شبهات احکامی و حقوقی |
یک زن مسلمان اگر بداند که در مَعرض نگاه نامحرم است، واجب است که خود را بگونهای (مثلاً با انداختن پرده یا پوشیدن چادر) بپوشاند، ولی در جایی که به صورت عادی و عرفی در مَعرض دید نیست، حجاب بر او واجب نخواهد بود، اما در هر حال مردان باید چشم خود را از نگاه به زنان مؤمن عفیف که به آنها محرم نیستند، حفظ کنند. |
از جمله پرسشهايى كه
همواره مطرح بوده و در ميان نسل جوان امروز بر شدّت آن افزوده شده،
همين پرسش است. پيش از بررسى ريشه ها و علل آن، اشاره به چند نكته
بايسته است: |
در جهت پاسخگويي به پرسش ارائه شده به چند مطلب اشاره مي کنيم: |
در قوانین الهی و احکام
اسلام، چیزی به عنوان «دوران نامزدی» و یا شبیه به آن وجود ندارد. دختر
و پسر (مرد و زن)، یا به یک دیگر محرمند و یا نامحرم. |
هر گناهی بدتر از آن یکی
است، چرا که عصیان و گردنکشی مقابل خداوند متعال میباشد که ضرر و
زیانش به خود انسان و جامعه بشری بر میگردد و به قول امیرالمؤمنین
امام علی علیهالسلام: "بدترین گناه آن است که صاحبش (مرتکبش) آن را
کوچک به شمارد. |
در اسلام [که منطبق با عقل و فطرت است]، هیچ امر و شأنی وجود ندارد که هر کاری در آن مجاز باشد، چه رسد وقتی به نام امام حسین علیهالسلام انجام شود. احکام برای بیان حدود در هر امری است. عزاداری برای امام حسین علیهالسلام، از همان دقایق نخست پس از شهادت آغاز شد و هنوز هم بسیار پرشور ادامه دارد و از همان آغاز نیز هدف مخالفت و دشمنی از یک سو و هجوم خرافهها و ... از سوی دیگر قرار گرفت؛ و البته این همه توجه و حساسیت دوست و دشمن – عالِم و عوام و ...، به خاطر اثرات ویژهی زنده نگهداشتن یاد و خاطره ماجرا و فاجعه کربلا، درسها و عبرتهای آن، و نیز اثر مثبت آن در اصلاح اندیشهی دینی – تمایز بین اسلام یزیدی و اسلام ناب محمدی صلوات الله علیه و آله – بصیرت و مقابله با ظلم در طول زمان میباشد. |
99-گزیدهای از فتاوای حضرت آیتالله العظمی خامنهای درباره عزاداری |
اطلاع از احکام که در قالب فتوا بیان
میگردد، به ویژه در هر موضوعی که انسان با آن سر و کار دارد، لازم،
ضروری و حتی واجب است، چرا که وقتی مسلمان احکام را ندانست، به اجتهاد
خودش عمل میکند و البته شیاطین جنّ و انس (دشمنان) نیز این فرصت را
برای رخنه و ایجاد انحراف و اعوجاج، غنیمت میشمرند. |
در این سؤال و تمامی سؤالات و شبهات دیگری که در این خصوص مطرح شده است، چندین حکم از احکام اسلامی، با تهمت و افترا و دروغ، به چالش کشیده شده است. و البته مسئله اصلی، مخالفات با حکم قصاص قتل (اعدام) است و مابقی بهانهها و حاشیهها میباشند. چنان سخن گفتن آنها در خصوص حقوق بشر، در عین سکوت مفتضحانه در قبال این همه کشتار، ترور، بریدن سر مسلمانان و ...، مضحکه عام و خاص شده است؟ اما هر گاه قرار شد یک تروریست، یک قاچاقچی، یا قاتل، یک زناکار و متجاوز به عنف، یک رجل سیاسی که توطئه، خیانت و جاسوسی و هم چنین سببیتاش در وقوع کشتار به تثبیت رسیده، اعدام شود، جار و جنجال جهانی به راه میافتد! البته ممکن است در زندانی، حبسی و جرمی واقع شده باشد، اما آن هم خود "جرم" است، نه این که از احکام باشد. |
بفرمایید دلایل بنده برای رعایت حجاب، درست عکس دلایل شما برای عدم رعایت حجاب و یا بدحجابی است. آن چه شما در بدحجابی خیر میبینید، بنده شرّ میبینم. آن چه ارزش میپندارید، بنده ضد ارزش میدانم. *- بفرمایید: از دلیل نماز، روزه، حج، جهاد گرفته تا دلیل حجاب، هیچ دلیلی محکمتر و متقنتر و روشنتر از اطاعت امر خدا و عبادت خدا نیست. بفرمایید: البته احکام الهی، همه حکیمانه است و رشد، کمال و سعادت بشر، مستلزم اجرای این احکام است، اما علت اصلی فواید آنها که خود به خود مترتب میشود نیست، بلکه اطاعت و عبادت است که بیشترین فایده در همین است. |
چنان چه میدانیم، زن و مرد، فقط به واسطه عقد به یک دیگر محرم میشوند و همسر یک دیگر میگردند، چه این عقد دائم باشد یا موقت. پس تفاوت اصلی این دو نوع عقد در این است که در عقد موقت، پایان زمانِ محرمیت و همسری از پیش تعیین شده است و در عقد دائم، پایانی در نظر گرفته نشده، مگر این که طلاق واقع شود. الف – از این رو، در عقد موقت، تعیین قطعی و روشن "زمان شروع و پایان"، حتمی و الزامی میباشد و طبق فتوای اغلب مراجع، اگر "مدت و وقت" در ازدواج موقت معین نگردد، عقد باطل است. و باید بسیار به این مسائل حساس بود، زیرا یا عقل باطل میشود و یا در برخی از موارد (شرایط) اگر در عقد موقت، زمان پایان تعیین نگردد، عقد منقلب به دائم میشود. |
سؤال با اعتراض و چند سؤال دیگر، آن هم با صبغهی احساسی و شعاری مخلوط شده تا مخاطب نداند حال به کدام یک جواب دهد؟ در هر حال به نکات ذیل توجه نمایید: الف – علم: آیا کسی که انسان و هر آن چه در عالم هست را بر اساس اندازهها و قوانین مترتب بر آنها و بالتبع آثارشان در تعامل با یک دیگر خلق کرده است، میتواند دفترچه راهنما صادر کند و بگوید که اینها چیستند و چگونه باید از هر چیزی استفاده کرد، یا مخلوقی که رهجو و محتاج هدایت است و رشدش مستلزم هدایت علیمانه و حکیمانه است میتواند راهنما باشد؟ قانون (احکام) باید منطبق با قوانین حاکم بر خلقت باشد که مستلزم علم به تمامی خلقت و اندازههای (مقدرات) آنهاست، نه من درآوردی یا اعتباری. آیا میشود یکی خلق کند و دیگری قوانینش را وضع کند؟! |
مباحث فقهی، ظرایف خود را دارد. ما به عزیزان اهل تشیع نیز مکرر متذکر شده و میشویم که اطلاع یافتن از احکام، جهت عمل صحیح، یک مقوله است، اما بحث و نقد و بررسی احکام بحث دیگری است که کاملاً تخصصی میباشد. بیش از دو دهه تحصیل در زبان عربی، قرآن، تفسیر، علم حدیث، علم رجال ... و خلاصه فقه و اصول لازم دارد. بحث کردن افراد عادی و غیر متخصص و متبحر در هر موضوعی و از جمله احکام اسلام که موضوع بحث ماست، درست مثل این است که بنده با نانوایی محلمان وارد بحث حقوق یا فیزیک شوم! که البته این گونه بحث کردن نیز آخرش به جدلِ مبتنی بر «به نظر من» میرسد؛ یعنی هر کسی خودش را مجتهد دیده و اجتهاد میکند. |
93-آیا کاشت ناخن مصنوعی اشکال دارد؟ چه احکامی دارد و آیا وضو و غسل با آن صحیح است؟ توضیح دهید. |
|
|
نالآن مشکل و سؤال شما، احکام روزه است
و یا خداوند متعال و علم او؟! نظر خودتان چیست؟ آیا خداوند علیم
میدانسته یا [العیاذ بالله] او نمیدانسته و مخلوقاتش دانستهاند؟ و
آیا اساساً خدایی که نداند، خداست؟! |
البته که احکام الهی متناسب با زمان و
حتی مکان یا محیط است و اگر غیر از این بود، خداوند متعال انبیای متعدد
را ارسال نمینمود. چرا که اصل «دین» یک چیز است و تغییری در آن نیست،
اما «شرایع» متفاوت بوده است. لذا دین حضرات نوح، ابراهیم، موسی، عیسی
و خاتم الانبیاء و المرسلین حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله،
فرقی با هم نداشتند و همه همان دین اسلام میباشد، لذا فرمود: «إِنَّ
الدِّینَ عِندَ اللّهِ الإِسْلاَمُ – به تحقیق که دین نزد خدا اسلام
است»؛ اما شریعت (احکام) هر کدام متفاوت بوده است. چنان چه میدانیم
قبلهی حضرت ابراهیم علیهالسلام کعبه مکرمه بود، قبلهی حضرات موسی و
عیسی علیهماالسلام بیت المقدس بود و قبله پیامبر خاتم (ص) مجدداً به
کعبه بازگشت. یا میدانیم که به قوم یهود امر شد که روز شنبه صید ماهی
نکنند و به امتهای دیگر امر نشد. یا ازدواج همزمان با دو خواهر مجاز
بود و بعد ممنوع اعلام شد و همینطور است احکام نماز و روزهی هر
شریعتی. به حضرت موسی علیه السلام نیز، به محض انزال وحی، امر به اقامه
نماز شد «وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِی»؛ و یا در قرآن میخوانیم که
روزه را بر شما نوشتهام (واجب است)، چنان چه بر امتهای پیشین نوشته
بودم؛ اما قطعاً نماز و روزهی آنها مثل شریعت اسلام نبوده است. |
نگاه کردن به عکس یا فیلم جماع، همان
نگاه کردن به عکس یا فیلم پورنو است. |
ما نمیدانیم که ایشان چنین گفتهاند
یا خیر؟ هر چند که بعید نیست. اما همیشه ابتدا باید توجه نمود که مدعی
یا گوینده، نسبت به موضوع در چه جایگاهی قرار دارد و بعد راجع به آن چه
مدعی میشود یا میگوید نیز باید تحقیق و بررسی نمود. |
از همین ابتدا دوستان را
روشن کنید که چنان چه رشته حقوق، با موضوعات و دامنههای متنوع و وسیعاش،
چون: حقوق مدنی، حقوق جزا، حقوق کیفری، حقوق تجارت، حقوق بین الملل و
...، یک رشته تخصصی است و تا رسیدن به درجه دکترای آن دست کم 6 تا 8
سال تحصیل موفق میخواهد، علم به احکام اسلام که تنوع و دامنهی
وسیعتری دارند و ضمناً وضع اعتباری افراد نیستند، بلکه منشأ در علم،
حکمت و مشیّت الهی دارند نیز همین گونه است و مستلزم دست کم سه دهه
تحصیل در فقه و اصول میباشد. |
راه و طریق عبادت را باید معبود نشان
دهد و نه عبد. عبادت آن است که معبود بگوید، نه آن که عبد بگوید. |
اغلب آن چه امروز به نام علوم غریبه
رایج شده است، رمالی، حقهبازی و دکان و دستگاه جهت فریب و چاپیدن
ایمان و مال مردم است و البته گاه افرادی پیدا میشوند که با شیاطین
جنّ نیز ارتباطی پیدا میکنند و حاصل کار خود را علوم غریبه، ارتباط با
ارواح ... و حتی ارتباط با امام زمان علیهالسلام قلمداد میکنند. |