شهید آوینی

 
علاقه شیعیان عراق به تمثال های ائمه اطهار ( ع )
شیعیان عراق ، پس از سقوط رژیم بعث دراین کشور روی به خرید و نگهداری تمثال های نقاشی شده از چهره ائمه اطهار (ع ) آورده اند .

به گزارش خبرنگار هنری مهر از رویتر -   هر چند  نقاشی و نمایش تمثال ائمه معصوم (ع ) درزمان حکومت رژیم بعث درعراق ممنوع بود اما اینک شیعیان عراقی از فضای بدست آمده به خوبی برای خلق و نگهداری این آثار استفاده می کنند .  این گونه نقاشی ها از نظر مسلمانان سنی عراق حرام است با این وجود دیدگاه شیعیان دراین مورد کاملا متفاوت است .
حیدر دهلوز از جمله هنرمندان شیعه ای است که پس از سقوط رژیم بعثی به نقاشی تمثال ائمه معصوم (ع) روی آورده است . وی در این رابطه می گوید : خاندان پیامبر (ع) ، خاندانی هستند که ما از بچگی عشق به آنها را می آموزیم . در زمان رژیم گذشته نقاشی این تمثال ها قدغن بود اما اکنون نقاشی این تمثال ها آزاد است و مردم هم بسیار مشتاق آنها هستند .
رژیم بعثی طی قریب سه دهه سعی کرده بود تا نوعی قوانین سکولار عربی را بر این کشور حاکم کند که همواره با مخالفت سرسختانه شیعیان این کشور مواجه بود . 
گفتنی است روحانیان سنی نگاه کردن به تمثال های مذهبی را مکروه می دانند با این وجود  در بغداد که در واقع قلب سنی نشین عراق است ، شیعیان اقدام به تزئین  خودروها  و مغازه هایشان با تمثال های کوچک ائمه کرده اند .

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo