شهید آوینی

 

ویژه نامه سالروز شهادت سردار شهید اکبر زجاجی
دیروز سالروز شهادت سردار رشید اسلام اکبر زجاجی قائم مقام لشکر 27 محمد رسول الله (ص) است .

اکبر زجاجی در 4 خرداد 1338 در شهر کاشان در یک خانواده مومن  و مذهبی به دنیا آمد . در هفت سالگی به مدرسه رفت و پس از طی دوران راهنمایی و متوسطه در هنرستان نساجی کاشان به تحصیل ادامه داد  . سپس وارد انستیتو تکنولوژی شهر اصفهان گردید . وی از همان دوران تحصیل با الفبای مبارزه و مسائل سیاسی آشنا شد و پس از مدتی به فعالیت های سیاسی اقدام کرد .

اکبر پس از مدتی دانشگاه را رها کرد و به کاشان بازگشت تا در مبارزه علیه رژیم فعالیت کند . در طول مبارزه خود چندین بار با ماموران ساواک درگیر شد و یک بار نیز زخمی گشت . او در مسجد صاحب الزمان (عج ) فعالیت های خود را پی گرفت . در آن مدت یک گروه کوهنوردی بنام صیام تشکیل داد که در پوشش فعالیت های ورزشی به اقدام های سیاسی و مذهبی می پرداخت . وی در ارشاد و راهنمایی جوانان شهر از هیچ کوششی دریغ نمی کرد . پس از پیروزی انقلاب اسلامی اکبر فعالیت خود را در مسجد ادامه داد و به کودکان و نوجوانان مسائل دینی را می آموخت .

با حمله عراق به ایران در مهر 59 اکبر نیز بعنوان داوطلب با گروه شهید چمران عازم جبهه های جنوب گشت . مدتی در خرمشهر به نبرد پرداخت و پس از اشغال آنجا توسط عراق ، در آبادان و سوسنگرد نبرد خود را ادامه داد .

 

  
شهید زجاجی در کنار سردار شهید حاج همت

 

پس از مدتی زجاجی راهی کردستان شد و بخاطر تجربیات ارزنده اش در جبهه های جنوب و بهره گیری از هوش و استعداد نظامی خود ، مسئولیت یکی از محورهای عملیاتی در مریوان را بر عهده گرفت . زجاجی با اقدام های سنجیده و معقول نظامی خود تحولی جدی و اساسی در محور عملیاتی پدید می آورد و در طی مدت حضورش در جبهه چندین بار نیز مجروح شد . با شروع عملیات های گسترده در جبهه های جنوب اکبر زجاجی نیز به آنجا رفت و در عملیات فتح المبین بعنوان مسئول اطلاعات و عملیات و در عملیات رمضان بعنوان فرمانده گردان در لشکر محمد رسول الله ( ص ) وارد عمل شد . وی در مهر سال 1361 بعضویت سپاه درآمد .و با تجربه ارزشمندی که در طول حضور موثرش در جبهه های مختلف کسب کرده بود منشا اثر ارزشمندی شد .

 

 
شهید اکبر زجاجی ، شهید حاج محمد ابراهیم همت ...

 

یک ماه پس از عضویتش در سپاه بعنوان جانشین معاون عملیاتی لشکر 27 منصوب شد . در مرداد ماه سال 1362 نیز بخاطر رشادت و لیاقتش بعنوان قائم مقام لشکر معرفی گردید و تا آخرین لحظه های زندگیش در این مسئولیت خطیر انجام وظیفه کرد .

اکبر زجاجی فردی حساس ، نکته سنج ، خلاق و در عین حال شجاع ، جسور و بی باک بود . در تجزیه و تحلیل مسائل نظامی و سیاسی از توان و درک بالایی برخوردار بود . سعه صدر داشت و از کسی رنجش به دل نمی گرفت . ساده زیستی و قناعت او در زندگی برای دوستان و آشنایان عبرت آموز بود . اهل تقوی و فروتنی بود . با بسیجیان متواضعانه برخورد می کرد . به ذکر دعا و صلوات مداومت داشت .

 


حاج عباس برقی - شهیدان محسن نورانی ، حاج همت ، محمد تقی پکوک ، اکبر زجاجی ...

 

اکبر پس از ماه ها تلاش و مجاهدت در جبهه ها ،  روز 14 اسفند 1362 در جزیره مجنون در عملیات خیبر بر اثر اصابت ترکش خمپاره به فوز عظمای شهادت نایل آمد و به آرزوی دیرین خود رسید .

شهید زجاجی نسبت به ثبت حماسه های دفاع مقدس حساسیت زیادی داشت و در این باره این گونه توصیه نموده است :
" به برادرانی که از جبهه آمده اند بگویید چه کرده اید ؟ اینها را بنویسید . اینها را ضبط کنید . به خدا قسم ارزشمند است . خود اینها یک کتاب می شود . جنگ ما جنگی نیست که تمام شود ."

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo