خيلى جلسه شيرين و مطلوبى بود. از تلاوت قرآن و پيچيدن صوت مبارك قرآن
خوانى در اين فضا لذت برديم. حقيقتاً شنيدن آيات كتاب الهى دل انسان را روشن
مىكند.
اين جلسه و مراسم شما يك جنبهى نمادين هم دارد كه خيلى مهم است و آن، اين
است كه قرآن بايد محور اجتماع امت اسلامى و همهى ملتهاى اسلامى باشد. اگر ما -
امت بزرگ اسلامى - مفاهيم و تعاليم قرآن را محور تجمع خودمان قرار دهيم، وضع
دنيا و وضع امت اسلامى عوض خواهد شد.
امروز شما ملاحظه كنيد؛ به وضوح مىشود ديد كه جنگ همه جانبه بزرگى را
عليه همه امت اسلام، و نه قسمتى از آن، راه انداخته اند. اين جنگ هم ابعاد
اقتصادى، سياسى، فرهنگى، نظامى و امنيتى دارد و هم ابزار عظيم تبليغاتى امروز
را در اختيار دارد. آنچه شما امروز در فلسطين يا در عراق يا در افغانستان
مشاهده مىكنيد، فقط جنگ عليه يك ملت نيست و اگر با فلسطين مىجنگند، در واقع
با موجوديت اسلام در اين منطقه مىجنگند. اگر رژيم صهيونيستى را با همهى وجود
مىخواهند تأييد و تقويت كنند، براى اين است كه مىخواهند يكپارچگى دنياى اسلام
و قدرت آن را با مانع بزرگى مواجه كنند. يكى از دالانهاى فتح دنياى اسلام، فتح
فلسطين است و يكى از دالانهاى آن نيز حالا عراق شده است؛ مىخواهند دنياى اسلام
را قبضه كنند.
براى استكبار، مسأله اصلى، دنياى اسلام است. آنها مىخواهند دنياى اسلام را
كه بيش از يك ميليارد جمعيت دارد؛ بخش عظيمى از منابع مالى و منابع طبيعى مورد
نياز امروز را در اختيار دارد؛ روح جديد و حركت و بيدارى اسلامى، امروز آن را
سرپا نگهداشته است، از بين ببرند. هدف آنها، دنياى اسلام است.
دنياى اسلام بايد به فكر حفظ موجوديت اسلام و حفظ عزت امت اسلامى باشد. اين،
چگونه ممكن است؟ از راه قرآن. قرآن به ما همه چيز را تعليم داده است. قرآن را
بايد آموخت، قرآن را بايد فهميد، قرآن را مثل نوشيدنى گوارا و مقوى بايد نوشيد
و زندگى خود را با آن با طراوت و سرشار از نيرو و عزت كرد.
برادران من ! اين خواندن و تلاوت قرآن، قدم اول است، قدم آخر نيست. اول،
آشنايى و انس با قرآن لازم است. بعد، مفاهيم قرآنى را به صورت سطورِ قطعى و
مجسمِ برنامهى زندگى در مقابل چشم نگه داشتن، تا ما را به اين طرف و آن طرف
نكشانند؛ يك روز ما را به سمت كمونيسم بكشانند، يك روز به سمت ليبراليسم؛ يك
روز از سوسياليسم بگويند، يك روز از سرمايهدارى. قرآن را وقتى كه ياد گرفتيم و
با آن آشنا شديم، نمىتوانند ما را به اين طرف و آن طرف بكشانند؛ چون خط روشن
قرآن ما را هدايت مىكند. و آنگاه، پياده كردن اين مفاهيم در واقعيت زندگى
است.
البته من اين قهرمانهاى قرآنى را خيلى دوست دارم و به اين شخصيتهاى قرآن
خوان خيلى علاقه و ارادت دارم؛ اينها كسانى هستند كه قرآن را براى ما - براى
ذهن، دل و جان ما - مجسم مىكنند. اين خواندنِ خوب - كه ما اين همه تشويق
مىكنيم - مفاهيم را مشخص مىكند. شما ببينيد اين استاد محترم ميهمان ما آقاى
شيخ احمد محمد عامر، امروز چه خوب قرآن خواند. قرآن خواندن خوب، كه با صوت خوب
و با نغمهى خوب و با توجه به معانى انجام بگيرد، مفاهيم قرآن را جلوى انسان
مجسم مىكند؛ انسان را به عمل نزديك مىكند؛ انسان را با معرفت قرآنى نزديك
مىكند. بحمداللَّه جوانهاى ما خوب پيش رفتند، خدا را شكر مىكنيم؛ اين از بركت
انقلاب است.
يك روز در كشور ما قرآن خوانى مهجور بود؛ گوشه ای در تهران يا در مشهد،
كسى مثل آقاى مولايى پيدا شود كه عاشق قرآن باشد و زحمت بكشد و جلسه پشت جلسه
برگزار كند، تا در طى سالهاى متمادى تعدادى شاگرد را تربيت كند؛ آن وقتها
اينطورى بود؛ اين افراد در غربت بودند و در معرض، در عَلم و جلوى چشم و در
تلويزيون نبودند. قرآن در جامعه ى ما در حكومت طاغوت محكوم بود. ما خدا را بر
حكومت اسلامى و بر حاكميت اسلام شكر مىكنيم كه امروز قرآن مايه افتخار در
كشور ماست و قرآنخوانى براى كشور ما مايهى آبروست؛ اين از موهبتهاى اسلام
است؛ اين را نظام اسلامى به ما داد؛ اين هديه الهى به ما بود كه قرآن در زندگى،
در جان، در روح و در زبان ما وارد شد.
از برادرانى كه در اوقاف و در بخشهاى مختلف - دستگاههاى مرتبط با مسائل
قرآنى كه اين جلسات را تمهيد مىكنند و ترتيب مىدهند - فعاليت مىكنند و نيز
از اساتيد قرآن كه جوانها را تربيت مىكنند و از جوانها كه فرا مىگيرند، خيلى
متشكريم. بحمداللَّه صداهاى خوب و استعدادهاى خوب هست، منتها من باز هم تأكيد
مىكنم كه قرآنخوانهاى ما با مفاهيم قرآن آشنا شوند و بفهمند كه چه مىخوانند.
اين، به خواندن آنها هم كمك مىكند، به زيبايىِ تلاوت هم كمك مىكند و به تأثير
نفس آنها هم كمك مىكند.
پروردگارا ! ما را با قرآن زنده بدار؛ زندگى ما را زندگى قرآنى قرار بده؛ در
قبر و برزخ و قيامت ما را با قرآن محشور كن.
والسّلام عليكم و
رحمةاللَّه و بركاته