الْفَقیرِ الْعاَّئِذِ الْمُسْتَجیرِ الْمُقِرِّ بِذَنْبِهِ
الْمُسْتَغْفِرِ مِنْهُ الْمُسْتَکینِ لِرَبِّهِ
فقیر پناهنده پناه خواه معترف به گناه آمرزش خواه از گناه درمانده و
زارى کننده به درگاه پروردگار
دُعاَّءَ مَنْ اَسْلَمَتْهُ ثِقَتُهُ وَرَفَضَتْهُ اَحِبَتُّهُ
وَعَظُمَتْ فَجیعَتُهُ دُعاَّءَ حَرِقٍ
و خواندن شخصى که یاران مورد اعتمادش او را واگذار ده و دوستانش او را
رها کرده و درد جانسوزش بزرگ گشته خواندن شخص دلسوخته
حَزینٍ ضَعیفٍ مَهینٍ باَّئِسٍ مُسْتَکینٍ بِک مُسْتَجیرٍ اَللّهُمَّ
وَاَسئَلُک
غمگین ناتوان بى مقدار پریشان درمانده اى که به تو پناه آورده خدایا از
تو خواهم
بِاَنَّک مَلیک وَاَنَّک ما تَشاَّءُ مِنْ اَمْرٍ یکونُ وَاَنَّک
عَلى ما تَشاَّءُ قَدیرٌ
چون تویى فرمانروا و تو چنانى که هرکارى را بخواهى مى شود و تویى که بر
هرچه بخواهى توانایى
وَاَسئَلُک بِحُرْمَةِ هذَا الشَّهْرِ الْحَرامِ وَالْبَیتِ الْحَرامِ
وَالْبَلَدِ الْحَرامِ
و از تو خواهم به حرمت این ماه محترم و خانه محترم (کعبه ) و شهر محترم
(مکه )
وَالرُّکنِ وَالْمَقامِ وَالْمَشاعِرِالْعِظامِ وَبِحَقِّنَبِیک
مُحَمَّدٍعَلَیهِ وَ الِهِ السَّلامُ
و رکن و مقام و مشعرهاى بزرگ (جاهاى مناسک حج ) و به حق پیامبرت محمد
علیه و آله السلام
یا مَنْ وَهَبَ لاِدَمَ شَیثاً وَ لاِِبْراهیمَ اِسْماعیلَ وَ اِسْحاقَ
وَ یا
اى که شیث را به آدم بخشیدى و اسماعیل و اسحاق را به ابراهیم دادى و اى
مَنْ رَدَّ یوسُفَ عَلى یعْقوُبَ وَیا مَنْ کشَفَ بَعْدَ الْبَلاَّءِ
ضُرَّ اَیوبَ یا
که یوسف را به یعقوب برگرداندى و اى که پس از مبتلا شدن ایوب ناراحتیش
را برطرف کردى اى که
راَّدَّ مُوسى عَلى اُمِّهِ وَ زاَّئِدَ الْخِضْرِ فى عِلْمِهِ وَیا
مَنْ وَهَبَ لِداوُدَ
موسى را به مادرش برگرداندى و دانش خضر را افزون کردى اى که دادى به
داود
سُلَیمانَ وَلِزَکرِیا یحْیى وَلِمَرْیمَ عیسى یا حافِظَ بِنْتِ
شُعَیبٍ وَیا
سلیمان را و به زکریا یحیى را و به مریم عیسى را اى نگهدار دختر شعیب اى
کافِلَ وَلَدِ اُمِّ مُوسى اَسئَلُک اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ
وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاَنْ
کفالت کننده فرزند مادر موسى از تو خواهم که درود فرستى بر محمد و آل
محمد و
تَغْفِرَ لِى ذُنُوبى کلَّها وَتُجیرَنى مِنْ عَذابِک وَتُوجِبَ لى
رِضْوانَک
گناهانم را بیامرزى و از عذاب خود مرا در پناه گیرى و مرا مستوجب
خوشنودى
وَاَمانَک وَاِحْسانَک وَغُفْرانَک وَجِنانَک وَاَسئَلُک اَنْ
تَفُک عَنّى کلَّ
و ایمنى و احسان و آمرزش و بهشتت قرار دهى و از تو خواهم که باز کنى
برایم هر
حَلْقَةٍ بَینى وَبَینَ مَنْ یؤْذینى وَتَفْتَحَ لى کلَّ بابٍ
وَتُلَینَ لى کلَّ
حلقه اى که میان من و میان آزار کننده من است و بگشایى به رویم هر درى
را و
صَعْبٍ وَتُسَهِّلَ لى کلَّ عَسَیرٍ وَتُخْرِسَ عَنّى کلَّ ناطِقٍ
بِشَرٍّ وَتَکفَّ
نرم کنى برایم هر دشوارى را و آسان کنى برایم هر مشکلى را و لال کنى از
من زبان هر بدگو را و بازدارى از من
عَنّى کلَّ باغٍ وَتَکبِتَ عَنّى کلَّ عَدُوٍّ لى وَحاسِدٍ
وَتَمْنَعَ مِنّى کلَّ
هر زورگو را و خوار کنى دشمنان و حسودان مرا و بازدارى از من هر
ظالِمٍ وَتَکفِینى کلَّ عاَّئِقٍ یحُولُ بَینى وَبَینَ حاجَتى
وَیحاوِلُ اَنْ
ستمگرى را و کفایت کنى از من هر مانعى را که میان من و حاجتم حائل شود و
بخواهد که
یفَرِّقَ بَینى وَبَینَ طاعَتِک وَیثَبِّطَنى عَنْ عِبادَتِک یا
مَنْ اَلْجَمَ الْجِنَّ
میان من و اطاعت تو را جدایى اندازد و از پرستش تو بازم دارد اى که مهار
کردى جنیان
الْمُتَمَرِّدینَ وَقَهَرَ عُتاةَ الشَّیاطینِ وَاَذَلَّ رِقابَ
الْمُتَجَبِّرینَ وَرَدَّ کیدَ
نافرمان را و مقهور ساختى شیاطین سرکش را و گردنِ گردن کشان را به خوارى
کشاندى و نقشه هاى شوم
الْمُتَسَلِّطین عَنِ الْمُسْتَضْعَفینَ اَسئَلُک بِقُدْرَتِک عَلى ما
تَشاَّءُ
مسلطشدگان را از ناتوانها بازگرداندى از تو خواهم به حق تواناییت بر
هرچه خواهى
وَتَسْهیلِک لِما تَشاَّءُ کیفَ تَشاَّءُ اَنْ تَجْعَلَ قَضاَّءَ
حاجَتى فیما تَشاَّءُ
و آسان کردنت هرچه را بهر نحو که خواهى که قرار دهى برآوردن حاجتم را در
هرچه خواهى
پس سجده کن بر زمین و بر خاک بگذار دو طرف روى خود را و بگو :
اَللّهُمَّ
لَک سَجَدْتُ وَبِک امَنْتُ فَارْحَمْ ذُلّى وَفاقَتى وَاجْتِهادى
وَتَضَرُّعى
خدایا
براى تو سجده مى کنم و به تو ایمان دارم پس رحم کن به خوارى من و نداریم و سعى و
کوششم و زارى
وَمَسْکنَتى وَفَقْرى اِلَیک یا رَبِّ
و بیچارگى ام و نیازم به درگاهت اى پروردگار
و کوشش کن که اشک
بریزد چشمهاى تو اگر چه بقدر سرمگسى (سوزنى ) باشد بدرستى که
این علامت استجابت است
روز بیست و پنجم
سنه صد و هشتاد و سه شهادت حضرت موسى بن جعفرعلیه
السلام به سنّ پنجاه و پنج سالگى در بغداد واقع شده و آن روزى است که اَحْزان
آل محمد عَلیهمُ السلام و شیعیان ایشان تازه مى شود.
اعمال شب بیست و هفتم (شب مبعث )
شب مبعث و از
لیالى متبرّکه است و در آن چند عملست:
اوّل : شیخ در مصباح فرموده روایت شده از
حضرت ابو جعفر امام جواد علیه السلام که فرمود همانا در رجب شبى است که بهتر است
از آنچه که میتابد برآن آفتاب و آن شب بیست و هفتم رجب است که در صبح آن
پیغمبرخدا صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله به رسالت مبعوث گردید و بدرستى که از
براى عامل در آن شب از شیعه ما اجر عمل شصت سال است بخدمت آنحضرت عرض شد که عمل
در آن شب چیست فرمود چون بجا آوردى نماز عشا را و به رختخواب رفتى پس بیدار مى
شوى هر ساعتى که خواستى از شب تا پیش از نیمه آن و بجا مى آورى دوازده رکعت
نماز مى خوانى در هر رکعتى حمد و سوره اى از سوره هاى کوچک مفصّل ومفصّل ازسوره
محمّد است تا آخرقرآن پس چون سلام دادى درهر دو رکعتى وفارغ شدى ازنمازها مى
نشینى بعدازسلام و مى خوانى حمد را هفت مرتبه و مُعَوَّذَتَین را هفت مرتبه
وقُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ و قُلْ یا اَیها الْکافِرُونَ هرکدام را هفت مرتبه
و اِنّا اَنْزَلْناهُ و آیة الکرسى هر کدام را هفت مرتبه و بخوان در عقب همه
این دعا را :
اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى لَمْ یتَّخِذْ وَلَداً وَلَمْ یکنْ لَهُ شَریک فى الْمُلْک
وَلَمْ یکنْ لَهُ وَلِىُّ مِنَ
ستایش خاص خدایى است که نگیرد فرزندى و نیست براى او در فرمانروایى شریکى و نیست برایش
یاورى از
الذُّلِّ وَکبِّرْهُ تَکبیراً اَللّهُمَّ اِنّى اَسئَلُک بِمَعاقِدِ
عِزِّک عَلَى اَرْکانِ
خوارى و به بزرگى کامل بزرگش شمار خدایا از تو خواهم به حق چیزهایى که
موجبات عزتت برپایه هاى
عَرْشِک وَمُنْتَهَى الرَّحْمَةِ مِنْ کتابِک وَبِاسْمِک الاْعْظَمِ
الاْعْظَمِ
عرشت مى باشد و به حق سرحد نهایى رحمتت از کتابت و به نام بزرگتر بزرگتر
الاْعْظَمِ وَذِکرِک الاْعْلىَ الاْعْلىَ الاْعْلى وَبِکلِماتِک
التّامّاتِ اَنْ
بزرگترت و به حق ذکرت که والاتر و برتر و اعلى است و به کلمات تام و
تمامت که
تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَاَنْ تَفْعَلَ بى ما اَنْتَ
اَهْلُهُ پس بخوان هر دعائى
درود فرستى بر محمد و آلش و انجام دهى درباره من آنچه را تو شایسته آنى
* * * * * * *
که خواستى و مستحبّ است غسل در این شب و گذشت در شب
نیمه نمازیکه در این شب نیز خوانده مى شود.
دوّم : زیارت حضرت امیرالمؤ منین علیه
السلام که افضل اعمال این شب است و از براى آنحضرت در این شب سه زیارت است که
در باب زیارات به آن اشاره خواهد شد انشاءالله و بدان که ابو عبدالله محمد بن
بطوطه که یکى از علماء اهل سنت است و در ششصد سال پیش از این زمان بوده در
سفرنامه خود که معروفست برحله ابن بطوطه در بیان وُرود خود از مکه معظمه به نجف
اشرف ذکر کرده روضه و قبر مبارک مولایمان امیرالمؤ منین علیه السلام را و گفته
اهل این شهر تمامى رافضى هستند و از براى این روضه مبارکه کراماتى ظاهر شده از
جمله آنکه در شب بیست و هفتم ماه رجب که نام آن شب نزد اهل آنجا لَیلَةُ
الْمَحْیا است مى آورند از عراقین و خراسان و بلادِ فارس و رُوم هر شَل و مفلوج
و زمین گیرى که هست و جمع مى شود از آنها قریب سى چهل نفر در آنجا پس بعد از
عشا مى آورند این مبتلایان را نزد ضریح مقدّس و مردم جمع مى شوند و منتظرند خوب
شدن و برخاستن آنها را و این جماعت مردم بعضى نماز مى خوانند و بعضى ذکر مى
گویند و بعضى قرآن تلاوت مى کنند و بعضى تماشاى روضه مى کنند تا آنکه بگذرد نصف
یا دو ثلث از شب آن وقت جمیع این مبتلایان و زمین گیران که حرکت نمى توانستند
بکنند برمیخیزند در حالیکه صحیح و تندرست مى باشند وعلّتى در آنها نیست و مى
گویند لا اِلهَ اِلا اللّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللّهِ عَلَىُّ وَلی ُّ اللّهِ
و این امریست مشهور و مُسْتَفیض و من خودم آنشب را در آنجا درک نکردم لکن از
مردمان ثقه که اعتماد بر قول آنها بود شنیدم و هم دیدم در مدرسه اى که
مهمانخانه آن حضرت است سه نفر زمینگیر که قادر بر حرکت نبودند یکى از اهل روم و
دیگرى از اهل اصفهان و سیمى از اهل خراسان بود از آنها پرسیدم چگونه شما خوب
نشده اید و اینجا مانده اید گفتند ما به شب بیست و هفتم نرسیده ایم و همین جا
مانده ایم تا شب بیست و هفتم آینده که شفا بگیریم و از براى این شب مردم زیاد
از شهرها جمع مى شوند و بازار بزرگى اقامه مى شود تا مدّت ده روز فقیر گوید:
مبادا استِبْعاد کنى این مطلب را همانا معجزات و کراماتى که از این مشاهد
مشرّفه بروز کرده و
به تواتر رسیده زیاده از آن است که احصا شود و در ماه
شوّال گذشته سنه هزار و سیصد و چهل و سه در حرم مطهّر حضرت ثامن الا ئِمّة
الهُداة و ضامِنُ الاَمَّةِ العُصاةِ مَوْلانا اَبُو الْحَسَنِ عَلِىُّ
بْنُمُوسى الرِّضا صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ سه نفر زن که هر کدام به سبب مرض
فلج و نَحْو آن زمین گیر شده بودند و اطبّاء و دکترها از معالجه آنها عاجز شده
بودند شفا یافتند و این معجزات از آن قبر مطهّر بر همه واضح و آشکارا گردید
مانند نمودار شدن خورشید در سماء صاحیه مثل باز شدن دَرِ دروازه نجف اشرف
برروى عربهاى بادیه وبحدِّى این مطلب واضح بودکه نقل شد دکترهایى که مطلّع بر
مرضهاى آن زنها بودند تصدیق نمودند با آنکه در این باب خیلى دقیق بودند بلکه
بعضى از آنها تصدیق خود را بر شفاء آنها نوشتند و اگر ملاحظه اختصار و عدم
مناسبت محل نبود قصّه آنها را نقل مى نمودم وَلَقَدْ اَجادَ شَیخُنا الحُرُّ
العامِلى فى اُرْجُوزَتِهِ:
وَما بَدا مِنْ
بَرَکاتِ مَشْهَدهِ |
فی کلِّ
یوْمٍ اَمْسُهُ مِثْلُ
غَدِهِ |
وَکشِفَا الْعمى
وَالمَرْضى بِهِ |
اِجابَةُ الدُّعاءِ فی اَعْتابِهِ
|
سوّم : شیخ کفعمى در بلد الا مین فرموده که در شب مبعث این دعا را بخوانند
:
اَللّهُمَّ اِنّى اَسئَلُک بِالتَّجَلِىِ الاْعْظَمِ فى هذِهِ اللَّیلَةِ مِنَ
الشَّهْرِ الْمُعَظَّمِ وَالْمُرْسَلِ
خدایا از تو خواهم به حق بزرگترین تجلى (تو) در این شب از این ماه بزرگ و به حق
آن فرستاده
الْمُکرَّمِ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَاَنْ تَغْفِرَ
لَنا ما اَنْتَ بِهِ مِنّا اَعْلَمُ
گرامى که درود فرستى بر محمد و آلش و بیامرزى براى ما آنچه را تو بدان
از ما داناترى
یا مَنْ یعْلَمُ وَلا نَعْلَمُ اَللّهُمَّ بارِک لَنا فى لَیلَتِنا
هذِهِ الَّتى بِشَرَفِ
اى که مى دانى و ما نمى دانیم خدایا مبارک گردان بر ما در این شبى که به
واسطه شرافت
الرِّسالَةِ فَضَّلْتَها وَبِکرامَتِک اَجْلَلْتَها وَبِالْمَحَلِّ
الشَّریفِ اَحْلَلْتَها
رسالت آن را فضیلت دادى و به کرامت خویش بزرگش کردى و به جاى باشرافتى
درش آوردى
اَللّهُمَّ فَاِنّا نَسْئَلُک بِالْمَبْعَثِ الشَّریفِ وَالسَّیدِ
اللَّطیفِ وَالْعُنْصُرِ
خدایا پس از تو خواهیم به آن بعثت شریف و آن آقاى بالطف و عنصر
الْعَفیفِ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَ اَنْ تَجْعَلَ
اَعْمالَنا فى هذِهِ
پارسا که درود فرستى بر محمد و آلش و قرار دهى اعمال ما را در این
اللَّیلَةِ وَفى سایرِ اللَّیالى مَقْبُولَةً وَذُنُوبَنا مَغْفُورَةً
وَحَسَناتِنا
شب و در سایر شبها پذیرفته درگاهت و گناهانمان را آمرزیده و نیکیهایمان
را مورد
مَشْکورَةً وَسَیئاتِنا مَسْتُورَةً وَقُلوُبَنا بِحُسْنِ الْقَوْلِ
مَسْرُورَةً
قدردانى و بدیهایمان را پوشیده و دلهامان را به گفتار نیک خرسند
وَاَرْزاقَنا مِنْ لَدُنْک بِالْیسْرِ مَدْرُورَةً اَللّهُمَّ اِنَّک
تَرى وَلا تُرى
و روزیهایمان را از نزد خود به آسانى فراوان ، خدایا تو مى بینى ولى
خودت دیده نمى شوى
وَاَنْتَ بِالْمَنْظَرِ الاْعْلى وَاِنَّ اِلَیک الرُّجْعى وَالْمُنْتَهى
وَاِنَّ لَک
و تو در بلندترین دیدگاهى و بطور مسلم بازگشت و پایان بسوى توست و
الْمَماتَ وَالْمَحْیا وَاِنَّ لَک الاْخِرَةَ وَالاُْولى اَللّهُمَّ
اِنّا نَعُوذُ بِک اَنْ
مرگ و زندگى بدست تو است و انجام و آغاز از آن تو است خدایا ما به تو
پناه مى بریم از
نَذِلَّ وَنَخْزى وَاَنْ نَاءتِىَ ما عَنْهُ تَنْهى اَللّهُمَّ اِنّا
نَسْئَلُک الْجَنَّةَ
خوار شدن و رسوایى و دست زدن به کارى که تو آنرا قدغن کرده اى خدایا ما
از تو درخواست بهشت را
بِرَحْمَتِک وَنَسْتَعیذُ بِک مِنَ النّارِ فَاَعِذْنا مِنْها
بِقُدْرَتِک وَنَسْئَلُک مِنَ
به رحمتت داریم و پناه جوییم به تو از آتش دوزخ پس ما را به قدرت خویش
از آتش پناه ده و از تو
الْحُورِ الْعینِ فَارْزُقْنا بِعِزَّتِک وَاجْعَلْ اَوْسَعَ
اَرْزاقِنا عِنْدَ کبَرِ سِنِّنا
حور العین درخواست کنیم پس به عزت خویش روزیمان گردان و وسیعترین روزى
ما را در هنگام پیرى ما قرار ده
وَاَحْسَنَ اَعْمالِنا عِنْدَ اقْتِرابِ اجالِنا وَاَطِلْ فى طاعَتِک
وَما یقَرِّبُ
و بهترین اعمال ما را هنگام نزدیک شدن مرگمان مقرر دار و طولانى کن عمر
ما را در طاعت خود و در آنچه موجب تقرب
اِلَیک وَیحْظى عِنْدَک وَیزْلِفُ لَدَیک اَعْمارَنا وَاَحْسِنْ
فى جَمیعِ
درگاهت شود و سبب بهره مندى نزد تو و نزدیکى تو گردد و در تمام
اَحْوالِنا وَاُمُورِنا مَعْرِفَتَنا وَلا تَکلْنا اِلى اَحَدٍ مِنْ
خَلْقِک فَیمُنَّ عَلَینا
احوال و کارهاى ما معرفتمان را کامل و نیکو گردان و ما را به هیچیک از
خلق خود وامگذار که بر سر ما منت گذارد
وَتَفَضَّلْ عَلَینا بجَمیعِ حَوایجِنا لِلدُّنْیا وَالاْخِرَةِ
وَابْدَاْ بِاباَّئِنا وَاَبْناَّئِنا
وبرما تفضل فرما به برآوردن تمام حاجتهاى دنیاوآخرت ما و آغاز کن در
تمام آنچه ما براى خودمان از توخواستیم براى پدران و فرزندانمان
وَجَمیعِ اِخْوانِنَا الْمُؤْمِنینَ فى جَمیعِ ما سَئَلْناک
لاِنْفُسِنا یا اَرْحَمَ
و همه برادران مؤ من ما اى مهربانترین
الرّاحِمینَ اَللّهُمَّ اِنّا نَسْئَلُک بِاسْمِک الْعَظیمِ
وَمُلْکک الْقَدیمِ اَنْ
مهربانها خدایا از تو خواهیم به حق نام بزرگت و فرمانروایى دیرینه ات که
تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاَنْ تَغْفِرَ لَنَا
الذَّنْبَ الْعَظیمَ اِنَّهُ لا
درود فرستى بر محمد و آل محمد و اینکه بیامرزى براى ما گناه بزرگ ما را که براستى
یغْفِرُ الْعَظیمَ اِلا الْعَظیمُ اَللّهُمَّ وَهذا رَجَبٌ
الْمُکرَّمُ الَّذى اَکرَمْتَنابِهِ
نیامرزد بزرگ را مگر شخص بزرگ خدایا این ماه رجب است که گرامى است و
همان ماهى است که ما را بدان گرامى داشته
اَوَّلُ اَشْهُرِ الْحُرُمِ اَکرَمْتَنا بِهِ مِنْ بَینِ الاُْمَمِ
فَلَک الْحَمْدُ یا ذَاالْجُودِ
نخستین ماه محترمى است که ما را از میان همه امتها بدان گرامى داشتى پس
ستایش خاص تو است اى صاحب جود
وَالْکرَمِ فَاَسْئَلُک بِهِ وَبِاسْمِک الاْعْظَمِ الاْعْظَمِ
الاْعْظَمِ الاْجَلِّ الاْکرَمِ
و بزرگوارى پس از تو خواهیم بدین ماه و به حق نام اعظم و ...... و اجل
اکرم تو
الَّذى خَلَقْتَهُ فَاسْتَقَرَّ فى ظِلِّک فَلا یخْرُجُ مِنْک اِلى
غَیرِک اَنْ تُصَلِّىَ
که آنرا آفریدى و در سایه ات مستقر گردید و آن نام از تو به دیگرى نرسد که درود فرستى
عَلى مُحَمَّدٍ وَاَهْلِ بَیتِهِ الطّاهِرینَ وَاَنْ تَجْعَلَنا مِنَ
الْعامِلینَ فیهِ
بر محمد و خاندان پاک او و قرار دهى ما را از کسانى که در این ماه
بِطاعَتِک وَالاْمِلینَ فیهِ لِشَفاعَتِک اَللّهُمَّ اهْدِنا اِلى
سَواَّءِ السَّبیلِ
به طاعت تو عمل کنیم و آنانکه در این ماه آرزوى شفاعت تو را دارند خدایا
ما را به راه راست راهنمایى فرما
وَاجْعَلْ مَقیلَنا عِنْدَک خَیرَ مَقیلٍ فى ظِلٍّ ظَلیلٍ وَمُلْک جَزیلٍ
فَاِنَّک
و قرار ده جایگاه ما را در نزد خود بهترین جایگاه در سایه همیشگى رحمتت
و سلطنت باعظمتت زیرا که تو
حَسْبُنا وَنِعْمَ الْوَکیلُ اَللّهُمَّ اقْلِبْنا مُفْلِحینَ
مُنْجِحینَ غَیرَ مَغْضُوبٍ
ما را کافى هستى و نیکو وکیلى هستى خدایا ما را برگردان به حال رستگارى
و کامیابى که نه در زمره غضب شدگان باشیم
عَلَینا وَلا ضاَّلّینَ بِرَحْمَتِک یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ اَللّهُمَّ
اِنّى اَسئَلُک
و نه از جمله گمراهان به رحمتت اى مهربانترین مهربانان خدایا از تو
خواهم
بِعَزاَّئِمِ مَغْفِرَتِک وَبِواجِبِ رَحْمَتِک السَّلامَةَ مِنْ
کلِّ اِثْمٍ وَالْغَنیمَةَ
به حق وسائل حتمى آمرزشت و به آن رحمتت که بر خویش واجب کردى که مرا از
هر گناهى سالم دارى
مِنْ کلِّ بِرٍّ وَالْفَوْزَ بِالْجَنَّةِ وَالنَّجاةَ مِنَ النّارِ
اَللّهُمَّ دَعاک الدّاعُونَ
و از هر نیکى بهره مند سازى و به بهشتم برسانى و از آتش دوزخ نجاتم بخشى
خدایا خوانندگان تو را خواندند
وَدَعَوْتُک وَسَئَلَک السّاَّئِلُونَ وَسَئَلْتُک وَطَلَبَ اِلَیک
الطّالِبُونَ
و من نیز خواندمت و درخواست کنندگان از تو خواستند و من نیز از تو
خواستم و جویندگان از تو جویا شدند
وَطَلَبْتُ اِلَیک اَللّهُمَّ اَنْتَ الثِّقَةُ وَالرَّجاَّءُ وَاِلَیک مُنْتَهَى الرَّغْبَةِ فِى
و من هم تو را جویا شدم خدایا تویى مورد اعتماد و امید و بسوى تو است
آخرین مرحله میل و اشتیاق در
الدُّعاَّءِ اَللّهُمَّ فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَاجْعَلِ
الْیقینَ فى قَلْبى
دعاء خدایا درود فرست بر محمد و آلش و بنه یقین را در دلم
وَالنُّورَ فى بَصَرى وَالنَّصیحَةَ فى صَدْرى وَذِکرَک بِاللَّیلِ
وَالنَّهارِ
و روشنى در دیده ام و خیرخواهى در سینه ام و ذکر خود را در شب و روز
عَلى لِسانى وَرِزْقاً واسِعاً غَیرَ مَمْنُونٍ وَلا مَحْظُورٍ
فَارْزُقْنى
بر زبانم و روزى وسیع بى منت و بى مانعى روزیم گردان
وَبارِک لى فیما رَزَقْتَنى وَاجْعَلْ غِناىَ فى نَفْسى وَرَغْبَتى
فیما
و در آنچه نصیبم کرده اى برکت ده و بى نیازى مرا در نفس خودم قرار ده و
اشتیاقم را بدانچه
عِنْدَک بِرَحْمَتِک یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ
نزد تو است به رحمتت اى مهربانترین مهربانان
پس به سجده برو وبگو:اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى هَدانا لِمَعْرِفَتِهِ
وَخَصَّنا بِوِلایتِهِ
ستایش خاص خدایى است که ما را به معرفت خویش راهنمایى کرد
وَوَفَّقَنا لِطاعَتِهِ شُکراً شُکراً صد مرتبه
و به دوستى خویش مخصوص گردانید و به طاعتش موفق داشت خدا را شکر...
پس سر از سجود بردار و بگو:
اَللّهُمَّ اِنّى قَصَدْتُک بِحاجَتى
وَاعْتَمَدْتُ
خدایا من براى حاجتم تو را قصد کردم و در
مورد
عَلَیک بِمَسْئَلَتى وَتَوَجَّهْتُ اِلَیک بِاَئِمَّتى وَسادَتى
اَللّهُمَّ انْفَعْنا
خواسته ام بر تو اعتماد کردم و به وسیله پیشوایان و سرورانم بسوى تو
روآوردم خدایا
بِحُبِّهِمْ وَاَوْرِدْنا مَوْرِدَهُمْ وَارْزُقْنا مُرافَقَتَهُمْ
وَاَدْخِلْنَا الْجَنَّةَ فى
به دوستى ایشان مارا سودمند کن ودر جایگاه آنها واردمان کن و همنشینى
ایشان را روزى ما گردان و در زمره آنان ما را داخل بهشت گردان
زُمْرَتِهِمْ بِرَحْمَتِک یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ
به رحمتت اى مهربانترین مهربانان
و این دعا را سید براى روز مبعث ذکر کرده
اعمال روز بیست و هفتم
از جمله اعیاد عظیمه است و روزى است که حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ
عَلِیهِ وَ اله در آن روز به رسالت مبعوث گردید و جبرئیل به پیغمبرى بر آن حضرت
نازل شد و از براى آن چند عمل است:
اوّل : غسل
دوّم : روزه و آن یکى از چهار روزى
است که در تمام سال امتیاز دارد براى روزه گرفتن و برابر است با روزه هفتاد سال
.
سیم : بسیار صلوات فرستادن .
چهارم : زیارت حضرت رسول و امیرالمؤ منین علیهما و
آلهما السَّلامُ .
پنجم : شیخ در مصباح فرموده از رَیان بن الصّلت مروى است که
حضرت امام جواد علیه السلام در زمانیکه در بغداد بود روز نیمه رجب و روز بیست و
هفتم را روزه گرفت و جمیع حشم آنحضرت روزه گرفتند و ما را امر فرمود که بجا
آوریم دوازده رکعت نماز که خوانده شود در هر رکعت حمد و سوره و بعد از فراغ از
نمازها خوانده شود هر یک از حمد و توحید و مُعَوَّذَتین چهار مرتبه و
لا اِلهَ
اِلا اللّهُ واللّهُ اَکبَرُ وَسُبْحانَ اللّهِ وَالْحَمْدُلِلّهِ وَلا حَوْلَ
وَلا قُوَّةَ اِلاّبِاللّهِ الْعَلِىِّ الْعَظیمِ
چهار مرتبه اللّهُ اللّهُ
رَبِّى لا اُشْرِک بِهِ شَیئا چهار مرتبه لا اُشْرِک بِرَبِّى اَحَدا چهار
مرتبه .
ششم: و نیز شیخ روایت کرده از جناب ابوالقاسم حسین بن رُوح رَحَمهُاللّهُ که فرموده بجا مى آورى در این روز دوازده رکعت نماز مى خوانى در هر رکعت حمد
وسوره اى که آسان باشد و تشهّد مى خوانى و سلام مى دهى و مى نشینى و مى گوئى
بین هر دو رکعتى :
اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى لَمْ یتَّخِذْ وَلَداً وَلَمْ یکنْ لَهُ شَریک فى
الْمُلْک
ستایش خاص خدایى است که فرزندى براى خود نگرفته و شریکى در
فرمانروایى ندارد
وَلَمْ یکنْ لَهُ وَلِىُّ مِنَ الذُّلِّ وَکبِّرْهُ تَکبیراً یا
عُدَّتى فى مُدَّتى یا
و یاورى از خوار شدن ندارد (چون خوارى ندارد) و به کمال بزرگى او را یاد کن اى توشه من در دوران عمرم اى
صاحِبى فى شِدَّتى یا وَلیى فى نِعْمَتى یا غِیاثى فى رَغْبَتى یا
رفیق من در سختیم اى سرپرست من در نعمتم اى فریادرس من در آنچه خواهم اى
نَجاحى فى حاجَتى یا حافِظى فى غَیبَتى یا کافِىَّ فى وَحْدَتى یا
بر آرنده حاجتم اى نگهبان من در غیابم اى کفایت کننده ام در گوشه تنهایى
اى
اُنْسى فى وَحْشَتى اَنْتَ السّاتِرُ عَوْرَتى فَلَک الْحَمْدُ واَنْتَ
الْمُقیلُ
همدمم در وحشتم تویى پرده پوش عیبهاى من پس ستایش تو را است و تویى
نادیده گیرنده
عَثْرَتى فَلَک الْحَمْدُ وَاَنْتَ الْمُنْعِشُ صَرْعَتى فَلَک
الْحَمْدُ صَلِّ عَلى
لغزشم پس ستایش تو را است و تویى برخیزاننده من هنگام افتادنم پس ستایش
تو را است درود فرست بر
مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاسْتُرْ عَوْرَتى وَآمِنْ رَوْعَتى
وَاَقِلْنى عَثْرَتى
محمد و آل محمد و بپوشان عیبم را و ایمنى بخش هراسم را و نادیده گیر
لغزشم را
وَاصْفَحْ عَنْ جُرْمى وَتَجاوَزْ عَنْ سَیئاتى فى اَصْحابِ
الْجَنَّةِ وَعْدَ
و چشم بپوش از جرمم و بگذر از گناهانم در زمره بهشتیان بدان
الصِّدْقِ الَّذى کانُوا یوَعَدُونَ
وعده راستى که بدانها داده شده
پس چون فارغ شدى از نماز و دعا مى
خوانى هر یک از حمد و اخلاص و مُعَوَّذَتَین و قُلْ یا اَیهَا
الْکافِرُونَ و اِنا اَنْزَلناهُ و آیة الکرسى را هفت مرتبه و بعد مى گوئى لا
اِلهَ اِلا اللّهُ واللّهُ اَکبَرُ وَسُبْحانَ اللّهِ وَلا حَوْلَ وَلا
قُوَّةَ اِلاّ بِاللّهِ هفت مرتبه و بعد مى گوئى هفت مرتبه اللّهُ اللّهُ
رَبَّى لا اُشْرِک بِهِ شَیئا و مى خوانى هر دعا که خواهى .
هفتم : در اقبال و
در بعض نسخ مصباح است که مستحبّ است در این روز این دعا را بخوانند:
یا مَنْ اَمَرَ بِالْعَفْوِ وَالتَّجاوُزِ وَضَمَّنَ نَفْسَهُ الْعَفْوَ
وَالتَّجاوُزَ یا مَنْ
اى که دستور داده به عفو و گذشت و خود او هم عفو و گذشت (از گنهکاران
را) ضمانت کرده اى که
عَفى وَتَجاوَزَ اُعْفُ عَنّى وَتَجاوَزْ یا کریمُ اَللّهُمَّ وَقَدْ
اَکدَى
عفو کرده و گذشت فرمودى مرا مورد عفو و گذشت خویش قرار ده اى کریم خدایا
جستجو
الطَّلَبُ وَاَعْیتِ الْحیلَةُ وَالْمَذْهَبُ وَدَرَسَتِ الاْمالُ
وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ
به جایى نرسید و راه چاره و رفتن بسته شد و آرزوها کهنه گشت و امید
بریده شد
اِلاّ مِنْک وَحْدَک لا شَریک لَک اَللّهُمَّ اِنّى اَجِدُ سُبُلَ
الْمَطالِبِ اِلَیک
جز از تو که یکتایى و شریکى ندارى خدایا من بخوبى مى یابم که راههاى
جستجو بسوى تو
مُشْرَعَةً وَمناهِلَ الرَّجاَّءِ لَدَیک مُتْرَعَةً واَبْوابَ الدُّعاَّءِ
لِمَنْ دَعاک
گشوده است و آبشخورهاى امید در نزد تو پر از آب است و درهاى دعاء براى کسى
که تو را بخواند
مُفتَّحَةً وَالاِْسْتِعانَةَ لِمَنِ اسْتَعانَ بِک مُباحَةً
وَاَعْلَمُ اَنَّک لِداعیک
باز است و یاریت براى آنکس که از تو یارى خواهد آماده و مباح است و
بخوبى مى دانم که تو آماده
بِمَوْضِعِ اِجابَةٍ وَللصّارِخِ اِلَیک بِمَرْصَدِ اِغاثَةٍ وَاَنَّ
فِى اللَّهْفِ اِلى
اجابت دعاى خوانندگانت هستى و مهیاى فریادرسى فریادخواهان از درگاهت مى
باشى و این را هم مى دانم که در پناهنده
جُودِک وَالضِّمانِ بِعِدَتِک عِوَضاً مِنْ مَنْعِ الْباخِلینَ
وَمَنْدُوحَةً عَمّا
شدن به جود تو و اعتماد به وعده تو عوض کاملى از منع بخیلان و بى نیازى
وسیعى است از آنچه
فى اَیدِى الْمُسْتَاْثِرینَ وَاَنَّک لا تَحْتَجِبُ عَنْ خَلْقِک
اِلاّ اَنْ تَحْجُبَهُمُ
در دست توانگران و ثروتمندان است و مى دانم که تو از خلق خویش در حجاب
نشوى مگر آنکه اعمال ایشان
الاْعْمالُ دُونَک وَقَدْ عَلِمْتُ اَنَّ اَفْضَلَ زادِ الرّاحِلِ اِلَیک عَزْمُ اِرادَةٍ
میان تو و ایشان حجاب قرا دهد و این را هم دانسته ام که بهترین توشه کسى
که به سوى تو کوچ کند یک تصمیم جدى
یخْتارُک بِها وَقَدْ ناجاک بِعَزْمِ الاِرادَةِ قَلْبى وَاَسْئَلُک
بِکلِّ دَعْوَةٍ
و نیرومندى است که تو را بدان اختیار کند و با یک چنین تصمیمى دل من با
تو براز و نیاز پرداخته از تو خواهم به حق هر دعائى
دَعاک بِها راجٍ بَلَّغْتَهُ اَمَلَهُ اَوْصارِخٌ اِلَیک اَغَثْتَ
صَرْخَتَهُ اَوْ مَلْهُوفٌ
که تو را دعا کرده بدان شخص امیدوارى که به آرزویش رسانده اى یا
فریادخواهى که به درگاه تو فریادخواهى کرده و به دادش رسیده
مَکرُوبٌ فَرَّجْتَ کرْبَهُ اَوْ مُذْنِبٌ خاطِئٌ غَفَرْتَ لَهُ اَوْ
مُعافىً اَتْمَمْتَ
یا دلسوخته گرفتارى که تو گرفتاریش را بر طرف کرده یا گنهکار خطاپیشه اى که تو او را آمرزیده اى
یا تندرستى که نعمتت
نِعْمَتَک عَلَیهِ اَوْ فَقیرٌ اَهْدَیتَ غِناک اِلَیهِ وَلِتِلْک
الَّدعْوَةِ عَلَیک حَقُّ
را بر او تمام کرده اى یا ندارى که از توانگرى خود به او داده اى و چنین دعایى
به درگاهت حقى پیدا کرده
وَعِنْدَک مَنْزِلَةٌ اِلاّ صَلَّیتَ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ
وَقَضَیتَ حَوائِجى
و در پیش تو منزلت و مقامى یافته که درود فرستى بر محمد و آل محمد و برآورى
حاجاتم را
حَوائِجَ الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ وَهذا رَجَبٌ الْمُرَجَّبُ الْمُکرَّمُ
الَّذى اَکرَمْتَنا
حاجات دنیا و آخرت و این ماه رجب المرجب و ماه گرامى است آن ماهى که
بِهِ اَوَّلُ اَشْهُرِ الْحُرُمِ اَکرَمْتَنا بِهِ مِنْ بَینِ الاُْمَمِ یا
ذَاالْجُودِ وَالْکرَمِ
نخستین ماه محترم است و ما را بدان گرامى داشته اى از میان سایر امتها اى صاحب
جود و کرم
فَنَسْئَلُک بِهِ وَبِاسْمِک الاْعْظَمِ الاْعْظَمِ الاْعْظَمِ الاْجَلِّ
الاْکرَمِ الَّذى
پس به حق این ماه از تو خواهم و به حق نام اعظم تو . . . . . . . . . . . آن
نام برتر و گرامى ترى که آن را
خَلَقْتَهُ فَاسْتَقَرَّ فى ظِلِّک فَلا یخْرُجُ مِنْک اِلى غَیرِک اَنْ
تُصَلِّىَ عَلى
آفریدى پس در زیر سایه رحمتت مستقر گردید و از تو به دیگرى نرسد که درود فرستى
بر
مُحَمَّدٍ وَاَهْلِ بَیتِهِ الطّاهِرینَ وَتَجْعَلَنا مِنَ الْعامِلینَ فیهِ
بِطاعَتِک
محمد و خاندان پاکش و قرار دهى ما را از کسانى که در این ماه به طاعتت عمل کنیم
وَالاْمِلینَ فیهِ بِشَفاعَتِک اَللّهُمَّ وَاهْدِنا اِلى سَواَّءِ السِّبیلِ
وَاجْعَلْ
و آنانکه در این ماه آرزوى شفاعت را دارند خدایا ما را به راه راست هدایت فرما
و جایگاه ما را
مَقیلَنا عِنْدَک خَیرَ مَقیلٍ فى ظِلٍّ ظَلیلٍ فَاِنَّک حَسْبُنا وَنِعْمَ
الوَکیلُ
در پیش خود بهترین جایگاه در زیر سایه همیشگیت قرار ده که براستى تو ما را بسى
و نیکو وکیلى هستى
وَالسَّلامُ عَلى عِبادِهِ المُصْطَفَینَ وَصَلَواتُهُ عَلَیهِمْ اَجْمَعینَ
اَللّهُمَّ
و سلام بر بندگان برگزیده اش و درودهاى او بر ایشان همگى و نیز خدایا
وَبارِک لَنا فى یوْمِنا هَذَا الَّذى فَضَّلْتَهُ وَبِکرامَتِک
جَلَّلْتَهُ وَبِالْمَنْزِلِ
مبارک گردان براى ما در این روزى که آن را برترى دادى و به کرامت خویش آن را
بزرگ کردى و به جایگاه
[الْعَظیمِ] الاْعْلى اَنْزَلْتَهُ صَلِّ عَلى مَنْ فیهِ اِلى عِبادِک
اَرْسَلْتَهُ
بزرگ والاترى آن را جاى دادى درود فرست بر آن کس که او را در این ماه به سوى
بندگانت فرستادى
وَبِالْمَحَلِّ الْکریمِ اَحْلَلْتَهُ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَیهِ صَلوةً
داَّئِمَةً تَکونُ لَک
و او را به مقام بزرگى درآوردى خدایا درود فرست بر او درودى همیشگى که براى تو
شُکراً وَلَنا ذُخراً وَاجْعَلْ لَنا مِنْ اَمْرِنا یسراً وَاخْتِمْ لَنا
بِالسَّعادَةِ اِلى
سپاسگزارى باشد و براى ما ذخیره اى و قرار ده براى ما در کارمان آسانى و تا
پایان عمرمان با خوشبختى ما را
مُنْتَهى آجالِنا وَقَدْ قَبِلْتَ الْیسیرَ مِنْ اَعْمالِنا وَبَلَّغْتَنا
بِرَحْمَتِک اَفْضَلَ
مقرون دار و تو اى خدا براستى چنانى که اعمال اندک ما را پذیرفتى و به رحمت
خویش به بهترین
آمالِنا اِنَّک عَلى کلِّشَى ءٍ قَدیرٌ وَصَلَّى اللّهُ عَلى مُحَمَّدٍ
وَآلِهِ وَسَلَّمَ
آرزوهایمان رساندى همانا تو بر هر چیز توانایى و درود و تحیت خدا بر محمد و آلش
باد
مؤ لّف گوید: که این دعا را حضرت موسى بن جعفر علیه السلام خواند در آنروزى که
آن جناب را بجانب بغداد حرکت دادند و آن روز بیست و هفتم رجب بود و این دعا از
مَذْخُور ادعیه رجب است .
هشتم : سید در اقبال فرموده بخواند اَللّهُمَّ
اِنِّى اَسْئَلُک بِالنَّجْلِ الاْعْظَمِ ((الدّعاء)) و این دعا به روایت کفعمى در اعمال شب این روز گذشت.
روز آخر ماه
غسل در آن وارده شده و روزه اش سبب آمرزش گناهان گذشته و آینده است و نماز سلمان به
نحویست که در روز اوّل گذشت .