شهید آوینی

 

 

 

كودكان ايراني همگام با روز جهاني كودك

برنامه هاي روز جهاني كودك براي نخستين بار با شعار «در همه جاي ايران ، با همه كودكان» در مراكز كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان سراسر كشور اجرا مي شود. مهندس محسن چيني فروشان در گفتگو با خبرنگاران با اعلام اين مطلب گفت : برنامه هاي روز جهاني كودك امسال حول 4محور برگزاري سراسري برنامه ها ، نگاه همه جانبه به مسائل كودك به جاي نگاه صرفا فرهنگي ، مشاركت كودكان و نوجوانان و برنامه ها و ايجاد فضاي شاد و پرنشاط براي كودكان به اجرا در مي آيد. وي با اشاره به برنامه هاي امسال در قالب 3 بخش بين المللي ، تهران و استان ها گفت : بخش ايران موزه ملي آمستردام و كارگاه مربوط به آن كه براي 5/2 سال برپا شده است در اين هفته برنامه هاي ويژه اي دارد. چيني فروشان نمايش 37 عروسك دخترهاي افغاني كه در اردوگاه آوارگان افغاني سال گذشته با نظارت مربيان كانون ساخته و برگزيده شده اند را از ديگر فعاليت هاي بخش بين المللي روز جهاني كودك عنوان كرد. چيني فروشان گشايش پايگاه ارتباطي و كانون دوستي كودكان ايراني و هلندي همزمان با روز جهاني كودك را از ديگر برنامه هاي اين هفته عنوان كرد و افزود: نمايشگاه دوستان هم با حضور مدارس خارجي مقيم تهران از كشورهاي فرانسه ، آلمان ، هند، كره ، سودان و مدارس بچه هاي ايراني مقيم خارج از كشور و برپايي مجدد نمايشگاه كتاب بچه ها و دنياها كه آثار برگزيده كتابخانه بين المللي جوانان مونيخ را به نمايش مي گذارد همزمان با اين روز و از 13 تا 17 مهر برپا مي شوند. مديرعامل كانون پرورش فكري درباره برنامه هاي استان تهران گفت : نمايشگاه فعاليت ها و دستاوردهاي سازمان هاي دولتي و غيردولتي مرتبط با امور كودكان با مشاركت NGO 38 ، نمايشگاه عكس كودك با عنوان نان آوران وچك ، پايگاه بازيهاي رايانه اي ، بازارچه معاوضه اسباب بازي و مسابقه نامه اي به دارا و سارا در اين شهر برگزار مي شوند. وي با اشاره به برنامه هاي اين هفته در استان ها گفت : قرائت پيمان نامه حقوق كودك روي دريا در استان بوشهر ، عكس يادگاري كودكان با عنوان لحظه سبز شكفتن ، راهپيمايي كودكان و نوجوانان در استان ها براي طرفداري از حقوق كودك و مسابقه نامه اي به بچه هاي جهان در كهگيلويه و بويراحمد و ارسال آن به سفارتخانه هاي كشورهاي خارجي در تهران ، در ديگر شهرهاي ايران برگزار مي شوند. چيني فروشان گفت : عروسك هاي دارا و سارا پس از يك سال ، جاي خود را در ميان كودكان و نوجوانان باز كرده اند كه فروش خوب عروسك ها و استقبال خانواده ها از لوازم جانبي آنها در تابستان حكايت از اين امر دارد. وي با اشاره به اين كه تا پايان امسال 8ميليون دفترچه در اندازه هاي مختلف و با عكسهاي دارا و سارا به فروش مي رسد گفت : امسال لباسهاي ورزشي و مشاغل عروسك هاي دارا و سارا از جمله آتش نشان ، معلم و پزشك روانه بازار مي شود.

بازديد كودكان به همراه خانواده از موزه ها رايگان است

همزمان با گراميداشت روز جهاني كودك ( 16 مهر ) بازديد از موزه ها و اماكن تاريخي فرهنگي كشور براي كودكان و خانواده ها ي آنها در سراسر كشور رايگان است .

به گزارش خبرگزاري فارس در جشنواره اي كه به اين مناسبت در مجموعه فرهنگي - تاريخي سعدآباد برگزار مي شود ايستگاه هاي سفال، خوشنويسي، طراحي، نقاشي، گريم و ... براي كودكان و نوجوانان راه اندازي شده است . در اين جشنواره گروه سرود و موسيقي مركز آموزش سعدآباد در محوطه همين كاخ به اجراي برنامه خواهند پرداخت .
براساس همين گزارش ، برپايي نمايشگاهي از آثار خوشنويسي كودكان و نوجوانان انجمن خوشنويسان در موزه ميرعماد ، آثار طراحي و نقاشي هنرجويان كودك و نوجوان در گروه سني 7 تا 17 سال شامل 70 اثر با موضوعات گل، منظره، نقاشي ذهني، طبيعت بي جان در موزه رضا عباسي، برگزاري نمايشگاه سفال، تراش روي شيشه و نقاشي در موزه آبگينه و سفالينه هاي ايران از جمله برنامه هاي تدارك ديده شده از سوي سازمان ميراث فرهنگي در اين روز است .
گفتني است : مجمع عمومي سازمان ملل طي قطعنامه دسامبر 1954 اختصاص يك روز از سال را به روز جهاني كودك تصويب كرد. از آن سال شمار كشورهايي كه روز جهاني كودك را به عناوين مختلف برگزار مي كنند از 50 به 150 كشور رسيده است.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo