خطبههاى نماز عيد سعيد فطر
بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم
الحمدللَّه الّذى خلق السّموات و الارض و جعل الظّلمات و النّور ثمّ الّذين
كفروا بربّهم يعدلون. نحمده و نستعينه و نستغفره و نؤمن به و نتوكل عليه و
نصلّى و نسلّم على حبيبه و نجيبه و خيرته فى خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته
بشير رحمته و نذير نقمته سيّدنا و نبيّنا ابىالقاسم المصطفى محمّد و على اله
الأطيبين الأطهرين سيّما بقيّة اللَّه فى الأرضين و على صحبه المنتجبين.
عيد سعيد فطر را به همهى مسلمانان و مؤمنان روزهدار در سراسر جهان اسلام
تبريك عرض ميكنيم؛ مخصوصاً به ملت مؤمن و عزيز ايران و به شما برادران و
خواهران نمازگزار.
عيد رمضان در حقيقت عيد شكر است؛ شكر به خاطر توفيق گذراندن دوران يك ماههى
ضيافت الهى، شكر روزهدارى، شكر توفيق عبادت و ذكر و خشوع و توسل به بارگاه
كبريائى حضرت حق. حقيقتاً هم براى اين شكر، انسان مؤمن بايد عيد بگيرد.
كارنامهى بهرهورى ملت عزيز ايران از اين ماه - بر طبق اطلاعات موثقى كه در
اختيار بنده است - كارنامهاى درخشان و برجسته است. ملت ما حقيقتاً از ماه
مبارك رمضان بهره بردند؛ همهى قشرها، همهى مجموعههاى اجتماعى و سلائق مختلف
و گرايشهاى گوناگون و كسانى كه در زندگى معمولىشان، در رفتارشان، در لباسشان،
در بعضى از خلقياتشان با همديگر تفاوتهائى دارند، همه آمده بودند. خدا را بر
اين نعمت بزرگ - كه نعمت ايمان و اقبال قلبى ملت مسلمان به دين و حقايق دينى و
اسلامى است - بايد خيلى شكر گذاشت. اين يكى از برجستگيهاى ملت ايران است. آنچه
كه در وسائل تبليغات جمعى و رسانهها - مثل راديو و تلويزيون و روزنامهها - از
ديندارى مردم نشان داده ميشود، بدون هيچ ترديدى يك بخش از هزاران بخش توجهات و
توسلات مردم است. در اين كشور بزرگ، در اين همه شهر، در اين همه روستا، در دهها
هزار مسجد و حسينيه و مراكز گوناگون، اين مردم، اين جوانها، دختران و پسران در
شبهاى قدر و در ايام و ليالى ديگرِ اين ماه جمع شدند، دست توسل دراز كردند، از
خداى متعال خواستند، با خدا سخن گفتند و راز و نياز كردند؛ اين خيلى ارزش
بالائى است.
اين ماه رمضان براى ما درسهائى دارد؛ نه از قبيل درسهائى كه انسان از زبان معلم
يا از روى كتاب فرا ميگيرد، بلكه از قبيل درسهائى كه انسان در يك تمرين عملى،
در يك كار دستهجمعى بزرگ فرا ميگيرد. اولش همين درس ارتباط با خدا و حفظ پيوند
قلبى با ذات احديت و حضرت محبوب است. لذت اين درس را چشيديد، ديديد كه چگونه
ميتوان آسان با خداى متعال تماس برقرار كرد. «و انّ الرّاحل اليك قريب المسافة
و انّك لا تحتجب عن خلقك الّا ان يحجبهم الاعمال دونك»؛ به خدا راه نزديك است.
اين را در شب قدر ديديد؛ در هنگام توسل و زيارت و دعا ديديد؛ راز و نياز كرديد؛
دل خودتان را براى خداى متعال به ارمغان برديد و محبت خودتان را با خدا محكم
كرديد. اين لذت بزرگ را براى خودتان نگه داريد. اين رابطه را نگذاريد قطع شود.
اين، درس اول.
يك درس ديگر گرد آمدن همهى سلائق گوناگون يك ملت بر گرد محور دين و توحيد است.
اينكه ميگوئيم اتحاد ملى، اينكه ميگوئيم ملت ايران يكپارچه است، اين اتحاد، اين
يكپارچگى بى ريشه نيست، فقط به خاطر يك توصيه و يك دستور و فرمان نيست؛ عقبهى
اين اتحاد همين ايمان دينى است. دين است، اعتقاد است كه همهى ما را به سمت يك
مركز ميكشاند؛ آن مركز توجه به ذات اقدس بارىتعالى است. اين مايهى اتحادملى
ماست؛ دلها را به هم نزديك ميكند، نرم ميكند. در نماز جماعت، در نماز جمعه، در
مراسم احياء و قرآن سر گرفتن و دعا و تضرع، بغلدستىِ شما هر كه ميخواهد باشد؛
از هر سليقهاى، از هر گروه اجتماعىاى، با هر ريخت و قيافهاى، برادر شماست؛
همراه شماست؛ همراز شماست در پيشگاه ذات مقدس پروردگار. اين ارتباط قلبى را حفظ
كنيد؛ اين هم درس ديگر است.
يك درس ديگر مسئلهى سخت گرفتن بر خود و انفاق به ديگران است. اين گرسنگى
كشيدن، تشنگى كشيدن، روزهى از اذان صبح تا اذان مغرب، اين سخت گرفتن بر خود
است. بسيارى از مردم ما به خودشان با روزهگيرى سخت گرفتند و به ديگران انواع و
اقسامِ انفاق را كردند. انسان چقدر لذت ميبرد كه مىبيند در شب ولادت امام
مجتبى (عليه الصّلاة و السّلام) در نيمهى ماه رمضان، بالاى سر يك نانوائى
تابلو زدهاند كه امشب به عشق امام حسن، نان از اين نانوائى صلواتى است؛ هر كه
ميخواهد بيايد نان ببرد. اين انفاقهائى كه در افطارها - افطارهاى بىنام و
نشان، افطارهاى در مساجد - به وسيلهى همينگونه كارهاى ابتكارى مردم ما دادند،
اين يك درس ديگر است، يك تمرين ديگر است. بر خود سخت بگيريم، به ديگران انفاق
كنيم. من روى اين نكته اندكى درنگ بكنم؛ چون يكى از مسائل مهم كشور و اجتماع ما
اين است.
ما مردم مسرفى هستيم؛ ما اسراف ميكنيم؛ اسراف در آب، اسراف در نان، اسراف در
وسائل گوناگون و تنقلات، اسراف در بنزين. كشورى كه توليد كنندهى نفت است، وارد
كنندهى فرآوردهى نفت - بنزين - است! اين تعجبآور نيست؟! هر سال ميلياردها
بدهيم بنزين وارد كنيم يا چيزهاى ديگرى وارد كنيم براى اينكه بخشى از جمعيت و
ملت ما دلشان ميخواهد ريخت و پاش كنند! اين درست است؟! ما ملت، به عنوان يك عيب
ملى به اين نگاه كنيم. اسراف بد است؛ حتى در انفاق راه خدا هم ميگويند. خداى
متعال در قرآن به پيغمبرش ميفرمايد: «لا تجعل يدك مغلولة الى عنقك و لا تبسطها
كل البسط»؛ در انفاق براى خدا هم اينجورى عمل كن. افراط و تفريط نكنيد.
ميانهروى؛ ميانهروى در خرج كردن. اين را بايد ما به صورت يك فرهنگ ملى در
بياوريم. قرآن ميفرمايد: «و الّذين اذا انفقوا»؛ كسانى كه وقتى ميخواهند خرج
كنند، «لم يسرفوا و لم يقتروا»؛ نه اسراف ميكنند - زيادهروى ميكنند - نه تنگ
ميگيرند و با فشار بر خودشان، زندگى ميكنند؛ نه، اسلام اين را هم توصيه نميكند.
اسلام نميگويد كه مردم بايستى با رياضت و زهد آنچنانى زندگى كنند؛ نه، معمولى
زندگى كنند، متوسط زندگى كنند. اينكه مىبينيد بعضى از فضولهاى خارجى، دولتهاى
خارجى، دائم و دمبهساعت، چندين سال است كه ملت ما را تهديد ميكنند كه تحريم
ميكنيم، تحريم ميكنيم، تحريم ميكنيم - بارها هم تحريم كردهاند - به خاطر اين
است كه چشم اميدشان به همين خصوصيت منفى ماست. ما اگر آدمهاى اهل اسراف و
ولنگارى در خرج باشيم، ممكن است تحريم براى آدم مسرف و ولنگار سخت تمام بشود؛
اما ملتى كه نه، حساب كار خودش را دارد، حساب دخل و خرج خود را دارد، حساب
مصلحت خود را دارد، زيادهروى نميكند، اسراف نميكند. خوب، تحريم كنند. بر يك
چنين ملتى از تحريم ضررى وارد نميشود. اين نكته را از ماه رمضان به ياد نگه
داريم و انشاءاللَّه عمل كنيم.
بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم.
والعصر. انّ الانسان لفى خسر. الّا الّذين امنوا و عملوا الصّالحات و تواصوا
بالحق و تواصوا بالصّبر.
خطبهى دوم
بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم
الحمدللَّه ربّ العالمين و الصّلاة و السّلام على سيّدنا و نبيّنا أبىالقاسم
محمّد و على اله الأطيبين الأطهرين سيّما علىّ أميرالمؤمنين و الصّديقة
الطّاهرة و الحسن و الحسين سيّدى شباب أهل الجنّة و علىّبنالحسين
زينالعابدين و محمّدبنعلىّ باقر علم النبيّين و جعغربنمحمد الصّادق و
موسىبنجعفر الكاظم و علىّبنموسى الرّضا و محمّدبنعلى الجواد و
علىبنمحمّد الهادى و الحسنبنعلىّ الزّكىّ العسكرىّ و الخلف القائم المهدى
حججك على عبادك و امنائك فى بلادك و صلّ على أئمّة المسلمين و حماة المستضعفين
و هداة المؤمنين. أوصيكم عباداللَّه بتقوى اللَّه.
اولين مطلبى كه در خطبهى دوم بايد عرض كنم، سپاس فراوان از ملت ايران به خاطر
راهپيمائى روز قدس است. حقيقتاً بايد گفت: درود بر ملت ايران! عظمت ملى خود را،
عظمت جايگاه اسلامى خود را، عزت خود را به دنيا نشان داديد. نقش اين
راهپيمائيها بسيار زياد است. استعمارگران از وقتى فلسطين را اشغال كردند،
هدفشان اين بود كه نام و ياد فلسطين را به فراموشى بسپرند؛ اصلاً مردم دنيا و
نسلهاى بعدى فراموش كنند كه روزى يك سرزمينى در دنيا بوده است، يك كشورى بوده
است به اسم فلسطين؛ هدفشان اين بود. بعد كه نتوانستند و اين قيام عظيم ملت
فلسطين - چه در انتفاضهى اول و چه در انتفاضهى مسجدالأقصى - بار ديگر اين
شعله را در دنيا برافروخته كرد و دلهاى ملتها و آحاد مردم و منصفان عالم را به
خود متوجه كرد، راه علاج را اين دانستند كه مجموعهى عرب فلسطينى را در گوشهاى
از اين سرزمين، در واقع زندانى كنند؛ محصور كنند و كشور آبادِ پرنعمت فلسطين و
منطقهى حساس فلسطين را به طور خالص در اختيار صهيونيستها و با هويت صهيونيستى
نگه دارند و عربها را به طرف غزه و ساحل غربى برانند.
امروز هم وقتى به رفتار صهيونيستها نگاه كنيد، مىبينيد هدفشان اين است كه هر
چه ميتوانند، اين انگيزههاى ايستادگى و استقامت را در مردم فلسطين نابود كنند؛
همهى كارهاشان با اين سياست است: انگيزهى مقاومت از بين برود. ولى مردم
فلسطين ايستادهاند. اولاً مبارزه را رها نكردند، ثانياً دولتى را با آراء
خودشان سر كار آوردند كه اين دولت، شعارش ايستادگى و مقاومت و مبارزهى با
اشغالگران است و با همهى فشارهائى هم كه در اين يكى دو سال اخير بر اين دولت و
مردم آن منطقه وارد كردند، اينها محكم ايستادهاند؛ دارند مقاومت ميكنند. ولى
يك ملتِ تنها، منزوى در يك گوشه، بدون دسترسى به هيچ نقطهاى از نقاط عالم، غير
از اميد به خدا بايد دلخوشيهائى داشته باشد. اين شعار عظيم ملتهاى مسلمان به
نفع فلسطين، به آنها روحيه ميدهد؛ دلهاى آنها را براى استقامت بيشتر آماده
ميكند، علاوه بر اينكه افكار عمومى دنيا را به حقانيت داعيهى فلسطين آشنا
ميكند.
ملت ايران، با اين راهپيمائى به جمهورى اسلامى آبرو دادند؛ به ايران و ايرانى
آبرو دادند و نشان دادند كه همچنان در صف مقدم دفاع از حق بزرگ امت اسلامى نسبت
به كشور فلسطين و ملت فلسطين قرار دارند. اين بسيار با ارزش بود.
در همين زمينهى مسائل فلسطين، امروز تلاش ميشود كه باز به نحوى به نام صلح،
تحميل ديگرى بر مردم فلسطين بكنند. تا حالا هر چه اجتماع به نام صلح تشكيل شده
است، نتيجه، عليه مردم فلسطين و به ضرر آنها بوده است. باز امريكائيها يك
كنفرانس ديگرى را پيشقدم شدند، ملت فلسطين رد كردند. اين كنفرانسى كه اسمش را
كنفرانس پائيزى گذاشتند، فلسطينيها رد كردند. وقتى فلسطينى يك عملى را، يك
حركتى را كه به نام او از سوى جمعى تشكيل ميشود - دولتهاى ديگر - رد ميكند،
چگونه ميتوانند اين اجتماع و اين كنفرانس را قبول كنند. وقتى اين كنفرانس را
خدعه ميدانند، ديگران هم بايد خدعه بدانند. اين تحركات در حقيقت ابتكارهاى رژيم
ايالات متحدهى امريكا براى نجات صهيونيستهاست. صهيونيستها كه دولتشان،
ارتششان، آن تودهنى محكم را سال گذشته از حزب اللَّه شجاعِ از جان گذشتهى
لبنان خورد و اينجور در مقابل ديوار «نه»ى بلند دولت فلسطينى - دولت حماس -
قرارگرفته و آنجور تضعيف و تحقير شده است، او را ميخواهند نجات بدهند. آن وقت
فلسطينى را در مقابل فلسطينى قرار ميدهند. و من اگر يك پيام به برادران فلسطينى
داشته باشم، آن يك كلمه، اين است كه بگويم: برادران! در مقابل هم قرار نگيريد.
دشمن در خانهى شماست. دشمن در ميان شما فتنهانگيزى ميكند. فلسطين را مردم
فلسطين بايد نجات بدهند، امت اسلامى هم بايد پشتيبانى بكند. امت فلسطين، مردم
فلسطين، كنار هم قرار بگيرند.
مسئلهى فلسطين يك مسئله است. مسئله عراق، مسئلهى ديگر دنياى اسلام است. دل ما
براى عراق خون است. اين تروريسم كورِ در واقع حمايت شده و تأييد شدهى از سوى
دشمنان ملت عراق، روزِ ملت عراق را سياه كرده. اينجا هم تقصير اول به عهدهى
اشغالگران است. خودشان امنيت را برقرار نميكنند؛ يا نميتوانند، يا نميخواهند.
به دولت مردمى هم اين امكان را نميدهند كه ابتكارات امنيتى را خود او به دست
بگيرد و خود او كار كند. آنها مقصرند. امروز هر فاجعهاى در عراق اتفاق بيفتد -
فاجعهى انسانى، فاجعهى عمرانى، فاجعهى سياسى - مقصر اول و مسئول اول،
اشغالگرانند؛ يعنى در درجهى اول امريكا و بعد هم بقيهى همپيمانانى كه در عراق
مشغول اشغال نظامى هستند، مسؤولند.
پروردگارا! امت اسلامى را از شر دشمنانش نجات بده. پروردگارا! ملتها و دولتهاى
اسلامى را بيدار كن؛ به آنها قدرت ببخش. پروردگارا! ما را به آنچه كه رضاى تو
در آن است، هدايت و راهنمائى بفرما؛ ما را بر انجام دادن آن، توفيق عنايت كن.
پروردگارا! ارواح مطهرهى شهداى اسلام و شهداى عزيز جمهورى اسلامى و جنگ تحميلى
و روح مطهر امام را با اوليائت محشور كن. پروردگارا! دعاى حضرت بقية اللَّه
(ارواحنا فداه) را در حق ما مستجاب كن و سلام ما را در اين روز عيد به حضور آن
بزرگوار برسان.
والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته
بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم
انّا أعطيناك الكوثر. فصلّ لربّك وانحر. انّ شانئك هو الأبت