرد شنیدن نداى
آسمانى به حقانیتحضرت مهدىعلیه السلام از روى یقین ایمان
مىآورند و كمترین شك وتردیدى از این جهت در وجودشان راه
پیدا نمىكند . از این رو به سرعت در مكه به آن حضرت
مىپیوندند به گونهاى كه در مدتى حدود سه ماه و نیم (از
بیست و سوم ماه مبارك رمضان تا عاشورا) یاران آن حضرت از
سیصد و سیزده نفر، به ده هزار نفر مىرسد . ولى نداى
شیطانى و تبلیغات جهانى علیه آن حضرت، دیگر مردم جهان را
گرفتار نوعى بهت و حیرت و تردید مىكند كه در طول مدت قیام
حضرت مهدىعلیه السلام كه از زمان نداى آسمانى حدود یك سال
به طول مىانجامد، (46) با معجزات متعددى كه از سوى آن
حضرت واقع مىشود، به تدریج ابرهاى باطل یكى پس از دیگرى
از مقابل خورشید حق كنار رود و حجتبر همه مردم روى زمین
تمام گردد به طورى كه كسى جز از روى عناد، لجاجت و دشمنى
با حق، با آن حضرت به مخالفتبرنخیزد .
نداهاى آسمانى دیگر
چنانچه گذشت، علاوه بر نداى آسمانى، كه در آغاز ظهور حضرت
مهدىعلیه السلام شنیده مىشود، در مراحل مختلف قیام آن
حضرتعلیه السلام تا استقرار كامل حكومت عدالتبر جهان،
نداهاى گوناگونى شنیده خواهد شد كه در اینجا به طور مختصر
به آنها اشاره مىكنیم:
نداى آسمانى در ماه رجب
از احادیثبسیارى استفاده مىشود كه حضرت مهدىعلیه السلام
مدتى پیش از ظهور، به طور آشكار و شناخته شده در مدینه
اقدام به تبلیغ و آمادهسازى زمینه ظهور مىنماید . در این
میان در ماه رجب، مقارن خروج سفیانى، كه فتنه و آشوب و جنگ
و خونریزى سراسر جهان را فرا مىگیرد و مردم جهان در
اضطراب و ترس و وحشتبه سر مىبرند، ندایى از آسمان ظهور
حضرت مهدىعلیه السلام و فرا رسیدن پایان عمر ستمگران را
به تشنگان عدالت نوید مىدهد .
در حدیثى نبى اكرم اسلامصلى الله علیه وآله به علىعلیه
السلام فرمود: «یا على! تو از من و من از تو هستم . تو
برادر و وزیر من هستى . ولى وقتى من از این جهان چشم فرو
بندم، كینهها و دشمنىها علیه تو در سینههاى گروهى
شعلهور مىگردد . پس از من فتنه بسیار شدیدى واقع مىشود
كه مردم در آن فتنه سرگردان و حیران مىشوند و هیچ راه
نجاتى نمىیابند . در آن فتنه دوست صمیمى و مورد اعتماد
پیدا نمىشود و آن در هنگامى است كه پنجمین فرزند از
هفتمین فرزند تو از چشم شیعیان ناپدید شود . در غیبت او
اهل زمین و آسمان غمگین و محزون هستند . چه بسیار مرد و زن
مؤمنى كه در غیبت او سرگردان، ناراحت و اندوهگین هستند .
در اینجا پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله لختى سكوت كرد،
آن گاه سر برداشت و فرمود: «پدر و مادرم فداى هم نامم و
شبیهم و شبیه موسى بن عمران، بر قامت او لباسهایى از نور
است كه از شعاع قدسى بر افروخته مىشود . گویا شیعیان را
مىنگرم كه از هر زمان ناامیدترند كه (ناگهان) ندایى داده
مىشود . آن ندا از دور شنیده مىشود، همانگونه كه از
نزدیك شنیده مىشود . آن ندا براى مؤمنان رحمت و بر
منافقان عذاب است .» على علیه السلام پرسید: آن ندا چیست؟»
پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمود: «سه ندا در ماه
رجب، نخست: «همانا لعنتخدا بر ستمگران» ، دوم: «نزدیك شد
نزدیك شونده» ، سوم، بدن آشكارى در شاخ خورشید دیده
مىشود كه ندا مىدهد: «بدانید خداوند فلان بن فلان (نام
حضرت مهدىعلیه السلام و پدرانش را تا علىعلیه السلام به
ترتیب ذكر مىكند) را بر انگیخت، كه نابودى ستمگران به دست
اوست .» در این هنگام فرج فرا مىرسد و خداوند سینههاى
مؤمنان را شفا مىدهد و ناراحتى را از دل هایشان مىزداید
.» علىعلیه السلام پرسید: «اى رسول خدا! پس از من
پیشوایان چه تعداد هستند؟» پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله
فرمود: «پس از حسینعلیه السلام نه تا و نهمین آنها
قائمعلیه السلام است .» (47)
در حدیثى از امام رضاعلیه السلام نیز قریب به همین مضمون
رسیده است . (48)
ندا پس از بیعتبا امام زمانعلیه السلام
ابان بن تغلب از امام صادقعلیه السلام روایت مىكند كه
فرمود:
نخستین كسى كه با قائمعلیه السلام بیعت مىكند، جبرئیل
است . او به صورت پرنده سفیدى فرود مىآید و با آن حضرت
بیعت مىكند . آنگاه یك پا بر كعبه مىگذارد و پاى دیگرش
را بر بیت المقدس و با صدایى رسا و گویا كه همه جهانیان
بشنوند، ندا مى دهد: اتى امر الله فلا تستعجلوه، امر خدا
آمد پس شتاب نكنید . (49)
نداى آسمانى در آغاز قیام مسلحانه
از احادیث پیشوایان معصومعلیه السلام استفاده مىشود كه
حضرت مهدىعلیه السلام در بیست و سوم ماه رمضان ظهور
مىكند و آن گاه پس از آن كه یارانش به ده هزار نفر
رسیدند، در روز عاشورا قیام مىكند و از مكه به سوى مدینه
حركت مىنماید . از برخى احادیث استفاده مىشود كه مقارن
قیام آن حضرت، جبرئیل مردم جهان را به بیعت و پیروى از آن
حضرت فرامى خواند . از امام صادقعلیه السلام روایتشده
است كه:
در شب بیست و سوم ماه رمضان، نام مبارك حضرت مهدى ندا داده
مىشود و در روز عاشورا (روز شهادت امام حسینعلیه السلام)
قیام مىكند . گویا آن حضرت را در روز دوشنبه دهم محرم
مىبینم كه میان ركن و مقام ایستاده است و جبرئیل در سمت
راست او ندا مىدهد: براى خدا بیعت كنید! در آن روز زمین
براى شیعیان در هم پیچیده مىشود و از سراسر زمین به سوى
آن حضرت مىآیند تا با امام خود بیعت كنند . پس خداوند
زمین را به وسیله او از عدالت پر مىكند، همانگونه كه از
ظلم و ستم پر شده است . (50)
شهر بن حوشب از پیامبر صلى الله علیه وآله روایت مىكند كه
فرمود:
در سال صدا و اجتماع، در ماه محرم منادى از آسمان ندا
مىدهد: «بدانید كه برگزیده خداوند از میان مخلوقاتش حضرت
مهدىعلیه السلام است . به او گوش بسپارید و از او پیروى
كنید . (51)
جابر جعفى از امام باقرعلیه السلام روایت مىكند كه فرمود:
سپس حضرت مهدى علیه السلام با بیش از سیصد و ده نفر یاورش
كه میان ركن و مقام با او بیعت مىكنند، از مكه خارج
مىشود . عهدنامه پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله، پرچم و
اسلحه آن حضرت همراه حضرت مهدىعلیه السلام است و وزیرش
نیز همراه اوست . پس منادى در مكه نام او و برنامه او را
ندا مىدهد، به طورى كه همه اهل زمین مىشنوند، نامش نام
پیامبرصلى الله علیه وآله است . (52)
ندا پیش از نبرد ابدال
آخرین نبرد حضرت مهدىعلیه السلام با سفیانى در احادیث
پیشوایان معصومعلیهم السلام نبرد «ابدال» نام گرفته است
. در این نبرد سپاه سفیانى از یاران حضرت مهدى علیه السلام
به طور كامل شكست مىخورد و سفیانى به هلاكت مىرسد . پیش
از آغاز نبرد براى اتمام حجت، معجزاتى از سوى حضرت
مهدىعلیه السلام به وقوع مىپیوندد كه بر اثر آن گروهى از
سپاه سفیانى به جمع یاران حضرت مهدىعلیه السلام
مىپیوندند . یكى از آن معجزات نداى آسمانى است . حضرت
علىعلیه السلام مىفرماید:
پس از فرو رفتن سپاه سفیانى در زمین، حضرت مهدىعلیه
السلام ظهور مىكند و با فرمانده سپاه سفیانى رو در روى هم
قرار مىگیرند . در این نبرد یاران حضرت مهدىعلیه السلام
از پالان و زینهاى مركبهاى خود به عنوان سپر استفاده
مىكنند و صداى منادى از آسمان شنیده مىشود كه مىگوید:
بدانید اولیاى خدا اصحاب مهدىعلیه السلام هستند . در آن
روز هلاكت و نابودى بر اصحاب سفیانى رقم خورده است . (53)
در حدیث دیگرى از علىعلیه السلام روایتشده است كه فرمود:
هنگامى كه حضرت مهدىعلیه السلام و سفیانى رو در روى هم
قرار مىگیرند، در آن روز صدایى از آسمان شنیده مىشود كه
مىگوید: بدانید اولیاى خدا، یاران حضرت مهدىعلیه السلام
هستند . (54)
در احادیثى آمده است كه نداى آسمانى اهل حق و اهل باطل را
از هم جدا مىكند . شاید این احادیث نیز اشاره به این مطلب
داشته باشد . از امام صادقعلیه السلام روایتشده كه
فرمودند:
روزگار سپرى نمىشود تا این كه منادى از آسمان ندا دهد: اى
اهل حق به كنارى روید واى اهل باطل به كنارى روید . در پى
این ندا، اهل حق از باطل و اهل باطل از اهل حق جدا مىشوند
.
راوى پرسید: «خداوند كارت را سامان دهد، آیا پس از ندا، حق
و باطل با هم در مىآمیزند؟» امامعلیه السلام فرمود:
هرگز! خداوند در قرآن مىفرماید: «ما كان الله لیذر
المؤمنین على ما انتم علیه حتى یمیز الخبیث من الطیب»
(55) (این گونه نیست كه خداوند شما را به این حال رها كند
تا این كه ناپاك را از پاك جدا سازد) .» (56)
معرفى امامعلیه السلام توسط عوامل طبیعى
در برخى از احادیث آمده است كه در زمان ظهور، خداوند بادى
را بر مىانگیزد تا در همه جهان آن حضرت را معرفى نماید .
از امام صادقعلیه السلام روایتشده كه فرمود:
خداوند بادى را بر مىانگیزد تا در هر مكانى ندا دهد: این
مهدىعلیه السلام است كه به شیوه داوود و سلیمان قضاوت
مىكند و از كسى درخواستبینه و شاهد نمىكند . (57)
در حدیث دیگرى آمده است كه در دوران ظهور همواره ابرى بر
سر حضرت مهدىعلیه السلام سایه مىافكند و با صداى فصیح آن
حضرت را معرفى مىكند . امام صادقعلیه السلام مىفرماید:
بر سر حضرت مهدىعلیه السلام ابرى سایه مىافكند و هر كجا
آن حضرت برود آن ابر همراه او حركت مىكند و با صداى فصیح
ندا مىدهد این مهدىعلیه السلام است . (58)
درحدیث دیگرى آمده است كه در آن ابر منادى است كه ندا
مىدهد . از پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله روایتشده كه
فرمود:
هنگامى كه مهدىعلیه السلام ظهور مىكند، بر بالاى سرش
ابرى است كه در آن ابر منادى وجود دارد كه ندا مىدهد: این
مهدىعلیه السلام خلیفة الله است، از او پیروى كنید . (59)
در حدیثى ندا دهنده را یكى از فرشتگان خدا معرفى كرده است
. از پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله روایتشده كه فرمود:
حضرت مهدىعلیه السلام ظهور مىكند و بالاى سرش فرشتهاى
است كه ندا مىدهد این مهدىعلیه السلام است; از او پیروى
كنید. (60)
پىنوشتها:
1) مدرس حوزه، محقق و نویسنده .
2) علامه محمد باقر مجلسى، بحار الانوار، مؤسسة الوفاء،
بیروت، چاپ دوم، 1403ق . ، ج52، ص 285، ح14 .
3) همان، ص244، ح120 .
4) همان، ص 296، ح52; معجم احادیث الامام المهدىعلیه
السلام، مؤسسة المعارف الاسلامیة، قم، چاپ اول، 1411ق . ،
ج3، ص454، ح1009 .
5) علامه مجلسى، ص285، ح15 .
6) همان، ص119، ح48; على كورانى، پیشین، ص472، ح1036 .
7) علامه مجلسى، پیشین، ص288، ح25، ص300، ح65; على
كورانى، پیشین، ص279، ح813 .
8) همان، ص231، ح96; على كورانى، پیشین، ص254، ح783 .
9) همان، ص204، ح33; على كورانى، پیشین ص455، ح1012،
ص491، ح1061 . در روایتى آمده است: «ندا در شب جمعه نیمه
ماه مبارك رمضان واقع مىشود .» همان، ج1، ص437، ح300 .
10) علامه مجلسى، پیشین، ص322، ح29 .
11) همان، ص369، ح155، ص305، ح73 و 75، ص294، ح46،
ص206، ح40، ص289، ح27، ص296، ح51 و 52، ص292، ح40;
على كورانى، پیشین، ج3، ص458، ح1019، ص453، ح1009،
ص277، ح811، ص279، ح812، ص37، ح591، ص493، ح1063 .
12) علامه مجلسى، پیشین، ص 285، ح15، ص294، ح45، ص119،
ح48، ص205، ح305، ص244، ح120; على كورانى، پیشین،
ص253، ح783، ص281، ح815، ح472، ح1036، ص456،
ح1013، ص282، ح817 .
13) علامه مجلسى، پیشین، ج51، ص152، ح2 .
14) همان، ج52، ص233، ح98، ص285، ح14، و 15، ص119،
ح48، ص290، ح32، ص230، ح96، ص464; على كورانى،
پیشین، ح1025، ج3، ص472، ح1036، ص 253، ح783 .
15) علامه مجلسى، پیشین، ج51، ص152، ح2 .
16) همان، ج52، ص293، ح41 .
17) همان، ص119، ح48، ص290، ح32، ص206، ح39 .
18) همان، ص230، ح96 .
19) على كورانى، پیشین، ص 35، ح589 .
20) علامه مجلسى، پیشین، ج52، ص292، ح40: در برخىاز
احادیث آمده است كه نداى شیطانى یك روز پس از نداى آسمانى
شنیده خواهد شد .
علامه مجلسى، پیشین، ج52، ص295، ح49: هشام بن سالم از
امام صادقعلیه السلام روایت مىكند كه فرمود: «آنها دو
ندا مىباشند، ندایى در آغاز شب و ندایى در پایان شب دوم;
على كورانى، پیشین، ص456، ح1015 .
21) علامه مجلسى، پیشین، ص305، ح75، ص292، ح40، ص295،
ح46، ص230، ح96، ص294، ح45، ص206، 39 و40، ص289،
ح27، ص290، ح31، ص205، ح35; على كورانى، پیشین،
ص458، ح1019، ص281، ح815، ص253، ح783، ص277، ح811،
ص457، ح1016 .
22) علامه مجلسى، پیشین، ص204، ح31، ص295، ح47; على
كورانى، پیشین، ص456، ح1014، در سال سیزدهم بعثت، پس از
آن كه هفتاد و سه نفر از اهل مدینه در عقبه منى شبانه با
پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله بیعت كردند، شیطان از فراز
عقبه با تمام توان و با صدایى كه تا آن زمان شنیده نشده
بود، فریاد برآورد: «اى حاضران در منى! بنگرید كه این شخص
با كسانى كه از دین برگشتهاند، تصمیم به جنگ با شما
گرفتهاند .» السیرة النبویه لابن هشام، ج2، ص90 .
23) همان، ص206، ح39; على كورانى، پیشین، ص457، ح1016
.
24) همان، ص37، ح591 .
25) همان، ص279، ح812 .
26) شعراء/4 .
27) علامه مجلسى، پیشین، ج51، ص48، ح10، ج52، ص284،
ح13 و 14 و 15، ص293، ح41، ص304، ح74، ص322، ح29 .
28) قمر/2 .
29) علامه مجلسى، پیشین، ج52، ص292، ح40 .
30) سبا/51 .
31) علامه مجلسى، پیشین، ج52، ص185، ح11 .
32) انعام/65 .
33) علامه مجلسى، پیشین، ج52، ص181، ح6 .
34) ق/41و42 .
35) منتخب الاثر، ج3، ص71، ح994 .
36) علامه مجلسى، پیشین، ج52، ص204، ح31; على كورانى،
پیشین، ج3، ص280، ح814 .
37) همان، ص306، ح78، ص239، ح105; على كورانى، پیشین،
ص245، ح774 .
38) علامه مجلسى، پیشین، ص234، ح1، على كورانى، پیشین،
ج3، ص467 .
39) علامه مجلسى، پیشین، ص223، ح87 .
40) علامه مجلسى، پیشین، ص، 5; على كورانى، پیشین، ص455،
ح1013 .
41) علامه مجلسى، پیشین، ص294 و 295، ح45; على كورانى،
پیشین، ص457، ح1018 .
42) علامه مجلسى، پیشین، ص295، ح48; على كورانى، پیشین،
ص457، ح1017 .
43) علامه مجلسى، پیشین، ص292، ح49; على كورانى، پیشین،
ص456، ح1015 .
44) یونس/35 .
45) علامه مجلسى، پیشین، ج52، ص296، ح50، ص300، ح64 .
46) در احادیث پیشوایان معصومعلیه السلام مدت قیام آن
حضرت از روز عاشورا، هشت ماه ذكر شده است كه با انظمام مدت
پیش از آن از زمان نداى آسمانى حدود یك سال مىشود .
47) علامه مجلسى، پیشین، ج51، ص108، ح42; على كورانى،
پیشین، ج1، ص441، ح302 .
48) علامه مجلسى، پیشین، ج52، ص289، ح28 .
49) علامه مجلسى، پیشین، ص286، ح18 .
50) علامه مجلسى، پیشین، ص297، ح56; على كورانى، پیشین،
ج3، ص489، ح1060 .
51) همان، ج1، ص435، ح299، ص437، ح300 .
52) علامه مجلسى، پیشین، ج52، ص223، ح87 .
53) على كورانى، پیشین، ج3، ص109، ح648 .
54) همان، ص36، ح590 .
55) آل عمران/179 .
56) علامه مجلسى، پیشین، ج52، ص222، ح86 .
57) همان، ج51، ص24، ح37; على كورانى، پیشین، ج3،
ص3557، ح901 .
58) علامه مجلسى، پیشین، ج51، ص247، ح37; على كورانى،
پیشین، ج3، ص355، ح901 .
59) علامه مجلسى، پیشین، ص81، ص95، ح 37 و 38; على
كورانى، پیشین، ج1، ص208، ح118 .
60) علامه مجلسى، پیشین، ص95، ح38; على كورانى، پیشین،
ج1، ص209، ح119 .
منبع:فصلنامه رواق اندیشه،
شماره 17