شهید آوینی

در چهاردهم بهمن سال 1357 اتفاق افتاد : سه روز از پرواز انقلاب می گذارد . رهبر انقلاب و امام مستضعفان سه روزی است که به آروزی خویش رسیده است ؛ در میان ملت و یاوران راستین و مخلص و از جان گذشته خویش حضور دارد و ملت در قواره امتی بزرگ بر پیمان خود با امام هر روز تاکید می ورزد ؛ خیابان های سراسر کشور یکپار چه فریاد است ؛ حز ب فقط حزب الله / رهبر فقط روح الله / بختیار بختیار / نو کر بی اختیار / استقلال ، آزادی ، جمهوری اسلامی .

* امام خمینی ، رهبر کبیر انقلاب اسلامی در مدرسه علوی تهران ودر جمع کارکنان و نویسندگان روز نامه اطلاعات به تبیین وظیفه خطیر مطبوعات و اهل قلم پرداختند . ایشان تصریح کردند : اهل قلم وظیفه خطیری  دارند و باید هوشیار و مراقب باشند چرا که یک کلمه به صورت مکتوب گاه می تواند زیانبخش باشد . ایشان همچنین در جمع روحانیان به بیان اعمال زور مداران در دشمنی با اسلام و لزوم ائتلاف علما با سایر اقشار پرداختند . ایشان همچنین در میان کمیته برگزاری استقبال نیرنگ عوامل آمریکا در پوشش ملیت را مورد بررسی قرار دادند و تصریح کردند : رمز پیروزی شما ، وحدت کلمه است .
 

امام خمینی  در گفتگویی با خبر نگاران خارجی و داخلی نظرات خود را بیان کردند : بسم الله الرحمن الرحیم : من سلطنت شاه را قانونی نمی دانم . رژیم سلطنتی از اول غیر قانونی بود . مجلس موسسان به زور تاسیس شد  و به این ترتیب رژیم شاه از اول جنبه قانونی نداشت . ما این دولت را نمی توانیم بپذیریم . ملت ایران رای بر سقوط سلطنت داده است . بنابراین ما نه مجلس را قبول داریم و نه حکومت را قانونی می دانیم . باید دولت کنار رود . شورای انقلاب حکومت تعیین خواهد شد و حکومت موقت موظف خواهد بود که مقدمات رفراندوم را تهیه کند . قانون اساسی که تدوین شده به آراء عمومی گذاشته می شود که اگر مردم قبول کردند رژیم جمهوری و قانون جمهوری خواهد بود . من اعلام می کنم که دولت فعلی غاصب است و غیر قانونی است و اگر زیاد تر از این لجاجت کنند مسوول خواهند بو د.

* شهر دار تهران استعفای خود را به امام خمینی تسلیم کرد .

* مجلس 22 نماینده خود را مستعفی شناخت .

* به مناسبت ورود امام خمینی به وطن ، سراسر ایران پر از جشن و سرور است .

*شورای نمایندگان دانشگاه ها موسسات آموزش عالی ایران اعلام کرد :  مدیریت دانشگاهها پس از انقلاب بررسی می شود .

*شاپور بختیار ضمن مصاحبه ای با فرستاده ویژه رادیویی ملی فرانسه گفت : موجودیت و وحدت کشور بر همه مسایل دیگر از جمله حضرت آیت الله خمینی ، شاه و قانون اساسی مقدم است . نخست وزیر ایران در باره مناسبات آینده اش با آیت الله خمینی تاکید کرد که قدمی در راه نزدیک شدن به رهبر شعیان برداشته است  .

*تا حال سی و پنج هزار آمریکایی خاک ایران را ترک کرده اند و ده هزار نفر در تهران و سایر شهر ها باقی مانده اند که تدریجا به کشورخودشان خواهند رفت .

*اولین کتاب در باره بحران ایران با عنوان ایران بر ضد شاه در پاریس منتشر شد . نویسنده این کتاب احمد ناروقی از نویسندگان روز نامه لو موند و نوه  سلطان احمد شاه قاجار می باشد .  

*محمد رضا پهلوی(ساکن مرکش) در یک مصاحبه با روز نامه لو فیگارو گفت : من عمیقا مذهبی هستم و از روزگار بسیار کودکی چنین بوده ام . بدون خدا من هیچ چیز نخواهم بود . من بنیاد های یک ملت را که اصولا سنتی و محافظه کار بود دگرگون کردم . پدرم می خواست در سال های 1920 از ایران یک جمهوری مدرن به وجود آورد اما آیت الله های قم بودند که خواستند ژنرال رضا خان خود را شاه اعلام کند .

*رسانه های گروهی اعلام کردند دولت آمریکا تماس خود را با شاه قطع کرده است و حتی اردشیر زادهدی سفیر او را که خود را به آمریکا نزدیک می دانست ،  نپذیرفته اند .

* شاپور بختیار اعلام کرد : حاضر به همکاری با طرفداران آیت الله خمینی است . او روشن ساخت که او نه تنها وزرای طرفدار خمینی را در یک دولت ملی خواهد پذیرفت بلکه نقش آیت الله را در ارتباط با حل و فصل مسایل اجتماعی و مذهبی نیز می پذیرد . بختیار گفت در پنجاه سال گذشته ارتش هر گز تا این حد از یک نخست وزیر اطاعت نداشته است . ولی من نمی خواهم از ارتش علیه مردم استفاده کنم زیرا این عمل نه دموکراتیک است نه عاقلانه .
 


*در لیبی بازگشت امام خمینی به ایران ضمن یک را هپیمایی جشن گرفته شد .

* کمیته اعتدصابات به کارکنان گمرک بازرگان اعلام کرد که باید هر چه زود تر هزار کامیون مواد غذایی و احتیاجات ضروری مردم را تخلیه کنند .

* روسای سازمان انرژی اتمی تحت تعقیب دیوان کیفر قرار گرفتند .

*خانواده های گروهی از همافران دستگیر شده مجدددا در کاخ دادگستری تحصن کردند . 

*یاسر عرفات طی پیامی که برای امام ارسال داشت گفت : نتایج پیروزی ملت ایران در مرزهای آن کشور  متوقف نخواهد شد .

*دکتر هوشنگ نهاوندی و دکتر عبدالمجید مجیدی طبق ماده پنج حکومت نظامی بازداشت شدند .   

* روز نامه واشنگنتن پست نوشت : قرار دادهای خرید اسلحه ایران از آمریکا به ارزش 12 میلیارد دلار در مذاکرات اریش فون مابرود فرستاده نظامی آمریکا با فرماندهان نظامی ایران در تهران لغو شد .

*نمایندگان بانک ملی سوئیس و موسسات بانکی خصوصی این   کشور اعلام کردند که در ماه های اکتبر و نوامبر از نیمه مهر تا نیمه آذر یک میلیارد و 470 میلیون دلار از تهران به سوئیس فرستاده شد .

* انور سادات با اشاره به این که  او هیچ آیت اللهی در مصر نخواهد داشت ،  واکنش خشمگینانه خود را نسبت به وقوع انقلاب در ایران ابراز داشت .

*قذافی رهبر لیبی  در گفتگویی با تلویزیون فرانسه گفت : تا کنون از رهبران انقلابی ایران در خواست کمکی از او نشده است اما به مجرد رسیدن چنین در خواستی بدون اندکی درنگ هرچه را که در قوه دارد کمک خواهد کرد .

*قطر باموضع گیری بی طرفانه ورود امام خمینی را یک مساله داخلی خواند .

*الوطن نوشت : فرماندهان نظامی ایران معتقدند که حتی اگر ارتش دچار تفرقه شود باز هم می توانند با نیروهای برگزیده خود کنترل اوضاع را درا یران به دست بگیرند و این مطلب را به آگاهی شاه  در مراکش رسانده اند .
 

 

منبع : خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo