شهید آوینی

 

 

امروز یکشنبه بیست و ششم تیر سال1384هجری شمسی مقارن است با دهم جمادی الثانی سال 1426هجری قمری و برابراست با هفدهم جولای سال 2005 میلادی.

درگذشت عطار نیشابوری:
درچنین روزی در سال 627هجری قمری فرید الدین  عطارنیشابوری  شاعر برجسته ایرانی به دست یکی از مغولان به قتل رسید. شیخ محمد فریدالدین عطار نیشابوری شاعر و عارف بزرگ قرن ششم هجری قمری و صاحب آثار گرانسنگی چون منطق الطیر، اسرارنامه ، الهی نامه ، و خسرونامه در  زروند کدکن، روستایی  از توابع شهر نامدار نیشابور به دنیا آمد .  شیخ  عطار پس از طی تحصیلات مقدماتی در نیشابور به فراگیری  علوم عربی و  دینی مشغول گردید و پس از آن به مدرسه نظامیه نیشابور رفت و در آن مکان به تحصیل علوم عالی تر مشغول گردید  .وی  همزمان به شغل دارو فروشی نیز مشغول بود . از نگاهی دیگر نیز می توان گفت زندگی  شیخ عطار همزمان است با  حمله  مغولان به ایران . عطار در همین سالها ازدواج کرد و حاصل ازدواج او پسری به نام حامد و یک دختر بود . اما عمر همسر او دیری نپایید و پنج سال بعد همسرش دار فانی را وداع گفت  . تنها پسرش نیز در سن 32 سالگی در گذشت . گفته اند وی  مصیبت نامه را بالغ بر 7500 بیت در سوگ فرزند از دست رفته اش سروده است . مهمترین و مشهورترین مثنوی عطار، منطق‌الطیر است. «منطق الطیر» او در بحر رمل مسدّس مقصور، که تعداد ابیات آن در میان نسخ چاپی به اختلافات آمده است. 
کتاب منطق‌الطیر، پس از حمد خدا و نعت رسول و ذکر مناقب چهار یار و اندرز به متعصبان، شروع می‌شود و به وصف سیزده مرغ که هر یک نمودار صفتی هستند می‌پردازد.  اجتماع مرغان و مجتمع ساختن آنها برای برگزیدن و پیدا کردن پادشاهی که بر آنها فرمانروایی کند طرح و توطئه منطق الطیر عطار است . مرغان  معتقد بودند که بدون پادشاه زندگانی کردن و آسوده زیستن، کاری دشوار و صعبناک است. در آن مجمع هدهد بپا می‌خیزد و سخن می‌گوید و خود را بدانکه فرستاده سلیمان سوی بلقیس بوده، وصف می‌کند و سیمرغ را شایسته سلطنت و فرمانروایی بر مرغان معرفی می‌نماید و زان پس هر یک از مرغان عذری پیش می‌آورند و از طلب سیمرغ و جایگاه وی تن می‌زنند، ولی هد هد هر یک را جوابی شایسته می‌دهد و اقناع می‌کند تا همگان او را به هدایت و پیشوایی بر می‌گزینند و او بر کرسی می‌نشیند و مجلس گفتن آغاز می‌کند. مرغان مشکلات خود را عرضه می‌کنند و هدهد، پاسخ صواب و درست می‌دهد ومنازل و مدارج طلب را به شرح باز می‌گوید. مرغان به راه می‌افتند و اکثر در طلب مقصود، جان می‌بازند تا سی مرغ نحیف و بال و پر سوخته به حضرت سیمرغ می‌رسند و آنجا می‌یابند که طالب و مطلوب یکی است. زیرا آنها سی مرغ طالب بودند که مطلوبشان «سیمرغ» بود.مقصد حقیقی عطار در این مثنوی بیان کیفیت وجود یا بر رسُتن طلب در دل طالب و رسیدن او به درجه ارادت است که این معنی راضمن مجمع ساختن مرغان و انتخاب هدهد به رهنمونی، به اشارت و کنایت بازگو نموده است و پس از آن به ذکر حالات مختلف مریدان و‌… خطراتی که به دقت سلوک برای آنها پیش می‌آید پرداخته و علاج هر یک را باز گفته و موانع و قواطع طریق را نشان داده است.( منبع :  منطق الطیر/ عطار نیشابوری/ به تصحیح دکتر احمد خاتمی  )

استعفای دکتر امینی از نخست وزیری :
در چنین روزی در سال 1341 هجری شمسی، دکترعلی امینی نخست وزیر وقت استعفا کرد . به هنگام نخست وزیری امینی جبهه ملی به عنوان حزبی تاثیر گذار در مناسبات سیاسی کشور،  در استعفای وی  نقش مهمی به عهده  داشت . جبهه ملی در نخستین اقدام سیاسی خود به منظور تامین آزادی انتخابات با نخست وزیر وقت شریف امامی مذاکره کرد اما به نتیجه رضایت بخشی دست نیافت و نتوانست برای فعالیت های مطبوعاتی ، میتینگ و بر گزاری اجتماعات سیاسی مجوز دریافت کند لذا به تحریم انتخابات مجلس بیستم روی آورد . با روی کار آمدن امینی ، رهبران و گردانندگان جبهه ملی در بر خورد با کابینه او دچار اختلاف نظر شدند .اما غالب افراد جبهه ملی این  را نپذیرفتند که در شرایط بحرانی موجود ، امینی برای عمل به قول های خود به کابینه آتی پر توان و مقتدر نیازمند است تا نفوذ فزاینده طبقات زمین دار را کاهش دهد .این مخالفت ها تا سرحد تلاش برای سرنگونی دولت ادامه یافت و سرانجام در پی تهاجم به دانشگاه تهران در بهمن 1340 دو نیرو آشکارا در مقابل یکدیگر صف کشیدند. به دنبال آن پانزده تن از رهبران جبهه ملی دستگیر و امینی  به امید کسب امتیازات تازه به استعفا متوسل شد . شاه به خواسته وی تن نداد و با پذیرش استعفای او رهبری کار ها را به عهده گرفت .

تبعید ناپلئون بناپارت:

درچنین روزی درسال 1815میلادی ناپلئون بناپارت بیست روزپس از شکست نیروهایش درنبرد واتر لودربرابربلژیک به جزیره سنت هلن دراقیانوس اطلس تبعید شد .

تولد ارل استنلی گاردنر :
این نویسنده آمریکایی در چنین روزی در سال 1889 به دنیا آمد . او علاقه عجیبی  به نوشتن رمانهای اسرارآمیز داشت . مهمترین اثر وی "پری میسون" نام دارد .

تولد کریستینا استید :
کریستینا استید، نویسنده مشهور استرالیایی در چنین  روزی در سال 1902 به دنیا آمد . رمان " مردی که عاشق کودکان بود " عنوان مهمترین اثر وی است . 

نخستین نشریه فکاهی   :
در چنین روزی در سال 1841 میلادی نخستین نشریه فکاهی جهان پا به عرصه وجود نهاد . این نشریه پانچ نام داشت و در ایالت متحده آمریکا منتشر می شد. 

تولد ایزاک واتز :
واتز نویسنده آمریکایی در چنین  روزی در سال 1674 به دنیا آمد . مهمترین اثر او "هائورا لیرکان" نام د ارد  .

تولد برنیس آبوت :
این عکاس  آمریکایی در سال 1989 در چنین روزی به دنیا آمد . "جهان آتجت " عنوان مهترین اثر تصویری اوست .
 
کودتا در افغانستان:
در چنین روزی در سال 1973 میلادی داوود خان علیه حکومت موجود در افغانستان کودتا کرد . وی پس از آن رژیم جمهوری را در این کشور بر پا کرد که بعد ها به جمهوری داوود خان معروف شد . پیش از محمد ظاهر شاه در این کشور حکومت می کرد . تاریخ جدید افغانستان را می توان از سال 1978 بر شمرد . در سال 1978میلادی  افسران وابسته به  حزب دموکراتیک خلق در ارتش ظاهر شاه  کودتا  کردند و نورمحمد تره کی  به عنوان رهبر جدید دولت کمونیستی  منصوب شد . پس از وی حفیظ الله امین در مقام نخست وزیری  قرار گرفت . در سال 1979 ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی سابق به افغانستان حمله برد و این کشور را به اشغال خود در آورد اما نیروهای جهاد ی در این مدت دایما به مبارزه با نیروهای اشغالگر پرداختند . در سال 1983 یک آتش بس موقت میان نیروهای اتحاد شوروی با احمدشاه مسعود(شیر دره پنجشیر) برقرار شد اما چندان ادامه نیافت. . در سال 1986 ببرک کارمل استعفای خود را اعلام کرد  وپس از وی  دکتر نجیب الله در مقام رهبری حزب حاکم  قرار گرفت . در سال 1986 حاجی محمد سمکنی شخصیت غیر حزبی در مقام رئیس موقت دولت قرار گرفت.  وی  در سال 1987  مصالحه ملی اعلام کرد . در سال 1988 هم میخاییل گورباچف دستور خروج نیروهای شوروی را صادر کرد . پس از آن بود که نیروهای کشور شوروی سابق رخت از این کشور بربستند . افغانستان با بیش از 650 هزارکیلومترمربع وسعت (محصور در خشکی) در جنوب آسیا قرار دارد و جز کشورهای خاورمیانه محسوب می گردد. 

روزقانون اساسی در کره :
قانون اساسی کره درچنین روزی در سال 1948 به تصویب رسید . به همین دلیل همه ساله چنین روز ی درکره جنوبی به عنوان روز قانون اساسی گرامی داشته می شود .

 زلزله شدید در فیلیپین :
درچنین روزی درسال 1990 میلادی زلزله ای به بزرگی هفت و هفت دهم درمقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) فیلیپین را لرزاند . این زلزله با توجه به شدت آن میزان تلفات بسیار پایینی داشت.

منبع: خبرگزاری مهر

26/04/58

 

 

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo