شهید آوینی

 
روز شمار انقلاب

در بیستم بهمن سال 1357 اتفاق افتاد : التهاب و هیجان جبهه مردمی انقلاب و جبهه ضد مردمی و ضد انقلابی را فرا گرفته است . التهاب مردم برای ورود به مرحله تازه ای از رویا رویایی هاست زیرا شایعه شده است که گروهی از فرماندهان ارتش درحال اضمحلال قصد دارند کودتایی را علیه انقلاب راه بیاندازند . بختیار " بی اختیار"بلوف می بافد با تار و پود پوک . رهبر کبیر انقلاب به همگان خونسردی هوشیارانه را همراه با حضور در صحنه اعتراض ها یاد آوری می کند و نو ید پیروزی و سازندگی می دهد.

* امام خمینی در مدرسه علوی تهران در جمع نمایندگان شورای  هماهنگی اعتصابات با تشریح راه سازندگی و تداوم انقلاب اسلامی اظهار داشتند : ...اجانب را بیرون کنید  . این قدم اول است . قدم دوم ، قدم سازندگی است مهمترتر از قدم اول است . قدم سازندگی از حالا به بعد شروع می شود . هر جای این مملکت شما دست بگذارید خرابی هست . این ادارات دولتی را به واسطه این که اشخاصی که در راس بودند بسیارشان اشخاص غیر صحیح بودند و همین طور وزارتخانه ها و اشخاصی که در راس بودند اشخاصی نبودند که ملی باشند ، ادارات را تقریبا باید گفت اینها خراب کردند . و همین طور شما ملاحظه می کنید که وضع زراعت ما که یکی از چیز های بزرگ مملکت است و اقتصاد مملکت ما بسته به اوست اینها به اسم اصلاحات ارضی از بین بردند و الآن کشاورزی شما ورشکسته است و شما محتاجید به این که از خارج همه چیز ها را بیاورید و همین طور مراتع ما را از بین بردند و به غیر دادند و به اسم ملی ملت ما را از آن محروم کردند و دامدارهای ما از بین رفتند . این دامدار ها این کشاورزها که در محال خودشان نتوانستند زندگی شان را ادامه بدهند رو به شهرستانها آوردند که اینجا یک کاری پیدا کنند . اینجا هم کاری صحیحی نبوده است . خیر . از قراری که من شنیده ام در خود تهران محله های بسیاری هست که این محله ها محله های زاغه نشین ، چادر نشین و امثال اینهاست که این بیچاره ها در آنجا با وضع فلاکت باری زندگی می کنند . باید همه آقایان دست به دست هم بدهند همه اقشار با هم اتحاد پیدا بکنند و با کمال دلسوزی در این خرابه مشغول ساختمان بشوند . هر کس اهل اداره است مواظب باشد که در آن اداره مفاسدی که بوده تذکر بدهد به دولت . هر کس هر جا هست مفسده های آنجا را یادداشت کند ، تذکر بدهد تا بلکه انشاء الله با کوشش های زیاد این امور رفع شود .  
 


 ایشان همچنین در جمع پزشکان و کارکنان بیمارستان سوم شعبان با بیان این که پیروزی نهضت تنها با تشریک مساعی همه قشر ها امکان پذیر است ، خاطر نشان کردند : ... شما که در بیمارستانها بودید می دانید به این ملت چه گذشت . شما یک گوشه اش را می دانید ، بیمارستانهای دیگر هم گوشه های دیگرش را می دانند . بسیاری اش هم از چشم شماها و سایر برادر  های شما مخفی بوده است چنان که دزدی هایی که اینها کردند از چشم ما اکثرش مخفی است ، ما نمی دانیم اینها چه کردند ... 

* طرفداران بختیاردر میدان امجدیه تهران تظاهرات کردند  هدف از این تظاهرات حمایت از قانون اساسی شاهنشاهی و دولت غیرقانونی بختیار بود. در این تظاهرات عمال رژیم پهلوی و خانواده‏هایشان حضور داشتند و شعارهای آنان اغلب به حمایت از حكومت سوسیال دمكراسی بختیار بود. این اجتماع به دعوت "جبهه وحدت ملی"  از ساعت نه و نیم به منظور تایید دولت بختیار تشکیل شد . شرکت کنندگان در آن که بیش از سی هزار نفر تخمین زده می شدند با صدور قطعنامه ای از دولت ، اجرای کامل و دقیق قانون اساسی و از بختیار حفظ سنگر خود به عنوان پاسدار قانون اساسی را خواستار  شدند.

( این حرکت آن قدر  مفتضح و رسوا وبی بوته بود که بسیاری از کسانی که دراین متینگ شرکت داشتند به گرفتن پول اقرار کرده بودند. این حرکت تلاشی  برای دمیدن روح در کالبد مرده وبد بویی  بود که تا آن روز هفت کفن پوسانده بود اما بختیار و طرفداران اندک شمارش در وهم و خیال مالیخولیایی غرق شده بودند که ممکن است بتوانند آتش جهنمی راکه شعله ور کرده اند  لحظه ای سرد کنند.آن هم با بازی " شوشیال دمکراشی " که به قیافه رییسشان بختیار می آمد.)   

* مزدوران گارد شاهنشاهی به پادگان نیروی هوایی حمله‏ور شد‏ه‏اند تا برخی از انقلابیون را دستگیر كنند.

 


* امام اعلام کرد : من هیچ سخنگویی ندارم . و فقط آنچه من بگویم و من بنویسم از قول من استناد دارد ...من خود اهل بیان و قلم هستم و آن چه می خواهم خود می گویم . بنابراین مطالبی که در مطبوعات و رادیو وتلویزیون از کسانی که خود را به من
نزدیک می دانند از قول من گفته می شود ، سند یت ندارد و به این جانب مربوط نیست .

* مهندس مهدی بازرگان نخست وزیر موقت دولت انقلابی در یک سخنرانی که در دانشگاه تهران ایراد کرد برنامه های دولت موقت را اعلام نمود . بازرگان در نخستین سخنرانی خود در برابر مردم گفت : ماموریتی که رهبر انقلاب به من داده است پر مخاطره ترین و سنگین  ترین ماموریت در عمر 71 ساله مشروطیت ایران است که به نخست وزیر ایران داده شده است . آنگاه بازرگان افزود : خطوط اصلی و وظایف دولت موقت به قرار ذیل است :
احراز و انتقال قدرت ، ارایه و اثبات حقانیت ( رفراندوم ) ، احیا و اداره و اصلاح مملکت ، انتخابات مجلس موسسان و ارجاع به آراء عمومی برای تدوین و تصویب قانون اساسی جدید ، انتخابات  مجلس شورای ملی ، استعفا و تحویل کار به رییس جمهور و به دولت رسمی بعدی .

*آیت الله شریعتمداری طی تلگرافی ، انتصاب بازرگان را به نخست وزیری تبریک گفت .

* متجاوز از یک هزار و پانصد نفر از عشایر و ایلات بختیاری در مقابل دانشگاه تهران تظاهرات کرده و دولت بازرگان را مورد تایید قرار دادند . 
  
* حدود ساعت سی دقیقه بعد ازنیمه شب در اطراف خانه امام خمینی تیر اندازی شد و سه تن از پاسداران امام توسط ماموران فرمانداری نظامی کشته و مجروح شدند .
 
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo